Grand Prix 4 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Grand Prix 4 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Čtvrtý díl asi nejlepšího simulátoru formulí Grand Prix od legendárního Geoffa Crammonda je konečně tady a jako první hra tohoto druhu nabízí realistické zastávky v boxech společně s výbornou hratelností.

Autor: Leon
Publikováno: 20.června 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva V málokterém odvětví herní zábavy narazíte na tak nesmiřitelné zastánce „své“ hry, jako na poli formulových simulátorů. V praxi to vypadá tak, že každý fanoušek má svůj vyvolený simulátor a na ostatní se dívá z odstupem, většinou z důvodů, kterým buď více či méně nerozumí nebo je není schopen adekvátně posoudit. Nejčastějším takovým tématem je realita tratí a především jízdních vlastností té které formule. O takových věcech jsou fanouškové schopni debatovat neuvěřitelné hodiny, aby se nakonec stejně neshodli. Přitom podstatný problém spočívá v tom, že nikdo z nich skutečnou formulí nejel, natož řídil (není to to samé, existují i dvousedadlové formule). Možná jsou výjimky, ale nevěřím, že by třeba Tomáš Enge hrál tyto simulátory, natož četl tento článek.

 Pohled do historie
Proč o tom všem mluvím, je nasnadě. Mám psát recenzi nejnovějšího formulového simulátoru Grand Prix 4 a většina ze zasvěcených fanoušků jistě čeká, zda na konci dojdu k závěru, že je nebo není lepší než jen o pár dnů starší simulátor F1 2002 od Electronic Arts. Hned na úvod bych chtěl upozornit, že se pokusím těmto závěrům vyhnout, i když několikrát srovnání obou simulátorů asi stejně nezabráním. Pro objektivnost ještě dodávám, že já patřím k těm, který upřednostňují sérii Grand Prix. Ovšem ne proto, že bych byl nějakým fanatikem (a už vůbec netvrdím, že série F1 od EA nestojí za nic), ale prostě proto, že všechny hry ze série Grand Prix mě uchvátily hratelností. Koneckonců příští týden se dočkáte i recenze F1 2002, pro větší objektivitu ale od jiného autora.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Série Grand Prix má nepoměrně delší historii. Velkým průlomem byla Grand Prix 2 z roku 1996, ale na další díl jsme si museli počkat až na léto roku 2000 (recenze). Loňský datadisk (recenze) nám pak především zkrátil čekání na „čtyřku“. Nastolený jednoroční cyklus tak vyvolává otázku, zda i série Grand Prix přejde na každoroční novou verzi, podobně, jako to dělají EA. Je dost možné, že to pro budoucnost Grand Prix bude nutné, ovšem hráči na tom příliš nevydělají, spíše naopak.

 Legendární Geoff Crammond
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V rámci recenze bych měl ještě zmínit osobu, která stojí za úspěchem Grand Prix. Není to nikdo jiný než Geoff Crammond, který v žánru formulových simulátorů znamená asi to, co John Carmack na poli akčních her. Je to zkrátka osobnost, která svůj život zasvětila virtuálním formulím.

Po nezbytném úvodu přejděme k samotné hře. Jak jsem již zmínil výše, není mezi vydáním Grand Prix 4 (dále jen GP4) a GP3 takový rozdíl, jako mezi GP3 a GP2. Celkem logicky z toho vyplývá, že ani změn není tolik (u F1 2002 jich je možná ještě méně) - přitom stále jsou existují hluchá místa v těchto hrách - co třeba kariéra nebo jen takový safety car? GP4 se podařilo velmi dobře zacelit jedno takové hluché místo, čímž mám na mysli docela věrně provedené boxy, které jsou konečně ve 3D. Další hluchá místa ale zůstávají, takže už proto nelze tvrdit, že GP4 je nějaká extra převratná hra.

 Opět licence na minulou sezónu
U Grand Prix už jsme si zvykli, že nám nepřináší týmy a jezdce ze sezóny aktuální, ale z té předešlé či ještě starší. U GP4 to není nic hrozného, protože je hra postavena na sezóně 2001, tedy té loňské. Pro české fanoušky to má dokonce to plus, že na soupisce týmu Prost najdete Tomáše Engeho, který za tuto stáj dokončil loňskou sezónu. Loňskému stavy tedy odpovídají jak jezdci, tak i týmy, jejich monoposty či reklamy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stejně je tomu i u všech tratí - to zdůrazňuji především proto, že letošní Hockenheim se pojede již na nové, zkrácené trati. V GP4 je ovšem stará verze, takže pokud si chcete zkusit nový Hockenheim, musíte ke konkurenci. V rámci série GP je také novinkou, že jsou okruhy namodelovány s použitím satelitního systému GPS, což by mělo zaručit maximální přesnost ztvárnění. Na druhou stranu, kdo pozná 10 cm sem či tam…

 Opravdový život v depu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samotný herní princip se ale prakticky nemění a módy jako Quickrace, Quicklaps, jednotlivý závod a šampionát asi nikoho nepřekvapí. V tomto směru tedy novinky jen těžko najdeme, proto pojďme tam, kde jsou nejvíce viditelné. Je to „život“ v boxech. Konečně jsme se dočkali trojrozměrných mechaniků, kteří dělají to, co můžete vidět v televizních přenosech. Při výjezdu z garáže hlídají, zda se neblíží jiný vůz a zastávka v boxech konečně vypadá tak, jak to má být. Mechanici jsou rozděleni podobně jako ve skutečnosti, takže přesně vidíte, kdo co dělá - někdo mění pneumatiky, jiný zvedá vůz, další tankuje palivo.

Příjemným zjištěním je i to, že pokud na okruhu poškodíte vůz a dojedete s ním do boxů, mechanici podle toho i konají. Když například zničíte přední křídlo, můžete pak pozorovat, jak je vám měněno. Zde bych ovšem rád upozornil, že je celkem jedno, co poškodíte. Oprava uraženého křídla nebo kola zabere zhruba stejný čas, jako klasická zastávka. Když tedy pominu, že uražené kolo by měla být závada vcelku fatální… Podobně jako mechanici jsou ve 3D i traťoví komisaři na trati, kteří přibíhávají mávat s výstražnými vlajkami. Bohužel stejně jako mechanici nejdou přejet.

 Přilnavost formule k trati
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Teď se dostávám k samotné příčině zmíněných sporů mezi fanoušky, k realitě jízdních vlastností. Pokud si zkusíte jízdu v F1 2002 a GP4 krátce po sobě, budete možná (nebo taky ne) překvapeni, jak odlišně je to v obou simulátorech pojato. Zásadní rozdíl je totiž v tzv. „gripu“, což se dá do češtiny přeložit nejlépe jako přilnavost. V praxi to vypadá tak, že v GP4 drží formule na dráze podstatně více, než u F1 2002. A teď jsme u toho. Kdo z nás může tvrdit, co je blíže k realitě? Z nás nikdo. Oba týmy, jak okolo Geoffa Crammonda, tak EA Sports, se ohánějí tím, kdo s jakým týmem ze světa F1 spolupracuje při vývoji atd. Já nechci a už vůbec nemám právo rozsuzovat, kde je pravda.

Zastánci F1 2002 tvrdí, že formule v GP4 sedí jak na kolejích a ohrnují nos. Já mám názor trochu jiný. Když se dívám na přenosy ze závodů F1, často se ani nestačím divit, jak ten vůz skutečně sedí na trati jak přibitý. F1 je prostě o tom, jak tento nadupaný vůz na trati ukrotit. Není to zkrátka rallye. Přilnavost vozu k trati je u GP4 prostě větší než u konkurence, což prostě berte jako fakt, ne jako plus či mínus. Každému prostě vyhovuje něco jiného.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Umělá inteligence protivníků
Zcela běžnou věcí v těchto simulátorech jsou pomůcky, které vám, hlavně zpočátku, pomáhají při jízdě. Najdete zde klasické pomocníky - při brždění, zatáčení, nepoškození vozu, přidávání plynu, ideální stopa, poškození/nepoškození vozu atd. Postupným vypínáním těchto pomůcek se dostanete až k nejreálnějšímu způsobu jízdy, který je již poměrně obtížný a každá malá chybička se tvrdě nevyplácí. Také proto, že vaši soupeři jsou poměrně zdatní a ani na nejjednodušší obtížnost není jednoduché vyhrát.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spokojen jsem také s úrovní umělé inteligence protivníků, kteří se jen tak nedají a kolikrát se sami pokoušejí o útok. Nikdy ale ne v takové podobě, že by vás sestřelili zezadu nebo se vás jinak pokoušeli dostat z trati. Když zkrátka vidí, že máte navrch, nedělají problémy. Pak ale stačí předčasně přibrzdit do zatáčky a hup, už jsou před vámi na brzdy.

 Hardwarová náročnost
Grafika byla vždy to, co se mně na Grand Prix líbilo. Nemohu tvrdit, že by konkurence měla nějak výrazně horší grafiku, ale simulátor GP4 si mně vždy získá tím, jak je krásně barevný. Je to čistě subjektivní pocit, ale asi nejen můj. Vzhledově je zkrátka GP4 paráda jako celek a více to nemá cenu rozebírat. Snad jen dodám, že jsme se (opět v rámci série GP) konečně dočkali rozdílných vozů mezi stájemi - již to není tentýž model. Zachována je možnost přehrávat si v libovolném okamžiku to, co se událo předtím. Přerušíte jízdu, prohlédnete si z různých míst, co se stalo, a zase můžete jet dál.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinak pokud někdo z hardcore fanoušků čeká, že budu rozebírat, zda je pohled z vozu reálný nebo či volant vypadá tak, jak by měl, pak má smůlu. Podobně jako u jízdních vlastností se k tomu necítím dostatečně kompetentní. Ovšem nemálo z vás asi zajímá, jak je na tom GP4 z hlediska hardwarové náročnosti. Oproti předchozím dílům více než dobře. V rozlišení 1024x768 a v plných detailech to na mé lehce nadprůměrné herní mašince (Athlon 1,2 Ghz, GF2 MX, 512 MB RAM) běželo naprosto plynule, a to v i takových krizových situacích, jako je start závodu.

 Bez hry přes internet
Určité problémy mě potkaly se zvuky. Hra má nyní podporovat všechny nové formáty včetně EAX, což se na první poslech zdá v pořádku a na kvalitě je to docela poznat. Ovšem při přepínání mezi různými pohledy mě zvuk nezřídka vynechával a občas přicházel odjinud, než by měl. Nemohu ale tvrdit, zda je to problém přímo hry, neboť stejně tak může jít i o problém s mými ovladači zvukové karty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jediný vážnější nedostatek vidím v tom, že se autorům nepodařilo zajistit licenci pro online hraní na internetu. Tuto vymoženost v GP4 tedy nenajdete a budete si tak muset víceméně vystačit s hraním po lokální síti nebo s někým „na druhém konci“. Je to škoda…

 Výborná hratelnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na závěr jsem si nechal hlavní důvod, který mě vždy (alespoň po nějaký čas) drží u hraní formulového simulátoru z dílen Geoffa Crammonda. Tou příčinou není nic jiného, než vynikající hratelnost. Těžko se hledá ta pravá příčina, která to způsobuje, ale patrně to bude spojení a vybalancování všech vlastností hry. Autorům se vždy podaří ideálně najít mez, kdy se setkává zábavná hratelnost s celkem nudnou realitou, z čehož vyleze opravdu návyková věc. Když se k tomu připočte pěkná grafika a velmi dobrá umělá inteligence, je skvělý simulátor vozů F1 na světě.

A o tom Grand Prix 4 je…

Stáhněte si: Trailer (5 MB nebo 11 MB), Promo video (6 MB)
Související články: Preview (4/2002), Grand Prix 3 recenze (8/2002), Grand Prix 3 Season 2002 recenze (9/2001), F1 2001 recenze (10/2001), Novinky

 
Leon
připravil: jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Grand Prix 4 následuje své předchůdce a může se bez ostychu ucházet o titul nejlepšího simulátoru vozů F1. Pozici nejhratelnějšího a nejzábavnějšího bych mu ale přiznal hned. Jen škoda té absence online hraní.

Nejnovější články