Grid Autosport - recenze PC verze

24. 6. 2014 15:00 - Recenze
autor: Ondřej Švára

Recenzovaná verze: Windows

Vychází na platformách: Windows, PS3, X360, Switch

Herní domy při vědomí nutné ekonomické návratnosti svých produktů nejeví o experimenty v oboru zájem, takže chce-li mistr virtuálního volantu napumpovat své žíly novou dávku adrenalinu a zároveň si netroufá na ostré a dlouhověké alternativy typu Live for Speed, nezbývá mu než pravidelně česat nikterak košatý strom značek Need for Speed, Forza či Gran Turismo. Mezi tyto giganty se málokdy dostane úplná novinka a Grid Autosport je vlastně jen potvrzením vyřčeného. Také jde o koně z prověřené stáje.

Verdikt

Špičkovou variabilitu, objevenou lásku k simulátoru a nervydrásající tempo závodů kazí v Autosportu recyklovaná kariéra a diskutabilní systém bodování. Třetí Grid mohl být fantastický, ale to by Codemasters nesměli spoléhat na naivitu hráčů. 

Hodnocení redakce
7
Karta hry ▶

Recenze

Grid sice sebevědomě burácí výfukem a hází prasátka vypulírovanou metalízou, ale po důkladném seznámení se neubráníte dojmu, že Autosport je tak trochu bazarová jízda. Přestože Codemasters vybavili svůj klenot mnoha pozitivními novinkami, hra v mnoha ohledech působí jako něco, co tvůrci zneužili k totálnímu vykradení dosavadní série.

Celá galerie

Pan přizpůsobivý

První dojmy z Autosport jsou ale nanejvýš elektrizující. Codemasters se rozhodli, abychom začali opravdu pozitivně, že lehce upraví filozofii značky a z kdysi bezstarostného Gridu, jehož úspěch se měřil jen podle hustoty stoupajícího dýmu od kvílejících pneumatik, vyrobili úžasný závodní kompromis míchající arkádu s důstojným simulátorem.

Kouzlo Autosportu tkví v unikátní přizpůsobivosti vůči různorodému hráčskému vkusu. Jsi milovníkem arkád zvyklý u Gridu aktivně relaxovat? Žádná potíž, ani nevstávej z otomanu, jen vem do ruky gamepad a z pěti kariérních disciplin zvol třeba městskou "Street" soutěž. Získáš poukaz do světa agresivity a dobře známých soubojů kolo na kolo, plech na plech a v horším případě (ale stále zábavném) i plech na svodidla.

Na městských okruzích čekejte opravdovou závodní kanonádu. Bude se brutálně zrychlovat, cholericky brzdit, legračně skákat po nerovnostech i smykovat po žulových kostkách. Závody v honosných metropolitních čtvrtích končí buď milimetrovou ztrátou na vítěze, nebo v efektní bouračce. Ano, toho dýmu je opravdu dost. Grid je přece váš starý známý. A je to pořád docela zábava.

Celá galerie

Z monopostu k zadokolkám

Další hráči bezesporu ocení soutěž zvanou Open Wheel. Je vstupenkou do světa formulového závodění, ovšem bez přehnaného a frustrujícího realismu. Jde o přívětivější alternativu k obnovené sérii F1 (též z dílny Codemasters), v níž se narozdíl od vzoru nikdo nemusí trápit s ultimátní fyzikou neposedných formulí a naopak si užije kopu příjemných zážitků z instantní rychlosti, podávané bez neustálého čeření záchranného štěrku.

Do třetice slibuje dobrou a bezprostřední zábavu režim Tuner, který kromě závodů na čas poskytne i veselé ježdění v poloze „dveřmi napřed“. Kluzný driftovací režim s motivujícím bodováním může nahradit nepřítomnou rally, ale hlavně dává vzpomenout na minulost a na konkurenci. Nejen v Gridu, ale třeba i v Need for Speed jsme si přece driftovací mánie užili víc než dost. Tuner tomuto specifickému druhu soutěžení vzdává čestný hold.

Simulace na rozdávání

Ovšem Codemasters, jako by snad chtěli rozšířit svoji dosavadní hráčskou základu, vítají do Autosportu i opravdové závodníky. Vypněte elektronické pomocníky a z Tuneru se stane autocvičiště, ze kterého nikdy nebudete odcházet se suchýma rukama. Bez ABS, kontroly trakce a s vyšší nastavenou obtížností je najednou místo hráče pánem situace Mazda RX-7. Auto ve smycích neposlouchá, tvrdošíjně odmítá setrvat ve vymezených koridorech, a když má zrychlit, nejistě podřadí a z motoru se ozve prosba o servis.

Přitom nejde o samoúčelnou torturu. Autosport není v simulátorové poloze bezohledná bestie, co si libuje v nešikovnosti své oběti a nic víc. Naopak hráče naučí, jak se opravdu (alespoň virtuálně) silná auta ovládají. Fantastická zpětná vazba, podle které dokonce poznáte, jaké kolo se zrovna protáčí, je jen drobná ukázka toho, kam Codemasters v programování nové jízdní fyziky dospěli. Za volantem konzumujete obrovské porce jízdních informací, pedály dovolí přesně dávkovat sílu svých účinků a podvozky nabídnou takovou míru propracovanosti, že poznáte i ty nejdrobnější rozdíly mezi jednotlivými typy vozů. Tak realistický Grid ještě nikdy nebyl.

Na dokonalý přechod od arkády k mainstreamové simulaci je Autosport víc než dobře připravený díky neobyčejně širokým možnostem nastavení. Jde například o první hru v sérii, která nechá na jezdci, zda chce z kokpitu vyndat virtuální volant. Dále mu dá na výběr mezi řazením sekvencí či v kulise, zda a v jaké míře se na voze projeví mechanické poškození, jak dlouhé jsou jednotlivé závody bez ohledu na soutěž či výkonnostní úroveň, a naučí vás také přizpůsobit jízdu opotřebovaným pneumatikám. A koneckonců se nebude ani zlobit, když si vypnete informační HUD - to abyste se cítili opravdu jako v soutěžním autě. Důležité informace vám začne hra podávat hlasem.

Celá galerie

Návrat krále

Ať už chce někdo drtit podvozek v kopcích San Francisca, nebo zvolí okruhovou klasiku v Sepangu, Autosport se mu dokonale přizpůsobí. Psát o tom, že ve hře objevil pohled z interiéru a svým vozům můžete před závodem ladit podvozky, je už vlastně úplně zbytečné. Najednou se to automaticky předpokládá.

Výkladní skříní všech pozitivních technických změn Autosportu je jízdní mód zvaný Touring Cars. Nejde o nic jiného, než o návrat známých závodů série TOCA v komornější podobě jedné dílčí kampaně. Autosport dokázal přenést na obrazovky přesně to, co lidé na okruhovém závodění milují. Tedy nervydrásající souboje jezdců, kteří jsou ochotni ve třech vedle sebe najet do šikany a už se z ní nevrátit.

Hra triumfuje nebývale dobře naprogramovanou umělou inteligencí. Autosport je první Grid, kde si počítačové jezdce opravdu můžete splést s živými. Protivníci mají v závodech silnější i slabé chvilky, po stíhacích hodech dokáží chybovat v předposlední zatáčce, skupinky závodníků se sjíždějí a zase rozpojují a občas se objeví i tahoun, který překvapí všechny sázkaře a o jeho výkonu se bude psát na druhý den v novinách.

Nevyzpytatelnost výkonů závodního pole se přitom nebije s obecnou představou o vývoji skutečných závodů. Všechno, co se na tratích děje, je harmonické, ničeho není moc ani málo. Když se v komplikované šikaně mezi betonovými svodidly srazí deset nešťastníků, máte opravdu pocit, že se to muselo stát.

Celá galerie

Přijely loňské sněhy

Bohužel však, a to se už vracím k myšlence z úvodu recenze, Codemasters nedokázali originální styl své arkádo-simulace obalit do stejně inspirativního obsahu. Jakkoliv novátorsky působí variabilita a propracovanost jízdního režimu, zbytek Autosportu je až trestuhodným mlácením dávno sklizené slámy. Ať už pojedete kdekoliv a s čímkoliv, bude vám Grid ze všeho nejvíc připomínat svoji minulost.

Kariéra Autosport trpí na skandální neoriginalitu. Codemasters, ve snaze zaplnit každý ze svých pěti šampionátů, aby ani jeden nepůsobil chudě a zkratkovitě, zvolili cestu nenásilí a napěchovali závodní kampaň dávno známým obsahem ze starších dílů a navíc všechna závodní teritoria rozkrájeli do ještě většího množství navzájem si podobných okruhů a tratí.

Až pojedete podesáté po pobřežní magistrále Dubaje, kterou si už notabene pamatujete z minula, ověříte si, co znamená ono úsloví o nažraném vlku a celé koze. Jakkoliv se Codemasters chlubí velkým počtem tratí tratí, aut a čehokoliv dalšího, obsah do Autosportu vyrobili lstí a moc práce jim to nedalo.

Troufám si tvrdit, že kopírováním strávili autoři více času než tvorbou. Až budete pořád dokola míjet Eiffelovu věž a znát naprosto všechny odbočky na Brands Hatch, z nichž některé snad ani nemohou existovat, dáte mi určitě za pravdu.

Už jsem definitivně přestal vyhlížet dobu, kdy se design Grid obrátí jiným směrem a přestanou se porcovat GPS data na desítky derivátů. Přestal jsem věřit, že někdo odvážný řekne: "Hej, pojďme vyrobit tratě, které svět neviděl!" Grid byl vždycky vrcholem designové recyklace a Autosport tomu nasadil korunu.

Celá galerie

Nemotivující bodování

Traťový obsah falešně nafouknuté kariéry si ve hře bohužel tyká s řadou další sporných řešení. Codemasters se například pokusili zatraktivnit systém kariérního hodnocení, které nyní spočívá v udělování zkušenostních bodů na základě stanovené obtížnosti, úspěšností v závodech a v plnění desítek dílčích achievementů stanovených virtuálními sponzory, kteří jsou ve hře tak důležití, že vám dokonce určují v jakých autech máte jezdit.

Body jsou důležité nejen v singleplayeru, ale pochopitelně definují i hráčovu identitu i v multiplayerovém systému RaceNet. Potud dobře. Jenomže zdánlivě perspektivní systém zcela nečekaně boří základní herní motivaci. Stačí, abyste dostatečně věřili ve své schopnosti, výrazně si zvýšili obtížnost hry a podle bodovací matematiky budete ze soutěží najednou získávat tolik bodů, že k odemykání nových závodů nemusíte nejenom vždy vítězit, ale dokonce ani nemusíte odjezdit všechny nabízené soutěže.

Úhrn z jednoho povedeného podniku prostě vystačí na pokrytí třeba dvou dalších. V nich ať vám klidně zasvítí zkratka DNF - nedokončil. V hlavě mi blesklo, že si snad Codemasters uvědomili repetitivnost své herní náplně a rozhodli se vás nenutit objíždět všechny ty stejné tratě komplet.

V souvislosti s bodovacím systémem zamrzí ještě drobný detail. Pokud si hra zakládá na velkém množství achievementů, dejme tomu na odměnách za zlepšení času v jednom kole oproti předchozímu, chtěl bych vědět už přímo v akci, jak si stojím. Bohužel, ač je HUD na obrazovce příjemně bohatý, o (ne)splnění daných úkolů se dozvíte až je po všem. Tak trochu nevyužitý potenciál, řekl bych.

Rozladění z obsahu hry a chybně nastavené kariérní motivace částečně zaplaší tradičně kvalitní mutliplayer. Codemasters jsou zvyklí vyrábět technicky nezávadnou online akci s dostatečným počtem disciplin i možnostmi, jak najít kamarády podobné úrovně, a tentokrát to bude ještě zábavnější. V Autosportu totiž představují nové závodění v klubech. Obsahovou nabídkou i technickou vyspělostí lze multiplayer Autosportu určitě označit za etalon ve svém oboru.

K mírnému napravení reputace může přispět i perfektně vyladěný EGO engine. V PC verzi hry zahodil okrové kontury, zato přidal na detailech i ostrosti textur (a to ještě v den vydání vyjde pro PC verzi bezplatný balíček s HD texturami), a přitom nijak nezvednul hardwarové nároky. Zamknutému počtu snímků za sekundu na třicítkové metě v konzolových verzích se můžete opravdu jen smát  i na zcela průměrné herní sestavě. Autosport zkrátka vypadá dobře a hýbe se víc než skvěle.

Celá galerie

Jak je to tedy s tím novým automobilovým sportováním? Hraním Grid Autosport si pořád zpestřuji volné chvilky a věřím, že dělám dobře. Jakkoli mě repetitivní závodnické prostředí psychicky ubíjí, energii čerpám z propracovaného jízdního modelu i všeobecně atraktivního online prostředí. Bohužel ale kola vozů v Autosport protáčím i proto, že momentálně neznám jakoukoliv podobnou alternativu, což je pro Autosport jistě velká výhoda, zatímco pro mě tak trochu malý trest. Kde není konkurence, není ani snaha po dokonalosti. Myslím po úplné dokonalosti. 

Tagy: simulace akční Závodní

Zdroj: Vlastní

Související hry

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)