Guardians of the Galaxy - recenze 1. epizody
6/10
zdroj: tisková zpráva

Guardians of the Galaxy - recenze 1. epizody

28. 4. 2017 20:05 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

Nejsou to Avengers, nemají mezi sebou žádného Batmana, ani Supermana, přesto se dnes těší nevídané popularitě. Při tom ještě před pár lety o Strážcích Galaxie věděli jen fanoušci Marvelu. Jenže pak do kin vtrhnul film, stal se jedním z nejvýdělečnějších snímků roku 2014, a hláškující sci-fi parta sarkastických antihrdinů si zajistila bohatou budoucnost. Druhý díl dorazí na stříbrná plátna příští týden a ještě předtím vyšla první epizoda stejnojmenné hry od Telltale Games, známé továrny na komiksové adventury.

Galaxie zachráněna, je třeba zachránit galaxii

Marvel's Guardians of the Galaxy: The Telltale Series – Tangled Up in Blue. Tak zní oficiální název epizody číslo jedna. Minimálně jedno nej si tak Strážci Galaxie již vybojovali – ze všech her od Telltale mají nejdelší název. Jenže tím to s těmi nej končí. Jde totiž o naprosto typickou „telltalovinu“, která se hraje de facto úplně stejně jako The Walking Dead a těch skoro deset dalších her, které mezitím autoři vydali. Naštěstí má obstojný příběh a zábavné postavy.

Zase v tom mají prsty Kree, zase se to točí kolem pradávného artefaktu, zase se řeší Quillovo dětství s nemocnou maminkou… Zní to povědomě? Ještě aby ne, když jsme tohle viděli ve filmu. Přesto si z hlediska příběhu jdou herní Guardians of the Galaxy po vlastní ose, což znamená, že respektují kánon komiksů, přebírají podobizny hlavních hrdinů z filmu, ale celkově vyprávějí vlastní zápletku a obohacují ji o vlastní postavy.

Kdo si nějaký komiks přečetl nebo aspoň viděl film, má plus a bude hned vědět, která bije, ale ani úplní nováčci se nemusí ničeho obávat. Z celkových dvou hodin se úvodní epizoda zhruba hodinu a půl jenom rozjíždí, aby vám (znovu) představila Star-Lorda, Gamoru, Rocketa, Draxe a dřeváka Groota, abyste poznali strážce galaktického zákona z Nova Corps a hlavního záporáka Thanose, a abyste zjistili, že s tím Thanosem to možná nebude tak žhavé…

zdroj: Vlastní

Přesto bych před hraním doporučil mrknout aspoň na film a ujistit se, že vás toto univerzum vůbec zajímá a baví. Kombinace sci-fi, pubertálních vtípků, zástupu divných individuí a gejzíru barviček nemusí sednout každému. Pokud vám styl filmu nelahodí, rozhodně nečekejte, že na tom hra něco změní.

Strážci Galaxie stojí a padají na svých hrdinech, což si Telltale uvědomují a výborně zahrané postavy z filmu se jim povedlo uspokojivě převést do hry. Občas dokonce namísto Petera ovládáte jeho kumpány. Ten převod však není stoprocentní. Vývojáři si nemohli dovolit zaplatit původní herce, což je někdy znatelnější (viz Rocket s podivně newyorsko-italským přízvukem Nolana Northa), jindy méně („I am Groot“ zní skoro stejně jako od Vina Diesela a to je výkon). Stejně tak dialogy se oproti filmu občas zbytečně táhnou a nemají takovou jiskru.

Důležité každopádně je, že postavy se chovají tak, jak byste od nich čekali. Drax je vtipně doslovný, nechápe nadsázku, furt se chce mstít a chytá vtipné afektové záchvaty. Gamora je rozvážná, tolik toho nenamluví, ale když už si dovolí vtipkovat, o to spíše se trefí na úrodnou půdu. A Star-Lord je grázlík, zločinec, svůdník a ani bych se nedivil, kdyby jej v porodnici někdo prohodil s Kylo Renem, protože má strašně blízko k Hanu Solovi. Dokonce i tak trochu vypadá!

Zajímavé nicméně je, že zatímco ve filmu si Star-Lord neodpustí žádnou příležitost někoho utřít vtípkem, ve hře máte možnost jej díky dialogovému systému překvapivě umírňovat. Když se tak třeba Rocket (zase) hádá s Draxem a Pete do roztržky vstoupí, nemusí nutně přilévat olej do plamene a klidně to může urovnat jako zkušený mediátor. Vidět jej v takové roli je nezvyk. Každopádně se asi nelze domnívat, že by to mělo na vývoj příběhu nějaký vliv.

zdroj: Archiv

Klasika od Telltale

Hromada dialogů. Časový limit na vybírání jedné ze tří odpovědí. Činění zdánlivě zásadních rozhodnutí, která se v budoucnu beztak slijí do jednoho celku. Triviální akční sekvence formou quick-time eventů. A sem tam i trocha toho „hraní“: chodíte po malých místnostech, prozkoumáváte těch několik málo interaktivních předmětů a neustále bouráte do všudypřítomných neviditelných stěn… Má cenu pokračovat? Guardians of the Galaxy se hrají úplně stejně jako všechny ostatní tituly od Telltale.

Autoři se sice před vydáním nechali slyšet, že svůj zoufale vyždímaný recept na hratelnost pozmění, ovšem ty změny jsou ryze symbolické. Kupříkladu párkrát můžete během chození zavolat svým kámošům přes vysílačku a vyměnit s nimi dvě věty vesměs o ničem. Nebo jednou můžete se Star-Lordem vyletět díky jeho raketovým botkám o patro výš a dělat ve vzduchu kolečka. Ani jedno z toho není žádné terno. Navíc zatím chybí jakékoli zajímavé volby s viditelným dopadem na vývoj děje.

A tak asi jedinou (doslova) viditelnou změnou oproti předchozí produkci Telltale je grafika. Ta ustoupila od komiksového cel-shadového stylu s černými konturami kolem postav, což je s ohledem na komiksový původ Strážců Galaxie vlastně paradox. Výsledek je každopádně kontraproduktivní.

Grafika teď totiž už nevypadá stylizovaně, nýbrž prostě jen béčkově a zastarale. Zvlášť máte-li ještě v paměti zmiňovaný film. Ten vynikal špičkovými efekty, na Grootovi jste mohli rozeznat jednotlivé větvičky a na Draxovi zase zákruty jeho detailního rudého tetování, ovšem ve hře je vše slito do jedné barvy a výsledek vypadá jako z minulého desetiletí. Nemluvě o tom, že animace jsou zastaralé, mimika jakbysmet, a že když hrdinové vyrazí na historický mejdan do baru a tam je všeho všudy asi deset lidí, protože engine jich zřejmě víc zobrazit neumí, působí to zkrátka směšně.

Technické zpracování nikdy nebylo silnou stránkou her od Telltale, ale vzhledem k tomu, kolik toho vyvíjejí, by touto dobou už měli mít svůj letitý engine konečně vylepšený. Opak je pravdou a stále se objevují ty samé bugy jako v minulých titulech. Tuhle chybí textury zdi, támhle postava nese neviditelný předmět… grafické glitche nejsou časté a některých si možná ani nevšimnete, ale jsou tu a je trestuhodné, že je tvůrci ani za ta léta nedovedli vyřešit.

Pokračování příště

V první epizodě si z hlavního příběhového oblouku uzobnete jen pár drobků a jde tak spíše jen o úvod do světa Strážců Galaxie. Hlavní chod se má začít servírovat až příště. Z toho důvodu se občas i ty dvě hodiny trochu táhnou, hře chybí spád i šmrnc slavnějšího filmu a u Tales from the Borderlands se zasmějete víc. Přesto nabízí první epizoda Guardians of the Galaxy solidní zábavu a zvláště pro fanoušky předlohy jde o příslib něčeho většího. V každém případě je na místě doporučení s koupí počkat až na vydání závěrečné páté epizody, abyste si pak děj užili hezky najednou. Telltale jsou totiž pověstní několikaměsíčními pauzami mezi epizodami. 

Verdikt:

Standardní adventura od Telltale, nyní ve veselých kulisách Strážců Galaxie. Fanoušci Star-Lorda a spol. najdou v první epizodě solidně rozjetý příběh, všichni ostatní prozatím udělají lépe, když sáhnou po Tales from the Borderlands.

Nejnovější články