Halo 3 - recenze multiplayeru
zdroj: tisková zpráva

Halo 3 - recenze multiplayeru

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

V nouzi poznáš přítele, což platí pro Halo 3 jakbysmet. Ať už budete společně procházet kampaní nebo se postavíte proti sobě, s více hráči dostává Halo rázem nový rozměr, za což vděčí i bohatým síťovým funkcím.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 3.října 2007
První česká recenze MP zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/anglická/X360
Doba recenzování: 8 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Ve hře pro více hráčů se zpravidla skrývá koření všech dobrých her a ani Halo 3 (mega-recenze) není podle očekávání žádnou vyjímkou. Multiplayer zde totiž tvoří možná bohatší část vzhledem ke kratší singleplayerové kampani, kterou nejenže výborně obohacuje, ale vůbec svým provedením a bohatostí nemá v některých aspektech a funkcích konkurenci. Ovšem není všechno zlato co se třpytí, protože pod vybroušeným pozlátkem se skrývají kromě skvělých momentů také přinejmenším rozporuplné skutečnosti, jenž výsledný pocit ze síťového klání trošku kazí.

Kooperativní souhra
Nahlédnutí na zadní přebal originální hry okamžitě prozradí, že velká pozornost byla věnována prakticky všem dnes nabízeným možnostem skupinové zábavy. Zahrajete si tedy jak na jediném Xboxu skrze režim rozdělené obrazovky, tak i přes propojené konzole v system linku a samozřejmě také přes internet. A to prosím až v šestnácti hráčích najednou, přičemž lokálně je inzerováno kvarteto souputníků. Pokud jsem na začátku mluvil o obohacení příběhové kampaně, měl jsem na mysli kooperativní partii, kdy si můžete celé dobrodružství a nebo jen vybrané úrovně projít a hlavně prožít s jedním až třemi kamarády ve všech typech připojení, což je výborné řešení při putování na nejtěžší obtížnosti, kdy se každá ochotná ruka k dílu velice šikne.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Skoro celou kampaň jsem takto s jedním kolegou dohrál do konce přes internet (lze tak učinit až ve 4 lidech společně) a oba jsme se shodli, že je takovéto putování opravdu zábavné a nechává lépe vyniknout něco znamenitých okamžiků ve hře, které se jak známo daleko více prožívají, pokud se máte o bezprostřední radost či smutek s kým podělit. Navíc ani nemusíte procházet celý singl napřed v osamocení. Každá úroveň zdolaná v kooperaci se vám ihned zpřístupní pro následující boje úplně stejně, jako kdybyste jí pokořili sami a to včetně příslušných achievementů. Bezpochyby si ale největší koláč zábavy ukousnete, jakmile nastoupíte společně do nějakého vozidla.

 Domácí armáda
Spolupráce, kdy jeden řídí a druhý pálí a nebo všichni hráči utvoří pro nepřítele hrozivou rojnici a provedou obchvat protivníků, funguje na výbornou a v těchto okamžicích si budete těžce lebedit. A nerozhází vás ani podivná pravidla respawnů, kdy musí kolega, popř. kolegové utéci z boje pryč od vaší mrtvolky, protože jinak vás hra nepustí zpátky. Občas vás také překvapí situace, kdy po svém zabití a znovuzrození spatříte na místě skonání stále svoji tělesnou schránku, i když v té samé se nyní cítíte plni čerstvých sil. V kooperativní hře pak zakládající člen představuje Master Chiefa, druhý spolubojovník Arbitera a všichni další jsou již řadoví sparťané.

Kooperativní spolupráci přes splitscreen ale ztěžuje nepochopitelné zmenšení obrazovky, která nevyplní celou plochu vašeho televizoru, nýbrž se vertikálně ořízne, takže na stranách uzříte dvojici černých pruhů (foto). Snad to vyřeší patch, protože v současné době to kvůli malému výhledu plnohodnotný lokální multiplayer prakticky znemožňuje. Na druhou stranu, nemusíte pro každého dalšího hráče na jedné konzoli vytvářet nový profil v dashboardu, protože hra jim dokáže přidělit své vlastní dočasné identity, ovšem samozřejmě bez ukládání úspěchů a statistik.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zápasy na všechny způsoby
Velmi bohatá jsou samostatná multiplayerová klání, soustředěná do speciálního lobby. Ještě před vstupem do bitvy si můžete se svými přáteli z friendlistu a nebo ze sedačky vedle vás založit skupinu, ve které budete proti ostatnímu světu bojovat na jedné nebo i druhé straně. A je již jen na vás, jestli se k vám přidají libovolní hráči, jen přátelé a nebo nikdo a vy kolegy sami sezvete. Podobně si navolíte počet volných „sedaček“ ve vaší partě. Pokud takto zaplníte všechna místa, cizince z druhého konce zeměkoule ani nemusíte potkat, popř. se nabízí vytvoření vlastního týmu v souboji s ostatními.

Nabídka herních režimů je nesmírně bohatá a zahrnuje několik desítek známých i méně zažitých variací, rozdělených do několika skupin (playlistů). Já jsem napočítal solidních 35 multiplayerových módů, ovšem pokud se pouze připojujete do veřejné hry, není vám dovoleno si přímo a konkrétně vybrat jak oblíbený režim, tak bohužel ani mapu. Jediné, co můžete ovlivnit je zvolený playlist, tedy množinu vzájemně podobných herních módů, které ale dopředu nevidíte. Usuzovat tedy musíte pouze ze stručné charakteristiky skupiny her, která vám ale prozradí pouze nejvyšší počet hráčů v partě a jestli se zde hraje v týmech, nebo každý sám. Jedenáctka různých playlistů sice dobře pokrývá nadílku režimů pro jednotlivce i týmy, ale pokud si oblíbíte konkrétní herní variantu, není cesty, jak si ji před zápasem striktně vybrat.

 Kde se nejvíce hraje?
Nakonec je vám nabídnuta preference vyhledávání kolegů podle rychlosti a odezvy jejich připojení a nebo podle vašeho jazyka. Přes spuštěním vyhledávání seance si nelze nevšimnout tmavé mapy světa, která pomocí bílých teček ukazuje v reálném čase lokace aktuálně připojených hráčů. Pokud vás to zajímá, tak největší penetrace majitelů Halo 3 je samozřejmě v severní Americe a v Evropě, přičemž na starém kontinentu nejvíce „světélkuje“ ostrov Albionu. Stejně zajímavý je i číselný údaj o přesném aktuálním počtu hráčů online, který zpravidla osciluje ve stovkách tisíc, přičemž jsem zde již několikrát viděl neuvěřitelné číslo přes půl milionu najednou připojených uživatelů!

Při vyhledávání hry se musíte obrnit velkou trpělivostí, protože spuštění seance a hledání hráčů s podobnými zkušenostmi trvá podle počtu účastníků klidně i několik minut. Přitom mapa a mód se zvolí vždy náhodně, všichni hráči mohou pouze projevit svůj nesouhlas hlasováním. Pokud je většina proti nabídnuté hře, servery znovu zašátrají a předloží zase další náhodně vybranou seanci. Ovšem druhé veto již není dovoleno. Jestli vám tento systém vadil u Colin McRae Dirt, kde Codemasters použili podobné řešení, to samé vás potká i v Halo 3. Ke vší smůle se při spouštění seance nemůžete nijak odpoutat, což by se šiklo v případě, pokud vám právě nabídnutá hra nesedne. Jde to pouze až ve hře samotné, ovšem za cenu odebrání jednoho zkušenostního bodu. Otázka ovšem je, jestli automatický výběr nebyl vybrán schválně kvůli očekávanému masovému náporu hráčů, které musí již dnes servery Halo obsluhovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tresty záškodníkům
V samotné hře pak možná využijete byť úsměvné, ale pro někoho hodně praktické funkce, kdy brblajícího spoluhráče v seanci můžete umlčet, resp. vypnout jeho slovní průjem do vašich sluchátek či reproduktorů. Jednou jsem zažil neustále modlícího se mudžáhedína, který Allahu Akbar! (Alláh je veliký!) opakoval tak usilovně, že znemožňoval jakoukoli smysluplnou koordinaci v týmu. V tomto případě má tento elektronický roubík jisté opodstatnění. A pokud po vás kolega v týmu mimo neustálé brblání ještě střílí a nebo dezertuje, nebudete se možná rozpakovat ho na požádání vykopnout ze hry ven. Tato skutečnost se mu projeví také v odebrání části zkušenostních bodů, které tvoří spolu s hodnostmi zdejší základní systém pro rozlišování kvality živých hráčů.

 Paleta map
Obecně i v Halo 3 platí, že některé herní módy jsou hodně zábavné a jiné zase méně. Postupně si tak zahrajete klasické deatchmatche na jedenácti mapách všichni proti všem či v týmech, úkolové mise se zabíráním vlajek, teritorií a nebo dobývání základen. Ovšem nechybí ani takové zvrácenosti, jako je soutěž o co nejdelší výdrž krále na trůnu v omezené výseči, když vám jdou všichni ostatní po krku a nebo zápas o horkou lebku, kterou máte uzmout všem ostatním ozbrojeným Hamletům. Každý má jiné choutky a každému se líbí něco jiného, ovšem v globálu lze říci, že se zábavnost v multiplayeru odvíjí od nabízené mapy a režimu, který na ní hra umístí.

Jestliže mě např. vůbec nevyhovuje rozlehlá pouštní oblast Sand Trap, která je mnohdy až zbytečně veliká, užší a hornatá středozemní Valhalla je dostatečně členitá a pro kontakt s nepřítelem nemusíte nijak bloumat. Dá se říci, že mě vyhovují spíše menší mapy s interiéry, protože v nich častěji narazíte na účinnější zbraně, zpravidla rovnoměrně rozmístěné po celé lokaci. Ovšem díky rozmanitému prostředí, velikosti a přítomnosti vozidel, si své favority najde určitě každý. Zdaleka nejzábavnější částí multiplayerové sekce Halo 3 je určitě kooperace a to nejen v kampani. Pokud se spojíte do týmu s hráči stejné krevní skupiny a budete své kroky navzájem koordinovat, nejen že porazíte skoro každého protivníka, ale hlavně si užijete skvělou hru. Často se ale sejde mezinárodní grupa, kde si i v týmu každý jede na vlastním písečku a hra pak okamžitě ztrácí svůj význam.

 Skákači
Občas nepříjemní jsou také "skákači", tedy hráči, kteří neustále skákají po úrovni a kosí vše co se pohne. Když to začnou dělat všichni, nejenže nikoho netrefíte, ale budete si připadat spíše jako v hejnu splašených kobylek. Podobnému chaosu se naštěstí Halo 3 brání několika zajímavými herními variacemi, kde úspěšnost závisí hlavně na schopnosti přežití celého týmu, než na počtu zabití nepřítele. Vše ale závisí na lidech, tudíž v dobré partě je prakticky každá týmová hra příjemná zábava. V prvních dnech seance ve větším počtu hráčů často lagovaly, ovšem nyní jsou servery i přes stálý nápor dobře připraveny, takže k tomu již prakticky nedochází.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Herních variant je sice dost, ale to ještě není konečné množství. V jednoduchém editoru se totiž přednastavené verze hry můžete ještě dále uzpůsobit podle své fantazie a vyrobit si své vlastní multiplayerové klání, které kupř., ihned poté vyzkoušíte na svých přátelích. Je ale velká škoda, že si na takto vytvořených seancích bez sezvaných hráčů ani neškrtnete, protože hra vás k ostatním protivníkům sama nepustí a ani počítačové boty zde nenajdete. V osamocení si tak alespoň projdete v klidu každou mapu, což se do dalších bojů může hodit. Podobně jednoduše si přizpůsobíte i libovolnou mapu, kde podle svého umístíte zbraně, vozidla a třeba překážky, přičemž k editaci můžete opět přizvat kamarády a modelovat všichni společně. Hotový výtvor si poté uložíte na pevný disk, přičemž jej rovnou snadno nabídnete celé komunitě Halo 3.

 Pochlubte se!
Unikátní komunitní funkce totiž umožňuje sdílení vašich upravených map a her s ostatními hráči. A nejen to. Všechny vaše poslední hry včetně kampaně se ukládají na servery ve formě interaktivního záznamu, který můžete nejen plně ovládat, ale také přitom naprosto svobodně pohybovat kamerou! Tím se podíváte na svůj dřívější boj ze zcela nové perspektivy. Pokud si tento záznam uložíte, můžete z něj stříhat navíc drobné klípky, típat obrázky a tento obsah rázem nabídnout celé komunitě ke shlédnutí a stažení. Jenže nebyl by to Microsoft, aby na všem nerýžoval nějaký ten peníz, protože zadarmo poskytuje na svých serverech pouze šest slotů a 25 MB diskového prostoru. Pokud chcete sdílet více souborů, musíte si připlatit 750 MS bodů za větší prostory pro vaše díla.

 I z osobního počítače
Poslední zmínku si zaslouží důmyslné provázání hry s oficiálním webem bungie.net, kde se v reálném čase logují a zobrazují hromadné i hráčské statistiky každého účastníka a samozřejmě hlavně komunitou vytvořený obsah, jinak omezeně přístupný skrze záložku i z konzole. Veškerý uživatelský obsah si na požádání vložíte do fronty, přičemž po příštím zapnutí Xboxu se soubory automaticky stáhnou do konzole. Server nabízí ohromné množství informací o celé sérii Halo a obzvláště praktické jsou podrobné manuály popisující všechny funkce a aspekty třetího dílu.

Pokud se na tento web navíc přihlásíte pod svým Live účtem, naleznete zde také kompletní a vyčerpávající historii všech vašich zápasů, seznam vlastních sdílených souborů, podrobné statistiky vybrané postavy a mnoho dalších údajů. Třešničkou na dortu jsou pak zajímavé informace o počtech připojených hráčů a nechybí ani stejná mapka světa jako v multiplayerovém lobby z konzole. Jasně tak vyplývá, že Halo 3 dosahuje svého plného potenciálu až s připojením na internet, potažmo funkčním placeným Gold kontem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Multiplayerové bitvy a komunitní online funkce hru znatelně rozšiřují, ale nemožnost vlastního výběru mapy i herního módu Halo 3 zbytečně degraduje, i když někomu to možná ani nemusí vadit. A úplně stejně to je i ve vlastní síťové hře. Vesměs zběsilé poskakování po mapách bez většího důrazu na taktiku může jednoho bleskově otrávit, přičemž druhý se u toho bude skvěle odreagovávat. Takové je i Halo 3 v multiplayeru. Rozhodně není bez chyb a mnohé by šlo provést lépe (viz výše), ale i zde živé kolegy sebelepší počítač nenahradí a pokud se sejde dobrá parta, je o příjemný večer postaráno.

 Závěr
Halo 3 je dobrým důkazem, že středobod hraní se pomalu ale jistě přesouvá na internet. Multiplayerová část je totiž ještě bohatší než singl a kromě mnoha herních módů udivuje zejména znamenitými komunitními funkcemi. Ovšem je velká škoda svázaného výběru hry, kdy nemůžete vystoupit z rozjetého vlaku, i když jedete špatným směrem. Navíc zdejší vesměs chaotické boje nemusí sednout každému, ale jako hutné odreagování funguje Halo 3 znamenitě.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Mega-recenze singleplayeru, Dojmy z MP bety, Novinky, Halo 2 Xbox recenze a PC recenze, Halo 1 PC recenze



Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

 
 
Michal Jonáš
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články