Hearthstone: Goblins vs Gnomes - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Hearthstone: Goblins vs Gnomes - recenze

17. 1. 2015 19:33 | Recenze | autor: Jana Kilianová |

Blizzard si dal s prvním datadiskem pro Hearthstone: Heroes of Warcraft na čas. Zaběhnutý ekosystém sice trochu rozčeřil s kampaní Curse of Naxxramas, opravdový posun v metagame měl ale teprve přijít, což se také stalo. Začátkem prosince tvůrci vyrukovali s novým karetním setem Goblins vs Gnomes a vytvořili tak podklad pro nové změny jak ve sféře občasného „casual“ hraní, tak na soutěžní scéně.

Příchodu nových karetních setů nezadržitelně předchází silný hlas lidu. První zveřejněné karty rozdmýchaly diskuze na internetu a názory na chystané změny zaplavily fóra i sociální sítě. Každý měl na Goblins vs Gnomes svůj názor a v nemalém počtu případů se nejednalo o názory pozitivní. Odhalené karty totiž napovídaly tomu, že s gobliny a gnómy si náhoda ukousne ještě větší část z hratelnosti Heartstonu než doteď, a to pro zapálené kartičkáře není nikdy dobrá zpráva.

Producent hry Yong Woo měl ale na peprnou reakci komunity hbitou odpověď: „Prvky náhody zvyšují potřebný um ke zvládnutí hry.“ Přestože v obecné rovině platí, že náhoda u her, zejména pak deskových, existuje proto, aby v ní měl šanci i naprostý amatér proti profíkovi, v Hearthstone si s její pomocí můžeme podle Woo pochvalovat vlastní schopnosti. Možná by bylo lepší přiznat, že s GvG Blizzard sleduje zejména jednu věc. Otevřít Hearthstone ještě širšímu publiku, což ale neznamená, že by expanze hru nějak rozbila.

Nové karty dobře metou

Karet využívajících prvek náhody sice skutečně přibylo, většinou se ale jedná o zábavné kousky, kterými si necháme párkrát pocuchat nervy, ale na soutěžní scéně je nejspíš neuvidíme. Poměr náhodných a statických efektů se tedy výrazně nenaklonil ani na jednu stranu a hráči stále dávají přednost jistotě před vrtkavými kostkami osudu. Tedy alespoň většinou. Přednosti některých RNG karet nemůžou ignorovat ani kontrolní maniaci a jejich příchod chtě nechtě rozčísl standard současného deckbuildingu.

Důkazem toho, že i s nejistotou může být každý kamarád, je třeba takový Pilotted Shredder, který po smrti vyvolá náhodnou potvoru za 2 many. Jeho náhodný efekt není pro hru nijak zásadní a vlastníkovi může nabourat taktiku jen ve výjimečných situacích. Za silence soupeřovi obvykle nestojí, a tak ve většině situací dostanete za 4 many dva solidní miniony. V nejhorším případě na vás vykoukne Doomsayer, ten ale nemusí potěšit ani soupeře.

Vylepšené verze Piloted Shreddera, tedy Piloted Sky Golem a Sneed's Old Shredder, se už hrají podstatně méně. Zčásti za to může fakt, že jsou vzácnější, zčásti, že díky ceně už nejsou tak flexibilní. Když je ale soupeř zahraje, šampaňské nebouchám. Zrovna Sneed je šibal, jehož smrt může záhy pomstít Ragnaros fireballem mezi oči.

Zvláštní místo v mé osobní síni „snad bude mít soupeř smůlu“ karet zabírá Unstable Portal. Tohle mágovo kouzlo je totiž nepředvídatelné a silné, a přestože nemusí být v souladu se synergií daného balíčku, hodí se prakticky kamkoliv. Pro zahrání Grommashe v pátém kole sice musíte mít buď neuvěřitelné štěstí, nebo tucet rituálních obětí na svém kontě, nevypočitatelnost portálu ale může poskytnout odpověď na řadu situací o pár kol dřív než by soupeř čekal.

Obvyklí podezřelí

Vesmír je ale v rovnováze a přísun hrstky nepoužitelných karet nikoho nerozhodí. Naopak, ke sběratelským karetním hrám už tak nějak patří. Pokusy o zapojení Gnomish Experimentera ustupují do pozadí, a přestože má možná budoucnost v čistě magických balíčcích, je jeho sláva odložena na neurčito. Target Dummy je pokusem o rozšíření rodiny odpadu za 0 man a tedy i novým ekvivalentem Wisp. Recycle je zase ukázkou toho, že každý hrdina si asi slušný instant removal nezaslouží.

Jak jsou na tom v novém setu magicky oranžové legendární karty? Můžete sice namítat, že na těchto zlatavých klenotech, které můžete mít v balíku jen jednou, tolik nezáleží, život s Yserou nebo Sylvanas po boku je ale hned veselejší. Je tak nasnadě, že nová kolekce legendárních minionů prostě patří mezi nejžhavější témata gobliní sezóny, a vyplivla už na svět pár jasných stálic.

V tomto ohledu vede procesí použitelných karet jednoznačně Dr. Boom. Tahle reference na marvelovského Dr. Dooma si do hry nese statistiky War Golema a zdobí je vlastním kouzlem osobnosti v podobě dvou bomb. Každá z nich pak posmrtně uštědří náhodnému nepřátelskému cíli jedno až čtyři zranění, což je nepříjemnost, kolem níž se nehraje dvakrát dobře. Navíc skvěle zaplňuje sféru sedmi man, a tak jej dává do balíku půlka lidí.

Hlavně se nebát

Spíše v zóně nejisté budoucnosti stojí třeba Foe Reaper 4000, Mimiron's Head nebo gobliní mechanik Gazlowe. První dva zmínění sice v závanu novosti vypadali jako slibní bijci, v praxi se ale nedokázali vyšvihnout nad silnou konkurenci. Přitom Foe Reaper bude určitě vždycky dobrým kandidátem na generála arénového decku. V klasickém formátu ale o osmimanový slot usilují jednoduše efektivnější legendárky.

Gazlowe je pak kapitola sama o sobě a pro mě upřímně hlavně otázka osobní slabosti. Statistikami sice neohromí, v kombinaci s novým karetním typem Spare Parts však dokáže do ruky přičarovat i pět mechů za kolo. Pro destruktivní styl hraní se tak otevírá bezedná studnice robotů, se kterou se už komunita pokouší pracovat. Možná je Gazlowe pro současnou metu pomalý, potenciál ale rozhodně má.

zdroj: Vlastní

Nejde jenom o karty

Odbočme teď od analýzy jednotlivých kartiček. Co Goblins vs Gnomes přinesl nového v rámci mechanik? Jednou zajímavou novinkou je spuštění efektu karty při jejím líznutí z balíčku, což je taková vzdálená forma magicovských miracle kouzel. Rozdíl oproti Magicu tkví ale v tom, že je efekt karty nevyhnutelný a tím i pro mnoho situací nežádoucí.

Mágův Flame Leviathan dovedl potřebu správného načasování do extrému (a tuhle kartu skoro k nepoužitelnosti), jelikož při líznutí způsobí dvě zranění všem minionům i hráčům, a snadno se tak obrátí proti svému majiteli. Některým masochistickým hráčům možná opepří zážitek ze hry, mnohem více ale obstojí jako poukaz na dust zdarma.

Dobře s touto novou mechanikou zvládá pracovat Warriorův Iron Juggernaut, který nevyzpytatelnost efektu obrací proti soupeři. Do protivníkova balíčku totiž zasadí minu, která při líznutí exploduje a udělí mu deset zranění. On a Flame Leviathan jsou nicméně v současnosti jediné karty, které tuto mechaniku podporují, a tak se nedá vyloučit, že si s nimi Blizzard teprve připravuje a sonduje půdu pro příští expanze.

Dost možná se rozvinou i aspekty hry, které by jinak v papírové podobě sběratelské karetní hry nemohly dospět do funkční podoby. Bolvar Fordragon sice nezvládl přesun z Warcraftu do Hearthstone zrovna nejlépe, když už se ale nepřidal mezi oslavované karetní hrdiny, přinesl přinejmenším další prvek do hry. Tím je posilování samotných karet v ruce událostmi na herní ploše. Bolvar si totiž na ruce zvyšuje útok s každou smrtí vlastních minionů. Přestože on sám nefunguje vždy na jedničku a je pomalý, možná je symbolem nástupu další mechaniky.

Skok, nebo krok vpřed?

Každého virtuálnímu karbaníkovi ale bude v hlavě hlodat především otázka, zda goblini s gnómy posunuli trochu stagnující ligu novým směrem. Příchodu GvG přecházelo zdražení Gadgetzan Auctioneera, takže do té doby populárního Miracle Rogue už téměř nevídáme, což se ale bohužel nedá říct o Zoolocka. Tomu hráči s příchodem mechů zvěstovali posílení, nový typ jednotek mu však nakonec absolutní korunu na hlavu neposadil. Vznikají deriváty původní podoby, kde můžete narazit na Enhance-o Mechano či Hobgoblina, o žádné renesanci v rámci třídy však nemůže být vůbec řeč.

Mechové spolu nicméně spolupracují efektivněji než takoví murloci, kteří jsou k vidění v převážně specializovaných balíčcích. Není tak divu, že se mechové propašovali k většině hrdinů. Mech Mage je po vzoru Zoolocka novým sprostým slovem a svou mechanickou variantu si už vyzkoušeli Shaman i Rogue.

Výrazněji mechové nepronikli do Huntera, který si dál buduje své impérium Deathrattle, a ani Priest nemá potřebu měnit svou funkční control frustraci pár plechovým hračkám. Controlu naopak sedl nový legendární Vol’Jin a standard pro hraní téhle třídy se tak stal opět o něco méně přístupný začínajícím hráčům.

Svou komfortní zónu ale k mému potěšení opustil Druid. V nějaké soutěžní podobě asi bude pořád zaclánět se svojí Ramp variantou, mimo ni se ale vrhl do vod zcela neprobádaných archetypů. Hráči začali experimentovat s Mill Druidem a věřte mi, že tenhle typ balíčku je po čertech zábavný. Mill není v jiných karetních hrách neznámý pojem. V kostce se jedná o styl hraní, který má soupeře donutit dolízat si balíček a tím se sám usmrtit. V Hearthstone sice dobrání karet není ihned fatální, ale druid je na Fatigue válku připravený.

Současná kolekce však nenabízí příliš mnoho karet, které by tuto strategii podporovaly, a tak celý Mill Druid vaří tak trochu z vody. Nefunguje vždycky a aggro na jeho přístup odpovídá vztyčeným prostředníkem. Ale i když to někdy pořádně skřípe, Mill ukázal, že i v rychlejší hře může takový alternativní přístup fungovat. V budoucnu by tak Hearthstone mohl přebrat víc rozličných archetypů ze zaběhnutých „papírových“ her.

Kam se dosud žádný datadisk nevydal

Goblins vs. Gnomes po pár týdnech hraní působí, že se hlavně snaží zkoumat nové obzory. Zaběhnutá liga musela s expanzí hledat nové cesty k dominanci na žebříčku, oťukávat použitelnost nových karet a bořit ustálenou podobu. Příchod setu byl prakticky nevyhnutelný, já osobně jsem ale zvědavá, jak dlouho Blizzard zvládne balancovat hru mezi profíky a casual hráči.

Jiné karetní hry se s touto otázkou vypořádaly díky herním formátům, protože rostoucí počet expanzí by bez podobné regulace mohl znamenat uzavření brány nováčkům. Na free to play hru je Hearthstone i po vydání Goblins vs Gnomes překvapivě otevřená a byla by škoda, kdyby v budoucnosti tohle renomé pokazil.

Verdikt:

Pořád stejně návyková, pořád stejně zábavná. První velký set pro Hearthstone se povedl a příval náhodných karet hru i přes všechny obavy nepoložil na lopatky. Díky datadisku vznikají nové balíky a upravují se ty staré, což je jen a jen dobře.

Nejnovější články