KoTOR 2: The Sith Lords - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

KoTOR 2: The Sith Lords - recenze

16. 2. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zhruba rok po veleúspěšném sci-fi RPG Star Wars: Knights of the Old Republic příchází pokračování. Povedlo se mu ale udržet vysoko položenou laťku hratelnosti a přinést nějaká vylepšení? Zjistíte v první české recenzi...

Autor: Levis
Publikováno: 16.února 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická pro PC
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Uplynul více než rok od vydání prvního dílu Star Wars: Knights of The Old Republic (dále už jen KOTOR), kterému se tehdy dostalo nejen chvály v naší recenzi, kde si vysloužil hodnocení 97%, ale rovněž i vřelého přijetí od hráčské komunity. Základem jeho úspěchu bylo skloubení prvků adventury, akce i RPG, spolu s propracovaným příběhem z prostředí Hvězdných válek. Nebývalá prodejnost LucasArts samozřejmě velice potěšila, a tak se do obchodů dostalo pokračování - nejprve před pár měsíci pro Xbox a nyní také pro PC. Jak avizovalo naše preview, první důležitou změnou je, že BioWare vystřídal vývojářský tým Obsidian Entertainment, který momentálně pracuje na pokračování Neverwinter Nights.

 Galaxie potřebuje znovu zachránit
Protože druhý díl na jedničku nijak nenavazuje, její znalost není nutná k plnému požitku. The Sith Lords, jak zní podtitul KOTOR2, se odehrává pět let poté, co hrdina původní hry zmizel neznámo kam. Republika se mezitím ocitla v další krizi a na první pohled nepodstatný výbuch důlního zařízení na asteroidu Peragus by ji mohl navždy rozdělit. Jediové, zástupci míru v galaxii, téměř vyhynuli a Sithové úpěnlivě hledají údajně posledního z nich – našeho hráče. Tomu jsou navíc na stopě i nejrůznější skupiny nájemných vrahů ze všech koutů vesmíru...

Příběh KOTOR2 v mnohém čerpá námět z originálu. Znovu je minulost hlavní postavy zahalena tajemstvím a teprve po mnoha hodinách hraní si lze vytvořit hrubou představu o tom, kým vlastně hrdina kdysi byl. Zajímavé je, že podobně jako prostřední díl původní filmové trilogie je KOTOR2 zpracováním obecně mnohem temnější. Již od začátku je to tvrdý boj o přežití a zatímco se hráč snaží alespoň na chvíli uprchnout do bezpečí, hvězdné systémy kolem něj se hroutí a vypadá to, že se blíží doba nadvlády Sithů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Dobro nebo zlo?
S příběhem samozřejmě úzce souvisí pro Hvězdné války typický střet dobra a zla. Opět máte na výběr, zdali se pokusit obnovit mír a řád v galaxii a Sithy zastavit, anebo si jít tvrdě za svým cílem a ve finále si vesmír podmanit krutovládou. Každé rozhodnutí, rozhovor nebo souboj přiklání vaší postavu na stranu těch hodných či zlých. Tentokrát mají hrdinovy vlastní postoje a názory vliv na ostatní členy týmu, kteří se po celou hru postupně mění. Mezi vaše kolegy v KOTOR2 bude patřit schopná, ale rozhodně ne dobrosrdečná Kreia či mladý a ještě nezkušený Atton. Pozdějii i mnoho dalších, kteří do party mohou, ale také nemusí být přijati. Tu a tam se objeví i některé dobře známé tváře.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Oproti prvnímu dílu mají vedlejší postavy propracovanější minulost a autoři trochu upustili od klišé v podobě jejich komplexů a problémů, které s nimi člověk dříve musel řešit. Byl jsem rád, že se ke mně ze začátku většina charakterů chovala dost neosobně a nedůvěřivě, díky čemuž na mě celý tým působil opravdovějším dojmem než minule. Naopak zvláštní mi případala převaha postav na Temné straně Síly - mám pocit, že autoři se měli snažit všudypřítomné zlo ve hře alespoň trochu vykompenzovat.

Rád bych zmínil také to, že zatímco v úvodu jsou rozdíly mezi hodnými a zlými poměrně jednoznačné, přibližně v polovině hry se děj - znatelně ovlivněný hráčovými rozhodnutími - zamotá natolik, že i ten nejspravedlnější Jedi bude mít problémy bránit své ideály. K tomu přispívá Kreia, která často do hloubky zkoumá důvody chování hlavního hrdiny, stejně jako se ho občas pokouší stáhnout blíže k pomezí mezi Světlou a Temnou stranou Síly. Velkým kladem je možnost začít hru znova a volbou jiné strany či odlišného chování si ji užít s trochu jinou partou a průběhem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Galaxie
KOTOR2 začíná na palubě Ebon Hawku, odkud se přesunete do těžebního komplexu Peragus. Ten také odstartuje samotný příběh a od této chvíle máte na výběr, kudy se vydat dál. Kromě planet Dantooine a Korriban, které byly k vidění už v prvním dílu, navštívíte spoustu nových a zajímavých míst.

KAM VE HŘE MIMOJINÉ ZAVÍTÁTE?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Peragus II – Po výbuchu na planetě se na její oběžné dráze utvořil soubor asteroidů, na kterých je stále možné těžit pro Republiku nesmírně důležité palivo. V celém důlním komplexu je zakázano přechovávat jakékoli zbraně nebo výbušniny, protože by mohly odstartovat řetězovou reakci, která by skončila zničením planety i všech asteroidů a tím pádem zapříčinila ekonomickou katastrofu.

Zvětšit Dxun – Největší z měsíců Onderonu je místem, kde kdysi začaly války s Mandaloriany. Planeta posetá džunglí trpí pozůstatky z konfliktu, který znatelně ohrozil celou galaxii a dávné bitvy zde lze cítit na každém kroku. Není náhoda, že v hustém lese se kromě predátorů ukryla i početná skupina válečníků.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Onderon – Hlavní město planety možná čeká revoluce. Otevřené spory mezi královnou a jejím generálem nenechávají občany v klidu. Lidé si žádají odtržení od Republiky a veřejně proti vládě vystupují na městských sněmech, zatímco se ulicemi šíří nejistota a hněv. Hologramy, které občany města informují o nejnovějších událostech, přínáší stále horší a horší zprávy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nar Shaddaa - Ačkoliv vzhledem vzdáleně připomíná výsostný Coruscant, Nar Shaddaa je pouze pirátský přístav. Celá planeta je pod kontrolou ilegálního spolku Exchange, který stojí za organizací většiny nepravostí, vražd a přepadení. Vnitřní problémy skupiny však neodnáší nikdo jiný než chudí uprchlíci, ztroskotanci či zajatci, kteří se sem vydají hledat práci anebo levné přístřeší.

Na každé z planet je stanoven jeden základní cíl, ke kterému se lze prokousat jen splněním několika dalších, někdy dokonce i postranních úkolů. Je pouze na vás, zda budete plnit nepovinné questy, anebo se budete snažit co nejrychleji dostat ke konci hry. Jestliže jste hráli předchůdce, určitě víte, že se vyplatí si dát záležet a hru si pořádně užít se vším, co nabízí. Pokud se navíc rozhodnete přiklonit se ke Světlé straně Síly, čeká vás víc práce a tím pádem i delší doba hraní. K dohrání KOTOR2 je potřeba okolo čtyřiceti hodin, takže se v tomto ohledu směle vyrovná jedničce, a to i přesto, že obtížnost se v průběhu hraní příliš nemění. Jelikož se většina situací se dá řešit více způsoby, bych si troufl říct, že skalní fanoušci si hru rádi projdou opakovaně.

 Znovuobjevení Síly a hrátky se světelným mečem
KOTOR2 vás překvapivě dlouho nechá bez světelného meče, hlavní atrakce hry, ke které získáte přístup až po mnoha hodinách hraní. Tou dobou budete pravděpodobně natěšeni tak, že si jej okamžitě vyberete za svoji zbraň – a neprohloupíte. I když stále existuje možnost používat klasické meče nebo pušky, KOTOR2 přináší nové vlastnosti právě světelným mečům a hra samotná mi připadala natolik těžká, že bych jí s jinou zbraní asi ani nedokázal dohrát. Když jsem měl přibližně v půli hry s Attonem a jeho blasterem vyřídit dva mečem ozbrojené nepřátele, musel jsem nakonec využít chyby herního enginu a zbaběle se schovat za pult v kantýně, kam ani jeden z protivníků nemohl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi novinky v soubojích lze zařadit pár nových animací a způsoby ovládání světelného meče, tzv. styly (podobná vlastnost se objevila v posledních dílech akční série Jedi Knight). Pomáhají jen v určitých situacích – jeden ze stylů lépe odráží střely z pistolí protivníků, ale naopak postrádá hbitost potřebnou pro obranu v duelu jeden na jednoho, zatímco jiný je efektivnější při defenzívě proti přečíslení. Zní to sice hezky, ale z hraní mám pocit, že v praxi se to na bojích příliš nepodepisuje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nejvíce se opět vyplatí soustředit na trpělivé rozdělování bodů mezi schopnosti a vlastnosti postavy při každém postupu na vyšší úroveň, ke kterému dochází vždy po nabytí zkušeností do určitého bodu. Zatímco při tvorbě charakteru na začátku hry se načrtne jen osnova a základní schopnosti postavy, teprve v průběhu hry dochází k opravdovým specializacím. Protože v týmu lze mít až tři postavy naráz (a někdy budete nuceni hrát chvíli sólo), vyplatí se si spoluhráče přizpůsobit tak, aby každá z postav uměla něco, co ty druhé nezvládnou. Ve specializaci jsou obvykle středem zájmu hlavně Force Powers, kterých KOTOR2 nabízí o něco více.

 Ještě nějaké změny oproti předchůdci?
Co mi však připadá trapné, je to, že naprostá většina všech interiérů a exteriérů na planetách je obvykle poskládaná z předmětů a budov, které byly k vidění už v prvním KOTORu (to samé často platí i pro modely). Když k tomu připočtu neznalost vlastního charakteru hrdiny, znovuobjevení se všech nepovinných meziher (od závodění se Swoop vznášedly po hraní karetního pazaaku, obě jen lehce pozměněné) - včetně té, kde se musí prokázat nevina jednoho z podezřelých ve vraždě - měl jsem chvílemi pocit, jako kdyby Obsidiani a LucasArts vzali původní hru, jen ji trochu překopali a mají tu drzost nazývat ji plnohodnotným pokračováním.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Každopádně došlo k zhuštění dialogů, kterých je v druhém díle zhruba o třetinu více než v jedničce, a ta byla už sama o sobě pro překladatele dost tuhým oříškem. S tím souvisí zvýšená důležitost odpovědí, které se v rozhovorech volí a častěji se mi stávalo, že ukvapená rozhodnutí mě později ve hře mrzela, když jsem si jimi komplikoval situaci. I druhý díl mi přišel dostatečně vtipný. Také brilantně a hbitě osvojuje jazyk z prostředí Hvězdných válek a referencemi je zde často vzdáván hold původní filmové trilogii.

 Umělá inteligence a další problémy
Zatímco v prvním dílu se občasná stupidita spolubojovníků a jejich občasné zasekávání se o předměty na cestě dalo pochopit, po více než roční pauze už nelze stejné chyby tolerovat. Nechápu nejen to, proč je vývojáři nějak neopravili, ale ještě navíc jako by se hráči někdy vysmívali. Tak například mezi minové pole, které se musí velice opatrně přecházet s jednou postavičkou za druhou, rozestavěli tunu hlídkových věží a nepřátel, takže jakmile mezi ně vstoupíte, zbytek skupiny se bezhlavě rozběhne mezi nastražené pasti. Obdobná situace ve hře nastane několikrát a zatímco člověk odvádí jednu postavu, druhé dvě mezitím provedou nějaký hloupý skutek. Z podobných míst jsem se vždy dostával s velkými problémy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

U protivníků umělou inteligenci stejným měřítkem hodnotit nejde – většina z nich totiž jen stojí na místě a bojuje. Zvolená obtížnost hry ovlivňuje maximálně jejich výzbroj či výdrž, ale je zarážející, že jsem mnohdy mohl od nepřátel nakrásno utéci a oni dál stáli na jednom místě a čekali, než se v povzdálí v klidu uzdravím a doplním síly. Chápal bych to třeba na otevřených prostranstvích, kde jim dojde dech, ale v malém interiéru, kde uteču za dveře a protivník zůstane stát dva metry vedle mě, je to zkrátka podivné. Všechno tedy opět záleží jen na vás a pokud se dostanete do úzkých, díky chybám herního enginu si asi najdete způsob, jak se vyhnout smrti anebo se alespoň na chvíli dočasně schovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V takových případech přijdou vhod stovky předmětů, brnění, implantátů, granátů a dalších věciček, které mění sílu či výdrž vaší postavy. Jestli si pamatujete na Workbench z prvního dílu, ve které se mohly různé předměty upravovat pomocí nalezených vylepšovátek, určitě rádi uslyšíte, že to samé jde v ještě větší míře dělat i v KOTOR2. Novinkou je možnost předměty vytvářet a v nové Lab Station, která se od Workbench vzhledem neliší, je zase účinně rozkládat na chemikálie či další části. Z těch se pak mohou vyrábět lékárničky a nejrůznější stimulátory nebo třeba granáty.

 Pastva pro uši i oči?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za audiovizuální stránku si KOTOR2 tolik chvály nezaslouží. Hudba se částečně změnila, ale obecně mi připadala nevýrazná. V bojích a v klíčových momentech v ději jsem ji sice vnímal, ale je patrná absence poutavých nebo rozeznatelnějších melodií (až na ty od Johna Williamse, které se však ozývají jen párkrát). Dialogy jsou jako minule slušně namluvené. Pochvalu si zaslouží i synchronizace dialogů s pohybem rtů. Drobným, ale přesto pozitivním vylepšením je přidaná mimika, kterou jsem ve hře registroval sice málokdy, ale použití gest místo slov se mi opravdu líbilo.

Ve hře se mimochodem také objevuje přes šedesát animovaných filmečků, které ač jsou zčásti tvořené jen několikavteřinovými záběry anebo jsou vyrobeny v herním enginu, jde znovu o slušně odvedenou práci. Kromě toho mám pocit, že v herních animacích přibyla pohyblivá kamera, anebo je nyní jen používána častěji než v KOTOR1, což vůbec není na škodu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Stále stejné padání
Už jsem zmínil, že KOTOR2 se z velké části skládá ze stejných prostředí a předmětů jako první díl. Když si k tomu domyslíte častý stereotyp (např. nenáviděné tmavé a monotónní chodby) a na dnešní dobu mírně zastaralý engine, po vizuální stránce působí druhý díl pouze průměrně. I na nových planetách jsem byl většinou schopen určit, odkud autoři vzali tenhle strom, kde se dříve ukázal tenhle efekt či ona kantýna. Nevykompenzují to ani do hry přídané prvky, jako třeba sníh. Abych však jenom nekritizoval: několik nových modelů postav a tváří jsem tu přeci jen našel a vypadaly dobře.

Bohužel musím také konstatovat, že stejně jako první díl mi KOTOR2 velice často padal, a to i po vyzkoušení nejrůznějších verzí ovladačů. Na druhou stranu musím přiznat, že někteří přátelé si na padání hry vůbec nestěžovali. Přestože jsem se později naučil nepoužívat klávesové zkratky pro inventář či mapu, které ve většině případů hru okamžitě shodily, nechápu, proč tvůrci nestabilitu na některých systémech více neodladili. Hra mi přitom padá úplně ve stejných momentech jako jednička. Doufejme tedy, že KOTOR2 bude stabilnější až po několika patchích - ten první je k dispozici od včerejška.

 Důstojné pokračování hry roku 2003?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak jste asi vycítili z předchozích řádků, nemůžu říct, že bych si Knights of the Old Republic II maximálně užil. Po překonání stereotypního začátku se sice s příchodem světelného meče dostavila úžasná hratelnost prvního dílu, která sama o sobě dělá z KOTOR2 výbornou hru, ale přiznám se , že jsem od tohoto pokračování očekával trochu více.

Když si tuto hru předobjednáte z Tiscali GameShopu, zajistíte si češtinu, která vzniká exkluzivně pro náš internetový obchod a bude hotova zhruba v červenci. Každý, kdo si hru u nás koupí, dostane češtinu po jejím dokončením zdarma na CD až domů (více informací).

Stáhněte si: Trailer, Video, Patch, Cheaty...

Související články: Preview (8/2004), Novinky, Recenze a kompletní návod na první díl

 
Levis
autorovi je 16 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars



 
 
Levis

Verdikt:

Vedle prvního dílu na mě KOTOR2 působil spíš jako rozlehlejší datadisk, ale navzdory nedostatkům a neoriginalitě je stále velice slušnou a na drobné výjimky zábavnou hrou nejen pro fanoušky Hvězdných válek.

Nejnovější články