Live for Speed S1 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Live for Speed S1 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Live For Speed je malý, ale velmi ambiciózní projekt tří nadšenců, kteří chtějí vytvořit nejrealističtější závodní simulátor. Zatím vyšla jen první část hry a my zkusili zjistit, jestli se jim daří odvážné předsevzetí plnit.

Autor: Martin Mačura
Publikováno: 6.listopadu 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/plná S1
Doba recenzování: pár měsíců


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Live For Speed (dále už jen LFS) je tak trochu zvláštní hra. Nestojí za ní žádný velký distributor, tedy vlastně žádný distributor. Vývojový tým (foto), který se skládá z programátora (Scawen Roberts), grafika (Eric Bailey) a webmastera (Victor van Vlaardingen) celou hru dělá a prodává sám. Nenajdete jí ovšem v žádném kamenném obchodě. Hru si můžete zadarmo stáhnout z oficiální stránky a poté si zakoupit za 12 liber licenci, která přes internet odemkne plnou verzi.

Cílem autorů je vytvořit nejdokonalejší závodní simulátor. To je však úkol, který si žádá velmi mnoho času a finančních prostředků. Proto se vývojáři rozhodli vydat hru postupně, po třech částech - S1, S2 a S3. Zatím vyšla jen první část S1, na kterou se podíváme v této recenzi, a pokusíme se zjistit, jak se vývojářům daří jejich odvážné předsevzetí plnit.

Fakt, že je vývojový tým tak malý, sice dost prodlužuje vývoj, ale zároveň hře dodává nevídanou flexibilitu. Pokud se například objeví nějaká chyba, vydání patche je často otázkou maximálně několika dní. Vývojáři jsou též v úzkém kontaktu s komunitou hráčů, naslouchají jejich názorům a doporučením, a umožňují tak v podstatě každému podílet se na konečné podobě hry. To je možná jeden z důvodů, proč tato hra (přestože je stále dokončená jen z jedné třetiny) svou úspěšností předčila mnohé tituly s několikanásobně vyšším rozpočtem.

 Ovládání
Když jsem hru poprvé spustil, uvítalo mě menu, které je po grafické stránce velice strohé, ale zároveň přehledné. Co mě však překvapilo, je nepřeberné množství různých nastavení, zvláště u ovladače. Pokud máte více ovladačů, hra je bez problémů detekuje. Jejich analogové osy i tlačítka pak můžete přiřadit k libovolné funkci. Například když chcete řídít volantem, ale na stole vám leží nevyužitý joystick, můžete ho připojit a nastavit jako analogovou ruční brzdu!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jsou zde také tři osy pro plynulé rozhlížení po kokpitu, což potěší majitele webových kamer - s pomocí externího programu může pohled z kokpitu kopírovat pohyb vaší hlavy. Hardcore hráči uvítají též podporu spojky a řadící páky. Hru lze ovládat též myší nebo klávesnicí; to sice není nejideálnější způsob jak řídit auto, ale menu nabízí množství nastavení, která řízení na klávesnici ulehčí.

 Herní módy
V LFS jsou tři herní módy: Single Player, Hot Lapping a Multiplayer. Single Player vám dá na výběr libovolnou trať, a jedno ze dvou základních aut. Aby jste se na okruhu necítili osamoceni, můžete přidat až 11 počítačových závodníků (AI). Pokud se vám podaří nad nimi vyhrát, získáte kredity. Pokud jich nastřádáte více, odemknou se vám další, výkonnější auta. Zajímavostí je, že AI jezdí ze začátku velmi pomalu a dělají chyby. Pokud je však necháte jezdit delší dobu, postupně se naučí okruh, a začnou zrychlovat. To je ale v podstatě vše, co vám Single Player může nabídnout - je patrné že vývojáři tomuto módu nevěnovali moc času, a zaměřili se spíše na multiplayer.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hot Lapping je jízda na čas. Počítají se pouze kola, ve kterých nevyjedete nikde z trati, ani nenarazíte do bariéry. Pokud se vám podaří zajet dobrý čas, můžete uložit replay, a poslat ho na LFS World. Váš čas se pak objeví spolu s celým záznamem jízdy v tabulce nejlepších jezdců. Stejně tak si můžete z webu stáhnout replaye těch nejrychlejších časů, a učit se podle nich.

Pokud vás už závodění proti počítači nebaví, dalším logickým krokem je multiplayer a brzy zjistíte, že právě ten je jednou z největších předností této hry. Připojení je velice jednoduché: zobrazí se vám seznam serverů, s různými parametry. Kliknete na jeden z nich, a během okamžiku jste ve hře. Na jeden server se může připojit až 15 hráčů. Hra je naprosto plynulá, i když se někdo právě připojuje - lagy, jaké známe například z F1 Challenge zde neexistují. To umožňuje velice napínavé souboje, při kterých jedou auta jen pár centimetrů od sebe. Pouze když má závodník velmi špatný ping, projeví se to “poskakováním” jeho auta po trati. Drobností, která potěší, je možnost posílat nastavení auta jiným hráčům přímo ve hře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Maximálně realistická fyzika
Jak již bylo uvedeno, v singleplayeru jsou na úvod k dispozici dvě auta - hatchback s náhonem na přední kola a motorem 1.3 l, a sportovní kupé s náhonem na zadek, a motorem 1.8. Protože mám radši auta se zadním náhonem, neváhal jsem a vybral to druhé. Po projetí několika zatáček (a po několika nevyhnutelných bouračkách) mi bylo jasné, že autoři to s realističností mysleli vážně. Pokud při brždění zablokujete kola, nečeká vás nic jiného než nedotáčivost, a vyjetí ze zatáčky rovně, přímo do bariéry. Přidejte při výjezdu ze zatáčky moc plynu, a přetáčivý smyk vás otočí do směru, odkud jste přijeli. Ze začátku bylo pro mě poněkud frustrující, že nedokážu projet zatáčku bez nehody (zvlášť když se skutečným autem jezdím bez problémů). Ale vytrval jsem a zanedlouho už jsem si mohl vychutnávat všechny finesy fyzikálního modelu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Chování auta působí velmi přirozeně - při brždění, akceleraci a zatáčení cítíte, jak se váha přenáší na jednotlivá kola; můžete předvídat, kdy a jak ztratíte přilnavost. Každou nerovnost na silnici výrazně pocítíte - třeba najetí na obrubník pod plynem vůz dost rozhodí. Při nájezdu do zatáčky je auto lehce nedotáčivé, stačí ale jemně přidat plyn a plynule přejde do přetáčivosti. Pak jen trochu natočíte volant ve směru ven ze zatáčky, a pak už můžete auto řídit jen pomocí plynového pedálu. Zatím v žádné hře jsem si tak neužíval každý průjezd zatáčkou. Mohu s klidem říci, že v LFS model chování vozu snadno převyšuje všechny ostatní hry.

Další věc, která mě nadchla, je Force Feedback. Dává vám pocit, že se všechny síly a nárazy z podvozku přenášejí přímo do vašich rukou... Pokud vlastníte FF volant, bude váš zážitek z této hry o hodně bohatší. V garáži si můžete nastavit všechny aspekty auta. Tlumiče, geometrii podvozku, tlak v pneumatikách, převodové poměry atd. Změny v nastavení mají citelný vliv na chování auta, a pokud si základní nastavení správně upravíte, můžete být o několik vteřin na kolo rychlejší.

Fyzikální model je velmi přesný, nicméně stále ještě není úplně dokonalý. Jisté nepřesnosti by se daly najít v modelu pneumatik - například přilnavost při nižších rychlostech je menší než by měla být, a “utržení” pneumatik od asfaltu je příliš pozvolné. Ale to jsou spíše drobnosti, které mi celkový dojem nepokazily. Pár věcí mi zde však dost citelně chybí. Třeba poškození při kolizích. V S1 je auto nerozbitné, pouze motor můžete poškodit, pokud překročíte povolené otáčky. Další věc, která by v simulátoru neměla chybět, je model zahřívání a opotřebení pneumatik - toho se však dočkáme nejspíš až v příští verzi S2 (screenshoty a videa).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Okruhy a auta
Tvůrci LFS nevlastní licenci na žádné reálné okruhy, takže jsou všechny vymyšlené. To ovšem nijak nesnižuje kvalitu jejich provedení - většinou jsou dobře navržené a působí přesvědčivě. Základem jsou tři “oblasti”: první dvě jsou v Anglii, třetí je zasazena do exotického prostředí Jamajky. Ve všech oblastech se nacházejí okruhy, které mají několik různých konfigurací. Ty lze navíc jezdit oběma směry, takže se skutečný počet tratí vyšplhá na 24, z toho 6 je určeno pro rallycross (z části asfalt, z části šotolina).

Dále je ve hře trať pro sprinty na čtvrt míle, “skid pad” (vyasfaltovaná plocha určená hlavně pro testování nastavení auta), a také Autocross arena, což je v podstatě velké parkoviště, na kterém si můžete postavit libovolný okruh z kuželů a dalších zábran. Na tomto okruhu pak můžete i závodit online - závodníci startují postupně, v časových odstupech mezi sebou.

Fotomontáž zdroj: tisková zpráva
fotomontáž od fanoušků hry

Auta jsou (až na jedno) též vymyšlená, ale dost se podobají některým reálným vozidlům, a shodují se s nimi i v parametrech motorů. Kromě dvou nejpomalejších aut, o kterých jsem se již zmínil, hra nabízí tři sportovnější vozy s turbomotory s výkonem kolem 250 koní, dále dvě verze repliky Lotusu 7, které mají sice slabší motory, ale velmi nízká hmotnost z nich dělá nejrychlejší (a nejtěžší na ovládání) auta ve hře. Poslední auto je jedním z nejzábavnějších ve hře - jde totiž o věrnou kopií skutečné formule FSAE. Váží jenom 200kg, má 600cc motor z motorky a hladké pneumatiky (slicky), takže dosahuje až neuvěřitelných rychlostí v zatáčkách.

 Grafika a zvuky
Grafický engine je více než rok starý, a je to na něm vidět. Auta se skládají z poměrně málo polygonů a bohužel mají neprůhledná skla. Chybí zde různé efekty, na které jsme zvyklí z novějších titulů. Ale přesto vypadá grafika celkem věrně a není moc náročná na hardware. Většina okruhů je dost detailně provedena, zvláště South City vypadá velmi dobře. Také mě potěšily některé drobnosti, jako třeba stromy, naklánějící se ve větru.

Zvuky jsou docela rozmanité - každé auto má úplně jiný zvuk motoru, a pokud má turbo, při každém ubrání plynu slyšíte jak uchází vzduch z ventilu. Ale vadí mi, že zvuk postrádá hloubku. Je to spíše takové bzučení, než skutečný řev, jaký bych ve vyšších otáčkách očekával. Oproti tomu zvuk pneumatik, když postupně ztrácejí přilnavost, zní velmi věrně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Závěr
Nejprve musím říci, že LFS rozhodně není úplně pro každého. Nelze spustit poprvé hru, a po hodině hraní zajíždět špičková kola. LFS je skutečný simulátor, a proto naučit se v něm závodit je podobně těžké, jako závodit se skutečným autem - a kvůli absenci některých smyslových vjemů to je ve hře možná i těžší. Ze začátku potřebujete především značnou dávku trpělivosti, což si můžete vyzkoušet v demu. Pokud však i přes počáteční neuspěchy vytrváte, hra se vám za to bohatě odmění...

LFS sice není jednoduchá hra na zvládnutí, ale není ani nejtěžší. Narozdíl od většiny simů totiž neobsahuje jen výkonné závodní stroje, ale též i slabší auta podobná těm, kterými se můžete běžně setkat na našich silnicích. Auta, která možná i každý den řídíte, ale dosud jste neměli odvahu nebo příležitost vyzkoušet, jak se chovají na absolutním limitu. Nyní máte tu možnost - tyto vozy se totiž dají zvládnout mnohem snadněji než rychlé monoposty, ale přesto jsou závody s nimi velmi zábavné. Proto si myslím, že by LFS mohlo zaujmout i hráče, kteří se dosud hardcore simulacím vyhýbali.

Hra sice není ani zdaleka dokončená a má své vady, ale je vidět, že se její vývoj ubírá správným směrem. Rozhodně je to v mnoha směrech unikátní projekt. Od doby, co vyšla, si získala mnoho příznivců. Kdykoliv chcete hrát online, vždy najdete množství lidí, se kterými můžete závodit. Existuje též bezpočet různých ligových závodů, ve kterých se dá bojovat o celkové umístění.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední dobou též stoupá obliba LFS v Česku; dokonce se připravuje i česká liga na adrese www.liveforspeed.cz. Takže pokud máte možnost hrát multiplayer, hra vás jen tak snadno neomrzí. Pokud vám však vadí absence poškození, a dalších věcí, bez kterých by se dokonalý simulátor neměl obejít, nezbývá než čekat na verzi S2 (bude stát dalších 12 liber), jejíž vývoj je téměř dokončen a měla by vyjít ke konci tohoto roku.

Článek by nemohl vzniknout bez pomoci člověka jménem DEVIL 007, kterému děkujeme.

Stáhněte si: Demo, Plnou verzi pro odemknutí po zakoupení licence

Související články: Novinky...

Martin Mačura
editor: jd


 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Live for Speed ve verzi S1 nabízí téměř nepřekonatelnou fyziku, plynulý multiplayer, dobrý design okruhů a především mnoho hodin zábavy. Hodnocení však sráží především absence modelu poškození, zastaralá grafika a spíše podprůměrné zvuky.

Nejnovější články