Mass Effect - PC recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Mass Effect - PC recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 6. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Loni na Xboxu 360 to byla bomba. Jenomže špatná konverze na PC může vše pohřbít a i mistr tesař Bioware se přece někdy může utnout, no ne? První česká recenze odpoví na tyto i jiné otázky natěšených PCčkářů.

Autor: Miloš Bohoněk
Publikováno: 3.června 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: PC/prodávaná/anglická
Doba hraní: 4 dny a 4 měsíce

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Spectres jsou elita mezi elitou, speciální agenti s téměř neomezenými pravomocemi, kteří mohou bez ťukání vlítnout do vašeho hnízda a bez optání použít pisoár. Jsou tím nejlepším, čím rada disponuje. Rada, která vládne celé naší galaxii a to už něco znamená. Takže když Saren, spectre číslo jedna a živoucí legenda, podlehne vábení temné strany síly, začne létat v podezřele záhadné lodi a zmobilizuje národ Gethů, syntetických stvoření, o nichž již dvě stě let nikdo neslyšel, je to průšvih kardinálních rozměrů. Jenže Shepharde, člověče, kdo ti to uvěří?

Nastínit děj Mass Effectu, nejnovějšího RPG od Bioware, které po půlroční xboxové exkluzivitě přešlo i na PC, je úkol obtížný. Příběh je to poutavý, propracovaný, jdoucí do hloubky a pln ohromujícího překvapování i objevování. Je úžasně podaný, dává SMYSL a jak si jím projdete, chcete ho hned všem celý převyprávět. Jenže to se nedělá. Každý hráč si zaslouží tohle prožít. PCčkáři, jásejte - Bioware, za spolupráce s Demiurge Studios, udělali od loňského podzimu pár kroků vpřed a ačkoliv to není takový rozdíl jako mezi verzemi Jade Empire, stále nemohu houknout nic jiného, než „dříve skvělý Mass Effect je nyní ještě lepší!“

V případě, že je pro vás pojem „Mass Effect“ novinkou anebo jste prostě neměli tu čest s originálem, odkážu vás na recenzi od kolegy Ivana Kratochvíla nebo video-recenzi Ondry Broukala, odhalující principy a podstatu výjimečnosti této hry. Já se budu primárně zabývat odlišnostmi mezi verzemi, hodnocením PC konverze a k tomu přidám několik dodatečných postřehů z dlouhodobého hraní obou verzí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Rozdíl poznáte
„Verze pro Xbox 360 a PS3 je hotova, takže to v následujících třinácti dnech šoupneme na Wii, PS2, Xbox, PSP, DS... jo a prosím vás, pak to taky někdo ještě hoďte na PC.“ To zní povědomě, že? Takhle se to ovšem v Bioware nedělá. Na konverzi Mass Effectu se pilně pracovalo měsíce a při hraní nevrazíte do byť jedné jediné věcičky odkazující na konzolový původ hry.

Naprostou samozřejmostí je kupříkladu to, že pohyb je v PC verzi vyřešen formou WASD kláves, že kamera funguje perfektně a rozhlížíte se myší, že interakce probíhá stiskem Éčka anebo že palbu vyvoláte stlačením levého myšítka. Co se ale už automaticky neočekává, je přepracování celého inventáře a levelovací obrazovky. Vše je nyní o dost kompaktnější, přehlednější a prostě se to ovládá pohodlněji a rychleji než na X360. Svůj podíl na tom logicky má myš. Vylepšení se proto dočkalo i obchodování, ačkoliv ideální stále není. Už si ani nevzpomínám, naposledy v jaké hře jsem musel scrollovat dlouhým seznamem nahoru a dolů a prodávat jeden předmět po druhém. Vlastně pamatuji! Na podzim v xboxovém Mass Effectu...

 Není nad hlodavce
No co, inventář vem čert, protože jak se pustíte do bitky, hned na něj zapomenete, neb její zpracování v PC verzi vás překvapí. Mile. V prvé řadě je tady myš - ano, pifání na konzolích je fajn, užiji si ho a ve výsledku jsem spokojený - jenže střílení s hlodavcem je prostě střílení s hlodavcem. Stejně jako v originálu, i zde si můžete hraní ulehčit auto-zaměřováním, ale pokud to vážně uděláte, neříkejte to nahlas, protože ortodoxní PCčkáři by vás mohli uškrtit myším ocasem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale zpátky k novinkám. Super je, že autoři zapracovali na hot keys, tedy vychytávce, která se na konzolích z pochopitelných důvodů neobjevuje. Klávesy F1 - F4 slouží pro měnění zbraní (hlodavčí kolečko je na to moc zdlouhavé) a na číslice 1 - 8 si můžete libovolně nadefinovat různé speciální schopnosti.

 I sólo akce parťáků
Další parádní inovací jsou dvě menu, jedno vlevo a druhé vpravo, sloužící pro udávání rozkazů vašim dvěma parťákům. Tahle hromada ukazatelů nahradila jeden velký kruhový z minula, přes který jste ovládali všechno dohromady a ačkoliv někdo si díky posledním trendům vůči HUDům mohl vybudovat jistou averzi, tady to nějak nevadí. Prostě to sem patří. Navíc separace panelů umožňuje rozdávat pro oba souputníky rozdílné „pohybové“ rozkazy. Minule jste, kupříkladu, buď oba poslali do útoku nebo oba do krytu. Žádné sólo akce.

Dokud si to člověk na vlastní kůži nezahraje, neuvědomí si, jak velký rozdíl, v porovnání s xboxovou verzí, tyto zdánlivě drobné úpravy páchají. Přístup ke speciálním schopnostem je mnohem rychlejší, přehlednější a kočkování se s mimozemšťany se najednou stane o poznání plynulejší. Pro to, aby Shephard „zakouzlil“, už nemusíte nic pauzovat. Tu možnost sice díky mezerníku pořád máte (vlastně jediná cesta pro komandování kolegů), ale už to není tak zdlouhavé.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Využijete tu plný bojový potenciál
O čem mluvím? Na X360 byl problém v tom, že prvních pár hodin jste pravidelně umírali, což vás nutilo k používání speciálních schopností všech postav (a že jich je!), jenže pak se vám konečně dostalo úplné volnosti, začali jste plnit postranní mise a když jste se potom vrátili k dějové lince, misí jste prosvištěli rychlostí kočky pod proudem vody. „Magii“ jste paradoxně používali jen ve chvílích, kdy jste měli jasně navrch - čistě pro pobavení.

Pochopitelně, nehrajete-li na nejbrutálnější obtížnost, v PC verzi se vám může stát to samé, nemluvě o tom, že střelba myší je, opakuji se, vážně lehčí. Jenže rozdíl je v tom, že speciální skilly jsou díky novému rozhraní pohodlně přístupné, aktivujete je během zlomku sekundy a tak se jejich používání stane sladkou rutinou.

Obecně je Mass Effect hodně akční záležitostí a větší plynulost na počítači sešlapuje plyn ještě více. Z vlastní zkušenosti hlásám, že vracet se zpátky k Xbox 360 verzi je problém. Pakliže RPG máte rádi proto, že obsahují „hodně povídání, putování a sem tam nějakou šarvátku“, pak vězte, že nové dílko Bioware na vás bude působit spíše jako ne-úplně-lineární střílečka se základními RPG elementy. Dobře nebo špatně? No mě se neptejte, já vás neznám...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
 Kde to pořád skřípe...
Postranní mise i nadále většinou nestojí za nic. Házejte po mě rajčata, ale dokud do mě nezačnete cpát játra na houbové omáčce, svůj postoj nezměním. Mám zjistit, kam zmizel vědecký tým? Jdu do jejich podzemní základny. Mám zničit gethovský tábor? Jdu do jejich podzemní základny, která je shodou okolností stejná, jako je ta od vědeckého týmu. Mám osvobodit jisté zajatce? Pro změnu skončím v podzemní základně, která je totožná s tou od vědců a Gethů a já už ji mám vrytou do paměti takovým způsobem, že bych jí mohl procházet poslepu...

Kromě zmiňované podzemní základny se ještě podíváte do stokrát klonované nadzemní základny, tisíckrát klonované vesmírné stanice a milionkrát klonované podzemní základny číslo dvě. Hned k tomu však musím poznamenat, že to není případ všech postranních misí a ty, které se odehrávají v Citadele (monstrózní vesmírná stanice,... pardon, svět sám o sobě, kde je prostě všechno), jsou většinou fakt zajímavé a pobaví. Člověk při jejich plnění jen kroutí hlavou nad tím, co vedlo Bioware k takovému odfláknutí „normalních“ sub-questů a směje se při pomyšlení nad tím, že jedna postranní citadelová mise je lepší než deset ne-citadelových (no, dost nefér přirovnání, protože čím více jich je, tím horší to je).

Osobně jsem se po zkušenostech ze zimy na nějaké hluboké prozkoumávání úplně všech planetek prostě vykašlal a oba důvody jsem již jmenoval výše. Je to nuda a ještě k tomu to devastuje zážitek z hraní jinak fantastických příběhových misí, které se, díky postranně nabitým schopnostem a vybavení, stanou příliš jednoduchými a tunelovými. Stejně tak to dělá všechny obchody zbytečné, poněvadž ze side-misí si odnesete lepší krámečky. Tohle by chtělo v Mass Effect 2 ošéfovat. Nic extra těžkého to být nemůže, protože majorita RPG s tím problémy nemá. Anebo si toho člověk jinde jednoduše nevšimne a v Mass Effect to tolik vystupuje jen proto, že zbytek je natolik povedený? Možná... Anebo taky ne, žádné výmluvy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Také by to chtělo vylepšit sbírání předmětů a vybavení, protože tady je radost z objevování nových věciček nepříjemně zazděna jejich extrémní podobností. Brnění na tom ještě tak mizerně nejsou, ale třeba několik desítek typů pušek je rozděleno do asi třech různých vizuálních stylů, které se liší jen v barvě. A také by to chtělo poladit to trochu nesmyslné přehřívání zbraní. Jsme tři sta let v budoucnosti, už se ani nemusíme starat o munici, ale sniperce se musí po dvou výstřelech dát pět vteřin na zotavení...

 Mako vyřešeno
Pamatuji okamžiky z Xboxu, kdy jsem s vozítkem Makem jezdil po povrchu planet a už už chtěl tím ovladačem prásknout o zem. Vtipnou fyziku, kdy mnohatunový transportér poskakoval jak zajíc střelený brokovnicí, jsem zkousnul (gravitace to neospravedlní, ledaže by byla na těch asi čtyřiceti planetách všude stejná). Ale neustálé zasekávání se o nějaké přírodní útvary anebo nemožnost vyhrabat se z různých míst, mě neskutečně frustrovala a několikrát se stalo, že jsem kvůli tomu musel opakovat klidně i půlhodinový úsek znovu.

Inu, v PC verzi je to už naštěstí vyřešené. Ovládání je pohodlnější, takže už žádné zmatky ve snaze manévrovat a bojovat ve stejný okamžik. Interakce s terénními překážkami je také vyladěná a dokonce i s kanónem můžete zoomovat. Suma sumárum, je to jako kdybyste přejeli z naší D1 na Autobahn.

Nervy vám ušetří i vylepšená AI spolubojovníků, kteří se už nezapomínají zatuhnuti před odpadkovým košem a když si k tomu připočteme jejich příjemnější ovládání, může nám být jen dobře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
 A dekryptovací minihra?
Zabaví. Namísto mačkání různých tlačítek v pořadí, jaké si hra nadiktuje, se teď vše dekódujete formou kruhové minihry, kde se snažíte dostat kurzor do samého středu, přičemž okolo krouží překážky, které vás při tom nesmí trefit. Znáte tu hru s žábou, která se snaží přeskákat několika proudovou silnici, aniž by byla rozplácnuta řítícím se kamiónem? Tady to funguje stejně, jenom to je do kolečka a bez žáby.

Poslední vylepšení je z úplně jiného soudku. Počet ukládacích pozicí je prakticky neomezený, takže ukládání s myšlenkou „pak se chci vrátit a zkusit to jinak“ je vám zcela k dispozici. Nové též můžete používat quicksave. A nově se také můžete kochat více několikavteřinovými loadingy...

 Vesmír je prostě nádherný
Smůla, že valná většina z nás se tam nikdy nedostane (ledaže bychom objevili starobylou protheanskou technologii a vývojově poskočili o dvě stě let dopředu! ehm.. asi to hraju až moc). Mass Effect je ale díky své propracovanosti takovou ideální kompenzací. Fantazie lidí z Bioware a jejich výtvarné schopnosti udělali z naší galaxie místo, kde je radost žít. Zvlášť, když teď vypadá ještě lépe, než na Xboxu 360.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Máte-li high-endové PC a můžete-li si dovolit nejvyšší kvalitu, na první pohled rozpoznáte textury ve vyšším rozlišení, detailnější modely a obecně mnohem ostřejší obraz. Na to však třeba adekvátní stroj. Já jsem při testování měl k dispozici pouze laptop s dvoujádrovým Athlonem taktovaným na 1.8GHz, který je doprovázen 2GB RAM a grafickou kartou GeForce Go 7600. Jakožto tolerantní člověk jsem hrál v 1280x800, s detaily uprostřed a bez speciálních efektů. Želbohu, přes dvacet snímků se to moc často nevyhouplo. Více o HW náročnosti ve včerejším článku. Mimochodem, stejně jako minule, i na PC čas od času doskakují textury, ale to se přežije. Jo a výtahy pořád jezdí moc dlouho.

 Vzorem pro všechny konverze
Když na to tak koukám, zase tak moc pěkných věcí jsem nenapsal a člověk by se proto mohl divit, proč se dole blýská ta devítka. Jedním z důvodů je ten, že valnou většinu pozitiv už vylíčil Ivan ve své xboxové recenzi, takže pokud ho nechci opakovat, na vychvalování už mi toho moc nezůstalo. A to bych se zrovna teď tak rád začal rozplývat nad nejrealističtějšími dialogy v historii!

Mass Effect na počítače je nejen pro PCčkáře, ale i pro ty, co za sebou původní hru už mají, protože tohle nejlepší způsob, jak si ji zopakovat. Být já recenzentem originálu, skončí to kvůli výše zmíněným potížím lepší osmičkou, ale vývojáři PC portu odvedli solidní kus práce, opravili řadu nedostatků a ačkoliv ten v mých očích největší - postranní mise - zůstal, jedná se paradoxně o snad jedinou významnou šmouhu na tváři, kterou navíc můžete ignorovat. No řekněte, která jiná hra vám dovolí její největší problém jednoduše obejít?

P.S. Na Xboxu360 placený přídavek „Bring Down the Sky“ vyjde během léta i na PC a to zdarma ke stažení (i v češtině).

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Internetová verifikace bez nás, Speciální balení na Xzone, Mega-recenze X360 verze, Video-recenze, Preview, Novinky...

Miloš Bohoněk
autorovi je 17 let, předtím používal přezdívku Moolker, dlouhodobě studuje za velkou louží; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy hry s pořádným dějem; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování, Lacrossu a horského kola



 
 
Miloš Bohoněk
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Mass Effect je něčím unikátním. Jeho pompézní výpravnost, propracovanost a logičnost celého univerza ho vynáší do nebes mezi nejlepší počiny next-gen éry. Takhle totiž next-gen vypadá.

Nejnovější články