Autor: Michal Jonáš Publikováno: 8. ledna 2010 | Verze: PC/anglická/prodávaná Doba recenzování: 1 týden |
Jako datadisk nabízí Red Tide oproti plnému Men of War již pouze singleplayerovou kampaň čítající 22 misí v 6 velkých bitvách (jedna se jmenuje příznačně Company of Heroes). S jakoukoli formou multiplayeru se zde bohužel nesetkáte. A to ani s obyčejným LAN režimem. Nicméně zase nepotřebujete ani původní hru, Red Tide funguje samostatně. To ale značí drobnou komplikaci s GEM editorem, což je nástroj pro tvorbu misí z původní hry. Ten Red Tide také neobsahuje, ale fandové už přišli na způsob, jak sety z Red Tide do editoru importovat, takže tvorba obsahu na základě datadisku by měla být možná. Jelikož datadisk sdílí s původní hrou stejný engine, hardwarové nároky se tudíž vůbec nezměnily. Na testované sestavě (C2D @3,0 GHz, 3 GB RAM 800 MHz, GF NX-260GTX 896 MB RAM) jel datadisk při plných detailech a 8xAA na rozlišení 1280x1024 naprosto plynule. Pouze vám nyní stačí na pevném disku asi 2,1 GB volného místa, přičemž originální Men of War vyžaduje více než jednou tolik. Prosolená pevnina Sovětská kampaň patrioticky oslavující tažení černokabátníků je tentokrát posazena do oblasti Černého moře, kdy potáhnete např. na Konstantu, Novorosijsk, Nikolaev, Oděsu, Sevastopol a Theodósii. Přitom počáteční výsadek si užijete hlavně na lodích a taktéž z obřích bombardérů Tupolev TB-3, když se část úrovní odehrává též za noci. Zcela ovšem chybí jakýkoli tutoriál, předpokládá se znalost originální hry, a nutno podotknout, že Red Tide je i obtížnějšího zrna, než jeho předchůdce. Však mnohdy začínáte pouze s několika málo muži (později ale budete velet desítkám vojáků), když pár nábojů má ještě jen minimum z nich. A jak třeba ukazuje hned druhá mise, proti vám stojí dobře opevněné nepřátelské jednotky italské, německé a rumunské národnosti s převahou těžkých kulometů, popř. obrněných vozidel, přičemž asi nemusím říkat, že vždy mají i velkou početní přesilu. Obezřetnost na prvním místě Více než kdy dříve je tak nedílnou součástí postupu pečlivý sběr proviantu a munice, i obírání mrtvol, protože každičká kulka se zde vyvažuje zlatem. Občas vám počítač vyšle na pomoc samostatně působící NPC jednotky, ty ale mnoho nesvedou, protože mají bohužel dosti tupou AI, takže velmi často jen naklušou frontálně k nepříteli, který je za okamžik rozstřílí na kusy. A podobné problémy mají i vojáci pod vaším přímým velením, tedy v případě, že je nebudete vodit doslova za ručičku s každým jejich krokem, což samozřejmě, podobně jako původní Men of War, i datadisk umožňuje. Kupř. v jedné z posledních misí v nákladním přístavu plném kontejnerů a tudíž i dobrých krytů, jsem vyslal po bezpečnější cestě jedno družstvo k útoku na pozice Wehrmachtu, načež tři ze čtyř napochodovali právě tou značenou cestou, ovšem jeden si postavil hlavu a sám vyběhl nechráněným místem přímo před nepřátelské hlavně, kde skonal. Problémy vojáků Na tomto jednoduchém příkladu je vidět, že inteligence a pathfiding vojáků především, nejsou samospasitelné. Ovšem to byl ale často problém i v původním Men of War, popř. v Faces of War. Vojáci tak umírají dosti zbytečně, ovšem to naštěstí vyřeší ten zmíněný způsob osobního ovládání každé postavy, jakožto skvělá tradiční možnost v celé sérii, kterou jsou tyto RTS proslulé. Nicméně požitek z velení je stále ještě v žánru RTS jistě nadprůměrný, však vojáci mnohdy zase uskočí, nebo utečou hozenému granátu a ve chvíli klidu se dokážou i sami léčit. Proto jsem s oblibou využíval služeb odstřelovačů, pokud byli k mání, protože ti problémy s tupým útočením nemají a na velkou vzdálenost dokážou vyřešit mnoho zapeklitých situací, kde by přímý útok selhal. Samozřejmě ruku v ruce s opatrností, pečlivě promyšlenou taktikou a samozřejmě co nejčastějším ukládáním, protože i na nejlehčí ze tří obtížností (lze měnit před startem každé nové mise) je hra v určitých okamžicích možná trochu obtížnější hlavně díky té početní převaze nepřátel a slabému vybavení vašich vojáků. Starý dobrý Men of War Kromě té nové kampaně s novou dříve neviděnou jednotkou a novými lokacemi, je pak datadisk kromě několika čerstvých vozidel, lodí a zbraní již jasným členem svého rodu, tedy vlastně původním Men of War v novém kabátku. Tím pádem je prakticky všechno převzato a použito z původní hry. Ovládání je totožné, stejně tak znamenitá a detailní grafika, nechybí chválená skvělá destrukce prostředí, stejný interface, žádné stavění základen, postupně generované úkoly v misích, černobílé dobové filmečky nebo taktéž obsáhlá encyklopedie, kde se postupně zpřístupňují zajímavé dokumenty ze skutečných bojů, které hra simuluje, včetně vzpomínek reálných účastníků. Díky tomu budou zkušení harcovníci světa Faces/Men of War okamžitě doma, přičemž si jistě užijí někdy hodně zajímavé náplně zdejších misí, které jsou snad ještě více dramatické, než v originální hře. Překvapením je angažování jednoho pozdějšího komunistického prezidenta, nebo útok na obří německý železniční kanón zvaný Bruno, popř. eskapády s pancéřovým vlakem. Válka na mnoho způsobů Vůbec celá kampaň je velice rozmanitá, protože vzdušné výsadky a malé přepady drobných základen nepřítele záhy střídají velké ofenzivy s nasazením obrněnců nebo údery z vodní hladiny na pobřežní postavení nepřítele. A to navíc ve dne i v noci a ve slunečném létě i zasněžené zimě. V celku to tak dá opět velice zdařilý mix taktiky á la Commandos, akčního prvku z pohledu třetí osoby a tradičního kusu strategie z ptačího náhledu, tedy prvků, kterými potěšil již původní Men of War. další obrázky v galerii Když pak přihlédnu k tomu, že datadisk Red Tide se aktuálně nabízí ke stažení např. ze služby GamersGate za cenu kolem 350,- (na Steamu stojí necelých 400,-, u nás však od Cenegy bude stát 599 Kč), stále mi i přes ty nepopiratelné chyby v ovládání jednotek a absenci multiplayeru vychází historicky přesná, pohledná a napínavá kampaň. Hra za nevelkou cenu hlavně v případě jejího stažení nabízí znovu velký kopec strategického myšlení všem kovaným taktikům, kteří jsou odkojení kvalitními ruskými strategiemi, mezi něž se Red Tide může hrdě zařadit. Stáhněte si: Demo k původnímu Men of War Související články: Novinky, Men of War recenze |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |