Metal Gear Solid 3: Snake Eater - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Metal Gear Solid 3: Snake Eater - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další herní blockbuster se nezadržitelně blíží ke břehům Starého světa a konzoli PlayStation 2. Nahlédněte spolu s námi do fiktivního světa z jedniček a nul ve strhující stealth akci s mimořádným obsazením!

Autor: Martin Kaller
Publikováno: 1.března 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální pro PlayStation 2
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Podle některých analytiků už třetí světová válka dávno proběhla. Byla to studená válka, éra po WWII nesoucí se v duchu ochladlých vztahů mezi Východem a Západem, mezi dvěma zásadně odlišnými ideologiemi. A právě sem - konkrétně do krizových šedesátých let minulého století - je zasazen další díl jedinečné série Metal Gear Solid, který opětovně sází na filmovou prezentaci, vyvolávající v hráči skutečné emoce!

 Film jako hra nebo hra jako film?
Příběh je jasnou a asi největší devizou současného Kojimova projektu. Vyprávění příběhu, odhalujícího minulost a zodpovídajícího případné otázky vyvstavší u předchozích herních inkarnací je mimořádně poutavé. Kojima si neodpustil ani několik vtipných narážek na hráčskou obcí nepříliš dobře přijatého hrdinu z dvojky - Raydena, přičemž ze známých tváří se tady objevuje ještě mladý Ocelot. Samozřejmostí jsou kruté politické rošády s osudy lidí, nešťastný propletenec vztahů mezi jednotlivými protagonisty a tradičně komplikovaný špionážní rámec, který tvoří kulisu pro štvanici na známého vědce, z jehož hlavy jsou plány na výrobu skutečně progresivního bitevního stroje.

Znovu se setkáte se skvěle koncipovanými FMV sekvencemi, ať již příběhovými či stylově akčními. Nelze opomenout ani pro Kojimu tolik typický antimilitaristický podtext a jistý filozofický rozměr, jenž je v závěru ještě více umocněn finálovým střetem, evidentně inspirovaným podobně působivým soubojem mezi padajícím listím v báječném filmovém snímku Hrdina.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Audiovizuální zpracování MGS3 je výborné, ostatně i díky tomu si tvůrci mohli dovolit zprostředkovat nehratelné sekvence v enginu hry, přičemž nemáte dojem, že by jim kvůli tomu ujížděl vlak. Vedle tradičně skvělého namluvení všech dialogů je dále nutno vyzdvihnout hudební kompozici, již si občas připomenete naladěním té správné frekvence na vysílačce, suplující zde codec.

 První krůčky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tímto se pomalu dostáváme ke koncepci hry. Je de facto stejná co v minulosti, silný stealth rámec proložený akčním řešením situací, ale nyní je vaše mise o poznání komplikovanější. Máme tu pohříchu pořád nepřirozeně rozpohybovaného vojáka ze speciální skupiny FOX (s kódovým označením Snake), což je obzvláště tristní při nemotorném plazení. Pro lepší obeznámení se s vašimi dovednostmi může být částečně nápomocný video tutorial, přičemž je dlužno podotknout, že ani jedno tlačítko na Dual Shocku nebude v průběhu zdejšího dobrodružství zahálet. Komplexnost ovládání je ještě dále podtržena příkladným využitím analogových funkcí ovladače.

Stranou pozornosti by neměl zůstat ani speciální mód, kde provádíte odchyt opic ze hry Ape Escape. Už na něm je totiž očividné, že MGS3 nesmíte brát až zase tak vážně, je to stále spíše arkáda se specifickými pravidly a zákonitostmi. A také se značně nevyhovujícím kamerovým nahlížením na dění. Jenomže zatímco v minulosti poslední výtku do značné míry řešila přítomnost radaru v obraze, zohledňujícího postavení a úhel pohledu stráží, zde se musíte spolehnout na mnohem méně čitelné diagnostické prostředky a vjemové podněty jako je sluch a zrak. Díky tomu si hlavně zkraje budete připadat trochu jako slepí a nabídnutá bílá hůl se netváří, že by vám nějak měla napomoci ve vašem nelehkém údělu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Znovu bude nutné infiltrovat nepřátelským územím a vedle obvyklých stealth dispozic, kam patří neslyšné plížení, vykukování zpoza rohů a ve finále tichá pacifikace nežádoucích subjektů za pomoci speciálních úchopových technik nebo k tomu určených zbraní (zejména pistole s tlumičem a nůž), lze každou situaci řešit i hrubou silou. Pak je na pořadu dne využití skutečně přebohatého zbrojního arzenálu, z větší části již dobře známého. Výbušnina TNT odpalovaná na dálku. Miny. Granáty. Automatické zbraně, destruktivní RPG-7 či třeba podobně ultimátní brokovnice. A nebo nepozornému strážci hodíte za krk před chvílí odchycenou jedovatou kobru…

 Červená kniha ohrožených druhů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obvyklý ukazatel života, determinující do značné míry délku vašeho možného setrvání ve zdejší akci, je nyní doplněn o neméně důležitý parametr staminy. Staminu je třeba mít ve vysokých hodnotách, protože jenom díky ní vydržíte déle zavěšeni na okraji převisu, plavat pod vodou či přesněji mířit. Ve formě se udržujete pravidelnou konzumací vojenského proviantu nebo originálním sběrem a lovem fauny a flóry, kterou poté schraňujete v inventáři pro pozdější použití. Takže se nadějete opravdu zajímavého survival motivu, že se budete živit hady a štíry, krysami či houbami. Váš jídelníček může taktéž zpestřit třeba gaviál nebo divoká koza. Úlovek navíc nelze skladovat příliš dlouho, neboť podléhá zkáze a hrozí ošklivé bolesti žaludku, na něž je třeba promptně reagovat.

Dalším neokoukaným nápadem v MGS3 je léčba vlastních zranění, které si dílem způsobíte sami (občas je důležité dávat pozor, kam šlapete - nemusíte být jenom uštknuti, velkou hrozbou jsou i rozličné pasti) nebo se svou troškou do mlýna přispějí ruské ozbrojené složky, proti nimž zde bojujete. V příkladně zpracovaném menu je pak zvláštní nabídka, kde se za pomoci vybraných medikamentů dáváte dohromady, přičemž Snake si dokáže poradit i s tak kritickými stavy jako jsou zlomeniny. Nicméně hlavní hrdina disponuje samoozdravovací schopností, díky které může i sebe fatálnější postižení posléze rozdýchat. K tomu však potřebuje klid a vysokou staminu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Akce a reakce
Metal Gear Solid 3 nás zavádí do působivých exteriérů ruské "džungle". Tyto jsou svým způsobem docela komorní, přesto stále nabízejí mnohem větší volnost pro vaše rozhodování a konání, nemluvě o interakci, než tomu bylo kdykoliv předtím. Otevřená prostranství se stromy a travinou pravidelně střídají vojenské komplexy. Dočkáte se zrádných bažinatých jezírek či nepříjemně otevřené cesty na vrchol horského masívu. Připravte se na dobře obsazené základny s hlídajícími světlomety a velkými psy.

Pro schovávání se ve venkovních prostorách dobře poslouží různé křoviny, převisy, výklenky, silné kmeny stromů či duté vývraty. U interiérů jsou k podobnému účelu šatní skříňky, skladové prostory (oblíbené maskování za papírovou krabici :) anebo dobrý převlek, nemluvě o alternativních cestách skrzevá dobře známé větrací šachty.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Je důležité předeslat, že si vaše poslání můžete na řadě míst znatelně ulehčit. Nalezením (nebo vybojováním) vhodnější kamufláže, vyzískáním důležitých informací a nebo odříznutím potravinové podpory pro danou lokalitu, s čímž úzce souvisí fakt, že vaši nepřátelé pak mnohem méně vydrží! Interakce vedle klasických ingrediencí v podobě výbušných sudů a objektů určených k demolici, efektních otisků kulek na zdi, rozbitelného skla či umlčení světelných zdrojů nabízí i občasné přelézání překážek (kupř. beden), šplhání po stromech a hlavně několik způsobů vypořádání se s nepřáteli.

V rámci téhle kapitoly si připomeneme alternativu možné komunikace s protivníky, které speciálním chvatem nutíte k vyzrazení "státního tajemství". Škála takto dostupných informací mimo jiné nabízí zohlednění přesného počtu a postavení stráží v dané lokalitě, k čemuž poslouží mapa bohužel zhlédnutelná toliko v menu. Pacifikace nebo trvalé umlčení vybraného soka vychází ze základů CQC (close quarters combat), kde je vedle signifikantního komba ruka+ruka+noha k vidění mimo jiné brutální strhnutí nic netušícího vojáka k zemi, po němž se tento okamžitě odebere do říše snů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Rozšiřujícími možnostmi jsou ještě eventuální odtažení těla na méně frekventované místo. Cirkusový kotoul, pomáhající vyhnout se kulkám a dále srážející téměř kohokoliv, kdož vám stojí v cestě. Nebo sekundární atak obouruč drženou zbraní a drsné podříznutí vybrané oběti, což se vám dílčím způsobem vrátí při konfrontaci s originálním bossem jménem The Sorrow.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Byla také řeč o kamufláži. Další nosný prvek, sympaticky vylepšující vaše stealth manévry. Za pochodu totiž lze měnit vaše aktuální maskování v terénu (venku i uvnitř, kde je to však znatelně obtížnější) a dle následného procentuálního zhodnocení na obrazovce vždy vidíte, jak dobře jste ukryti před zraky neustále korzujících hlídek. Míru vašeho úspěchu dále upravuje fakt, jestli stojíte, jste přikrčení nebo ležíte a pak také, jste-li v pohybu. V nejlepším možném případě dokážete uniknout pozornosti stráží i tehdy, jste-li od nich vzdáleni sotva pár kroků!

 Tak trochu jiný pohled na věc
Zatímco vojenský personál je standardní spotřební zboží, které nemá dlouhou životnost, bossové jsou zcela jiná kategorie. Jejich unikátnost je zase naprosto bezprecedentní a stále platí, že střety s nimi mají visačku té nejvyšší kvality. Lze totiž využít rozmanitých postupů a taktiky, což determinuje míru a rychlost vašeho úspěchu. Bossové jsou rozhodně zlatým hřebem série a nebýt - nebojím se to říci - mizerného kamerového nahlížení, ztrpčujícího vám při hraní MGS3 pravidelně život, jednalo by se o nepřekonatelný klad, který je v PAL verzi ještě dále umocněn speciálním režimem soustředícím se jen a pouze na tyto klíčové střety. Noticku na závěr odstavce: Jeden z hlavních protivníků, starý sniper The End, je v mých očích stejně vysoko, ne-li ještě výše, co legendární Psycho Mantis z 32 bitů!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Je poněkud zvláštní, že Konami tak tvrdošíjně lpí na své zvláštní vizi kamerového nahlížení na akci; pohled šikmo seshora, z boku nebo z vrchu je totiž pro tento typ hry vysloveně nevyhovující. V některých úsecích se tak dostanete do situací, jež jsou opravdu ukázkové - v tom smyslu, jak by to opravdu nemělo vypadat. Pakliže však jdete ve směru, kterým je defaultně nastavena kamera, není výrazných problémů. Navíc si pravým analogem rámcově sondujete terén v okolí, nemluvě o alternativě pohledu z vlastních očí, kde později oceníte zejména režim termálního vidění. K tomu tu máme ještě detektor pohybu nebo přijímač vzdálených zvuků, díky čemuž dokážete přibližně odhadnout stav věcí. Chce to každopádně velkou trpělivost, podpořenou ztotožněním se s komplexním ovládáním.

VÝLET DO HISTORIE
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Metal Gear Solid - V roce 1998 se na 32 bitové PSX objevil sice nikoliv premiérový díl téhle řady, ale díky němu se jeho tvůrce - Hideo Kojima, dostal do hlubšího povědomí herní obce. Výjimečné grafické zpracování, působivé stealth mechanismy a fantastický příběh katapultovaly MGS na pozici krále nejenom svého žánru. Později přišla předělávka pro PC nabízející navíc VR mise (na PSX byly separátní, vyšly totiž jako datadisk) a nedávno mohli vlastníci GameCube dokonce ochutnat remake. Tento však až na vizuální upgrade nic extra zajímavého nepřinesl, byť např. nabídka kompletního zhlédnutí příběhových animaček není vůbec marný bonus!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Metal Gear Solid 2 - Na začátku roku 2002 vyšlo pro PlayStation 2 výtečné pokračování s podtitulem Sons of Liberty pyšnící se next-gen audovizuálním kabátkem a zcela novými herními možnostmi. Třebaže sklízelo vysoká hodnocení, mezi veřejností se tentokráte vynořily i kritické hlasy. Každopádně brzká nástavba pro tento díl s názvem Substance navštívila posléze i platformu Xbox, přičemž hráči zde byli nově konfrontováni s tréninkovými misemi, novými příběhovými sekvencemi, alternativními dialogy a v neposlední řadě trochu zbytečnou skateboardingovou minihrou (více v recenzi).

Pokud funkci plně analogových tlačítek dostanete do krve, sklidíte sladké plody své vytrvalosti. Nejde ani tak o výjimečný nápad, že síla stisku shiftových R a L určuje, nakolik se vykloníte zpoza rohu pro obhlédnutí situace. Uvedené hlavně definuje způsob vedení střetu tváří v tvář nebo velice efektní a také efektivní střelbu z pohledu vlastních očí, jež dokáže vymazat deficit špatně čitelného auto-locku v klasickém third-person. Je pravdou, že se s kamerou nakonec naučíte žít. Hra vám vychází v mnoha ohledech vstříc, ale zamrzí, že si řadu momentů nemůžete užít tolik, jak byste si zasloužili.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Konec dobrý, všechno dobré
Zkraje tohle dobrodružství špatně rozdýcháváte. Ale s přibývajícími hodinami se vám znovu usadí pod kůží a oceníte řadu vychytávek, nemajících prostě konkurenci. Pravda, mnoho nápadů se v rámci téhle řady opakuje, počítaje v to komunikaci s velitelstvím na vysílačce. Standardní tři stupně alarmu, determinující aktivitu hlídek v napadené lokalitě. Nebo nacházení propriet, jakož i jejich vyzískávání z přemožených strážných.

Vedle toho tu však máme spoustu drobností, příjemně oživujících herní náplň. Alternativní FMV sekvence. Radiové frekvence s jednorázovým ulehčením od nečekaných problémů. Některé překvapivé aktivity vojáků, jakož i nové a zcela unikátní způsoby řešení ošemetných situací... A za jistých okolností se vám dokonce může zdát opravdu hrůzný sen.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je čas uzavřít tuhle kapitolu a s ní i naše vyprávění. Ať už jsem napsal cokoliv, včetně závěrečného verdiktu s číselným hodnocením platí, že pokud tuhle sérii máte rádi, nebudete vynaložených investic do MGS3 rozhodně litovat. Vedle spektakulárního filmového pojetí musíte ocenit i skutečnost, že cesta zdejším světem není ani zdaleka tak předdefinovaná, jak by se zprvu mohlo zdát!

Stáhněte si: E3 trailer, Teaser, Další trailery

Související články: Metal Gear Solid 2: Substance recenze (4/2003), Novinky

 
Martin Kaller
autorovi je už hodně přes třicet let, působil mimojiné několik let na herním serveru BonusWeb a specializuje se na konzole




 
 
Martin Kaller
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Nějakou dobu vám bude trvat, než se adaptujete. Ale pokud znovu přijmete za své zdejší zvláštní pravidla a zbytečně nekomfortní kamerové nahlížení, budete odměněni stealth akcí s neskutečně bohatými možnostmi, nápady, strhujícím příběhem a v neposlední řadě legrační minihrou, což je nejenom ve svém žánru dosti ojedinělý jev!

Nejnovější články