Metal Gear Solid 4 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Metal Gear Solid 4 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

15. 6. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Očekávaný verdikt nad mimořádným herním představením s výjimečně namíchanými ingrediencemi, které je parádním završením slavné ságy.

Autor: Mart
Publikováno: 15.června 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: prodávaná/PS3/anglická
Doba recenzování: 5 dnů


Očekávaný a dlouho vyhlížený díl, připravený exkluzivně pro konzoli PS3, je konečně na trhu. Hideo Kojima dopředu avizoval, že hodlá uzavřít celou ságu, která započala svou existenci, jakož i existenci samotného stealth žánru, před více než dvaceti lety. Metal Gear Solid 4 (dále jen MGS4) přitom měl ambice si ze všech 3D epizod (počínaje PSX inkarnací a konče Subsistencí na PS2) vzít to nejlepší a k tomu ještě zodpovědět všechny v průběhu těch roků eventuálně vyvstavší otázky.

Rozhodně nelehký úkol, a třebaže se s ním Kojima nakonec popral se ctí, mám přese všechno neodbytný pocit, že vědět méně by tady možná znamenalo ve výsledku více. Potíž jednak spočívá ve skutečnosti, že série nebyla zpočátku koncipovaná jako nějaký homogenní celek, a potom, že je to až příliš překombinované a obvyklé konspirativní nitky se ve výsledku už poněkud trhají. Jakkoliv se sám Kojima nebojí onu na první pohled vážnost celé situace v MGS4 opakovaně shazovat, buď verbálními, nebo obrazovými vtípky. Někdy se mu to povedlo více, jindy o poznání méně. Ale hezky postupně...

 Pohlednice z války
Nanotechnologie natolik mocně hýbou virtuálním světem MGS4, že se vedle stárnoucího Solid Snaka, kterého se tady ujmete na podle Kojimy jeho definitivně poslední misi, probudí k životu fůra postav z MGS univerza, co tady k dění přirozeně mají co říct. Tentokrát můžete vsadit na opatrné karty a to pomocí speciální kamufláže OctoCamo, jež mění vzor dle objektu, ke kterému se přitisknete. Pročež můžete téměř dokonale splynout s okolním prostředím, a posléze pomalu a obezřetně obejít postavení ozbrojených složek.

Zde je však třeba uvést věci na pravou míru. Jestliže bylo v předstihu deklarováno, že ve zdejším ozbrojeném konfliktu (potažmo dalších střetech v jiných částech světa) se můžete přiklonit na tu či onu stranu, není to pravda. Volba spočívá pouze v tom, jestli zdejší válku ignorujete a nebudete do ní zasahovat - a nebo podáte pomocnou ruku rebelům, z čehož získáte určitý a mnohdy nikoliv nezanedbatelný profit. I díky téhle herní nuanci seznáte, že MGS4 je skutečně mnohem akčnější než jeho předchůdci, neboť se mnohdy zúčastníte regulérní války.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Války, která sice v systému generace vojáků a skriptů nefunguje úplně příkladně, ale svůj záměr splňuje. Války, v níž oceníte fůru zbraní na výběr a šikovných propriet, nemluvě o možných dílčích modifikacích vašeho arzenálu. Tlumič pro stealth akce, granátomet pod hlaveň útočné pušky pro přímý a devastující atak. I když samozřejmě ve vyšší obtížnosti je již nezbytná zvýšená opatrnost, neboť nevydržíte zdaleka takovou porci pozornosti. Tudíž přijde ke slovu i odstřelovačka pro střelbu na bezpečnou distanc, strategické přepínání mezi first-person a third-person pohledem, potažmo mezi automatickým a manuálním zacilováním, či v neposlední řadě šikovná featurka vyklánění se zpoza rohu pro sondování terénu, či opětování palby.

 Hrubou silou nebo potají?
Hodně akční je koneckonců i samotný závěr hry, ale zatímco po většinu herního času se k problémům můžete postavit zcela odlišnými způsoby - tedy buďto pomocí stealth aktivit nebo hrubou silou - na konci vám zbývá už jen ta hrubá síla a lineární tunel. Dle mého mínění je to škoda, jakkoliv je za tím cítit snahu o větší dramatičnost a gradaci, což na druhou stranu funguje. Možnost řešit rozličné situace mnoha různými způsoby, využívat přitom alternativní cesty vpřed: to je vklad, který MGS4 povyšuje nad veškerou konkurenci, počítaje v to i schopného Sama Fishera v sérii Splinter Cell.

Chcete nějakou lokaci projít tiše, opatrně, aby vás nikdo neviděl? Můžete použit kradmé plížení mimo dosah zorného pole vojáků, aplikaci kamufláže nebo tradiční propriety. Sem vedle lepenkové krabice pro schování se patří nově i notně prostřílený plechový sud, odlákávání pozornosti a následně tichá pacifikace za pomoci nože, pistole s tlumičem, speciálních úchopových technik pro boj na blízko… Tohle všechno jsou známé ingredience, které vám umožní se na každé otevřené mapě vyřádit celé hodiny!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Cože? Raději se tudy chcete prostřílet? Žádný problém, žádaná satisfakce je i tady stoprocentně zaručena, byť AI má určité stereotypní modely chování, z nichž nechce (ovšem asi ani nemůže) slevit. Znovu platí, že Snake s sebou do akce táhne vagón věcí, ze kterých si postupně vybírá "akční set" pro rychlé použití. A třebaže dříve naznačované bohaté možnosti modifikace zbraní jsou skromnějšího rázu a ačkoliv by se volba klidně mohla vymezit jen několika typy, kde by tvůrci hráčům poskytli mnohem otevřenější dispozice pro jejich vylepšování, chápu to tak, že takhle mají dění a celý systém více pod kontrolou.

 Šikovné hračky
V boji se hodí nejrůznější chemické preparáty, jež je třeba použít adekvátně vyhrocené situaci, z níž se však lze povětšinou stáhnout a schovat se někde v členitém herním prostředí. Přičemž než zvýšená pozornost opadne, můžete Snakeovi vybrat z inventáře iPod a na něm nějakou pěknou tematickou písničku na ukrácení času, než se příliš nabuzené stráže vrátí do svého obvyklého režimu. O jejich postavení přitom nyní víte díky několika užitečným nástrojům. Především díky udělátku označovanému jako Solid Eye, které vedle skvělého režimu nočního vidění supluje i dalekohled, nemluvě o šikovném radaru v rohu obrazovky. Tahle kombinace několika jedinečných vlastností bude jednou z nejvíce využívaných věcí v MGS4.

Pak je tady malý, ale šikovný robůtek Metal Gear Mk.II, kterého ovládáte na dálku, a který vám tak umožní přesně zmapovat pohyb a patrolující rutinu vojáků, nebo jiných subjektů strážících danou lokalitu. Inu a v posledku se připomíná speciální prstenec okolo vaší postavy, jenž dává na srozuměnou, jakým směrem se vůči vašemu postavení nachází potenciální hrozba.

 Kupa překvapivých momentů
Dočkáte se nejrůznějších překvapení, jimiž prosvítají záblesky čiré geniality se smyslem pro neobyčejný detail, podtrhujících fakt, jak moc je MGS4 vlastně propracovaný. Do téhle kategorie se řadí voják, který si intuitivně zakryje tvář před vámi namontovaným světlem na kvér, co jej vzápětí, krátkou salvou, pošle k zemi. Nebo naprosto strhující zasněžený duel, odvíjející se na bílých pláních, jež bičuje nemilosrdný blizard a smrt není do posledního kroku vidět. Nebo kapky vody či krve na displeji, co výrazně napomáhají intenzitě a uvěřitelnosti okamžiku, který se odvíjí před vašima očima, čímž mohu směle pokročit k vynikající grafické stránce. Přestože hra nakonec neběží v plném HD rozlišení (nýbrž v 720p), vyhlíží zkrátka skvostně a dosti uvěřitelně. A je vcelku jedno, kde se právě nacházíte, neboť MGS4 vás postupně protáhne různými kouty světa, mnohé z nich vám přitom budou dobře povědomé.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Můžete se těšit na obligátní jízdu v ozbrojeném dopravním prostředku, stopování či sledování žádaného subjektu… a mnoho dalších momentů, jež určitě příjemně překvapí a jež rozhodně nechci vyzrazovat. Výrazně oživují dění a napomáhají překlenout lineárnější fáze hraní až do vpravdě spektakulárního finále, jakkoliv je outro nemístně natahované a přispělo velkou měrou k rozpakům, které jsem si z příběhu odnesl.

Na druhou stranu dlužno konstatovat, že jsem si také odnesl spoustu pozoruhodných, nebál bych se použít termínu fantastických zážitků. Neboť která hra současnosti vám umožní řešit problémy různými způsoby, upravit si hraní k obrazu svému? Která hra vás donutí u ní přemýšlet a vzbudí ve vás emoce? V jednotlivostech by se jistě našli vhodní kandidáti, ale coby celek mě moc konkurenceschopných titulů nenapadá.

 Pár deficitů
S trochou té trpělivosti, pro stealth akci nezbytnou, dokážete pomalu a bez zbytečné pozornosti vyčistit většinu herních lokací, přičemž po vzoru Subsistence se kamerový náhled na dění koriguje skrze pravý analog, na němž je i rychlá možnost vycentrování pohledu. Díky volnému pohybu kamery tak můžete snáze monitorovat situaci, ačkoliv i tady občas dojde k jistému znepřehlednění herní obrazovky, k čemuž logicky dochází ve stísněnějších prostorách za účasti většího počtu lidí, než jen vaší maličkosti.

Občas tenhle deficit může vést k návratu k poslednímu checkpointu, čemuž předchází několik rychlých prostřihů z hraní evokujících impulsy v mozku umírajícího, jako stvořených pro epileptický záchvat. Který se však může dostavit i při povědomí, že kolizní systém stále není úplně dotažený. No budiž. Pakliže si jej ovšem chcete osahat nanečisto, nechybí zajímavý tréninkový režim se zcela příkladnou obrazově textovou dokumentací, co všechno si zde můžete při hraní dovolit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Poslední akční hrdina
Vrátím-li se k myšlence z úvodu recenze, některé scény se dle mého soudu daly pojmout s větším citem, kam patří kupř. trapně nešikovné vystupování člena speciálního oddílu, po jehož boku musíte zkraje bojovat, ale budiž. Čeho dále budete svědky, jsou tradiční střety s patřičně bizarními bossy, s kamerovými náhledy přímo se vyžívajícími v půvabných ženských křivkách, jež obepíná těsné oblečení. Tohle všechno je nutno brát tak, jak to je, s ohledem na kulturu a zvyky země vycházejícího slunce, těžko tedy může jít o předmět kritiky, stejně jako opravdu enormní stopáž nehratelných sekvencí, prezentovaných v enginu hry.

Parádní dabing, hudební kompozice, animace... nic z toho téměř nemá chybu. Nemáte-li náladu, můžete každou neherní scénu zapauzovat či přímo natvrdo přeskočit a věnovat se jen a pouze hraní, kterého tu pořád zbývá vydatná porce! Scény se přitom vkusně střídají, tu příběhové a pak zase ryze akční, a třebaže jsem si výše dovolil kritiku obsahu, tento ve své scénáristické šíři, stejně jako ve formě, nemá napříč hrami, žánry a platformami konkurenci.

Pravda, na codecu, tradiční video-vysílačce ve vašem vybavení, už nenajdete tolik spřízněných duší, kterým je možné se svěřit s případnými potížemi na trase. Nicméně i s Otaconem, jenž vás tu bude nejenom skrze tuhle formu komunikace věrně doprovázet po celou dobu hraní, strávíte něco času při rozebírání klíčových témat. Jako jsou noví nepřátelé, vzbuzující skutečný strach a respekt. S tím souvisí připomínka, že také z vás se v řadě situací může stát (bez ohledu na volbu obtížnosti) učiněný Terminátor, který se zbraní v ruce kosí do obrazu nabíhající nepřátele, potažmo těžkou vojenskou techniku. Cizelérské sestřelení bojového vrtulníku pomocí RPG patří k pomyslným třešničkám na tomhle destruktivním dortu.

 Po dohrání
Věci pod kontrolou má i nesmírně charismatický černý chasník, který na zdejším, ehm, černém trhu, obchoduje se zbraněmi. Vaší měnou jsou přitom bonusy za všechny ve hře nalezené kusy. Ano, občas je to trochu hledání, kde využijete všech pohybových dispozic ústředního protagonisty, jež jsou oproti minulosti zase o něco přirozenější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Ve svém důsledku se jedná o veskrze zajímavý prvek, který dále skrze nové a zcela unikátní předměty objevivší se v nabídce pro koupi po dohrání (jako je oblíbený neviditelný "stealth" oblek) může vést ke zvýšení motivace pro další hraní. Tenhle parametr samozřejmě dojde svého naplnění i při eventuálním využití jiných herních postupů, než tomu bylo při vašem prvním výletu skrze zdejší úchvatné dobrodružství.

Na konci získáváte i jiné sympatické bonusy. Sem může patřit i nasazení hlavy mladého Snakea z původního 32 bitového dobrodružství na PSX, úsměvně rozpixelované hlavy. Nejde samozřejmě o nic zásadního, ale je-li tak řeč o mládí a Snakeovi, jeho zdravotní status v MGS4 není právě nejlepší a povědomí, v jaké fyzické kondici se nachází, získáte především ve vyšších obtížnostech. Kde se pravidelně musíte starat také o jeho psychiku, mající vliv na akurátnost vašeho, resp. jeho bojového snažení.

 Ano, tohle je MGS4
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zcela mimořádné herní představení s výjimečně namíchanými herními ingrediencemi, které je důstojným završením herní ságy. V závěru snad ještě noticka, že součástí MGS4 je i multiplayerová akvizice Metal Gear Online s několika mapami a módy pro 16 hráčů, což je další důvod, proč mi připadá nemístné o téhle koupi byť jen trochu pochybovat!

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Pohled fanouška, Preview, Poselství série, Historie série, Metal Gear Online dojmy, Novinky, Metal Gear Solid 3 recenze, Metal Gear Solid 2 recenze, Metal Gear Solid Twin Snakes recenze

Mart
editor:jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Čtvrtý díl ještě dále vyladil již tak výborný koncept předchozího MGS3: Subsistence, něco z něho odstranila a něco přidala naopak navíc, takže vám ve výsledku nabízí zcela unikátní herní zkušenost, kterou byste si v žádném případě neměli nechat ujít. Jestliže ještě nemáte doma PlayStation 3, nastal konečně důvod si ji koupit, spolu s tímhle herním klenotem.

Nejnovější články