Autor: Frix Publikováno: 20.listopadu 2002 |
Systém ve starých kolejích Myslím si, že nemá smysl popisovat systém charakterů, magie, zlodějiny atd., protože se od Morrowindu naprosto nic nezměnilo a mlátit dvakrát stejnou slámu nechceme. Pokud tedy patříte mezi Morrowindové začátečníky, mohu jedině doporučit naši hloubkovou recenzi Mirka Zemana, nebo pokud možno ještě lépe projití samotné hry :) Zaměřme se spíše na to, co Bethesda do datadisku přidala vedle nových typů nepřátel, zbraní a brnění nebo opravila. Největší a rozhodně nejmilejší změnou je žurnál, na který se snášely vlny kritiky za nepřehlednost, nemožnost umisťovat na mapu značky (to už nyní lze) atd. Hned při prvním spuštění vám bude více než jasné, že došlo (i v patchi pro původní hru - pozn.ed.) ke změně, protože rozčleňování žurnálu do kapitol a třídění zabere hře něco před čtvrt hodiny. Schválně se v diskusi pod článkem pochlubte, kolik z vás v domnění zaseklého programu resetovalo počítač ;) Další novinky Kromě žurnálu bylo v uživatelském rozhraní upraveno i smlouvání, kde nyní hra při prodeji velmi drahých artefaktů automaticky určí maximální obnos, který vám za něj může daná osoba zaplatit. Dále tu máme organizované zvířecí smečky, které mohou být tak trochu osinou v zadnici, významnější v oblasti NPC je však možnost si najmout žoldáka. Ten bude poté bojovat po vašem boku, samozřejmě pokud ho budete během dobrodružství adekvátně platit. Nečekejte dlouhodobou výpomoc, jde spíše o záležitost pár questů. Byl také odstraněn problém, co s nejcennějšími předměty, na které nikdo nemá. V novém "muzeu" můžete zpeněžit i ty nejdražší předměty, co jste stihli během hraní Morrowindu nasbírat, což otevírá možnost mít v jeden moment skutečně astronomické obnosy. Nečekejte však, že muzeum přijme všechno, má vcelku omezený list nejcennějších věcí z Morrowindu a Tribunalu, které můžete udat. Jak jste již nejspíš odhadli, můžete si prodané věci zpětně ukrást jako šikovný zloděj a získávat peníze za ně stále nanovo. Problémů až až Bohužel člověku brzy dojde, že Tribunal je v několika ohledech lehce pochybný. Především je to již zmiňovaná ne/linearita. Přestože po většinu času můžete vybírat, do čeho se pustíte příště, jste velmi silně vázáni na určité pořadí činů, kterých se někdy jde dobrat pouze jednou cestou. Jakkoliv to může znít divně, toto je pro duch Morrowindu velký problém, protože vaše postava se jednoduše může dostat do situace, kdy je okolnostmi donucena konat jinak, než jí to velí přesvědčení, zkušenosti atd. Je škoda, že si Bethesda nedala s výběrem hlavních rozhodnutí větší práci, výsledek se totiž přiklání spíše ke klasickému RPG pojetí. Dalším problémem je originalita, resp. její nedostatek. Tvůrci si tak trochu hodili klacek pod nohy možností snadno tvořit vlastní questy i celé příběhy, díky čemuž se příběh Tribunalu až podezřele podobá hned několika zdarma nabízeným modifikacím. Nepochybuji, že skalní "obyvatelé" Morrowindu je mají projité a nyní si zahrají dost podobný příběh, jen ve slušivějším hávu. Rozhodně však nelze Bethesdu obviňovat z úmyslu - možnost, že některý z fanoušků přijde se stejným nápadem dříve byla veliká. Prázdné lokace Zmiňoval jsem větší zaměření na boj, což s sebou nese několik očekávatelných a jeden překvapivý efekt. Tím překvapením je nedostatek zbraní, artefaktů a obecně kořisti, kterou by hráč v rozlehlých jeskyních zákonitě očekával. Vida, a ono nic... Nedovedu si tento nedostatek vysvětlit jinak než jako uspěchanost vývojářů, kteří prostě na umístění pokladů atp. tak nějak zapomněli. další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Co bohužel očekávat šlo je nízká hrací doba. Tento neduh mnoha datadisků je zaviněn z velké části pravě bojem, se kterým buď budete mít veliké potíže jako slabá postava, nebo si s ním naopak jako postava vyspělá poradíte až příliš rychle. Ještě krátkou zmínku o multiplayeru, který bohužel opět není přítomen. Technicky stále výborné Po technické stránce se jedná i po půl roce od vydání originálu o malý zázrak. Prostředí je vymodelováno do úžasných detailů, textury jsou bohatě prokresleny a architektura je na profesionální úrovni. Kvalita zvuku se nezměnila, je stále perfektní. Bylo opraveno několik bugů se zdravením v závislosti na reputaci, které byly původně trochu pro smích. Problematické je i nadále hraní s CD, Morrowind totiž poměrně často provádí kontrolu správného CD v mechanice, aniž by z něj používal jakákoliv data. Tento proces zaviňuje zpomalení na slabších systémech, rady jak hru zrychlit hledejte v našich dříve vydaných tipech & tricích. Podle toho, co jsem v recenzi popsal, jste mohli nabýt dojmu, že Tribunal je datadisk prolezlý problémy, který nenabízí mnoho nového a nemá cenu o něm uvažovat. Opak je však pravdou. Tribunal totiž zachovává všechny úžasné vlastnosti svého předchůdce, k tomu připočtěte několik důležitých vylepšení a máme tu datadisk na úrovni, který by sice nesporně mohl být lepší, ale fanoušci Morrowindu budou nadšeni a nikdo jiný jej stejně hrát nebude (ani nemůže vzhledem k nutnosti vlastnit původní hru, kterou u nás Playman slíbil vydat v české verzi, ale stále k tomu nedošlo). Více se o Morrowind: Tribunalu dozvíte v tipech a tricích, které připravujeme na začátek prosince. Stáhněte si (pro původní hru): Patch, MP3 ukázky, Cheaty, Xbox trailer, Trailer Související články: The Elder Scrolls: Morrowind recenze (5/2002), První dojmy, Tipy & triky, Novinky |
Frix připravil: jd |