Mugsters – recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Mugsters – recenze

31. 7. 2018 19:30 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Tak zase jednou nepřátelé z vesmíru zotročili Zemi a vám nezbývá než ji zachránit v akční puzzlovce Mugsters. Podivuhodná směs starého GTAčka a Commandera Keena ohromí sandboxovou zábavou, za jejíž návykovost ručí vydavatelé ze zkušeného Teamu 17 (Worms). Zamrzí ovšem trhliny v umělé inteligenci a ovládání, kvůli kterým se jinak nápaditá arkáda ne vždy příjemně hraje.

Zachraňte je všechny

Tvůrci z Reinkout Games vyprávějí příběh o trosečnících, kteří na zhruba dvou desítkách map čekají na svého hrdinu jako kdysi američtí zajatci na Johna Ramba ve Vietnamu. Jakmile je vysvobodíte z cizáckých základen, projdete s nimi nebezpečným územím a nasednete do letadla, máte vyhráno. Tedy, skoro... Zachraňovat přeživší nebude váš jediný úkol a téměř v každé mapě se budete pokoušet zprovoznit také jistá technická zařízení určená ke konečnému řešení emzácké otázky.

Každá nová mise je ve hře komplikovanější a hravější. Roste v nich přesila živých i plechových protivníků, a zrovna tak obtížnost rébusů a překážek, které je nutno stále nápaditěji překonávat. Po mírně nezáživném začátku, kdy se vinou chybějícího tutorialu budete poněkud obtížněji rozkoukávat, se Mugsters projeví jako chytrá a velmi univerzální arkáda, ve které je zapotřebí bojovat i přemýšlet.

Mugsters zdroj: tisková zpráva

Akce dle libosti

Dobrou polovinu zábavy ve hře obstarají rébusy, které ovládají různé mechanismy a občas i zpřístupňují jednotlivé části mapy na znamení, že hra není živa pouze z výbuchů a akrobatických bláznivin, i když právě ty jsou jejím kořením. Častokrát si v polozničitelném prostředí vyrobíte vlastní průchody mapou a vyřešíte různé problémy s pomocí všudypřítomných soudků TNT nebo – věřte, či ne – řiditelných vozidel. Svobodné řešení výzev je v Mugsters vskutku úžasná zábava.

Sandboxově laděná hratelnost chytne za srdce, protože můžete libovolným způsobem spouštět nejrůznější mechanismy, hledat správnou posloupnost řešení v kaskádovitě propojených puzzlech, chytře se vyhýbat pastem, a ještě chytřeji do nich lákat nepřátele. Anebo, a to vážně, nastartujete buldozer a rozhrnete krajinu siláckým řešením.

Hra nenapovídá, jak úkoly řešit. Pouze v každé lokalitě nabídne určité nástroje – a také limity, aby se nezhroutila. Řešení je čistě na vás. Prostředí, které je chytře rozparcelováno nejrůznějšími branami, zdmi a terénními nerovnostmi, vyloženě láká k experimentům. Obvykle se k výzvám přibližujete z různých stran i perspektiv, a to jak doslova, tak i obrazně řečeno. U mnohých sekvencí musíte postup předem plánovat a případně si jej několikrát nanečisto vyzkoušet, zvlášť ve vozidlech, která jsou k dispozici v podobě osobních aut, bugin, dodávek, oněch buldozerů, nebo dokonce kombajnů.

Auta slouží nejen k rychlejšímu přesunu po mapě, ale také chrání před drobnějšími nepřáteli, a je možné s nimi dokonce zaútočit ve stylu Grand Theft Auto či Carmageddonu. Dopravní násilí je ale naštěstí schováno do nedetailní grafiky a primárně jsou auta opravdu určena k nápaditému řešení hádanek. V jedné misi například aktivujete jinak neprobouratelnou bránu tím, že po skoku z přistavené rampy vrazíte autem ve vší rychlosti do spínače na skále... Ale víte, co je nejúžasnější? I když vymyslíte takto efektní a skvělé řešení, někoho dalšího jistě napadne lepší. Na Mugsters opravdu neexistuje jednotný návod. A to je moc dobře.

zdroj: Archiv

Mugsters vám kryje záda

Fištrónu má hra na rozdávání, a to i z provozního hlediska. Dokonale je připravena například na nelineární plnění achievementů. Ty sice jako páteř kampaně nelze ignorovat (až na výjimky), zůstává však zcela na vás, zda dílčí úkoly v každé mapě splníte hned napoprvé a najednou, anebo hezky rozfázovaně ve stylu „jeden pokus po druhém“. A to dokonce napříč misemi, nebo s velkými časovými mezerami.

O klid na duši se při nelineárním postupu stará chytrý systém ukládání pozic. Ten po každém restartu vrací konkrétní mapu do původní podoby a oživuje nepřátele, ale na kontě vám ponechá všechny dosažené úspěchy. Typicky jde o zachráněné postavy, sesbírané bonusy nebo spuštěné klíčové mechanismy, což je triumvirát nejčastějších úkolů, za kterými se poženete. Díky progresivnímu save systému máte příjemný pocit krytých zad, což vás namotivuje k ještě divočejším experimentům, u kterých nevadí, když se nepovedou.

Zdánlivá kombinace klasik

Svým charakteristickým vzezřením na pomezí izometrického a top-down pohledu působí hra velmi „retro“. Úvodní mapa dokonce funguje jako rozcestník, podobně jako kdysi například v sérii Commander Keen. Novinka ale klame tělem, a jestliže zpočátku vypadá jako neškodná skákačka pro uklidnění, v pokročilých fázích zaberou jednotlivé mise i desítky minut.

Bohužel, Mugsters není bezproblémová hra. Brzy si všimnete zejména mizerné umělé inteligence postav, jedné z nejhorších vůbec, která by překvapila snad i v oněch starých hrách, které novinka občas imituje.

U nepřátel je mizerná inteligence spíše pro zasmání. Horší je to však s NPCčky, která musíte osvobozovat. Mají se chovat autonomně, ale často ztrácejí stopu svého zachránce, zasekávají se o překážky, padají z útesů, nejsou dokonce schopná ani projít obyčejnými dveřmi a v nejtrapnějších chvílích si nabíhají pod žací lišty kombajnů.

Mugsters zdroj: tisková zpráva

Nepoddajné ovládání

Mnohdy budete k záchraně přeživších přistupovat až k jako poslední výzvě právě proto, jak problematické je dovést nesvéprávné kašpary do bezpečí. Vodit je mapou je o to složitější, že kvůli kostrbatému ovládání budete mít dost práce sami se sebou. Top-down pohled spojený s otočnou kamerou a klouzavým pohybem postav je zárodkem horkých chvilek, zejména při skákání v blízkosti pastí, děr či vody.

V Mugsters nebudete nikdy tak přesní a sebejistí, aby se arkádové situace nestávaly zbytečně stresujícími. Ze stejného důvodu není ani žádný med řídit auta, a především házet bombami. Mrštit s předmětem přesně na zamýšlené místo je otázka náhody. Nejčastěji se stává, že postava odhodí předmět na zcela opačnou stranu, než byste chtěli, a zabije postavy, které hloupě lelkovaly za ní.

Kvůli mizerné umělé inteligenci a nepoddajnému ovládání budete chtít Mugsters často vypnout a mrštit ovladačem do kouta. Nikdy to ale neuděláte. Tahle arkáda se totiž permanentně omlouvá skvěle navrženou hratelností, neotřelými nápady a svobodou jednání. Úplným bonbonkem je kooperativní multiplayer. Autoři pro něj odladili levely z původní kampaně tak, aby byly zážitky co nejvíce vyvážené i při sdíleném hraní. Máte-li tedy spoluhráče, dva xboxové ovladače, a ještě lépe počítač propojený s obývákovým televizorem pro větší pohodlí, máte postaráno o parádní zábavu na několik dní.

Verdikt:

Svobodné řešení úkolů, fajn prostředí, humor a akční hratelnost. Co víc chtít od nezávislé arkády? Snad jen lepší ovládání a umělou inteligenci. Pak by Mugsters byla opravdu dokonalá hra.

Nejnovější články