Need for Speed - recenze PC verze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed - recenze PC verze

21. 3. 2016 20:00 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Čekalo se několik měsíců až Need for Speed přeparkuje z konzolí na PC. Švédští Ghost Games využili časovou prodlevu a PC verzi obohatili o drobné bonusy a technická vylepšení. Ne vším se ale předělávka může chlubit. Například se PC verze ovládá stále tak, jako by konzole vůbec neopustila, a přetrvaly u ní také problémy s umělou inteligencí.

Sympatické zbytečnosti

Jen na srozuměnou: v některých ohledech se pochopitelně PC verze vůbec změnit nemohla. Logicky přináší úplně stejnou kampaň a tudíž i stejnou atmosféru a styl, odkazující na kdysi úspěšnou dvojici titulů NfS: Underground. Při závodění pod rouškou tmy se snoubí bezstarostná arkáda a láska k tuningu.

Sympatické jsou však na PC verzi drobné změny, díky kterým působí ve vztahu k PCčkářům docela kamarádsky. V ovládání například přibyla možnost manuálního řazení a také podpora volantů, což nebývá mezi mainstreamovými arkádami zvykem.

Na druhou stranu netřeba přátelské gesto přeceňovat. Když se auta v zatáčkách odrážejí od svodidel a chybí pohled z interiéru, nejsou pokročilé možnosti řízení opravdovou nutností. Dá se říct, že Need for Speed se ovládá pokaždé stejně, ať už v rukou držíte cokoliv. Tím PC verze PŘIPOMÍNÁ Potěmkinovu vesnici. Nelze jí upřít snahu odlišit se od originálu, ale pod slupkou marginálních úprav vlastně zůstalo vše při starém. Tedy při starém konzolovém...

Konzolové menu

Že se technická podstata hry moc nezměnila, dokládá například toporný interface. Ovládání hlavního menu i veškerých ostatních nabídek zůstalo poplatné konzolovým verzím. Videoherní recidivu se Ghost Games ani nesnaží skrývat. Nechali třeba v načítacích obrazovkách svítit schéma gamepadu bez ohledu na to, zda jím hru skutečně ovládáte.

Odmítnete-li používat konzolový ovladač, musíte se vyrovnat s absurdně namapovanou klávesnicí a nefunkční myší. S ní nehýbejte, ani neroztáčejte kolečko, je to zbytečné. Například pro zoomování mapy, kde se myš přímo nabízí, si autoři vybrali tlačítka Home a End... A v podobném duchu se na praktičnost rezignovalo i ve všech dalších situacích.

Nechuť vývojářů přeprogramovat logiku interfacu se projevila i v nemožnosti ho jakkoliv měnit. S výjimkou ovládání automobilů je nastavení kláves neupravitelné, což činí obsluhu hry krajně nepohodlnou. Relativně intuitivní je pouze tuningnová práce v garáži, zejména díky překvapivě chytře poskládané nabídce a pohotové kameře.

zdroj: Archiv

Pěkná, ale náročná grafika

Dlouho diskutovat lze také o technologii, například o grafickém zpracování. Počítačová verze na jednu stranu exkluzivně umožňuje provozovat hru ve vysokém 4K rozlišení a grafice bylo také milostivě odemknuto snímkování, nicméně obojí bude zajímat jen majitele zánovních nebo průběžně modernizovaných PC sestav. Krásnou podívanou totiž engine Frostbite vytvořil ze hry jen za dosti krvavou cenu.

V doporučených hardwarových požadavcích se mluví o grafické kartě se 4GB pamětí, ne náhodou. Pomyslným zámkem pro plynulost obrazu se vlastně nakonec může stát nedostatečný výkon vašeho počítače. Na notebookové hraní nebo na použití starší PC sestavy rovnou zapomeňte, předělávka z konzolí si před počítači nebere absolutně žádné servítky.

Ne že by Need for Speed nedokázala ospravedlnit vysoké nároky obdivuhodnou grafickou realističností, zejména efekty deště (a že prší skoro pořád) jsou opravdu famózní, nicméně svou roli sehrála také horší optimalizace. Odhlédneme-li totiž od grafiky, setkáme se s problémy, které mohou zasáhnout také dostatečně silné stroje. Řeč je o pomalém načítání obsahu při přechodech mezi různými segmenty hry, zejména z menu a garáže na samotné tratě. A hra se také podivně seká při výpisu různých žebříčků a informací. Naznačuje to nedobrou spolupráci programu s pevným diskem.

Hloupý dav a multiplayerová záchrana

Je-li řeč o technologii, řadů problémů a bolístek si počítačová verze z konzolí bohužel jednoduše převzala. Ostrá výtka musí směřovat k umělé inteligenci. Kvůli ní vás čekají nudné honičky s policií, o kterých již byla řeč v recenzi konzolové verze. Navíc také musíte strávit guláš nudy (a frustrace), který plyne z nepovedeného catch-upu.

Kvůli řízenému zpomalování a zrychlování tempa je z počítačových jezdců klubko podivínů, které vám nikdy neujede, ale ani se nenechá výrazně předjet. To vede jednak k nudnému průběhu závodů, ale také k frustrujícím finišům, v nichž jsou soupeři občas schopni zázračně předjíždět doslova na posledních metrech. Catch-up, který má paradoxně zvyšovat zábavu a závodní napětí, se dnes samozřejmě využívá prakticky ve všech motoristických arkádách, ale Need for Speed patří k těm hrám, kde jsou neduhy této techniky příliš patrné.

Východiskem z nekvality singleplayeru je spojení kariéry s multiplayerem. Pro něj i v počítačové verzi platí to, co uváděla recenze konzolové verze. Protože se ve hře nevyskytuje klasická multiplayerová lobby, zábava se odvíjí od náhodných setkání jezdců přímo na silnici a od členství v malých jezdeckých týmech. Pokud vám tento princip vyhovuje, užijete si spoustu přímočaré a spontánní zábavy. Technicky se navíc online část hry neustále zlepšuje.

V říši hustých týpků

V samotné hratelnosti PC verze nepřináší oproti konzolovým originálům nic nového, což z něj dělá lehce nadprůměrnou hru se snadno přístupným a zábavnými online světem a nezáživnou hrou pro samotáře. Nabídka soutěží, tratí i vozového parku je naštěstí i na PC velmi solidní.

Škoda, že pod příkrovem nočního závodění nedokázali Ghost Games vytvořit z virtuálního města Ventura Bay opravdu pulsující metropoli. Připomíná spíš město duchů, protože jeho obyvateli jsou jenom policisté a mladí silniční piráti, kteří vás zásobují úkoly a odměnami za jejich úspěšné plnění.

zdroj: Archiv

V souvislosti s mladými piráty silnic si dovolím varovat před mírně řečeno svéráznou adolescentní atmosférou, která celou hru prostupuje. Ve filmově pojatých cutscénách se připravte čelit stádu „frikulínů“ s opičími gesty a křečovitým vyjadřováním. Krajně nesympatičtí herci se pokoušejí o cosi, co mělo být příběhem o motoristické vášni na hraně zákona, ale vše se zvrhlo v hloupoučkou reklamu na energetický nápoj, zabalenou do teenagerovských plků a trapnosti.

V této souvislosti bude pro mnohé těžko stravitelný i systém notifikací, které oznamují nové soutěžní výzvy a mise. Zástupci závodních klanů bohužel milují své chytré telefony, a budou vám volat nebo psát tak často, až toto rozptylování začnete považovat za součást celkové herní obtížnosti. Autoři zašli tak daleko, že vám bude herní mobil vibrovat dokonce v průběhu samotného závodění.

Need for Speed je zkrátka i v PC poněkud vyhraněný herní projekt, který svoji hratelnost balí do velmi specifického a ne nutně příjemného kontextu. Určitým sítem zájmu může být i relativně vysoká hardwarová náročnost a fakt, že i přes sympatické dílčí změny je z PC verze stále silně cítit konzolový původ. PC verze Need for Speed rozhodně není špatná nebo nezábavná arkáda, ovšem v žánru lze najít mnohem lepší kusy.

Verdikt:

Ani dobrý, ani špatný. Nový díl Need for Speed je prostě jen další z řady, který odehrajete a zapomenete na něj. PC verze sice přinesla několik zajímavých změn, nicméně konzolové ovládání a nevyřešené technické potíže z ní špičkový produkt vážně nedělají.

Nejnovější články