Neocron - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Neocron - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 3. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vítejte v moderním městě 27. století, občane! Cyberpunková atmosféra Blade Runnera v ulicích plných drog, prostituce, pouličního násilí, peněz a vyspělých technologií - to je onlinovka Neocron.

Autor: Wilberforce
Publikováno: 2.března 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Ve městě Neocron žiji již několik měsíců. Je mi 27 let. Při příchodu jsem se musel rozhodnout, jaké povolání si vyberu. Ve 27. století jich zbylo již málo. Postupná automatizace veškerého průmyslu zredukovala počet povolání, které mají pro člověka smysl, pouze na vědce, mnichy a bojovníky. Dokonce i takové povolání jako třeba lékař doznalo s vývojem moderních technologií velkých změn. Vzhledem k mému genetickému původu připadaly v úvahu spíše povolání zaměřené na práci hlavou. V síle a fyzické zdatnosti jsem nikdy nevynikal. Rozhodl jsem se proto, že se stanu vědcem, ale později jsem ke své specializaci přidal ještě konstruktérství, poněvadž výzkum a praxi lze velmi dobře spojit...

Novinka na poli MMORPG s názvem Neocron pochází z dílny dosud nepříliš známého týmu Reakktor a o distribuci se stará německá firma CDV. Jak již zařazení do žánru napovídá, jedná se o čistou RPG hru, navíc v online provedení, což předpovídá vysokou hratelnost. A my se nyní podíváme, jak to s těmi předpoklady je ve skutečnosti. O Neocronu se začalo psát poměrně brzy. Po stádiích příprav a různých zpráv přišel masivní betatest, z jehož průběhu jsme vám již jeden článek vloni přinesli. Po ukončení testování byla konečně vydána plná verze, která měla ambice stát se jedním z nejvýraznějších titulů ve svém žánru za posledních pár měsíců. Bezpochyby ambice oprávněné.

 Příběh po třetí světové válce
Pokud si chcete hraní pořádně užít a ze začátku neprocházet obdobím naprostého tápání, vyplatí se přečtení obsáhlého manuálu. V něm se dozvíte příběh vyprávěný kronikářskou formou. V průběhu 21. století se na zemi odehrála třetí světová válka, která zničila prakticky veškerý život. Hrstka přeživších se na mnoho let navrátila do doby předhistorické. Avšak postupem času tato nová společnost opět dosáhla určité úrovně vývoje a v tu chvíli přišel objev uložených datových disků, s jejichž pomocí se podařilo navrátit lidstvu všechna ztracená tajemství vědy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Později mezi objeviteli nastal rozkol a vypukla další válka, tentokrát mezi dvěmi zcela nově vybudovanými městy. Jedno z nich byl právě Neocron, jehož jméno pochází z řecké kombinace slov „nový“ (neo) a „čas“ (kronos). Města byla na konflikt dobře připravena a tak se veškeré boje odehrály na planinách, které je obklopují. Po ukončení konfliktu, které nebylo jasným vítězstvím nikoho, zůstala po válce akorát zamořená příroda a spoustu mrtvých. Díky vysoké kontaminaci okolí byla města uvržena do izolace. Neocron tedy žije vlastním životem. A právě do tohoto života vstupujete vy a stovky dalších hráčů.

 Kým budu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak tomu v RPG hrách bývá, po celou dobu hry hrajete za jednu postavu, kterou ve vybraných schopnostech zdokonalujete. Zde máte na výběr z několika ras, které opět obligátně předurčují postavu k výkonu různých povolání. Pokud zvolíte geneticky upravenou mlátičku a budete z ní chtít udělat vědce, budete to mít těžké, ale v duchu behavioristických psychologických zásad to také jde. Psionické schopnosti zase získáte pouze pokud vaše volba padne na mnicha. Zbytek škály povolání ovládne rasa podivně pojmenovaná „private eye“, která se vyznačuje vyvinutým smyslem pro vědeckou a veškerou jinou činnost u které je třeba inteligence. Tu jsem zvolil i já pro svého hrdinu a již od začátku jsem se rozhodl, že se stanu vědcem-konstruktérem. Mohl bych se stát i doktorem, nebo opravářem, ale tyto činnosti mi přišly moc úzkoprofilové. Nicméně díky propracovanosti systému dovedností není problémem s v určité fázi hry rozhodnout pro změnu specializace.

Dovednosti a vlastnosti jsou totiž rozdělené do několika skupin. Pod inteligencí se skrývají dovednosti výzkumu, konstruktérství, medicíny a další. Ve skupině síly je také několik podvlastností, které ovlivní třeba to, kolik věcí (podle váhy) unesete ve svém inventáři. A za každý skok o jeden level si můžete přidat pár bodíků k vybrané vlastnosti. Levely získáte různě a většinou se budou u hlavních skupin lišit. Je totiž jasné, že neustálým zkoumáním a stavěním zbraní moc velkého zvýšení síly nedosáhnu. Celý tento systém je velmi povedený a přispívá k vysoké úrovni hratelnosti.

... Po výběru povolání jsem se rozhodl pro příslušnost k Biotechu. Ten má totiž velmi sympatické postoje, které mně, jako mladému a nadějnému vědci na první pohled učarovaly. Již samotné heslo, „evoluce za každou cenu“, mi přirostlo k srdci při prvním přečtení. Od firmy jsem dostal byt, který bude mým útočištěm po celou dobu mého pobytu v Neocronu. Později jsem sice zjistil, že byt je dobrý tak akorát jako skladiště věcí, ale na druhou stranu se v něm dá nerušeně pracovat, aniž by vám neustále pípal komunikační interface. Hned jakmile jsem se zabydlel, vyrazil jsem se podívat do sídla firmy, jestli by pro mně neměli nějakou práci, při které bych získal trochu peněz a nějaké zkušenosti. NavRay mně tam dovedl celkem spolehlivě, ale nabídka práce byla mizerná. Rozumějte, já jsem začínající gastarbeiter, takže jsem prvních pár dní dělal pouze poslíčka. Kdybych vzal nějakou tvrdší práci, určitě bych při ní přišel o život, a to bolí, dokonce i v Neocronu 27. století...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Frakce a mise
Velmi významnou částí života v Neocronu jsou frakce. Těch je kolem deseti a jedná se o nejvlivnější společnosti, či pouze spolky v celém herním světě. Výběrem frakce si určujete nejen styl hry, ale třeba i takové věci, jako kde budete mít svůj byt. Každá společnost má totiž bytové komplexy v jiných částech města, některé frakce jako Fallen Angels dokonce za městem. Zpočátku je frakce vaším chlebodárcem. Jako naprostý nováček je potřeba získat nějaké zkušenosti, a k tomu slouží mise.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mise se rozdělují na několik úrovní. Na začátku hry opravdu připadají v úvahu pouze mise „přines tohle sem, odnes tohle tam“ - nová postava totiž nemá žádné zkušenosti. Navíc si pouhým běháním a přenášením věcí trochu zvyknete na ovládací interface. Ostatní mise už jsou zajímavější, ale o to nebezpečnější. Jako neohrožený bojovník můžete vzít práci likvidátora přemnožených zmutovaných krys a další lahůdky. Mise jsou taky jedinou činností, kde můžete vydělat peníze bez kontaktu s ostatními hráči (tedy dostat peníze od počítače). Za každou úspěšně splněnou misi totiž dostáváte žold. Ten je zpočátku nesmyslně nízký, ale tak už to v kapitalismu chodí, bez peněz se prostě obejít nedá.

...Po několika splněných misích jsem se rozhodl, že i jako vědec bych se v tomhle nebezpečném městě měl umět bránit. V obydlené zóně sice hlídají dodržování zákonů všemocní CopBoti, ale co kdybych si někdy vyrazil do Outzone s nějakou pěknou dívkou a napadla nás zmutovaná přerostlá ještěrka? Vzal jsem tedy malý nůž, který by se normálně hodil spíše na otevírání dopisů a na Plaza 1 jsem vlezl do kanálu. Po chvilce zvykání na příšerný smrad jsem se dal do party s jiným zoufalcem jako jsem já a společně jsme začali podnikat nájezdy na přerostlé krysy. Nejen, že se zdokonalíme v boji, ale navíc ještě dostaneme za krysí kůže zaplaceno od CityAdmin, kteří jsou rádi, že se jim krysy a jiná havět v kanálech díky ztracencům jako jsme my nepřemnoží...

 Souboje v kanálech
Trénink boje je možný v Neocronu provádět na několika místech. Tím nejlepším jsou právě kanály, kde se vyskytuje relativně dost cvičných terčů, které ovšem nejsou tak nebezpečné. Velmi výhodné je se s někým spojit, protože zkušenosti se dělí a peníze jakbysmet. S postupem času, kdy se zmůžete na lepší výzbroj, se dá rychlými nájezdy na osazenstvo kanálů poměrně slušně přivydělat. V normálních obytných sektorech města je použití zbraní zakázáno, ale právě v kanálech a v Outzone, což je již prakticky mimo město, je jejich použití naopak velmi doporučeno. Dělení města je vůbec velmi zajímavé. Centrem jsou jednoznačně čtvrti Plaza 1 - 3, kde se nachází nejvíc luxusních obchodů. V dalších čtvrtích, jako je Viarosso, sídlí spíše menší obchůdky a Pepper Park je takovým Žižkovem Neocronu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

...Po vyčerpávajících soubojích v kanálech jsem se rozhodl, že si potřebuju trochu užít. Šel jsem proto na Pepper Park do bordelu, ale zjistil jsem, že i ta nejlevnější kurtizána je nad moje možnosti. Proto jsem si radši koupil pivo. Pak jsem si jich dal ještě pět a do toho nějaké moderní drogy, které vůbec neznám, takže mi pak bylo pěkně zle. Rozhodl jsem se jít domů se vyspat. Ráno po probuzení jsem měl pěknou kocovinu. Taky jsem zjistil, že mi zbylo jenom málo peněz, ale nechtělo se mi jít zase dělat poslíčka. Rozhodl jsem se, že si půjdu stoupnout na Plaza 1 před vyhlášený obchod se zbraněmi Cryton’s a že se konečně začnu živit tím, co umím. Oprášil jsem starý analyzátor a vyrazil jsem...

 Systém předmětů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Neocron velmi vyniká autenticitou prostředí. Podobně zážitky jsou zde celkem pravidelné a občas velmi zdařile útočí na hráčovy schopnosti rozpoznávat realitu od hry. Takové lahůdky jako kocovina a opice nejsou výjimkou. Zcela unikátní je také systém předmětů. Každý předmět je totiž možné zduplikovat, nebo ještě vylepšit. Stačí sehnat šikovného vědce, který vyrobí plány a pak dobrého konstruktéra, který pomocí plánů a nakoupených součástek vyrobí předmět. Dají se takto vyrábět zbraně, brnění, ale i implantáty, které pak zvýší vaše schopnosti. Kvalita výrobku ovlivňuje přímo jeho vlastnosti.

Tento systém má velkou sílu v tom, že zde existuje velmi málo nesehnatelných předmětů. Hráči, kteří hrají třeba za vědce delší dobu, vyrábějí knihovny plánů. Poté stačí pouze za vědcem dojít a za úplatu si plány půjčit a zbraň či něco jiného si nechat vyrobit.

...Dneska obchody moc nešly. Výzkum si u mně objednali pouze dva lidé a navíc mně pak obrali. Ale měl jsem velké štěstí, potkal jsem svého kamaráda z toho druhého světa. V Neocronu se z něj stal velmi úspěšný člověk. Takže mi dal sto tisíc kreditů, prý jako dlouhodobou půjčku, než se postavím trochu na vlastní nohy. A navíc mně pozval za měst na závody vznášedel. Sice neumím pilotovat, ale i tak to bude zábava...

 Úžasná atmosféra
Díky vysoké variabilitě prostředí je v této hře úžasně autentická atmosféra. Není problém sehnat motorky či vznášedla a na nějakém odlehlém místě udělat závody. Takovéto detaily pak dotváří celkový obraz Neocronu jako skvělého světa, který stojí za ten čas ukrojený z normální reality. Tomu velmi napomáhá zvládnutý herní interface. V něm najdete i několik poměrně unikátních funkcí, jako je třeba NavRay, navigační systém, který vám přesně vytyčí přímo ve výhledu cestu, kterou se dostanete k cíli nejjednodušeji a nejrychleji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Komunikační část má také propracované funkce. Máte několik možností kontaktu - lokální, kde vaše zprávy vidí všichni ve vašem okolí, přímý, přes který se spojíte s kýmkoliv ať je kdekoliv a zajímavá, i když řidčeji využívaná služba Neocron mailu. Zatímco komunikační interface je přístupný vždy, na to, abyste mohli využívat email se musíte připojit k terminálu. Ty se v Neocronu nacházejí na mnoha místech a přes ně si poštu vyberete a pošlete. Všechny tyto detaily, spolu s takovými možnostmi, jako je nakupování a obchodování s akciemi a byty, rozsáhlé vozové parky a podobné věci, vytváří z Neocronu unikátní atmosférickou hru.

Ta má ovšem i své chybky. Na první pohled jich mnoho neuvidíte, ale po delším hraní zacnou nekteré vyplouvat na povrch. Popisovat jednotlivé malinké bugy v enginu nebo podobné detaily mi přijde poněkud infantilní a navíc CDV tyto věci řeší neustálým upravováním hry, takže se připravte na časté updaty. Někteří z vás budou mít možná výhrady ke grafice, ale ta byla zjednodušena predevším kvuli nárokům na plynulou hru. Jediným závažnejším nedostatkem je podle mne malá variabilita misí zadávaných korporacemi, ale to se díky aktualizacím v budoucnu prý také spraví.

... Před týdnem na závodech jsem se pobavil, ale od té doby nějak nemám co dělat. Respektive dělám pořád to samé. Zkoumám zkoumám, ale už mně nadšení pro práci trochu přešlo. Ještě štěstí, že mi kamarádi slíbili, že až se naučím střílet, začnou mně brát s sebou na výpady proti jiným skupinám...

 Nebezpečí stereotypu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jediným problémem Neocronu je to, že stejně jako u řady jiných onlinovek po určité době hraní trochu upadně do stereotypu. Nemohu bohužel soudit jiná povolání a další, ale co jsem hrál, prakticky po šesti týdnech hraní jsem měl vše, co jsem chtěl a před sebou žádné cíle... Jistě, začal jsem svoji postavu vědeckého pracovníka trénovat na univerzálního vojáka, ale takto to asi být nemá. Neocron je skvělým titulem, který si jistě zaslouží vaší pozornost a se kterým si užijete mnoho zábavy a perfektní atmosféry, ale pokud chcete, aby vám vydržel co nejdéle, snažte se od začátku shánět další hráče a vytvářet klany, nebo jiné velké cíle, protože jinak ta hratelnost bohužel velmi rychle dojde.

Za poskytnutí review-verze Neocronu děkujeme společnosti CDV.

Stáhněte si: Off-line demo (96 MB), Final trailer (16 MB), Gameplay video (7 MB), Trailer (26 MB), FAQ a nude patch

Související články: První dojmy (10/2002), Novinky, Preview (5/2000), Ohlášení datadisku Dome of York

 
Wilberforce
připravil: jd



 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Skvělé atmosférické MMORPG, jehož zábavnost a hratelnost jako obvykle velmi závisí na zúčastněných hráčích.

Nejnovější články