NHL 09 - mega-recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

NHL 09 - mega-recenze

11. 9. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další ročník next-gen verze hokeje od EA je tady. Jak obstály opěvované novinky a jak se hraje hvězdný mód Be A Pro? Vůbec poprvé si na konzolích také užijete lokalizace, s komentářem Bohdana Tůmy.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 11.září 2008
Verze: PS3/review/česká
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Dunění mantinelů, svistot bruslí a praštění hokejek ozývající se z mého hráčského doupěte mohlo znamenat pouze jediné. Znovu jsem hrál NHL 09, tentokráte však pěkně v klidu (narozdíl od prázdninové předváděčky) a s možností vyzkoušet řádně všechny opěvované novinky. Letos jsme pro recenzi zvolili verzi pro PlayStation 3, hra se však až na pár nepodstatných maličkostí neliší od své sestry/sokyně s označením X360. Přesto raději pro připomenutí – řeč bude o next-gen hokeji od EA, nikoliv o tom podivném old-gen cosi, které bude i letos (alespoň dle HW nároků) dělat písíčkářům zase jenom ostudu (to ale až v říjnu).

 V předchozích dílech jste viděli
Série NHL od EA Sports je tak trochu nekonečným seriálem na pokračování, nebudeme proto znovu opakovat vše, čím next-gen verze vynikají, ani kopírovat pasáže z prvních dojmů. NHL 09 každopádně bezprostředně navazuje na dění v předchozím ročníku. Menu jsou prakticky beze změn, totéž (až na pár novinek) lze říci i o herních módech a nebýt nových fotografií, respektive číslovek 09 a usmívajícího se Diona Phaneufa z Calgary, patrně byste ani nepoznali rozdíl. Totéž ale platí i pro vlastní hru. Možná tu je pár nových animací nebo trochu jinak řešené nástupy a přerušení, přesto na modely hráčů, arén a snad i některé textury nikdo ani nesáhl.

Tohle není kritika, ale spíše konstatování. EA se po letech vydali spíše evoluční cestou a než rok co rok překopávat něco co funguje, vylepšují raději to stávající. Ačkoliv hra jako taková vypadá skoro identicky, hraje se trochu odlišně, což je konec konců trend známý již z dřívějška. Pořád je to sice ten starý dobrý hokej, tu s pravidly NHL, tu IIHF, prvních několik zápasů se přesto musíte aklimatizovat a etablovat, zkrátka přizpůsobit tomu, s čím tvůrci tentokrát vyrukovali. Mám-li to přirovnat k platformě PC, skoro stejná hra se ze pomoci modů, patchů a komunitou upravených souborů může změnit takřka k nepoznání, přestože její valná část reaguje přesně tak, jak jste zvyklí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

 Obranné novinky v praxi
Tvůrci letos ladili především v obraně a úpravou prošlo chování beků, respektive škála jejich možností. Defenzivní Skill Stick, umožňující nadzvedávat soupeři hokejku, šmrdlat holí prakticky v 360 stupních po nejbližším okolí, plus přepracovaný systém napadání a bodyčeků, rozhodně zabodoval. Přesto není všechno zlato co se třpytí a nadšená prezentace producenta, i vlastní otestování v několika zápasech, jen stěží reflektují realitu. Faktem je, že letošní novinky jsou účinné, vypadají hokejově a hře jako takové prospěly. Dění v obraně je teď mnohem zajímavější a celkově variabilnější, už po pár zápasech se však projeví tradiční syndrom a vše se začne zvrhávat k používání toho nejefektivnějšího prostředku.

Měli jsme tu období bodyčeků, léta vypichovací i roky plné sekání a sezóna 2008-2009 bude zdá se zaslíbena nadzdvihávání holí. Klepnutí zespodu do soupeřovy hokejky, zajišťující odebrání puku z této, je totiž až příliš účinnou zbraní. Jakkoliv je zapotřebí trocha cviku a správné načasování, po ovládnutí téhle finesy již asi nebudete využívat obtížné máchání čepelí po ledě. Jednak hrozí trest za podražení (a věřte, že často také přichází) a potom, vypíchnutí puku – třeba i ze změti bruslí – není tak snadné. Lepší prostě je vyčíhat si útočníka, klepnutím mu sebrat kotouč a už už zakládat protiútok. Obavy že snad soupeře minete, potažmo zasáhnete někde v obličeji, se v jádru ukázaly jako liché. Pár trestů za vysokou hokejku jsem sice vyfasoval, přesto tahle akce chtěla lépe vyvážit a její účinnost o dost snížit.

 Pěkné srážky a trapné šarvátky
Naopak změněná mechanika kolizí a pády hráčů po vzájemných srážkách docela fungují. Pravda ne vždy se zasažený jedinec složí k zemi jako v reálu, zvlášť pády u mantinelů jsou občas prapodivné. Přesto systém „když tě vidím, k ledu tak snadno nepůjdu“ pracuje a až na pár výjimek dobře. Při hře tak můžeme sledovat pěkné střety, o dost méně evokující wrestling či americký fotbal. Trochu s otazníkem jsou snad jen situace, kdy je napadený čelem k mantinelu. V takovém případě padne skoro pokaždé, přestože by měl logicky atak a náraz předpokládat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Idea popisovaná v dojmech tedy došla málem kompletně až do praxe a můžeme se jen těšit, že další ročníky ji už zcela dopilují. I ve stávající fázi jsem ovšem zažil pár výborných srážek, jak vystřižených z nějakého NHL videa věnovaného hitům. Fyzika jednoduše konečně vítězí nad skripty a skoro se chce věřit, že každý kontakt je počítán v reálném čase a na základě několika parametrů – již zmíněný směr, rychlost či pozice obou protagonistů. Nezapomenutelné bylo hlavně moje zajetí (ok, uznávám že neplánované) mezi soupeřovy brusle, kteréžto ho povážlivě rozhodilo, každá noha šla jinam, následoval (ne)pěkný přemet a tvrdý dopad… ani se nedivím, že se protivník v zápase už neukázal.

Zažil jsem i pár bitek, kdy došly argumenty a na řadu přišly pěsti. Od jisté doby jsou šarvátky nedílná součást každé virtuální NHL a upřímně nepamatuji snad ročník, ve kterém souboje byly zábavné, reálně se tvářící a měly extra smysl. Ani letos, ačkoliv systém byl opět přepracován, není o co stát a boxerské vložky byly vůbec to první, co jsem skrzeva menu nastavení zakázal. Znovu se objevovaly periodicky, systémem „v každém zápase dejte aspoň jednu, jinak nám hráči zapomenou, že jsme v NHL“. Znovu působily směšně, když hráči umí jen jeden(!) úder, mohou se ráně též pokusit vyhnout či soupeře drapnout za rukáv – a ten jeden úder opakovat v této pozici. A nakonec znovu se po dvou-třech úderech slabší z obou borců legračně skácel k ledu a málem stočil do klubíčka. No máme tohle zapotřebí?

 Kličky v útoku? Ne děkuji
V útočné fázi nenabízí NHL 09 zdaleka tolik změn jako v obraně. Většina novinek a rádoby novinek (víme, jak to je, všechno už tu bylo a jen se to vrací) vypadá sice efektně a předvedená od producenta snad i zapříčiní nějaké to wow z davu, nicméně při vlastním hraní nenajdou přílišného využití. Připouštím, tahle pasáž bude asi hodně subjektivní a možná že se najdou hráči, jenž každý druhý sólo nájezd na brankáře zakončí ala Peter Forsberg. A třeba se i budou snažit prosadit přes obránce s hokejkou v jedné ruce, odstrkujíc si zároveň soupeře s výrazem „jedu jako Jarda Jágr“. Skoro bych si ale tipnul, že jich bude minimum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Blafák jednoruč i dominanci v rozích hřiště jsem si vyzkoušel, je to hezké, místy snad i efektivní… ale to je tak všechno. Nějak nevěřím, že by tohle někdo využíval pravidelně a založil na tom svoji hru. I s přihlédnutím k tomu, kolik „Forsberg kliček“ za sezónu v reálu vidíme. I s přihlédnutím k tomu, že hráč vedoucí si puk jednoruč je na rozdíl od pana Jágra jak zkoprnělý a kromě jízdy na bruslích už se nijak nepohybuje. Trochu mi to připomíná ty automatické kličky před lety, které jakmile začaly, hráč je musel i dokončit. Tady pro změnu nasadí oblouk, hokejku i s pukem odloží do sajdkáry co si veze vedle… a jen čeká až dojede někam, odkud bude možno vystřelit či dobře přihrát.

Možná budu za pitomce a spousta hráčů v tom uvidí něco úžasného, co využije několikrát za střídání. Lidi jsou různí, já například nikdy nepochopil jedince, kteří v onlinech zápasech předváděli s pukem přilepeným na hokejce otočky jak Pljuščenko, čímž pronikali do pásma a posléze i skórovali. Spíše si ale myslím, že za rok už tohle neuvidíme a když, tak předělané a drobet reálnější. Zbytek změn za útočnou modrou je již v celku bez komentáře, nahazování puku na zadní mantinel a sprinty s kotoučem slaví spíše návrat než premiéru a své využití jistě najdou, stejně jako oddělené střídání útočníků nezávisle na obráncích.

 Tužší defenziva, bystřejší AI
Na vlastním zápase toho není až tolik k rozboru, velká podobnost NHL 08 a NHL 09 je více než zřejmá. Povšimnout si lze každopádně tužší hry v obraně, jistě nejen díky novým Skill Stick vychytávkám. Ubylo volnosti a soupeř si teď mnohem více hledí vašich spoluhráčů. Neustále vidíte dvojičky v klinči, blokování hokejek, hledání trochy volného prostoru – více o tom za chvíli v pasáži věnované módu Be A Pro, nicméně letos je to o poznání defenzivnější hokej. Dá-li se tedy o něčem takovém u arkádově laděných EA vůbec mluvit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zachytávání přihrávek a vůbec ztráty puku obecně jsou však k vidění často a mnohokrát jsem dojel na zkušenost z let minulých, totiž že počítačem ovládaný hráč nebude tak chytrý, aby vystihl můj pas a zmařil ho. „Přihraju-li teď, v tísni a bude-li to prudké… to projde, on tam tu hokejku nedá, on vůbec nezareaguje“ myslel jsem si. Chyba lávky a poznáte to sami, za léta laxního přístupu jsme tak otupěli, že s něčím jako bystrá AI vůbec nepočítáme. Umělá inteligence by se jinak opět měla učit, adaptovat a dokázat reagovat na hru soupeře. Dokonce si lze nastavit, jak všímavá bude a za jak dlouho dokáže prokouknout vaší taktiku a často používané finty.

 Jiné a přesto stále stejné
Netvrdím, že počítač hraje kdovíjak chytře a dokáže nahradit živého protivníka. Občas překvapí příjemně, občas je jeho počínání k pláči. NHL 09 už ale není tak uvolněná, jak jsme byli zvyklí a alespoň zpočátku je co objevovat. Lze samozřejmě předpokládat, že po čase z toho opět zbude jen lehce zautomatizovaný hokej a všichni skončí u multiplayeru. Ale tohle se děje rok co rok a zážitky po dvou týdnech a po dvou měsících se pochopitelně liší. Máme ovšem vůbec čekat něco jiného? Tohle není série typu Pro Evo, mluvíme o akčně pojatém a na masy cíleném hokeji od EA Sports, že.

Vlna kritiky se letos jistě snese na přílišnou přesnost. Pokažené nebo lépe řečeno nepřesné přihrávky tu neexistují a puky létají zásadně z hokejky na hokejku. S tím souvisí i střelba, přestože hokejku ovládá pravý analog a máte zapnuté ruční míření, není problém sázet góly bravurní střelou švihem k tyči či pod víko. To už ale vlastně mluvíme o tutovkách, málem jistých brankách – mnoho jich funguje z NHL 08, pokud víte odkud střílet a kam mířit… však to znáte. Brankáři možná působí rychlejším dojmem (nebo je naopak jen hra mírně zpomalená?) a nechytají věru zle, přesto není veliký problém skórovat, zvlášť pokud rozhýbete v pásmu kolotoč. Střelba z první je nebezpečná i z velké vzdálenosti, naproti tomu vystřelit po přihrávce příklepem si žádá správný timing.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tak jako tak, akční a arkádové jsou stále ty výrazy, které vystihují hru nejlépe. O prakticky neexistujícím středním pásmu, jenž je tu spíše navíc a převážně zdržuje, už jsem psal. Zrovna tak o chybějících soubojích o puk. Strkanice u mantinelů, zašlapování puků… na tohle v EA zkrátka neslyší. Co jim naopak jde dobře, jsou tyčky a břevna – konstrukce branky zvoní opět až příliš často. Jinak se samozřejmě stále hraje nahoru dolu a v obrovském tempu, je to sice dramatické a pořád se něco děje, přesto realita je přeci jen jinde. Leccos lze nastavit, těch posuvníků a hejblátek však není tolik co před lety, tudíž extra změny v chování hráčů, puku a jeho reakcí nečekejte.

 Buďte PROfi hráčem
Hvězdný mód Be A Pro slaví letos premiéru a logicky jde o jedno z hlavních lákadel aktuálního ročníku. Vždyť kdo by si nechtěl vyzkoušet skoro na živo zápasy NHL a spolupráci s těmi největšími borci? Ať už naskočíte v kůži skutečného hráče, či stvoříte své virtuální já, scénář je velmi podobný. Jste mladíček, nováček a jako takový máte nárok maximálně na třetí lajnu v AHL. V závislosti na pozici (chce být někdo brankář?) je nutno plnit požadavky vedení týmu, pokud se ale daří a trenér je spokojen, postup vás nemine. Za chvíli už válíte v druhé, neřku-li první pětce, možná vám dají i kapitánské céčko na hruď a jednou přijde též pozvánka do prvního týmu, do NHL.

Be A Pro se zaměřuje jen na vás, kameru nezajímá puk ale vy, trenér při každém střídání hodnotí vaše snažení a vás pro změnu ženou zase statistiky a vylepšování atributů. Tak jako v případě série FIFA, i v hokeji výkonnost hráče roste, v lehkém RPG duchu lze vylepšovat jednotlivé dovednosti a dle potřeby reagovat na dění kolem. Je nutno reflektovat zadané úkoly, zároveň ovšem pracovat na své kariéře a vlastním štěstí. Makejte tedy pro tým, přesto plus/mínus body a kanadské bodování jsou tím hlavním motorem… a když zavolá agent s dobrou nabídkou, klidně jděte o dům dál.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S vlastními zážitky je to jako na houpačce. Jsou zápasy kdy vše vychází, s parťáky v útoku se výborně doplňujete a krásné akce mnohdy končí gólem. To se pak hraje jedna radost. Náhle ale forma zmizí a protrpíte klidně několik zápasů. Kolikrát se ani nepotkáte pořádně s pukem a když, někdo vám ho sebere a z následné akce skóruje. Je to každopádně úplně jiný zážitek a nový pocit ze hry – je rozdíl být všude a ovládat všechny nebo se naopak podřídit týmu a pracovat pro něj. Věřte nebo ne, je zábava tvořit šance, snažit se najít skulinku nebo vyklouznout obránci a najet si do slibného postavení. Avšak přechod mezi módem hvězdy a klasikou není vůbec snadný – jakoby to byly dvě úplně jiné hry.

 Rozpaky z Be a Pro
Nový herní mód rozhodně chytne, ovšem jestli hned tak nepustí, to už si jistý nejsem. Kamenem úrazu je nečekaně sama podstata, jelikož co fungovalo ve fotbale, v hokeji občas drhne. Tak třeba kamera. Snímá vaše záda a dokud stojíte v tunelu u šaten a teprve se sunete směrem k ledové ploše, vypadá vše parádně. Tlumená hudba se rázem rozburácí, skáčete na led v záři světel… na tohle jste čekali. S úvodním vhazováním ale přijde první ouvej – ono to není moc přehledné. S výběrem kamery jsem dlouho laboroval, pohled třetí osoby (je jich víc, lze si vybrat) není špatný, pro střelbu je dokonce vynikající. Problém je, že nevíte kde jsou ostatní.

Jak mám přihrávat, když výhled zobrazí vždy jen část hřiště? Kde mám spoluhráče, kde je zrovna puk a co ofsajdy? Takové jsou první dojmy, kromě jednoho analogu na pohyb a druhého pro ovládání hokejky by se hodil ještě třetí, na otáčení hlavou. Ve finále jsem tedy atraktivní pohled na dres s vlastním jménem vyměnil ze tradiční kameru nad hřištěm a nechal režii sledovat puk s tím, že já si nějak poradím – i když budu mimo záběr. Chápu že každý začátek je těžký, ale tady je evidentní, že Be A Pro chybí nějaká berlička. Co třeba radar reflektující pozici puku a hráčů? Nebo snad obraz v obraze umístěný do růžku? Ve stávající podobě je to vážně o kompromisu, já zvolil ten popisovaný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Další ouvej jsou střídání. Na ledě nemůžete být pořád, ukazatel energie je nekompromisní a tak po pár vteřinách musíte na lavičku. Omrknete hodnocení kouče a už jen čekáte na další střídání. Neříkám že je to vyložená nuda, přeci jen jsme ale bývali zvyklí na neustálou akci… a ta je tu uměle přerušována. A nesmím zapomenout ani na vyloučení, kdy po faulech (neřku-li bitkách) mašírujete na trestnou lavici, což je další prodleva a klidně i pět minut pauzy na cigárko. Záleží pochopitelně na zvolené pozici, v kůži brankáře jste na ledě nonstop, nejlepší beci odehrají i třetinu zápasu. Já si vybral pravé křídlo a situace se postupem času zlepšila – byl jsem elitní útočník a hrál v první řadě. Přesto je třeba počítat s dlouhými pauzami v pozici diváka.

 Rady k nezaplacení
S módem Be A Pro jdou EA s kůží na trh i vzhledem k umělé inteligenci. Celý udýchaný na lavičce jsem měl spoustu času sledovat chování AI… a nebyla to vždycky pohoda. Člověku se chce až křičet nebo dokonce nadávat, když vidí tu občasnou nemohoucnost a počínání spoluhráčů. Někdy zbytečně přihrávali, jindy otáleli se střelbou… na nervy tu a tam jde též chování před brankou. Proč si lépe nenajede? Proč to neposlal raději na modrou? Teď to chtělo pálit zpoza obránce a teď už měl puk nahrát na červenou, mohl to být brejk. Tohle se vám honí hlavou. Inu z NHL 09 se v takových chvílích stává málem televizní přenos – a někdy se na to opravdu nedá dívat ;)

Musím ale i pochválit. Občas AI mile překvapí a několikrát jsem zapomněl střídat (bez legrace) a skoro bez dechu sledoval jaký mumraj dokázali ti moji „umělí“ spoluhráči vytvořit před brankou soupeře. Ono naskakování na led chce vůbec cit, jednak vás to svádí jen útočit a je-li tým v defenzivě, z lavičky se člověku moc nechce. Jindy jsem zase plný sil raději nechal kolegy ve hře o něco déle s tím, že jim to nebudu kazit, když tak válí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra mimochodem hodnotí vaše výkony, každé střídání, každá akce se zapisuje do tabulek a trenér pak analyzuje, radí a informuje. Tahle část ovšem zrovna neoslnila, jednak se dozvíte vesměs samé zbytečnosti a také provedení pokulhává. Koučova moudra typu „dal jsi gól, pokračuj v tom“ nebo „hezky jsi tam přihrával“ jsou trochu k smíchu, tohle snad každý vidí. Zrovna tak vám dojde, že ztráty puku a zbytečná vyloučení nejsou přínosem pro tým. Co bych naopak ocenil, je nějaký tutoriál zohledňující pozici na ledě. Ideální místo kde byste se měli pohybovat zobrazuje šipka a rád bych třeba v kabině před zápasem slyšel, kam si najíždět při přechodu do pásma, jak se vracet, dobře bránit a tak podobně. Tady ovšem NHL 09 nechá hráče tápat a dělejte co umíte, potažmo znáte z televize.

 O2 Extraliga a komentář Bohdana Tůmy
Pomaličku polehoučku se i next-gen verze NHL dostaly do fáze, kdy obsahují všechny evropské ligy a českou lokalizaci. Láká vás O2 Extraliga nebo spíš Jágr v ruské lize? Kdo si potrpí na češtinu, uvítá možná kompletně přeložené texty, i když bez překlepů a několika podivností se to znovu neobešlo. Prazvláštní skloňování u textů složených z několika řetězců je pochopitelné, pochválit dobrou poziční hru výrazem „pozicování“ by mne však nenapadlo. Zrovna tak nevím, co za faul jsem provedl, při vyloučení za „překážení-hákování“. Možná obstruction hooking? Divně vypadá i tvorba hráče v takzvané Kreační zóně… ale pořád lepší než kreativní nebo rekreační. Zdá se, jakoby na překladu pracoval někdo, kdo až tak hokeji neholduje, což je pochopitelně škoda.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v naší galerii

Zamrzí i absence vlastní invence – dění v Be A Pro je například známkováno jako ve škole, ovšem americké škole. Za pozicování ;) tak třeba dostanete B+ a za hru pro tým A-. Převedení na našinci srozumitelnější číslice se jistě dalo v rámci překladu provést. Trochu úsměvně působí též nepochopení názvů domácích klubů naší ligy, kdy komentátoři po zámořském vzoru při derby „pražských S“ neustále omílali, že Praha dnes jako jede, kdežto Praha se skoro nemůže dostat z vlastní třetiny. Tady zase mohla pomoci rada EA Czech zámořským kolegům :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A jak že v NHL 09 figuruje Bohdan Tůma? No jako komentátor, nicméně nelekejte se, pouze v režimu výuky. Tvorba hráče je vůbec to první, co hra nabízí a následný tutoriál naučí nováčky Skill Sticku a záludnostem ovládání. Právě tady je možno slyšet češtinu, samotné zápasy (včetně hlasatele na stadionech) jsou již v originálním znění – a bez titulků. Letos je za mikrofonem zkušená dvojice Gary Thorne a Bill Clement, zmiňující v přerušeních dokonce znovu zajímavosti z historie a podobné střípky. Tudíž paráda, stejně jako ozvučení a soundtrack, obsahující opět několik (převážně rockových) pecek.

Stáhněte si: Demo z PlayStation Network nebo Xbox Live

Související články: Dojmy z prezentace, Novinky, Recenze NHL 08 PC verze a dojmy z NHL 08 X360 verze, NHL 2K8 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Další povedený hokej od EA Sports, poprvé v češtině, ale ne úplně dokonalé. Majitele verze 08 možná lehce otráví fakt, že od loňska se toho příliš nezměnilo, vývoj se však nyní ubírá cestou evoluce a je ve znamení spíše menších vylepšení, což není na škodu. Z velkých novinek stojí rozhodně za pokus mód Be A Pro (byť je trochu neučesaný) a slibně se jeví i online hra šest proti šesti.

Nejnovější články