Paris-Dakar Rally - recenze
4/10
zdroj: tisková zpráva

Paris-Dakar Rally - recenze

13. 9. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

I těm méně bystřejším z nás by při vyslovení názvu hry Paris-Dakar Rally mělo dojít, že nejspíš půjde o nějakou tu Loprajzovinu.


Paris-Dakar Rally - recenze

Autor: Ondřej Drebota
Publikováno: 13.září 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Různých rallye, krosových závodů a podobných her jsme tu měli již spousty, ale nepamatuji se, že by se kdy někdo pokusil vytvořit simulaci pověstného vytrvalostního závodu Paříž - Dakar. Nápad je to slušný, což o to. Mít možnost prohánět se po tisících kilometrech panenské krajiny bez jakéhokoliv omezení je jistě věc lákává, ale bohužel by to nesmělo dopadnout jako u hry Paris-Dakar Rally od Acclaimu. Vezměme to ale pěkně od začátku.

 První dojmy
Už při prvním spuštění mi připadalo, že něco není tak, jak by mělo. Po úvodním demíčku jsem si vytvořil vlastního jezdce a objevilo se přede mnou herní menu. Nic moc. Možnost zajezdit si na čas, zahrát si arkádovým způsobem anebo zkusit kampaň - to vše ještě doplněno oknem pro nastavení parametrů hry, změnu jezdce a… to je vše přátelé. Tá dy dá dy dá! Na dnešní dobu celkem slabota. Kdo by hledal ukazatel myši, aby se mohl v menu pohybovat, pravděpodobně by u počítače zemřel dříve, než by ho nalezl. Jelikož je totiž Paris-Dakar Rally konverze z PlayStation 2, vše se trochu krkolomně ovládá pomocí klávesnice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pojďme ale dál. Protože jsem si celkem nedávno pořídil domů slušně nadupanou mašinu, zavítal jsem prvně do menu s grafickým rozlišením. Tam jsem si změnil nastavení grafiky na 1600x1200 a ihned poté jsem zvolil možnost hry na čas. Sice jsem si myslel, že budu vržen rovnou do hry, ale k mému překvapení se objevilo submenu, kde jsem si mohl vybrat, zda chci jet v divizi motocyklů, čtyřkolek, bugin anebo klasických tréňáků - škoda, že chybí kategorie nákladních vozidel. Zvolil jsem tedy buginy, vybral barvu svého autíčka, změnil nastavení odpružení, pneumatiky, citlivost volantu a spustil hru...

 Grafika aneb nevýhody konverze z PS2
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naskočila obrazovka LOADING a po chvíli jsem se ocitl na startu. Sakra, ale proč je to rozlišení jenom 640x480? Asi jsem někde na něco zapomněl - nejspíš potvrdit změnu rozlišení na 1600x1200. Vrátil jsem se tedy do menu s grafickými nastaveními a tam koukám, že je nastaveno 1600*1200. Že by to moje mašina nezvládla? Ale to není možné, ostatní hry mi přeci v tomto rozlišení šlapou bez problémů. Ok, nastavím tedy grafiku na obstarožních 1024x768 a pojedu alespoň tak. Menu - Time Trial - Loading - 640x480. Po několika dalších pokusech rezignuji a hru hraji v tomhle obludném rozlišení. Paris-Dakar Rally mě v tomto směru posílá do kolen - pokud někdo budete někdy tuhle hru hrát a podaří se vám rozběhnout ji ve vyšších rozlišeních, dejte mi prosím vědět.

Vraťme se ke grafice samotné. Nevím jak ve vyšších rozlišeních (asi to nebude o moc lepší), ale v 640x480 není Paris-Dakar Rally nic moc. V grafickém zpracování se totiž až příliš odráží to, že hra byl původně vyvíjena primárně pro PlayStation 2. Je pravda, že při jízdě, která je dle zvolené divize rychlá až pekelně rychlá, není na prohlížení krás okolní přírody moc času, ale i tak si mohli autoři dát záležet trochu více. Navíc už tak chatrný dojem neuvěřitelně hyzdí odporně velké logo hry, které máte po celou dobu hraní v pravém dolním rohu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jízda krajinou bez omezení?
Většina z vás ví, že při závodu Paříž - Dakar jsou naplánované jednotlivé etapy, ale kolikrát dojde k tomu, že se někdo ztratí a jede úplně jinudy. Rozhodl jsem se tedy, že něco podobného vyzkouším a sjel jsem z cesty. Těšil jsem se na prodírání křovinami a různé zkracování, ale ouha. Přibližně po pěti sekundách jízdy mimo trasu mě zvedla jakási pomyslná neviditelná ruka a hodila mě zpět doprostřed vyjeté silnice. Dokážete si představit jak mě to naštvalo? A aby toho nebylo dost, tak víte, jak je řešené opravování vozidel? V závodě na čas, kdy se snažíte vybrousit vaše jezdecké schopnosti na maximum, vás to až zas tak zajímat nemusí, ale rozhodnete-li se vyzkoušet kampaň - tj. celý závod Paříž - Dakar, přijde to na pořad dne.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Abych vám ale nechodil kolem horké kaše a řekl vám, jak že je opravování řešeno - tak pěkně blbě. Po čtyřech zkompletovaných stážích v jedné zemi (Senegal, Nigéri, Burkina Faso atd.) se totiž dostanete do speciální úrovně kde máte sice obrovskou volnost pohybu, ale na druhou stranu zase nesmyslně sbíráte velikánské opravářské klíče, které vám při poškození pomohou v opravě vozu. Stačí jen stisknout klávesu pro opravování a opět se objeví neviditelná ruka, vymění zpřelámaná kola a kapotu a vy v klidu můžete jet dál. Už tak dost akční a arkádovitý simulátor tak dostává další „ránu pěstí“, která ho velmi slušně uzemňuje.

 Občasná příjemná překvapení
Abych ale jen nehanil, je třeba zmínit i nějaká ta pozitiva. Celkem klasická, i když vždy příjemná, je možnost vyhrát nějaká lepší vozítka. V Paris-Dakar Rally je jich celkem dost, takže máte alespoň nějakou motivaci hru hrát. Velmi příjemně také působí občasné setkání s jiným vozidlem během závodu. Může se třeba stát, že ačkoliv jedete závod ve čtyřkolkách, předjede vás motorka a hned za ní bugina. V těchto momentech je hra nejzábavnější, protože nejedete jen proti času a neviditelným soupeřům, ale můžete si změřit síly přímo. Velmi často ale tato milá setkání končí stejně náhle jako začala a vám nezbude nic jiného než sledovat, jak se soupeř ztrácí v dáli a zanechává za sebou jen prašnou stopu. Ovládání je totiž opravdu velmi citlivé a sebemenší chyba je krutě trestána rapidním zpomalením nebo smykem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vraťme se ale opět ke kritice a nyní si vezměme na ránu hudební doprovod a zvuky. Muzika je sice celkem ucházející, ale když po pěti minutách zjistíte, že se všechny motivy neustále opakují, rozbolí vás ní nejspíš stejně jako mě hlava. Ani zvuky na tom bohužel nejsou o moc lépe a místo toho, abyste si vychutnali burácení motorů, divíte se podivnému svištivému zvuku. Ach jo.

 Konec dobrý, všechno dobré?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po pravdě řečeno mě nenapadá jediný rozumný důvod, proč si hru Paris-Dakar Rally pořizovat a ztrácet s ní čas. Pokud si chcete zajezdit na terénních motorkách, sáhněte po hře Motocross Madness 2 od Microsoftu, pořádné rallye tu zase máme v podobě Colin McRae Rally 2. Paris-Dakar Rally ale rozhodně vynechte. Jedině snad, že by vás bavili arkádovité simulátory s nevalnou grafikou a o tom pochybuji.

Ondřej Drebota - připravil: jd
autor je redaktorem časopisu Score







Verdikt:

Paris-Dakar Rally je hra, která se dala zpracovat mnohem lépe. I když je tu možnost závodit ve čtyřech různých divizích, celkem slušný výběr strojů a možnost nastavovat parametry vozidel pro jednotlivé závody, hru strhává nevábné zpracování, špatné ovládání a příšerný hudební doprovod včetně zvuků.

Nejnovější články