Planescape: Torment: Enhanced Edition - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Planescape: Torment: Enhanced Edition - recenze

21. 4. 2017 19:30 | Recenze | autor: Ondřej Švára |

Dávno skončené příběhy je lepší znovu neotevírat! I tak by mohl znít vzkaz pro autory „vylepšené“ edice Planescape: Torment, která se příliš nepovedla. Jedno z nejúžasnějších dobrodružství herní historie prošlo nemastným neslaným faceliftem, který namísto obsahu upravuje pouze technologii, a to ještě ne zcela uspokojivě. Smysluplnost celého projektu padá s absencí hodnotnějších změn, se kterými by se herní klasika vrátila v opravdu důstojné podobě.

Slavný odkaz 

Planescape: Torment je živoucí legendou, protože dodnes inspiruje nejen hráče, ale dokonce i herní autory, kteří její myšlenky a mechanismy stále přejímají do svých vlastních děl. Stačí pomyslet, do jaké míry kultovní hra zpopularizovala témata jako reinkarnace, kauzalita či rozštěpení času a prostoru, což v ní vedlo k pikantnímu objevování stop sebe sama v mrazivě paranoidní atmosféře. Zároveň je Planescape: Torment pozoruhodným kukátkem do pohnutých okamžiků herní historie, protože když hra v roce 1999 vyšla, radovala se z ní převážně jen odborná kritika.

Komplikovaný příběh, obskurní prostředí a košaté dialogy běžné hráče před lety příliš neoslovily a mnozí objevují náročné dílo až dnes, třeba právě díky vylepšené verzi od studia Beamdog. Tvůrci původní hru ale vylepšili jen velmi opatrně, až bojácně, jako by vůbec nemysleli na všechny pamětníky originálu, kteří zažijí velmi silné pocity déjà vu. Devětadevadesát procent původního obsahu je totiž čeká v nezměněné podobě.

Jen technický facelift

Dobrodružství z bizarního „světa sfér a portálů“ se bohužel vrací bez jakýchkoliv podstatných novinek, protože Beamdog se drželi názoru, že unikátní pointu hry by mohly nové úkoly, postavy, situace či hrdinská výbava, zkrátka rozšířený obsah, narušit. V porovnání se svou dřívější prací na vylepšených edicích Baldur’s Gate a Icewind Dale proto ubrali na iniciativě a stvořili dílo, které je až na pár detailů shodné s původním, což je dle mého názoru extrém z opačného konce celého problému. Kriticky vzato je nová edice jen pokus, jak slavné dílo znovu prodat, a napravit tak jeho někdejší komerční neúspěch.

Po drobných úpravách je nyní putování sférami Planescape trochu jiné na pohled a o něco praktičtější „na dotyk“. Největší změny se projevily v grafickém zobrazení, a to díky jemnějšímu rozlišení a novým funkcím, díky kterým lze mapu přibližovat i oddalovat, a libovolně s ní hýbat do stran, což zvyšuje přehlednost a orientaci v prostoru. Šikovnou pomůckou je také zobrazování názvu lokace, do které postavy zrovna vstupují.

Na druhou stranu, optimalizace letité technologie Infinity Engine nedokázala odstranit její zřejmě neopravitelné neduhy. Především nezmizelo protivné rozdvojování obrazu při společném (zamknutém) pohybu mapy s postavou. V menu sice můžete zvýšit hodnotu snímkovací frekvence a celkově tím urychlit pohyb scény, ale nežádoucí efekt se tím jen mírně potlačí. Zároveň bych nedoporučoval obraz výrazněji přibližovat, protože pak se změní v rozplizlou koláž neostrých textur. Stačí nemilosrdně otočit kolečkem myši a hra vypadá paradoxně hůř než dříve. Je to docela tragikomický efekt. Než aby hra omládla, v celé nahotě přiznává svá léta.

zdroj: Beamdog

Pohotovější ovládání 

Technická aktualizace posunula slavné RPG do nové doby vcelku nepřesvědčivě, ale aspoň otevřela cestu některým doopravdy zajímavým změnám v uživatelském rozhraní. S vyšším rozlišením se na obrazovce především uvolnil prostor pro modernizovaný ovládací panel. S novými tlačítky pro rychlý výběr zbraní, kouzel, speciálních předmětů, schopností a dialogů je hra mnohem snadněji ovladatelná a přehlednější.

Uživatelské rozhraní zdobí také řada menších detailů, které celkově zvyšují komfort správy celé hrdinské výpravy. Na druhou stranu je ale většina novinek doprovázena otazníky. Kupříkladu lze hromadně zvýrazňovat interaktivní prvky v okolí, ale nesnižuje to náhodou význam úkolů, založených právě na objevování? A není jich zase tak málo, aby se nad spornou funkcí jen mávlo rukou.

Bez výhrad nakonec není ani systém pro snadnější sbírání lootu. Praktický boxík s nabídkou harampádí poblíž klubka hrdinů čas od času překáží v obraze, zejména při přechodech mezi lokacemi, a tak je třeba jej vypínat. Je však pravda, že aspoň výrazně usnadňuje hromadný sběr předmětů po bitvách proti velkému počtu nepřátel. Už není zapotřebí šacovat každého padlého zvlášť.

Nevyřešené problémy 

Planescape: Torment je dodnes mimořádné dílo, které u pamětníků vyvolává příjemnou nostalgii a nováčkům rozšiřuje obzory. Na druhou stranu by však nové edici hry, s ohledem na rozsah provedených změn, slušela spíše podoba dárku pro majitele duchovního nástupce Torment: Tides of Numenera. V takovém případě by bylo možné přehlédnout i řadu dalších nedokonalostí, třeba nevyřešené koncepční nesmysly, plynoucí z lehce zneužitelné herní svobody. Nová verze hry přirozeně láká k experimentům, ale ty mohou skončit přímo katastrofálně.

Hra je ve svých mechanismech natolik svobodomyslná, že umožňuje dokonce zabíjet klíčové postavy příběhu, což jsem jako veterán pochopitelně vyzkoušel, ale tvrdě narazil. Po několika hodinách hraní bez nejmenované společnice mě vývoj příběhu dohnal k situaci, kterou nebylo možné rozumným způsobem obejít, a hra musela začít znovu. Takto neošetřená koncepční vada nutí k názoru, že nová edice hry je opravdu spíše spotřebitelským lákadlem než poctivou restaurátorskou prací. Anebo ještě jinak: je to jen fanouškovský mod, jakých na internetu najdete habaděj, a zdarma.

Dílo od Beamdog vám umožní odehrát špičkovou herní klasiku o něco pohodlněji než dřív, ale prakticky to samé nabízejí také volně šířené amatérské úpravy ve srovnatelné nebo dokonce vyšší kvalitě. Zajímavou investicí proto Planescape: Torment: Enhanced Edition opravdu není. Přinejmenším pro ty z vás, kteří by se o Bezejmenném, Mortem a dalších členech legendární bandy, hledající Smrtelnost, chtěli dozvědět něco víc.

gog_banner zdroj: tisková zpráva

Verdikt:

Vylepšená edice opěvované herní klasiky vyvolává smíšené pocity. Přináší modernější vzhled i větší uživatelský komfort, ale některé změny hře úplně nesvědčí. Navíc vylepšená verze nabízí původní obsah bez jakýchkoli změn, což je varování všem majitelům originálu, kteří se snad těšili na nové zážitky.

Nejnovější články