Project IGI 2: Covert Strike - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Project IGI 2: Covert Strike - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 2. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Od druhého dílu taktické FPS Project IGI jsme si slibovali vylepšenou umělou inteligenci, rozumný systém ukládání pozic a hru po síti. Povedlo se to v prospěch hratelnosti nebo platí heslo "sliby chyby"?

Autor: ABE
Publikováno: 27.února 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Když jsem na konci roku 2000 recenzoval taktickou akční hru Project IGI, byl jsem jí příjemně překvapen. Ačkoliv její kvality dost srážela nepodařená umělá inteligence, přesto jsem se při hraní dobře bavil. Bylo to proto, ve své době představovala čerstvý vítr v zaběhnutém stylu akčních her. Když jsem se tedy dozvěděl, že se připravuje druhý díl, který má mít vylepšenou umělou inteligenci, začal jsem se na něj těšit jako malé dítě. Po dohrání IGI 2 jsou však mé pocity dost rozporuplné, ale nepředbíhejme.

 Sliby chyby?
Jak už to tak bývá, autoři z norských Innerloop Studios naslibovali při vývoji hry hory vylepšení. Skvělou umělou inteligenci, vylepšení ukládání, enginu a tak dále, jako to dělají téměř všichni i při vývoji sebevětší hlouposti. Ale jak už to tak bývá, některé věci se ve skutečnosti vylepšit podařilo více, některé méně a některé vůbec.

Určitě se podařilo zdokonalit systém ukládání. Ten je nyní vyřešen tak, že save provádíte updatem dat přes počítač do centrály IGI, přičemž každé uložení vám spotřebuje část baterie. Z toho vyplývá, že když spotřebujete baterii hned na začátku mise, uložíte si hru znovu až v misi další. Baterie má různou výdrž, podle toho na jakou obtížnost hrajete, přičemž při největší obtížnosti nejde ukládat vůbec. Podle mě je takto vyřešený systém ukládání naprosto ideální. Bez možnosti ukládání by hra byla moc těžká a s neomezeným ukládáním by se zase vytratilo napění a potřeba dopředu plánovat postup.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Sporná umělá inteligence
Co se však podle mě nepodařilo vylepšit, je umělá inteligence vašich nepřátel a s tím spojené chyby v enginu. Protivníci sice už nestojí jako tupci v prvním dílu a pokud zabijete někoho poblíž nich, vydají se zjistit, co se stalo. Neplatí to sice vždy na 100%, ale i tak je to jistě obrovský krok směrem kupředu.

Bohužel se mi zdá, že to autoři s "vylepšením" nepřátel trochu přehnali. Dokud není spuštěn poplach, je vše víceméně v pořádku. Ale ve chvíli, kdy poplach spuštěn je, mají nepřátelé až neskutečnou přesnost střelby. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby na vás nestříleli z AK-47 skoro se 100% přesností i na vzdálenost, kdy vy máte potíže sestřelit je sniperkou. Nebo kdyby nestříleli skrz dveře a jiné pevné překážky. Často jsem měl také problém vůbec lokalizovat, odkud na mě kdo střílí, protože když si nějaký zapomenutý nepřítel lehne na druhé straně letiště a začne do vás šít jednu kulku za druhou, není moc velká šance ho včas zneškodnit.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Se střelbou souvisí ještě jeden problém. Když vás nepřátelé zasáhnou, odhodí vás o kousek dozadu a čím delší nebo intenzivnější střelba to je, tím více vás jakoby odtlačují. Nevím, nakolik je to reálné (bohudík na mně ještě nikdo ze samopalu nestřílel), ale hře to vysloveně škodí. Při situaci, kdy na mě střílelo několik nepřítel najednou, jsem se nemohl skoro ani pohnout a v podstatě jsem jen čekal na to, až mě konečně zabijí.

 Multiplayer
K dalším slibům autorů patřilo přidání multiplayeru. To se nakonec po několika betatestech podařilo a dokonce v poměrně zajímavé formě. Pokud čekáte, že k dispozici je jen deathmatch, velice se mýlíte. Autoři IGI 2 se rozhodli jít trochu jinou cestou, konkrétně okopírovali úspěšný koncept Counter-Striku a umístili ho do pěti rozlehlých map. V nich se hráči rozdělí do dvou skupin a plní různé předem dané úkoly. Pokud se sejde dostatečně velká parta sehraných hráčů, nemuselo by to být špatné. Více informací o testování multiplayeru si můžete přečíst v podrobném článku od Mickey Mouse.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Krádež nano-technologie
Dosti ale bylo povídání o tom, co se jak povedlo vylepšit oproti jedničce, pojďme se podívat, co nového přináší druhý díl. Tak předně je to nový příběh. Opět hrajete za Davida Jonese, který je členem super tajné organizace IGI. Tato organice se zabývá bojem proti všemožným kriminálním organizacím, které nějak narušují klid a mír ve světě. Ačkoliv se hra tváří hrozně moderně a podle příběhu Jones vyšetřuje krádež jisté nano-technologie, kterou ukradl mafiánský syndikát, vypadá výsledek jako americký akční film ze studené války - dobří jsou ti, co bydlí na Západě a zlí jsou ti z Východu. Nejprve bojujete proti rusky mluvícím vojákům na Ukrajině, poté proti jejich kolegům z Afriky a svoje putování zakončíte kde jinde než v komunistické Číně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Naprosto mě také dostala jedna scéna, která se, podle mne dost neúspěšně, snažila napodobit závěrečnou scénu z filmu Thunderball. Pamatujete si, jak byl Sean Connery na konci filmu ve člunu, přivázal k sobě lano s balónem a jak přiletělo letadlo, které zaháklo lano do takového "zobáku" a odlétlo s ním pryč? Tak přesně taková scéna je i zde, až na to, že David Jones není James Bond a neodehrávalo se to na moři, ale v horách. Nevím co tím autoři mysleli, ale na mě to působilo dost trapně...

Ale zpět k příběhu. Z počátku je jediná stará známá postava z prvního IGI právě David Jones. Ten pracuje pro již zmíněnou organizaci IGI, má svého šéfa (který na mě působí jako zkorumpovaný agent CIA :) a svoje úkoly. Přibližně po jedné třetině hry (celkem má hra 19 misí) však dojde k dost zásadním událostem a na scénu se vracejí staří známí - vaše pomocnice Anya a překupník Jack Priboi (pletu se, nebo je v jedničce jmenoval Josef?). Je škoda, že hra je až moc lineární. Kromě již zmíněného překvapení v první třetině je všechno lehce předvídatelné a v podstatě je jasné, jak vaše putování skončí.

 Variabilní mise
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všechny mise v IGI 2 mají stejný cíl - splnit požadované úkoly a samozřejmě přežít. Velkým plusem je, že úkoly jsou velmi variabilní. Často se jedná o infiltraci různých objektů, hackování počítačů (o tom dále) nebo ničení různých cílů. Několikrát za hru jste také limitováni časem nebo musíte postupovat tak, aby nebyl spuštěn alarm. Jako příklad poslouží dobře třeba mise, ve které musíte společně s Priboiem uprchnout z vězení. Nejprve se máte dostat z cely ven, potom lokalizovat Priboie, zneškodnit elektronickou ochranu věznice, zneškodnit snipery, otevřít bránu a poté krýt Priboiův útěk.

V jiné misi máte za úkol zneškodnit protiletadlovou ochranu. Do vybavení dostanete laserový zaměřovač, kterým jednoduše označíte požadované místo a rychle utečete, protože v zápětí na něj dopadne letecký nálet. Celou tuto misi musíte navíc provést docela rychle, protože pokud vám sestřelí letadlo, které bombardování provádí, je konec a můžete začít novu. V všech plnění úkolů dobře pomáhá mapa, kde jsou přehledně vyznačeny místa, kde se daná činnost má provést.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve všech misí používáte několik speciálních akcí. Jedná se hlavně o používání počítačů nebo otevírání zamčených dveří a vrat. Když chcete něco takového provést, přepne se hra na určitý čas z vlastních očí do pohledu třetí osoby a vy sledujete Jonese, jak například páčí zámek nebo ťuká do klávesnice. Při provádění těchto akcí se nemůžete nijak bránit. V případě napadení musíte akci přerušit a teprve potom se můžete začít bránit. K dalším speciálním akcím patří lezení po žebříku (dolů z něj lze rychle sjet), přelézání plotů (pokud nemají ostnatý drát) a hlavně "klouzání" po napnutých lanech. Tímto způsobem je jednoduché se přemístit třeba z jedné budovy na druhou a to v Zvětšit zdroj: tisková zpráva poměrně krátké době.

Poslední věcí, kterou Jones umí, je možnost plížit se nebo se pohybovat v podřepu, namísto klasického běhu nebo chůze. To se hodí ve chvílích, kdy se musíte v co největší tichosti přiblížit k nepříteli a zlikvidovat ho. To, jak jste potichu, zobrazuje malý ukazatel, který je umístěn vlevo dole na obrazovce. Trochu mě však mrzí, že třeba střelba ze sniperky není přesnější v leže než ve stoje. Určitě by nebylo těžké to udělat.

 Mnoho nelogičností
K drobnostem, které hraní přímo nevadí, ale narušují atmosféru, patří několik nelogičností. Předně jsou to anglické nápisy na Ukrajině ve vojenské základně. Další drobností jsou okna a všeobecně skleněné předměty. Je sice pěkné, že při střelbě do nich se ozývá typický zvuk skla, ale například rozstřelit žárovku se vám nepodaří. Okna jsou na to trochu lépe, protože některé rozstřelit jdou a některé ne.

Perlou je také to, že při přestupu do další mise se vám automaticky obnoví vaše životy. A to i v případě, že na sebe dvě mise plynule navazují a je jasné, že se Jones neměl kde vyléčit. Paradoxní je, že v takových případech se obnoví jen životy, ale zbraně a náboje zůstanou. K dalším podivnostem patří například to, že Anya vždy přesně ví, kde se co nachází. Překvapilo mě to hlavně na konci hry v sídle čínského generála, kdy přesně věděla, kde co najdete. To, že Jones komunikuje s centrálou IGI pomocí satelitu i z uzavřeného hlubokého a vybetonovaného tunelu nebo že mu jako zajatci nechají nůž, mě už ani nepřekvapilo.

 Arzenál a vybavení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně jako v prvním díle, i nyní má Jones k dispozici mnoho různých zbraní. Rozdělit je lze do dvou skupin. Do první skupiny patří zbraně západní výroby. Nejdete zde několik druhů samopalů (UZI, G36, atd), brokovnice (SPAS-12, Jackhammer, atd), ostřelovačky (PSG-1SD) a také několik pistolí. Druhou skupinu tvoří zbraně ruské výroby. Typickým příkladem může být AK-47 nebo sniperka Dragunov a několik dalších. Navíc lze získat třeba granáty nebo raketomet. Za zmínku stojí také to, že maximálně můžete nést jednu těžkou zbraň, jednu lehkou, nůž a granáty (detailně o zbraních v dojmech ze singleplayerového dema.

Zajímavé je také Jonesovo vybavení. Již jsem zmínil počítač, s jehož pomocí lze hru ukládat. K dalším jeho funkcím patří seznam úkolů, které v misi musíte splnit, a samozřejmě satelitní mapa. Ta funguje jako v prvním díle - lze na ní zoomovat, zobrazuje dokonce i jednotlivé postavy nebo pohybující se vozidla, díky čemuž se dá snadno plánovat váš postup. K dalšímu vybavení patří dalekohled a termo vidění. To je v poslední době ve hrách velmi oblíbené, zde však narazíte na podstatný problém. Když požíváte termovizi, NEMŮŽETE střílet, čímž se tato hračka stává skoro nepoužitelnou. K ostatnímu vybavení patří ještě laserový zaměřovač pro bombardování a léčivé sérum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Pěkné exteriéry, chudé interiéry
Zatím to vypadá, že IGI 2 má snad jen samé špatné vlastnosti. Naštěstí tomu tak není. Autorům se povedlo pěkně vylepšit engine a ačkoliv rozhodně nedosahuje kvalit Unrealu, osobně se mi líbil. Moc hezky v něm vypadá déšť nebo padající sníh. Je trochu škoda, že ve sněhu nenecháváte stopy, podle kterých by vás nepřátelé mohli sledovat, ale i tak vypadají zasněžené hory nádherně. Jedním z kladů enginu je totiž možnost zobrazovat obrovské venkovní lokace, čehož si do sytosti užijete hlavně v horách. Pohled na daleká údolí a jezera opravdu stojí za to.

Co však engine získává při zobrazování krajiny, to ztrácí v interiérech. Mnoho budov (hlavně vojenské kasárna) se opakuje a to doslova, včetně rozložení postelí a skříní. Hodně místností je také velmi chudých, často jsem narazil jen na pokoj, který se skládal z otvoru pro dveře a holých stěn. Tyto případy naštěstí nejsou pravidlem, dost interiérů je zařízených pěkně, zvláště ke konci hry.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Musím přiznat, že pokračování IGI 2 mě opravdu zklamalo. Úplně se vytratilo kouzlo, které měl předcházející díl a skoro nadpozemská přesnost nepřátelských vojáků mě mnohdy doháněla k šílenství. Pozor by si také měli dát majitelé karet ATi Radeon, neboť bylo hlášeno několik problémů s blikáním obrazu na těchto grafických čipech. Čím je to způsobeno, se mi bohužel zjistit nepodařilo, protože ATi nemám a tudíž jsem to sám nemohl vyzkoušet.

Stáhněte si: Singleplayer demo, Multiplayer demo, E3 trailer, Stealth video, Scope a Strike videa, Cheaty, Dedikovaný server

Související články: První dojmy ze singleplayeru, První dojmy z multiplayeru, Novinky, Preview, Project IGI recenze (12/2000)

 
ABE
připravil: jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

IGI 2 bohužel nenaplnil očekávání a přestože se od jedničky řada věcí zlepšila, stále to není ideální. Pokud toužíte po pořádné akční hře, sáhněte raději po Splinter Cell nebo starším, leč stále kvalitním No One Lives Forever 1-2.

Nejnovější články