Red Alert 3 - recenze
zdroj: tisková zpráva

Red Alert 3 - recenze

30. 10. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Příběh se vždy točil kolem studené války západního světa s komunistickým Sovětským svazem a nejinak je tomu i tentokrát, ovšem s několika velmi podstatnými změnami v hratelnosti. PRVNÍ ČESKÁ RECENZE

Autor: Bergy
Publikováno: 30.října 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review/PC/anglická
Doba recenzování: pár dnů


Už je nepsaným pravidlem, že po dalším pokračování klasického Command & Conquer a jeho datadisku přichází na scénu i nový díl příbuzné série Red Alert. Její příběh se vždy točil kolem studené války západního světa s komunistickým Sovětským svazem a nejinak je tomu i tentokrát, ovšem s několika velmi podstatnými změnami.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Úvodní děj volně navazuje na Red Alert 2 a počítá s alternativou vítězství západních spojenců. Sovětská říše se hroutí a je krůček od totálního rozkladu. Ovšem premier Cherdenko má v rukávu svůj poslední trumf, kterým je stroj času. Zatímco v prvním díle byl spojenci použit k odstranění Hitlera ve snaze zabránit druhé světové válce, nyní se Rusové snaží dostat na kobylku Albertu Einsteinovi, kterého skutečně vypátrají a zlikvidují. Návrat do současnosti je pak pro premiéra Cherdenka doslova triumfální. Místo zlomeného sovětského impéria ho vítá silná mocnost, která ovládá značnou část Asie a v podstatě celou západní Evropu. Spojenci totiž bez svého vědeckého génia nedosáhli vojenské převahy a byli zatlačeni do těžké defenzívy.

Na chvíli se zdá, že se válečný a politický vývoj zcela obrátil, ale vzápětí přicházejí do Kremlu první informace o nečekaném, zato velmi masivním útoku říše vycházejícího slunce neboli Japonska. Díky neexistenci atomových bomb (neměl je kdo vynalézt) nebyla tato země Američany nikdy poražena a tak se desítky let potajmu ale s o to větší vervou připravovala na světovou válku. Naprosto šokovaní rusové najednou zjišťují, že díky stroji času sice postavili západní spojence na druhou kolej, ale zároveň tím umožnili Japoncům vznik nového a mnohem silnějšího impéria. A co víc, atomové zbraně teď nemají ani Sověti, takže na ně musí zapomenout a začít se bránit jinými prostředky. Válka tak znovu začíná a není vyhnutní než bojovat na dvou frontách zároveň.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
vlastní vytípané obrázky

Kooperativní kampaně
Válečná tažení jsou ve hře celkem tři a to za každou zde přítomnou mocnost. Všechny kampaně jsou stejně dlouhé (dohromady čítají dvacet sedm samostatných misí) a hrát je můžete v libovolném pořadí. V tomhle směru nejste nijak omezováni, a pokud si například usmyslíte, že jako první ovládnete svět za japonské impérium, tak žádný problém.

Hned od prvních misí narazíte na jednu z novinek herního systému Red Alert 3, kterou je kooperativní týmová hra. Před každou novou misí máte proto na výběr, jestli budete hrát v co-op nebo sólo režimu. První varianta počítá s on-line připojením k internetu a vytvoření herního účtu. Pak si vyberete jako svého partnera živého hráče a s ním se vydáváte do hry proti počítačovému protivníkovi.

Účelem samozřejmě není, aby každý z vás hrál na vlastním písečku a někde na konci scénáře se potkali nad troskami nepřátelské báze. Od samého začátku je nutné spolupracovat a vzájemně se doplňovat. Některé mise jsou navržené tak, že oba máte vlastní samostatnou základnu a společnými silami udoláváte nepřítele na široké frontě rozsáhlé mapy. V roli samotného hráče by situace byla jen stěží udržitelná, ale vzájemnou spoluprácí, kdy jednou pomůžete s odražením útoku partnerovi a podruhé zas přispěchá na pomoc on vám, slavíte úspěch a o tom to celé je.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Druhá varianta scénářů počítá s tím, že jeden hráč má k dispozici například speciální jednotky bez své vlastní základy a operuje na mapě jen s nimi. Druhý kolega má za úkol stavět klasickou základnu a standardními jednotkami podporovat svého partnera. V takovém případě je fungující spolupráce ještě důležitější než na výše zmíněném modelu, neboť jeden bez druhého nemůže zvítězit.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Krásným příkladem toho je třeba třetí mise za japonské impérium. První hráč se zhostí robotického monstra jménem Shogun Executioner, jehož zbraním a speciálním paprskům se na zemi naprosto nic neubrání. Problém ovšem je, že je tato věcička velmi zranitelná vůči vzdušným zbraním, proti kterým nemá žádnou obranu. Na druhém hráči pak je, aby postavil fungující základnu, ubránil ji před útočníky a chránil svého partnera svými letadly před vzdušnými útoky počítačového protivníka.

Počítač jako spoluhráč
Teď si možná říkáte, že je to všechno moc pěkné, ale pokud nemáte vhodného lidského spoluhráče nebo připojení k internetu, je to vlastně k ničemu. Nebudu zastírat, že existuje nějaké lepší řešení než hrát ve dvou lidech, ale máte k dispozici celkem zdatnou náhradu. Tou je již zmíněný sólo režim hraní kampaňových misí, ke kterému nikoho a nic dalšího nepotřebujete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vašeho spoluhráče v takovém případě zastoupí počítačová AI v podobě virtuálního generála. Herní princip zůstává totožný jako při co-op módu se všemi jeho výhodami jen to musíte mít více ve vlastních rukou. Spřátelené jednotky si sice AI generál ovládá sám, ale jednoduchými příkazy můžete jeho kroky směrovat tam, kam potřebujete. Na výběr jsou čtyři základní rozkazy, kdy mu buď necháte naprostou svobodu, nařídíte přesun jeho jednotek na určité místo, přikážete útok všemi jeho dostupnými jednotkami na určitý cíl nebo označíte lokaci, kam má spoluhráč naplánovat svůj útok.

Poslední zmíněná možnost funguje tak, že jeho jednotky nevyrazí k útoku okamžitě. AI posléze začne budovat armádu a po nashromáždění dostatečného počtu zbraní vyrazí s cílem dobýt zadanou pozici.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Variabilní mise
Samozřejmě AI má svá omezení a není tak chytrá jako normální člověk, nicméně systém takto postavených singleplayerových misí je jednoznačným krokem kupředu. Mě osobně tyto mise přišly velmi zábavné, rozhodně jsem získal pocit, že bojiště narostlo a vaše armáda v tom není sama, ale je součástí většího soukolí.

Mise jsou díky tomu i hodně variabilní. Najde se zde řada specialitek jako odražení mohutné vyloďovací invaze na britském pobřeží, infiltrace nepřátelského přístavu či obrana Pearl Harboru (role se obrací, Japonci brání tento strategický přístav před nečekaným útokem Američanů). I další scénáře zobrazují známá místa jako Stalingrad nebo Vladivostok atd. Samozřejmě nechybí ani klasické mise, kde hraje prim budování základen a zapomenuto nebylo ani na používání populárních commando jednotek. Společně s kooperativním stylem hraní tak vzniknul zajímavý mix hratelnosti, který mě mile překvapil.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

HD filmečky
Co by to bylo za Red Alert, kdyby jednotlivé kampaňové scénáře nespojovaly tolik oblíbené filmečky s živými herci? Po vzoru C&C 3 jsou opět v HD kvalitě a krom zástupu komparzu nechybí ani známější tváře. Například v roli japonského císaře se objevuje George Takei známý zejména fandům Star Treku nebo ze seriálu Heroes. Sovětského premiéra Cherdenka zde hraje Tim Curry a amerického prezidenta zase J. K. Simmons. U Spojenců se mi ale zdá více profláklejší tvář polního maršála Roberta Binghama, kterého ztvárnil Jonathan Pryce. Krom toho ještě není nouze o pohledné modelky v rolích armádních důstojnic, které vás provázejí brífinky. Propracovaných renderovaných animací je sice jako šafránu, ale i na ty zde narazíte. Celkem je v Red Alert 3 nachystáno na cca hodinu a půl filmového materiálu, což odpovídá celovečernímu filmu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Další herní novinky
Kooperace hráčů v kampaňových scénářích není jedinou novinkou zasahující do systému hry. Možná budete překvapeni, ale viditelných změn doznala například těžba surovin. Zapomeňte proto na klasický kombajn a rozsáhlá pole čekající na sklizení. Nyní jsou zde přítomné doly pro těžbu nerostů, ve kterých vaše příslušné jednotky nakládají drahocennou rudu a vozí jí do rafinérie na zpracování. Pendlování nákladních vozidel velmi připomíná systém fungující v C&C: Generals, takže to zas není zbrusu nová záležitost, nicméně v jejím důsledku je získávání peněz méně komplikované a probíhá o poznání rychleji. Rozhodující je ještě vzdálenost vaší rafinérie od dolu. Čím je blíže, tím je to snazší.

Větším zásahem do herního systému je ale možnost stavět na vodní hladině většinu normálních budov včetně konstrukční plošiny. Jedná se o velmi příjemné vylepšení. Představte si situaci, kdy se chcete lépe ochránit před dotěrnými pozemními jednotkami nepřítele nebo vůbec postavit si záložní základnu schovanou mimo pevninu. To lze nyní v klidu uskutečnit a v řadě scénářů se k podobným krokům uchyluje rovněž počítačový protivník.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na vodě můžete mít skutečně vše podstatné, ale existuje několik výjimek. Třeba vojenská kasárna a továrnu pozemních vozidel je nutné mít vždy na pevné zemi. Důvod je prostý, jednotky, které se zde cvičí, plavat neumějí, a tudíž by neměly jak se na suchou zem dostat. Na druhou stranu rafinérii mít na vodě můžete, protože nákladní vozy převážející rudu jsou obojživelné a fungují jak na souši, tak na vodě.

Pro sérii Red Alert jsou také inovací tzv. Přísně tajné protokoly. V levém spodním rohu obrazovky každý hráč vidí, kolik nasbíral speciálních bodů, za které si následně vybírá různé bonusy v podobě letecké podpory, vzdušného průzkumu, raketového útoku, posílení morálky vlastních Zvětšit zdroj: tisková zpráva jednotek atd.

 Staronové armády
Očekávanou modernizací prošly i jednotlivé armády. U Spojenců a Sovětů sice naleznete řadu jednotek, které poznáte z minulého dílu včetně velmi populárních Apocalypse tanků či útočných vzducholodí Kirov, ale nechybí ani zcela nové a originální kousky. Například ruské obojživelné vozítko Bullfrog umí vystřelit své lidské pasažéry do vzduchu a ti se následně snesou k zemi padáky. Využijete to třeba při zdolávání terénních překážek nebo tímto způsobem dostanete vlastní vojáky do týlu nepřítele.

Podobné kousky umí i pavoučí jednotka Sickle, která svými mohutnými skoky také dokáže zdolat různé překážky a navíc pokud se v místě dopadu nacházejí nějaké nepřátelské jednotky, jsou nemilosrdně rozdrceny. U spojenců mě zase zaujal Athena Cannon, což je jednotka, jenž svůj cíl zaměří laserem a následuje likvidace orbitálním satelitem. Nehodí se však pro ničení pohyblivých cílů, neboť zaměřování si žádá určitý čas.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Americká i sovětská armáda byla posílena i v oblasti námořních a leteckých sil, ale ničím co by vás nějak zaskočilo. Jak už jsem zmínil, nukleární zbraně jsou protentokrát pasé a tak jsou všechny národy vybaveny vlastními superzbraněmi a ultimátními zbraněmi jiného charakteru (většinou založené na energetických silách a výbojích). Jejich účinnost je jako vždy limitována, Zvětšit zdroj: tisková zpráva což je s ohledem na zachování kvalitní hratelnosti logické.

 Ve službách císaře
Japonská vojska díky své premiéře v Red Alert 3 jsou pro nás všechny něčím úplně novým. Veškeré vybavení je znatelně inspirováno sci-fi světy Gundamu a Macrossu, tudíž je vše hi-tech a zbraně mají robotický charakter s řadou vychytávek. Například jednotka Mecha Tengu je v normálním režimu schopná atakovat pozemní cíle, ale následnou transformací se z ní může stát letadlo, které bojuje se vzdušnými soupeři. Podobně to funguje i u další řady strojů, takže jinými slovy tato armáda je solidně variabilní.

Ani pěchota není zrovna tradičního ražení. Zejména protitankové jednotky vybaveny plazmovým řezačem (místo bazooky) se dokáží zneviditelnit před nepřítelem tím, že se zahrabou do země a čekají, až se nic netušící kořist přiblíží. Japonci se jinak odlišují i systémem stavby budov. V jejich podání každá nová budova vyjede nejdříve z konstrukční plošiny jako malé vozítko, které musí dojet po vlastní ose na vámi zadané místo určení a až tam se nakonec rozloží v plnohodnotnou budovu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hratelnost
Při hraní Red Alertu 3 je opět cítit výborná atmosféra, která je pro tuto sérii přímo pověstná a hodně přispívá ke skvělému zážitku. Tohle platí už od vzniku prvního dílu i přes to, že právě jemu bylo v době svého vydání vyčítáno, že se jednalo o pouhou kopii klasického C&C odehrávajícího se místo v budoucnosti v alternativní minulosti. U dvojky už ale bylo všechno jinak díky nápaditějšímu příběhu, větší barevnosti a akčnějšímu pojetí. Třetí díl pak nyní jasně dokazuje, že více se toho dá paradoxně vymyslet právě ve světě studené války se znepřáteleným východem a západem než v původním konfliktu mezi GDI a NOD.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zatímco třetí rasa v C&C3 zastoupena mimozemskými Scriny dodala hře nový strategický rozměr, mám za to, že nijak zvlášť k srdci nikomu nepřirostla. Zcela opačná situace je ale v Red Alert 3. Přidání Japonska, jakožto válečné mocnosti s velmi vytříbeným bojovým arzenálem, je totiž úplně jiné kafe. Jeho armáda disponuje odkazy na svou bohatou minulost (ninjové), zároveň je ale velmi modernizovaná a obsahuje řadu prvků z populárních japonských sci-fi sérií. Už jen díky tomu bude mít tato frakce hned od samého začátku zástupy fandů, kteří se s ní velmi snadno ztotožní.

Vedle co-opu je zde přítomen i klasický deathmatch multiplayer a to jak po lokální síti, tak po internetu v mapách pro dva až šest hráčů. Bohužel se možnosti tohoto multiplayeru nijak neliší od PC verze C&C 3, což znamená, že různé herní módy zůstávají stále jen u konzolových verzí. Skirmish je zde také a slouží jako vhodný doplněk pro trénink síťové hry. I v něm lze hrát stejným kooperativním způsobem jako v příběhových kampaních při použití sólo režimu. Stačí, když vytvoříte tým a můžete si vybrat AI generála, který vám bude pomáhat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Hýřivé barvy
Grafická podoba, jak se ostatně dalo čekat, vychází z enginu C&C 3 upraveného pro potřeby světa Red Alert. Velký důraz byl opět kladen na velkou barevnost prostředí a také na rozsáhlé vodní plochy, které nyní nabyly na větším významu. Nechybí spousta efektů energetických zbraní, explozí apod. V každém ohledu je zdejší grafika o dost živější, čemuž dopomáhá i mnohem lepší animace vodní hladiny. Díky tomu lehce stoupla hardwarová náročnost, ale není to nic tragického. Se svou sestavou Intel C2D 6700, 2GB RAM a GF 8800 GTS s 640MB RAM jsem si mohl bez obav dovolit maximální detaily a vše běhalo bez problémů i při rozlišení 1680x1050.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Osobně mě hra nadchla více než minulý Command & Conquer 3. Netěží pouze z atmosféry a dobrého příběhu, přináší řadu herních novinek, které pozvedají nejen tuto sérii, ale RTS žánr obecně a to už jsem v jiné hře už déle nezažil.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Rozhovor, Dojmy z bety, Preview, Novinky, Command & Conquer 3 PC recenze a X360 recenze, C&C3: Kane's Wrath recenze

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře



 
 
Bergy

Nejnovější články