Red Alert 3 - recenze xboxové verze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Red Alert 3 - recenze xboxové verze

14. 2. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Konzolové ovládání RTS se v konverzi pro Xbox 360 dočkalo své prozatím nejlepší podoby. Jak si jinak hra stojí vedle dřívější PC verze a také vedle Tom Clancy EndWar sázejícího na hlasové ovládání?

Autor: Warlock
Publikováno: 14.února 2009
Verze hry: prodávaná/X360/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Třetí Red Alert je ve znamení změn. Nejenom, že přibyla nová strana konfliktu, ale konzolové ovládání se dočkalo své prozatím nejlepší podoby. Jak si však stojí v porovnání s konzolovou konkurencí sázející na hlasové ovládání?

Nedlouho poté, co vyšel Red Alert 3 na svojí „domácí“ platformu (recenze PC verze), připravilo EA rovněž verzi pro Xbox 360. Co se týče obsahu, nijak se neliší od PC verze a to včetně možnosti hrát mise z kampaně v kooperativním režimu s počítačem nebo kamarádem přes Xbox Live. Bohužel na rozdíl od C&C3: Tiberium Wars na X360 neobsahuje Red Alert 3 žádné speciální multiplayerové módy, o čemž už ostatně informoval Jim Vessela, hlavní producent studia EA LA, při rozhovoru na GC. Mé zklamání však rázem vystřídalo nadšení ze zlepšeného ovládání, které opět o nutný kus zdokonaluje požitek z hraní RTS na konzolích. Konkurence však nespí...


Welcome back, Commander
Přestože by se mohlo někomu zdát, že žánr RTS na konzolích přešlapuje na místě, každá RTS od EA dokazuje opak. Tam, kde si Tiberium Wars vypůjčil menu pro stavění budov z LOTR: Battle for Middle-Earth II a datadisk Kane's Wrath přidal šikovné kolečko pro snadnější ovládání, se nyní v RA3 vývojářům podařilo dát hráčům na výběr, jakým stylem budou svoji armádu kočírovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mám na mysli například označování více jednotek na mapě, které lze provést několika víceméně rovnocennými způsoby. Lze buďto označit pomocí tlačítka „X“ všechny jednotky na mapě, poté stisknout pravé dolní tlačítko (Right Trigger) a pomocí analogové páčky v zobrazeném kolečku vybrat určitý druh jednotky. Stejnou funkci plní i dvojité poklikání klávesou „A“ na onen vybraný typ jednotky či si můžete vytvořit vlastní skupiny jednotek.

Trochu horší situace už nastává, pokud chcete z velkého chuchvalce stejných jednotek vybrat jednu konkrétní a použít například její speciální schopnost. Buďto můžete zkusit své štěstí v již zmiňovaném kolečku nebo trochu pracně vybírat pomocí analogových páček a prát se s magnetismem kurzoru, což má většinou fatální následky, pokud jste právě zavaleni hordami nepřátel.

Mocné kolečko
Výše zmiňované hrátky s kolečkem jsou pouze drobným výčtem jeho schopností. Pokud jste již měli co dočinění s Kane's Wrath, budete se cítit jako doma prakticky okamžitě. Navíc se jeho služby notně rozšířily a většina úkonů dříve dostupných z jiných nabídek nebo přes jiná tlačítka je nyní snadněji dostupná. Ať už jde třeba o podpůrné zbraně, speciální schopnosti či chování vybraných jednotek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nejdůležitějším údělem kolečka však vždy zůstává správa jednotlivých výrobních front a stavba budov. Pokud je některá z nich připravena na postavení, stačí zmáčknout pravé dolní tlačítko (Right Trigger) a dvakrát klávesu „A“ pro finální umístění. Stále však platí, že tu samou činnost můžete vykonat i označením dané budovy, ať už jde o Construction Yard či kasárna. Přes kolečko je rovněž možné hromadně označovat veškeré námořní, pozemní či letecké jednotky.

Pohled shůry
Osobně jako absolutně nedostatečné shledávám u většiny současných RTS možnosti oddálení kamery od bojiště (jsem už asi zkrátka trochu zmlsaný z World in Conflict :-), což už samo o sobě znesnadňuje orientaci na bojišti. Ani Red Alert 3 není v tomto směru výjimkou, a proto jsem rád, že tvůrci přišli alespoň s novinkou v podobě zvětšení mini-mapy přes celou obrazovku a pohyb s aktuálním pohledem daleko rychleji skrze analogové páčky.

Dříve, pokud jsem se chtěl dostat na druhý konec mapy, musel jsem většinou pracně scrollovat přes celou obrazovku. Nyní pouze v případě potřeby stačilo na vykonání stejného úkonu zlomek původní doby. Dokonce jsem této možnosti využíval častěji než klávesy „Back“, která přejede na místo, odkud se ozvala poslední velitelská hláška například o napadení jednotky nebo výskytu nepřítele.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Trocha srovnání
Porovnávat po stránce ovládání Red Alert 3 a hlasových příkazů EndWar by nebylo úplně košer. Obě dvě hry jsou totiž cíleny na jinou skupinu zákazníků a tam, kde si v EndWar vystačí se sedmi druhy jednotek a tvrdým dodržováním systému „kámen-nůžky-papír“, nastupuje Red Alert 3 s obrovským množstvím jednotek, které jdou různě kombinovat, transformovat či mají velmi zajímavé speciální schopnosti.

Výše zmíněná komplexnost má však za následek to, že skrze gamepad stále nejste schopni naplno využívat všech dostupných možností dostatečně rychle. V tomto ohledu bude mít PC (resp. myš) vždy navrch a žádná kombinace ovládání pomocí gamepadu či hlasových povelů se mu nevyrovná. Navíc si žádá daleko více praxe a dobré dvě hodiny zabere, než si budete moci říci, že jste alespoň trochu rychlí.

Chybky se najdou
Stejně jako v případě Tiberium Wars si musím povzdychnout nad tím, jak přesnou kopii PC verze vývojáři té xboxové vytvořili, co se týče umělé inteligence protivníka. Ten je na nejtěžší obtížnost stejně vychytralý a hlavně rychlý jako na PC a vy ho prakticky nemáte šanci s gamepadem dohnat. To dost svádí vybírat si vždy přímočařejší postup a ochudit se o natolik bohatou komplexnost Red Alert 3.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Podle mého soudu je o fous horší i grafická stránka hry a mám pocit, že výbuchy a další podobné efekty nejsou natolik detailní co na PC. To však nezabránilo tomu, že zhruba při počtu čtyřiceti jednotek na mapě se X360 začíná zadýchávat a obraz není plynulý. Zamrzí rovněž, že pro pozvání kamaráda do kooperativní kampaně ho musíte mít nejdříve v seznamu „Friends“ - žádné globální vyhledávání se na Xbox Live nekoná.

Závěr
Co se týče ovládání hry na konzolích, nabízí Red Alert 3 to nejlepší, co jsem měl do této doby možnost spatřit. To však ještě neznamená, že by se počítače měly obávat o svojí nadvládu v rámci žánru nebo že by hlasové povely v EndWar neměly žádný smysl. V druhém případě jde hlavně o propastný rozdíl v komplexnosti obou titulů. Ze všeho nejvíce mě však zamrzela absence různých multiplayerových režimů a opakování těch samým chyb jako v případě Tiberium Wars, které plynou pouze z toho, že se vývojáři snažili vytvořit skutečně precizní kopii PC verze, ale zapomněli na některé důležité maličkosti, které obě platformy odlišují.

Zvětšit Celkově však Red Alert 3 rozhodně nezklamal, přináší moře zábavy a ve spoustě ohledů překonává Tiberium Wars. Jako největší přínos pro sérii beru kooperativní kampaň, zajímavou třetí stranu konfliktu a důraz na námořní bitvy a stavění na mořské hladině.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Patche, Videa...

Související články: Recenze PC verze, Rozhovor, Dojmy z bety, Preview, Novinky, Command & Conquer 3 PC recenze a X360 recenze, C&C3: Kane's Wrath recenze

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole



 
 
Warlock

Verdikt:

Nabízí skvělou hratelnost, kterou si díky propracovanému ovládání vychutnají i konzoloví hráči. Právě po stránce ovládání i celého konceptu hry je vidět rozhodně posun kupředu, který katapultoval rudý poplach na čelo celé C série. Zamrzí jedině absence různých multiplayerových režimů a některé zbytečné chyby, proto dostává xboxová verze o chlup nižší hodnocení než ta PCčková.

Nejnovější články