Autor: Warlock Publikováno: 14.února 2009 | Verze hry: prodávaná/X360/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
Welcome back, Commander Přestože by se mohlo někomu zdát, že žánr RTS na konzolích přešlapuje na místě, každá RTS od EA dokazuje opak. Tam, kde si Tiberium Wars vypůjčil menu pro stavění budov z LOTR: Battle for Middle-Earth II a datadisk Kane's Wrath přidal šikovné kolečko pro snadnější ovládání, se nyní v RA3 vývojářům podařilo dát hráčům na výběr, jakým stylem budou svoji armádu kočírovat. Mám na mysli například označování více jednotek na mapě, které lze provést několika víceméně rovnocennými způsoby. Lze buďto označit pomocí tlačítka „X“ všechny jednotky na mapě, poté stisknout pravé dolní tlačítko (Right Trigger) a pomocí analogové páčky v zobrazeném kolečku vybrat určitý druh jednotky. Stejnou funkci plní i dvojité poklikání klávesou „A“ na onen vybraný typ jednotky či si můžete vytvořit vlastní skupiny jednotek. Trochu horší situace už nastává, pokud chcete z velkého chuchvalce stejných jednotek vybrat jednu konkrétní a použít například její speciální schopnost. Buďto můžete zkusit své štěstí v již zmiňovaném kolečku nebo trochu pracně vybírat pomocí analogových páček a prát se s magnetismem kurzoru, což má většinou fatální následky, pokud jste právě zavaleni hordami nepřátel. Mocné kolečko Výše zmiňované hrátky s kolečkem jsou pouze drobným výčtem jeho schopností. Pokud jste již měli co dočinění s Kane's Wrath, budete se cítit jako doma prakticky okamžitě. Navíc se jeho služby notně rozšířily a většina úkonů dříve dostupných z jiných nabídek nebo přes jiná tlačítka je nyní snadněji dostupná. Ať už jde třeba o podpůrné zbraně, speciální schopnosti či chování vybraných jednotek. Nejdůležitějším údělem kolečka však vždy zůstává správa jednotlivých výrobních front a stavba budov. Pokud je některá z nich připravena na postavení, stačí zmáčknout pravé dolní tlačítko (Right Trigger) a dvakrát klávesu „A“ pro finální umístění. Stále však platí, že tu samou činnost můžete vykonat i označením dané budovy, ať už jde o Construction Yard či kasárna. Přes kolečko je rovněž možné hromadně označovat veškeré námořní, pozemní či letecké jednotky. Trocha srovnání Porovnávat po stránce ovládání Red Alert 3 a hlasových příkazů EndWar by nebylo úplně košer. Obě dvě hry jsou totiž cíleny na jinou skupinu zákazníků a tam, kde si v EndWar vystačí se sedmi druhy jednotek a tvrdým dodržováním systému „kámen-nůžky-papír“, nastupuje Red Alert 3 s obrovským množstvím jednotek, které jdou různě kombinovat, transformovat či mají velmi zajímavé speciální schopnosti. Výše zmíněná komplexnost má však za následek to, že skrze gamepad stále nejste schopni naplno využívat všech dostupných možností dostatečně rychle. V tomto ohledu bude mít PC (resp. myš) vždy navrch a žádná kombinace ovládání pomocí gamepadu či hlasových povelů se mu nevyrovná. Navíc si žádá daleko více praxe a dobré dvě hodiny zabere, než si budete moci říci, že jste alespoň trochu rychlí. Chybky se najdou Stejně jako v případě Tiberium Wars si musím povzdychnout nad tím, jak přesnou kopii PC verze vývojáři té xboxové vytvořili, co se týče umělé inteligence protivníka. Ten je na nejtěžší obtížnost stejně vychytralý a hlavně rychlý jako na PC a vy ho prakticky nemáte šanci s gamepadem dohnat. To dost svádí vybírat si vždy přímočařejší postup a ochudit se o natolik bohatou komplexnost Red Alert 3. další obrázky v galerii Závěr Co se týče ovládání hry na konzolích, nabízí Red Alert 3 to nejlepší, co jsem měl do této doby možnost spatřit. To však ještě neznamená, že by se počítače měly obávat o svojí nadvládu v rámci žánru nebo že by hlasové povely v EndWar neměly žádný smysl. V druhém případě jde hlavně o propastný rozdíl v komplexnosti obou titulů. Ze všeho nejvíce mě však zamrzela absence různých multiplayerových režimů a opakování těch samým chyb jako v případě Tiberium Wars, které plynou pouze z toho, že se vývojáři snažili vytvořit skutečně precizní kopii PC verze, ale zapomněli na některé důležité maličkosti, které obě platformy odlišují. Celkově však Red Alert 3 rozhodně nezklamal, přináší moře zábavy a ve spoustě ohledů překonává Tiberium Wars. Jako největší přínos pro sérii beru kooperativní kampaň, zajímavou třetí stranu konfliktu a důraz na námořní bitvy a stavění na mořské hladině. Stáhněte si: Demo, Trailery, Patche, Videa... Související články: Recenze PC verze, Rozhovor, Dojmy z bety, Preview, Novinky, Command & Conquer 3 PC recenze a X360 recenze, C&C3: Kane's Wrath recenze |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |