Richard Burns Rally CZ - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Richard Burns Rally CZ - recenze

17. 9. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Přepište dějiny! Vše, co se doposud honosilo přívlastkem rallye simulátor, bylo jenom "jako". Richard Burns Rally v podstatě redefinuje celý žánr, takže se s hodnocením vyplatilo počkat na krabicovou verzi s českým dabingem.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 17.září 2004
První česká recenze finální verze hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/česká s patchem 1.01
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Tak jsme se konečně dočkali vypuštění netrpělivě očekávané PC verze simulátoru Richard Burns Rally. Tvůrci nás sice nechali trochu trápit, vždyť verze hry pro PS2 a Xbox už jsou nějakou tu chvíli venku, ovšem někdy se maličko počkat opravdu vyplatí. Třeba už jen kvůli slíbeným vylepšením, o kterých si hráči na konzolích mohou nechat jenom zdát. Nakonec o tom, že hra s postupujícím časem zraje jako víno a že její tvůrci nezahálejí, jsme se mohli přesvědčit na vlastní oči. Ač jsme měli (podobně jako konkurenční "magazíny-rychlokvašky") k dispozici ne zcela vyladěnou review-verzi, která byla stará asi dva měsíce, počkali jsme s recenzí raději až na finální českou hru, která je i podle slov samotných autorů dost odlišná. V tomto článku tedy hodnotíme krabicovou verzi, kterou si díky společnosti CD Projekt můžete pořídit i vy a to kompletně v češtině.

Přepište dějiny
Dnes již klasickou hlášku Roberta Záruby jsem si nevypůjčil náhodou. Vše, co jste až doposud hráli a co se honosilo přívlastkem rallye simulátor, bylo jenom "jako". Richard Burns Rally totiž rázně řeší veškeré dohady a v podstatě redefinuje celý žánr. On je simulace, všechno ostatní (Rally Trophy stojí trochu stranou) je arkáda. Tím samozřejmě nechci říct, že „to ostatní“ je špatné. Ale pokud to myslíte opravdu vážně a chcete maximální zážitek z rallye, máte jedinou možnost.

Na druhou stranu, tahle hra jde opravdu do hloubky a rozhodně není určena všem. Je proto dobré zvážit, kolik času jste ochotni jí věnovat a jestli vám to úsilí vůbec stojí za to. Pro sváteční jezdce asi dál zůstane jedničkou Colin McRae Rally a pro ty ostatní, kteří se chtějí alespoň pokusit, je tu dnešní recenze. Dozvíte se, jestli bezpodmínečně potřebujete volat a pedály, jestli je opravdu tak těžké být rallye šampiónem i jestli soudruzi z Warthogu udělali někde chybu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Herní módy
Hlavní menu nabízí zhruba stejné volby, jako každá jiná rallye hra. Díky kompletnímu překladu do češtiny navíc netřeba cokoliv zdlouhavě vysvětlovat, názvy mluví samy za sebe. Rally škola je opravdu výukový mód, vhodný pro nováčky i pokročilé (viz dále) a Rychlá rally skutečně umožňuje okamžitě naskočit do auta a profrčet kteroukoliv erzetou. Naproti tomu Sezóna odstartuje vaši pouť celým šampionátem a provede vás ročníkem rallye hezky postupně, kontinent po kontinentu a soutěž po soutěži (viz tabulka níže).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva První zklamání způsobí mnohým asi Hra více hráčů, zvláště pak těm, kteří se těšili na síťová klání a na hru po internetu. Nic takového tady není a multiplayer je přítomen pouze formou Hot-Seat závodů, kdy se střídáte na jedné židli, před jedním počítačem. Ale ruku na srdce, jak byste chtěli jezdit rallye online? Na klasických rychlostních zkouškách to nejde a něco jako okruhové závody v Richard Burns Rally nenajdete. Update - nyní je k dispozici neoficiální prográmek RBRNet, se kterým si mohou zahrát dva lidé proti sobě přes internet nebo lokální síť.

 Říkal tu někdo Challenge?
Poslední položkou v menu je mód Richard Burns Challenge, který sice zůstal nepřeložen, každému je ale pravděpodobně jasné, že zde půjde o opravdovou výzvu, totiž o soupeření se samotným Burnsem. A opravdu, z každé rallye byla vybrána jedna erzeta, na které se můžete pokusit změřit své síly přímo s šampiónem roku 2001. Děje se tak řekněme v reálném čase, neboť závodíte proti „ghost-car“, se kterým odjel stejný úsek trati sám Richard Burns. Výraz „můžete se pokusit“ jsem rozhodně nepoužil náhodou, tuhle výzvu doporučuji zkoušet až po pár dnech, kdy už budete mít něco odježděno. Jinak riskujete újmu na svém sebevědomí, jelikož držet krok s průsvitným obrysem mistrova vozu opravdu není legrace.

V praxi to vypadá asi tak, že krátce po startu ještě stíháte sledovat počínání maestra na trati – jede sotva pár metrů před vámi. Po prvním náročnějším úseku či sérii obtížnějších zatáček ale většině hráčů zmizí v lese, případně za obzorem a dříve než v cíli ho znovu neuvidíte. Velmi potupná je také hláška, o jeho průjezdu fotobuňkou na konci erzety, zvlášť když vy se k ní doplazíte klidně s minutovým zpožděním. Ale jak jsem už napsal, po několika dnech tréninku se časy zlepší a z vlastní zkušenosti mohu říct, že neporazitelný určitě není.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tři, dva, jedna... Start!
Absolutně nepochybuji o tom, že každý po prvním spuštění hry okamžitě skočí za volant a netrpělivě otestuje chování vozu na trati. Ani já nebyl výjimkou. Pravda, sice jsem seznámení absolvoval koncem léta na již zmíněné review verzi, takže jsem nemohl vzít v potaz „varování“, kterých je plná krabice i manuál, ale stejně. Jak se asi sami přesvědčíte, není to dobrý nápad. V první, nejpozději ve druhé zatáčce totiž vyjedete z trati. Pokud jste si navíc bláhově zapnuli poškození, bude to možná i to poslední, co uděláte – kontakt se stromem či pařezem škodí nejen vaší reálné Škodovce, ale i virtuálnímu soutěžnímu speciálu. Kdo se chytře poškození vyhnul, patrně bude jen udiven, jak špatně to WRCčko brzdí a vůbec, jak špatně se řídí. A kde je chyba? Jedete snad příliš rychle? Brzdíte moc pozdě? Nebo za to může klávesnice?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdepak, na vině je Colin McRae :) Pokud můžeme někomu „poděkovat“, je to právě tahle asi nejznámější rallye série. To tam jsme se všichni naučili jezdit stylem brzda-plyn. To on nám vtloukl do hlavy, že rallye znamená široké cesty a téměř nezničitelná auta. A díky němu žijeme v omylu, že jezdit rallye není zase taková věda, protože vodit auto smykem každou zatáčkou je legrace a mistrem světa se člověk stane maximálně za půl hodinky. No a pak se objeví jiný chlapík, nějaký Richard Burns a ten říká pravý opak. Třeba že zvládnout sílu tří set koní není snadné. Že trať je široká sotva na jedno auto a na chyby není místo. Že i malá chyba znamená velké problémy a jedna větší rána ukončí vaše šance v celé soutěži. Kde je tedy pravda?

 Škola základ života
Pravdu má samozřejmě Richard Burns a v rallye škole vám to hned také dokáže. V několika výukových lekcích se přeneseme do Walesu, respektive do Forest Experience Rally School, kde začínal v patnácti letech svou kariéru i mladý Richard. Teď, už v pozici zkušeného profíka, vás postupně seznámí s pravidly a zákonitostmi jízdy s vozem WRC. Celá škola je zpracována trochu v duchu Gran Turisma - nejdříve se dozvíte zadání, pak mistr předvede, jak by to asi mělo vypadat, a nakonec nastoupí hráč a pokusí se ukázat, že dával pozor a vše pochopil.

Postupně se naučíte najíždět správně do zatáček, jak využívat (a vlastně také vyvolat) přetáčivost či naopak nedotáčivost vozu i jak efektivně použít ruční brzdu při průjezdu zatáček o 180 stupňů. Své místo tu má rovněž výuka řízeného smyku, skandinávský švih a technika brždění levou nohou. Vysvětleny jsou i rozdíly v jízdě na šotolině a asfaltu, stejně jako řízení vozu s měkkým a tvrdým podvozkem. Nic z toho tady samozřejmě není náhodou a pokud máte v plánu zajíždět konkurenceschopné časy, budete se muset všechno naučit. Zní to možná složitě, naštěstí vše je maximálně přehledné a pro zjednodušení jsou ještě podél trati rozmístěny barevné kužely, abyste věděli kde brzdit, kde akcelerovat a kudy vede pomyslná ideální stopa.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vozový park
Množství automobilů, které jsou k dispozici, není zrovna omračující. Hra obsahuje pouze osm soutěžních speciálů, což v porovnání s ostatními (znovu ten zpropadený Colin) opravdu není na omdlení. Richard Burns je ale o kvalitě, nikoliv kvantitě. Všechna auta by měla disponovat realistickým fyzikálním modelem a v jejich chování na trati by se rozhodně měl odrazit výkon motoru, kroutící moment, váha i použité pneumatiky. A protože všichni se běžně vozy WRC proháníme, tohle všechno také bezpečně poznáme :) Zanechme ale ironie, rozdíly mezi vozy určitě poznat jdou a sám jsem se docela divil, jak těžko jsem si zvykal na Peugeot 206 po sezóně odjeté se Subaru Impreza.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A kdo tedy stojí ve virtuální garáži? Zpočátku je docela prázdná, na úvod je k mání jen trio Subaru Impreza 2003, Mitsubishi Lancer Evo VII a Toyota Corolla. Už během úspěšného plnění úkolů v autoškole se ovšem odemkne prakticky celá nabídka a vaši garáž postupně doplní také Hyundai Accent, Peugeot 206, Citroen Xsara a MG ZR Super 1600, které, jak už název napovídá, jako jediné nesplňuje specifikaci WRC. Docela mi uniká i jeho zařazení do hry a „zamknutí“ na úvod. Podobně slaboučkou dvoukolku bych očekával spíš k rozehřátí a na trénink – těžko se k ní vrátíte po svezení s WRCčkem.

Všichni dobří počtáři jistě čekají na slíbený osmý vůz. Bude to Ford Focus? Nebo snad Škoda Octavia či dokonce Fabia? Kdepak, tyhle dvě automobilky byly bohužel ignorovány, možná i díky sérii WRC pro PS2 a licenci, kterou vlastní Sony. Bonusovým osmým vozem je další Subaru Impreza, tentokrát model 2000 a získat ho není snadné. Obdrží ho pouze ti, kteří dokončí školu Forest Experience s perfektním hodnocením – všechny úkoly lze splnit s razítkem „prošel“ (stříbrná hvězda) nebo s pochvalou od mistra (zlatá hvězda).

 Tratě
Hra nabízí celkem šest světových rallye. Každá soutěž je tvořena šesti rychlostními zkouškami, dohromady se tedy svezete na šestatřiceti tratích. Jenže, dvě erzety každé rallye se druhý nebo třetí den závodu jedou v opačném směru než dřív. Co z toho plyne? Tratí je vlastně jen 24. Není to málo? U konkurenčních her bych už možná psal jedno veliké mínus, ovšem tady je to stejně jako v případě aut o kvalitě. Tak především, všechny rychlostní zkoušky jsou vytvořeny podle skutečných tratí, na kterých se opravdu rallye soutěže jezdí. Možná jste také viděli srovnávací fotografie reál vs hra a pokud u nich chyběly popisky, byl někdy docela problém hned určit, co je co. Ano, s takovou pečlivostí bylo vše převedeno do digitální podoby.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Netýká se to o ovšem pouze grafického zpracování, teď mluvím především o 3D modelingu. Věřte nebo ne, ale všechny erzety mají dokonalý trojrozměrný povrch, včetně vyjetých kolejí nebo děr a výmolů. Tam, kde má Colin McRae Rally 2004 plochou dvourozměrnou silnici, na kterou nalepí texturu s namalovaným pásem trávy a šedivým výmolem, namontovali tvůrci Richarda Burnse cestu s opravdovým profilem. Tradiční vyjeté koleje, po stranách příkopy, tu a tam rozbitá silnice plná nepříjemných překvapení v podobě děr. Takhle to je ve skutečnosti a takhle to je i ve hře! A to už vůbec nemluvím o tom, že profil tratě se mění s projíždějícími vozy – pokud startujete až vzadu, soupeři vám cestu mírně zametou. Nebo o tom, že během deště se ve výmolech drží voda a že vletět do hluboké louže v rychlosti 150 km/h není sranda.

ZÁVODNÍ SOUTĚŽE V RICHARD BURNS RALLY
Pirelli International Rally – první soutěž sezóny. Jede se na anglickém venkově, převážně po lesních a venkovských cestách. Povrch tvoří rychlá šotolina, erzety jsou úzké - to ostatně platí pro všechny tratě v RBR – a pokud zaprší (v Anglii jev poměrně častý) také velmi kluzké. Valná většina bezprostředního okolí je poseta statnými stromy, občas tu je i paseka, ovšem plná nebezpečných pařezů a větví.

Rally Hokkaido – relativně zánovní rallye, poprvé se jela až v roce 2002. Erzety jsou znovu šotolinové, zhruba polovina je situována na polní cesty, zbytek provede jezdce hustými japonskými lesy. I přesto, že je teprve druhá v pořadí, je opravdu nepříjemná, místy až pekelná. Za všechno může bujná vegetace, uzoučké lesní cesty jsou z obou stran obklopeny nejen stromy, ale i množstvím keřů a vysoké trávy - viditelnost je tedy mnohdy minimální. Na ostrově Hokkaido navíc velmi často prší, popravdě si nevzpomínám na závod, který by nebyl doprovázen hustým deštěm či alespoň mrholením. Krásný slunečný den si lze navolit jen v Rychlé Rally.

Arctic Lapland Rally – jediná soutěž ve hře, která se jede na sněhu a ledu. Není divu, jsme ve Finsku, nedaleko severního polárního kruhu. Krásná, byť poněkud drsná příroda nabízí úchvatný výhled na typická finská jezera pokrytá ledem, vše lemují zasněžené zástupy stromů. Cesty jsou sice kluzké, ovšem na některých místech i překvapivě široké. Po zkušenostech z Japonska jsem čekal další problémy, avšak v Richard Burns Rally není sníh a led až takovým strašákem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
srovnání fotky skutečné trati s jejím přenesením do hry (další v galerii)

Rally USA – je velmi rychlá, situována do Arizony a Jižní Nevady. Šotolinové cesty jsou pěkně široké, na spoustě úseků dostanete ze svého vozu maximální rychlost. Naneštěstí v zápětí většinou následuje nepříjemná a ostrá zatáčka. Terén je hodně členitý, nakonec nedaleko se rozprostírá světoznámý Grand Canyon. Užijete si tedy častých letů přes horizont, nápovědy spolujezdce, co je za ním, jsou mnohdy klíčové :)

Rallye Mont Blanc – francouzská soutěž, jezdí se na tratích, které hostily rallye závody už v roce 1966. Jediný závod na asfaltu, ale neradujte se předčasně. Pokud jste rádi jezdili Francii a Itálii v Colin McRae Rally, tady budete asfalt asi nenávidět. Horské rychlostní zkoušky jsou velmi, ale velmi úzké :) a asfalt hrbolatý, takže auto neustále poskakuje. Na jedné straně silnice je většinou příkrá stráň, na té druhé není nic, jen několikametrový sešup dolů – to je typický obrázek tratě. Ve zvlášť nebezpečných úsecích vás před pádem chrání ocelová svodidla, na spoustě míst je ovšem ztlučeno jen provizorní zábradlí z kulatiny. Náraz do něj se nedoporučuje, dřevěné kůly jsou nekompromisní. Doporučen je naopak trénink s ruční brzdou v autoškole, tolik zatáček o 180 stupňů jste ještě neviděli.

Subaru Rally Of Canberra – slunná Austrálie, poslední závod sezóny. Další rychlá soutěž a znovu velmi nebezpečná. Jede se lesy i pustinou, střídají se tu široké rychlé úseky i technické pasáže obklopené stromy. Ty jsou zvlášť nepříjemné, profil tratě připomíná Francii – na jedné straně relativně bezpečná stráň, na té druhé propad zhruba o tři metry do hlubokého lesa. Stačí opravdu málo a záď vašeho vozu skončí po smyku mezi stromy. Pokud jsou okolo diváci, lze to ještě zachránit, jinak pro vás závod i sezóna končí.

 Opravdový simulátor
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Fyzika a chování aut na trati je jedním slovem úžasné. Mezi rallye hrami RBR jednoznačně nemá konkurenci a dost možná v tomhle ohledu poráží i většinu ostatních závodních her, ať už se snaží simulovat cokoliv. Jak Richard Burns říká v jedné z úvodních jezdeckých zkoušek, chování závodního auta při nízké rychlosti se nijak neliší od běžného vozu. Každý majitel řidičského průkazu si tak v Rally škole může okamžitě srovnat své dojmy s reálem. Při závodním tempu už se znovu dostáváme do roviny spekulací, to ovšem nemění nic na tom, že realističtější rallye hra zatím neexistuje!

Tohle se opravdu nedá moc dobře popisovat, tohle si zkrátka musíte sami vyzkoušet. Vyzbrojeni poznatky načerpanými přímo od mistra Burnse v autoškole a vybaveni zážitky ze sledování záznamů na Eurosportu :) vyrazíte na trať a nestačíte se divit – je to jako ve skutečnosti. Je vážně zážitek, když před zatáčkou sundáte nohu z plynu, pošlete vůz do řízeného smyku, pověsíte se na vnitřní straně koly za krajnici a krásně zatáčku vykroužíte. Výborná je také pekelná akcelerace, zvlášť při použití techniky brždění levou nohou. Jde o to, že pravou nohu neustále necháváte na plynu a levou si plynule přibržďujete. Auto se začne mírně přetáčet, tahle technika vám ovšem zajistí vysoký kroutící moment i tlak v turbodmychadle, takže až se narovnáte do směru další jízdy a uvolníte brzdu, ze zatáčky doslova vystřelíte.

 Auto není vznášedlo
Skvělý zážitek mi připravil také opakovaný záznam mého počínání na trati. Replaye jsou mimochodem udělány perfektně, kamery sledující váš vůz jsou přiměřeně roztřeseny, jakoby se kameraman opravdu snažil zachytit rychle jedoucí auto. Virtuální režie plynule stříhá záběry z kamer na trati, občas přijde i prostřih ze zpravodajského vrtulníku, jehož houpavý obraz doplňuje ještě nezbytný svistot rotoru. Co víc, opakovačky jdou i uložit. Škoda, že chybí rychloposuv nebo naopak zpomalení, pro vychutnání zvlášť vypečených průjezdů. Mimochodem už existuje tzv. camera hack.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z čeho jsem byl ale při sledování záznamu v šoku asi nejvíc, bylo chování vozu na trati, respektive jeho kontakt s povrchem. Když jsem poprvé viděl auto z exteriéru (řídím většinou z kamery na předním nárazníku) a moje Impreza se vznesla na horizontu, předvedla se v plné parádě práce podvozku a odpružení. Kola se plynule a zcela samozřejmě vyvěsila, po pár metrech letu vzduchem vůz krásně dopadl na všechna čtyři a s klasickým zhoupnutím pokračoval vesele dál. Vtip je v tom, že pneumatiky jakoby skutečně měly kontakt s vozovkou a také hmotnost vozu působila naprosto reálně. To člověka překvapí, zvlášť když až doposud vídal, jak auta ve hrách různě plavou a vznáší se snad milimetr (nebo spíš pixel) nad vozovkou.

 Rallye doopravdy
Nejen fyzika a chování vozu je v Richard Burns Rally blízko skutečnosti. Autoři jsou si vědomi i podstaty rallye závodů a snad poprvé se tedy můžeme v PC hře cítit jako při opravdovém šampionátu. Před každým závodem si například lze projet trať a otestovat nastavení auta. Na startu etapy je nutno zvolit vhodné obutí, podle předpovědi počasí a někdy je to vskutku alchymie. Potěší i pořadí startujících – první samozřejmě vyjíždí vedoucí posádka a musí tak „vyčistit“ cestu pro soupeře. V průběhu rallye se pak pořadí otočí a ti nejlepší jdou až na konec. Ano, tohle je naprosto normální, ale říkejte to někomu v Codemasters. Totéž platí i pro pomoc, v případě vyjetí z trati. Někde stačí stisknout klávesu reset (víme, o kom je řeč) a jste zpátky na silnici. U Burnse musí vůz nejdříve stát, až potom se můžete pokusit přivolat na pomoc diváky. Ano, pokusit - při havárii na nejvyšší obtížnost a na špatně dostupném místě bez diváků se jí taky dočkat nemusíte.

 Vylaďování vozu a servis
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Úžasné jsou rovněž možnosti při nastavení auta. Už jsem to psal mnohokrát, ale zapomeňte na Colina, tentokrát na jeho setup po čtverečkách. Tady se šteluje svornost diferenciálů, tvrdost a zpětný ráz tlumičů, tuhost pružin, geometrie, tlak pneumatik i brzd, vyhrát si můžete i s nastavením převodových poměrů. Co dodat? Snad jen že nic takového tu ještě nebylo (opět) a že pár profilů už je přednastaveno. Takže se budou chytat i všichni ti, kteří zrovna nejsou mechaniky u nějaké rallye stáje.

Když už byla řeč o servisu, pochválím i tuhle část. Nejen že po každé erzetě následuje servisní zóna, kdy mají vaši mechanici dvacet minut na opravu vozu. Ale konečně byl použit zdravý rozum a opravy i čas, který zaberou, je reálně vypočten, podle míry poškození. Pokud jinde zabere výměna předního blatníku stejně času jako obnova totálně zdemolovaná karoserie, Richard Burns na to jde od lesa. Přesně vidíte míru poškození i odhad hlavního mechanika, jak dlouho oprava potrvá. Za překročení limitu následuje penalizace, vyplatí se proto zvolit jen ty části, které opravdu nutně potřebujete. Skvělé je rovněž zpravodajství ze servisu, které hlásí, co se zrovna děje, stylem: "demontuji tohle, opravuji tamto, montuji to zpátky" atd.

 Podivné poškození
Moje první a vlastně jediná vážná kritika na Richarda Burnse se snese na použitý model poškození. Lze si zvolit několik úrovní, vůz se může poškozovat jen vizuálně a pro oko (což uvítají v začátcích snad všichni), stejně tak si ovšem můžete nastavit maximální realitu (tohle uvítají naprostí šílenci), kdy se přidávají i „náhodné“ potíže s elektronikou, převodovkou, mazáním a podobně. Po kontaktu s menší překážkou například poškodíte chladič a z motoru se nejen kouří, ale ozve se i kontrolka teploty. Jindy se s vámi po neopatrné jízdě rozloučí převodovka a zanechá funkční jen jeden-dva stupně. Stručně řečeno, jedna chyba a jste rádi, když auto vůbec jede a nemusíte ze soutěže odstoupit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co už ale není tak úplně skvělé je destrukce auta a odpadávání jeho částí. Při vymetání příkopů často ztratíte přední nebo zadní nárazník. OK. Občas auto pošlete do stromu, na skálu nebo do stráně a pomačkáte plechy. Fajn. Nevyvarujete se ani přemetů přes střechu, kdy obrysy karoserie začínají ztrácet svůj tvar a okna jsou plná pavouků (nikdy se nevysypou, mají přece bezpečnostní fólii). Výborně.

Jenže z auta odpadávají i věci, které by to dělat neměly a některé části jsou naopak zcela nezničitelné. Velmi často jste například svědky utržených dveří, naproti tomu přední světla jsou absolutně nesmrtelná. Už nemáte nárazník, ani přední masku, kryt motoru je zmuchlaný k nepoznání, z chladiče se kouří… ale světla jsou s vámi pořád. Největší mínus je ovšem výdrž podvozku, respektive kol. Tak častou závadu jako je poškození zavěšení, neřku-li utržení celého kola tu nenajdete, o defektu ani nemluvím. Je to škoda - po realitě, jakou Warthog předvedl na chování auta, při použité fyzice a možnostech nastavení vozu bych prostě čekal mnohem víc.

RALLY MIZÉRIE POSLEDNÍCH LET
Je to až k nevíře, ale ačkoliv od dob prvních rallye her od Europressu (série Rally Championship) uplynulo skoro deset let, nikdo za tu dobu nevydal na PC nic, co by se alespoň trochu blížilo realitě. Ještě nedávno bysme asi pěli slova chvály na Rally Championship 2000, někteří by možná favorizovali Colin McRae Rally 2 - i když osobně bych hlasoval spíš pro stařičký první díl. Každopádně z posledních let nelze jmenovat prakticky nic, třetí a čtvrtý Colin byl cokoliv jen ne simulace, dokonce i Rally Championship Xtreme (také od Warthogu) měl k reálu hodně daleko. A pokud šalamounsky vynechám skvělou Rally Trophy s tím, že jsou to závody historiků, tudíž trochu jiná kategorie (podobně jako Grand Prix Legends mezi formulemi), těžko šlo dříve zvolit pomyslného krále žánru. Nyní se snad začíná blýskat na lepší časy, blízko vydání jsou Colin McRae Rally 2005 a Xpand Rally, zatímco později se setkáme s Euro Rally Champion nebo Cross Racing Championship.

 Volant versus klávesnice
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jak už bylo řečeno, Richard Burns Rally je tím nejrealističtějším simulátorem rallye závodů, který doposud vznikl. Je tedy nasnadě, že k jeho ovládání je kvalitní volant s pedály tou nejlepší volbou. Ideálně pak s force-feedbackem, abyste si naplno vychutnali nerovnosti tratě a rázy do volantu po skocích přes horizont. Hned ale musím uklidnit hráče, kteří volant a pedály nemají. Burnse lze skvěle (!) ovládat i na klávesnici, jelikož páni tvůrci s touhle variantou počítali a zvládli ji opravdu na výbornou. Už defaultní konfigurační soubor je velmi dobře vyvážen a po chvilce cviku (to víte, volant je volant) by vám řízení na „digitálu“ nemělo dělat potíže. Pod definicí kláves jsou navíc ukryty i rozsáhlé možnosti dolazení – nastavit lze citlivost kláves, rychlost odezvy atd. S malou nadsázkou lze dokonce říct, že s jezdit s klávesnicí je snazší než s volantem – přinejmenším se nemusíte prát s force-feedbackem.

 Technické zpracování
Grafika a zvuk sice není zrovna u simulátoru to hlavní, krátkou zmínkou ale nic nepokazíme. O skvěle vymodelovaných 3D cestách už řeč byla – nemají konkurenci. Okolí tratě už je chudší, skoro veškerá vegetace je pouze dvourozměrná, ve 3D jsou jen ty nejsilnější kmeny stromů a také diváci, fotografové či další přihlížející. To ale vůbec nevadí, jednak v rychlostech, jakými se jezdí, si toho stejně nevšimnete a potom, hardware který by umožnil všechny ty keříčky, stromečky a trsy trávy zobrazit trojrozměrně zatím není. Také modely aut asi netrhnou rekord v počtu polygonů, Colin je v tomhle o fous dál, stejně jako v efektech typu zvířený prach za vozem. Celkově je ale grafika velmi pěkná a nikoho snad vyloženě neurazí. Hra mimochodem nefunguje na GeForce 4 MX, musíte mít grafickou kartu s podporou pixel shaderů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Zvuky jsou lehce nadstandardní, ani ne tak kvalitou, jako spíš množstvím. Potěší hlavně efekty ozývající se zevnitř vozu - všelijaké vrzání, skřípání a cvakání kdo ví čeho zní realisticky, byť chvílemi poněkud znepokojivě :) Pobavilo mne také bonusové video, které CD Projekt přidal na cédéčko se hrou. Zachycuje velmi názorně, jak taková výroba zvuků pro rallye simulátor probíhá - banda zvukařů demoluje na vrakovišti nebohý vůz, v rukou palice, ocelové tyče a kladiva. Následuje shazování vraku z výšky, běhání a tahání různých částí auta po silnici, vše za doprovodu chlapíka s mikrofonem. Výborný je také soundtrack, titulní skladbu Burns Attack má na svědomí známý DJ Paul Oakenfold, jako podkres pro opakovačky posloužil mimo jiné Andy Hunter s hitem Go (znáte jistě z Matrixu) a oblíbil jsem si také velmi chytlavou Cruel Youth od Pepe Deluxe.

 Kompletní česká verze
O lokalizaci hry se postaral CD Projekt a jak už z titulku vyplynulo, přeloženo bylo mluvené slovo i veškeré texty. Není jich sice mnoho, ono srovnávat závodní hru například s RPG asi nelze, nicméně zadání úkolů v Rally škole je - už kvůli pochopení toho co po vás pan Burns vlastně chce - určitě lepší mít v mateřštině. A totéž platí o nastavení vozu a opravách v servisu. Překlad je bez chyb, moje připomínka směřuje snad jen ke zpravodajství ze závodu, které se zobrazuje ve spodní části obrazovky v průběhu oprav. Věty typu „Jezdec XY byl nahlášen nezraněn po jeho zavadil o strom“ nebo „…byl nahlášen otřesen po jeho sjel napůl do příkopu“ nezní zrovna česky. Je ale třeba pochopit, že tyhle zprávy se skládají z několika řetězců, s čímž si náš jazyk neporadí zrovna snadno. Tyto věci ale mají být opraveny v chystaném patchi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na výbornou ovšem dopadl dabing, který zní naprosto přirozeně. Party Richarda Burnse (autoškola) namluvil úspěšný český rallye jezdec Roman Kresta, jako spolujezdec v roli Roberta Reida pak vystupuje Jan Tománek, Krestův skutečný parťák. Oba pánové, ač nejsou žádní herci, odvedli ve studiu (fotky) dobrou práci a pokud lze někomu poděkovat za případné úspěchy ve hře, je to právě Jan Tománek. Richard Burns Rally totiž nejde jezdit jen „na oči“ a naslouchat spolujezdci je zde prakticky nutností. Kromě pekelného soustředění během jízdy je čtený rozpis jedním ze základních kamenů dobrého výsledku. Navigátor hlásí řidiči zatáčky se značným předstihem (lze nastavit, další z vychytávek RBR) a jen pohodové tempo a souhra obou členů posádky zajistí úspěch. Pro případné škarohlídy byl ovšem ve hře ponechán také anglický dabing, takže kdo chce otestovat na sedadle spolujezdce také Roberta Reida, má možnost.

Stáhněte si: Patch, Trailery, Videa, Cheaty..., Modifikace, Demo vyjde 1.10.

Související články: Novinky

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dríve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejradeji má hry sportovní a závodní, prípadne akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyložene nezavrhuje



 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Jednoznačně nejlepší rallye hra, která kdy vznikla. Richard Burns Rally je prostě neuvěřitelný a nechybělo málo, aby byl i naprosto dokonalý. Nezbývá než doufat, že mezi hráči zaboduje, bude komerčně úspěšný a dokáže, že o realistické simulace mají virtuální závodníci zájem.

Nejnovější články