Recenze na Ring Fit Adventure je něco jiného než recenze na klasické hry. Ostatně klasickou hrou není ani sama RFA. Následující řádky tak berte jako pokračování článku První týden s Ring Fit Adventure, který byste si měli nejdřív přečíst. Níže už proto nebudu opakovat základní koncepty a probírat věci, které jsem řešil minule.
Kampaň
Hlavním tahákem Ring Fit Adventure je příběhová kampaň, jejíž přímočarý začátek je tu jen na zahřátí. Co do mechanik hra poměrně brzy nabobtná a vykvete, ale příběh kvést ani nezačne. Zápletka z klasických mantinelů nintenďáckého protáčení očí nevybočí a až se skrze více či méně povedené slovní hříčky dostanete na konec, odměnou vám bude váš vlastní progres, nikoliv uspokojivé rozuzlení napínavého příběhu.
Více než kde jinde ale nad příběhem v RFA přivřu oči, uši, zatáhnu žaluzie a zabouchnu dveře. Repetitivní příběhové scénáře, úkoly a opakující se střety s hlavním padouchem nevadí. Často repetitivní příběhové prvky kampaně totiž podtrhují hlavní pointu: samotná podstata cvičení leží na neustálém opakování a stejně jako v případě cvičení se zdejší repetitivnost nerovná nudě.
Kampaň na vás totiž každou chvíli hází nové prvky, systémy, koncepty, cviky a mechaniky, takže jakkoliv se prostředí časem poněkud okouká, o chytře navržených herních systémech to říct nejde. A víte co... Ty činky ve fitku jsou taky pořád stejné. Záleží ale na tom, co s nimi děláte.
Barvičkami kupředu
Po pestrobarevném fantasy světě se sice pohybujete primárně joggingem a to je samo o sobě solidní kardio, nicméně hlavním cvičícím prvkem tu jsou souboje. Jejich základní princip jsme si probrali minule, takže popojedem. Netrvá to příliš dlouho a hra před vás hodí důležitý, ale nepovinný systém barevného rozlišení nepřátel a cviků.
zdroj: Archiv
Každý nepřítel i každý typ cviku má svoji unikátní barvu. Silové cviky na ruce jsou červené, nohy fialové, břicho žluté, jóga tyrkysová... A na základní princip vysokou školu nepotřebujete: červeným cvikem sice ublížíte všem nepřátelům, ale těm červeným ublížíte ještě víc.
Hra vám před vstupem do každé úrovně doporučenou barvu cviků sdělí a je na vás, jestli se tím chcete řídit nebo ne. Barvy můžete ignorovat, jen to pak budete mít těžší. Zároveň to ale neznamená, že by byli všichni nepřátelé v dané úrovni jednobarevní. Anoncovaná barva bude převládat, ale narazíte i na další.
Pestrý mix cviků je proto nesmírně důležitý jak ve hře, tak v reálu. Barevné označení nepřátel do hry i do cvičení navíc vnáší jakousi nenápadnou vrstvu taktiky, kdy jsem často přemýšlel jakou barvou chci útočit na koho a zároveň jaké partie chci trénovat jakými cviky. A docela jsem se u takového taktizování a vymýšlení optimálního postupu bavil.
Ekonomické RPG
Jako v každém správném RPG, i v RFA musí hrát jistou roli ekonomika. Ta tu nechybí a jakkoliv vám z ní nepůjde hlava kolem, v potaz ji brát musíte. Každou chvilkou totiž získáváte zlatí mince a ty nemáte jen tak na parádu. Koupit si za ně můžete například cenné suroviny, ze kterých lze vycraftovat užitečné smoothies – zdejší obdobu léčivých lektvarů a posilovacích kouzel (např. dočasně vyšší poškození pro jeden typ cviků). A to si pište, že smoothies potřebovat budete. Srdíček totiž není tolik, nepřátelé na vás každou chvíli útočí a nějak se léčit musíte.
Dalším artiklem k mání je výbava, od různých fitness oblečků, přes tenisky, tepláky, až po trička. Každý kus výstroje něco stojí a každý má jiný pozitivní vliv na nějakou vaši statistiku. Stejně jako v klasických RPGčkách je i tady dobré skočit čas od času do města, navštívit obchodníka, prodat nepotřebné věci nalezené v úrovních a podívat se co má nového. Opět nejde o nic povinného, nicméně čím lepší výbavu máte, tím lépe se vám bude v soubojích přežívat.
Když už jsem u těch typických věcí z RPG, nemůžu nezmínit ani další nezbytnosti žánru. V Nintendu to vzali opravdu poctivě, a tak tu nechybí ani vedlejší úkoly, doplňkové aktivity, věci na rozptýlení a ano, časem se dopracujete i ke klasickému stromu schopností. V něm najdete věci jako zvyšování životů, obrany, různých typů útoku, rozšiřování míst pro schopnosti/cviky apod. Čistě po herní stránce je Ring Fit Adventure v podstatě regulérní RPGčko, stejně jako regulérní sportovní hra.
zdroj: Archiv
Hlavně vydržet
Stejně jako u klasického cvičení zapomeňte na to, že tu budete mít za chvíli hotovo. Při normálním a střídmém hraní půl hodinky až hodinky denně nebo každý druhý den, vám jen ta příběhová kampaň může zabrat až několik měsíců. A vzhledem k nátuře hry nebudete u Ring Fitu „sedět" celý víkend v kuse. To je jako byste celý víkend v kuse makali ve fitku. Pokud nejste extrémně vytrénovaný fitness bůh, dáte si hodinku, maximálně dvě a budete mít dost.
Další herní módy
Do měsíce trvající a postupně se rozšiřující příběhové kampaně vás tu ale nikdo nenutí. Klidně ji můžete ignorovat a hned se vrhnout na regulérně náročné cviky, sety, nebo minihry co hrdlo ráčí.
Minihry jdou použít hezky i jako rozptýlení či jako slušná párty hra. S nízko nastavenou obtížností se u nich mohou vyřádit i mladší ročníky, zatímco dospělí mohou praktikovat podobnou taktiku jako u Super Mario Party: pár skleniček vína a hned je z toho skvělá párty hra. Jen si ale nemyslete, že minihry zvládnete levou zadní. Když se budete snažit, propotíte tričko i u nich.
Samostatné cvičení je pak dobré pro ty, kteří se nechtějí zdržovat s příběhem a RPGčkovými systémy kampaně a chtějí prostě hned teď cvičit. A je to taky fajn, funkční a bezproblémové, nicméně systém progrese v kampani mi přijde příjemně motivující, na rozdíl od samostatných cviků. Ani tam ale o progresi nepřijdete, všechno se vám zaznamenává na profilu a vy si to vždycky můžete zkontrolovat.
Drobné vychytávky
Sám na sobě jsem si ověřil, že se do Ring Fit Adventure dá velice plynule naskočit i po delší pauze. Hra se vás při spuštění zeptá, jestli je obtížnost z minula ok, nebo jestli chcete ubrat (nebo navýšit). Vy si tak můžete jednoduše ubrat a postupně se do toho zase bez problémů dostat a potom obtížnost navýšit.
Perfektní je, že v případě zdravotních problémů, postižení, či jakéhokoliv jiného omezení vám Ring Fit Adventure není zapovězený. Jednoduše si zapnete v menu potřebné asistence, kdy si můžete u nějaké části těla pomoct tlačítky místo samotného cvičení. Pecka, za tohle velký palec nahoru.
Příjemná je taky možnost ušít si sady cviků na míru, a to jak v kampani, tak u samostatných cviků. Vůbec se tak nemusíte potit jako čuňata půl hodiny a pak jít do sprchy. Klidně můžete u hry strávit dvě hodiny s tím, že první hodinu si dáte středně náročné cviky a kardio, zatímco v druhé hodině si odpočinete u protahovacích a jógových cviků na nižší obtížnost. Všechno tohle je jen a pouze na vás a hra vás za to nebude nijak soudit. Ring Fit tak můžete hrát opravdu každý den, a to i když vás z předchozího cvičení bolí svaly jako blázen.
Takhle velká flexibilita může skvěle sloužit i v případě, kdy aktivně žijete i mimo svůj domov. Ring Fit Adventure může váš stávající fitness režim dost dobře doplnit. Pokud například hodně jezdíte na kole či běháte, můžete si v RFA procvičovat horní polovinu těla a nohy jen protahovat. Sám jsem to ocenil, když jsem přišel z lezení na boulderu a druhý den mě z toho bolely ruce. V takovém případě jsem si nastavil cviky na nohy s trochou protahování a hezky se to doplnilo.
Ring Fit Adventure je sympaticky kompatibilní i s domácnostmi plnými lidí a paneláky. Bojíte se, že budete poskakováním rušit sousedy? Nemusíte. Stačí zapnout tichý režim, kdy po vás chce hra místo běhání na místě dřepy a po snížení intenzity vibrací nebudou tak drnčet ani Joy-Cony. Zvuky jsou sice užitečné, ale ty ke cvičení nepotřebujete, stačí koukat na televizi. Bohužel se tu ale ukazuje jedna z velkých nevýhod Switche – absence podpory pro bezdrátová sluchátka, takže ta si na hlavu pro absolutně tiché cvičení nedáte. Pokud to nemáte v domácím zábavním systému řešeno nějak jinak, protože v tomhle není na Switch spoleh.
Z podobného ranku je i mód Multitasking, kdy můžete cvičit i s vypnutou hrou. Někdo jiný v domácnosti tak může okupovat televizi, zatímco vy si budete jednoduše cvičit s kruhem. Jednotlivé cviky zaznamená Joy-Con (zasunutý do speciální drážky v kruhu) a jakmile hru zase zapnete, všechny cviky se vám z Joy-Conu přesunou do Switche, respektive do Ring Fit Adventure. Skvělé řešení pro domácnosti o více lidech s jednou televizí.
Cvičit můžete samozřejmě i bez Switche, bez Joy-Conů a bez televize. Kruh na pilates dodávaný ke hře je téměř standardní (až na ten držák na Joy-Con), tudíž vám v normálním cvičení s kruhem nic nebrání i v případě, kdy nemáte Switch z nějakého důvodu k dispozici.
Závěr
Ring Fit Adventure je, stejně jako každá snaha o fitness, maraton. Perfektní fyzičku a pekáč buchet za měsíc mít taky nebudete, ať cvičíte podle Ring Fit Adventure, YouTube, sami, nebo podle profesionálního trenéra ve fitku.
A stejně jako v každém jiném fitness programu vám jen samotné cvičení pomůže do určité míry. Ring Fit Adventure vás k lepší fyzičce a svalům může přiblížit, ale stejně jako pravidelné a časté cvičení je důležité i všechno ostatní: kvalitní a vyvážená strava, vitamíny, dostatek spánku, nedostatek stresu a vůbec „kvalitní život" tak nějak obecně.
Ring Fit Adventure své mouchy má a zamrzí především absence napojení na fitness aplikace typu Google Fit či Apple Health. Nejdůležitější ale je, že RFA funguje hned na třech rovinách: jako samostatný cvičící nástroj, jako doplněk jiné fyzické aktivity, a nakonec i jako hra. Svým pozitivním přístupem mě od cvičení nikdy neodradil a rád se jím nechám motivovat i v následujících týdnech a měsících.