Rock of Ages - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Rock of Ages - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 9. 2011 12:43 | Recenze | autor: Vilém Koubek |

Občas se na herním trhu objeví anomálie. Hra, která sice na první pohled nevypadá jako nic, co jste kdy viděli, ale přesto působí dostatečně soudržně na to, aby vás přesvědčila, že tam uvnitř jede podle vlastní logiky a tudíž není ani z daleka tolik šílená, jen vy ji prostě nechápete.

Zeno Clash od ACE Team bylo přesně takovým zjevením, a i když se objektivně nehrálo úplně nejlépe, nabídlo hráči naprosto bizarní zážitek, který by se z dal přirovnat k některým filmům Davida Lynche. A co víc, studio díky hře vešlo ve známost a mohlo tak směle začít pracovat na dalším titulu, o jehož netradičnosti snad nikdo ani nemohl pochybovat, i když jde ve výsledku o chytrou kombinaci dvou, zdánlivě neslučitelných, žánrů. Tvůrci tímto mísením zůstali věrni své vývojářské folosofii, jen tentokrát namísto mrazivého a krutého dobrodružstvím nabízejí suchý a absurdní humor spojený s gurmánským požitkem z dobře odvedené práce a ze škodolibosti. A to vše díky valícím se kamenům.

Proti času

Pokud jste někdy dávali v hodinách literatury pozor, nebo vám nejsou cizí řecké báje a pověsti, asi se vám při vyslovení jména Sisyfos vybaví hlavně jeho trest. Slavný nešťastník musí v podsvětí tlačit do kopce obrovský kámen, který mu vždy na vrcholku uklouzne, sjede dolů, a tak musí začít nanovo. Sisyfovská práce.

Tvůrcům ze studia ACE asi bylo Sisyfa líto, a proto se mu rozhodli pomoci. Vložili mu do hlavy ideu, aby namísto do kopce svalil kámen na druhou stranu, prorazil s ním bránu Kronova chrámu a skočil do tajemného portálu, který s trochou štěstí vede někam do země zaslíbené, kde vykonávaná práce ve skutečnosti není zbytečná.

Plán Sisyfovi samozřejmě klapne a dostane se tak do časoprostorového víru, který s ním chronologicky dělá zastávky napříč historií a nutí ho čelit známým osobnostem, jako jsou Vlad Tepes, Leonidás, zombie Platón s Aristotelem, Leonardo da Vinci, Napoleon, kardinál Richelieu a podobně. „Čelit v čem?“, ptáte se? No samozřejmě v koulení balvany.

Rolling Stones

Každé střetnutí probíhá formou duelu, kdy vy i váš oponent máte sice stejnou, ale oddělenou trasu, na jejímž začátku je vaše armáda a na konci nepřítelova pevnost, jejíž bránu chcete pomocí balvanů rozbít a vše za ní rozdrtit.

Kdo dřív nadělá z toho druhého kaši, ten vyhrává. Je to jednoduchý a elegantní koncept, který se následně prohlubuje hlavně díky jednotlivým trasám, které se mění nejen stylově ve vazbě na historické období, ale i funkčně – čímž vás nutí volit pokaždé trochu jinou taktiku.

zdroj: Archiv

Na jedné trase například narazíte na mnoho schodů, bočních cest a výškových rozdílů. Jiná je rozdělena na ostrůvky, mezi nimiž teče zpomalující voda. Nebo je celá „bowlingová“ dráha roztrhaná na kusy a poletuje rozložená na obláčcích.

Důkazů různorodosti by se našla celá řada. Důležité je, že ať už hrajete kteroukoliv trasu, nikdy vám nebude diktovat směr nebo cestu. Prostě tady máte hřiště a je jen na vás, jak si na něm budete hrát. Autoři se z tohoto pohledu pokusili nabídnout co nejvíce prostoru a ještě podněcují vaši vynalézavost celou řadou křižovatek a možných zkratek, jimiž se můžete ubírat.

Trasa jako taková se dá naučit a v podstatě ovládnout, což v případě nepřítele rozhodně nechcete, a proto se do jejího „designování“ zapojíte taky a náležitě ji zasypete nejrůznějšími překážkami, čímž hra připomíná klasické tower defense tituly. Různé „zbržďovací“ stroje se nakupují za peníze získané ničením budov a dalších objektů na dráze a najdete mezi nimi vše od klasických hradeb až po letecké dělostřelectvo, katapulty, bomby, krávy, obléhací slony a mnoho dalšího.

Důležité je znepříjemnit soupeři cestu k vaší bráně, nebo ho totálně zdecimovat. Každá koule se totiž nejrůznějšími nárazy postupně rozbíjí, a pokud se vám skutečně zadaří, může váš soupeř skončit jako hromada kamenné suti. A věřte, že po každém takovém úspěchu se budete škodolibě doslova křenit.

Balls of stone

Vývojáři na vaši škodolibost a zálibu v černém humoru doslova vsázejí, neboť nabízejí kamerový pohled přímo na soupeřovu kouli během její cesty k vaší bráně, ale také hru vyšperkovali řádně suchými a krutými vtípky. Zajíždění občanů, kteří se občas připletou pod kouli, nebo třeba i zabíjení slona přímým úderem z výskoku.

To vše, včetně decimace soupeře a spousty dalšího, vám bude působit dětskou radost. A to se teprve chystáte ponořit do online multiplayeru či bitev v rozpůlené obrazovce, kde se škodolibost ještě násobí faktem, že vlastně škodíte skutečným lidem. Vaše nadšení se neustále stupňuje i díky vzletnému a megalomanskému soundtracku, který s postupným ničením bran graduje a doslova vhání adrenalin do žil.

Je sice pravda, že se s vaší koulí dokutálíte do absolutního finiše během jednoho necelého odpoledne, a v té chvíli už vám bude jasné, že tvůrci nevymysleli nový žánr, ale jen zkombinovali notně odlehčený tower defense koncept s hrami typu Marble Madness, Super Monkey Ball a Katamari Damacy, ale vůbec vám to nebude vadit. Zkušenost s hrami tohoto typu vám pomůže rychleji pochopit záměr ACE týmu, což je předpoklad toho, že se budete bavit.

Tohle není hra, kterou si chcete zahrát na jeden zátah a už se k ní nevrátit. Právě naopak. Sednete k ní, rozbijete několik bran, královsky naštvete pár lidí a s úžasně napravenou náladou jdete dělat něco jiného – a pak si to ještě mnohokrát zopakujete.

zdroj: Archiv

Rock of Age je proto ideální nástroj na zahnání stresu. Nástroj jednoduchý, dostatečně zábavný, šílený a stylový. Tleskám týmu ACE a doufám, že pro tuhle naši konvencemi zamořenou herní scénu chystají nějaký další otřes, nebo minimálně spoustu nového obsahu pro Rock of Ages!

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Vtipná, stylová a zábavná hříčka, která staví na jednoduché kombinaci dvou obecně známých herních konceptů a těží z něj maximum.

Nejnovější články