SBK 2011 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

SBK 2011 - recenze

30. 5. 2011 23:59 | Recenze | autor: Matěj Habarta |

Zatímco vloni prakticky nebylo nad čím váhat a povedená simulace SBK X od Milestone naprosto převálcovala v mnoha směrech neuspokojivou arkádu MotoGP 09/10, letos jsou síly obou virtuálních šampionátů mnohem vyrovnanější. MotoGP 10/11 přinesla řadu na první pohled nenápadných, ale ve výsledku výrazných změn (viz recenze), a tak jsou její šance oproti SBK 2011 něco vyšší. Obě hry se navíc letos snaží o realistickou simulaci a jejich srovnávání je tudíž logické.

Prvním aspektem, který se dá takřka okamžitě hodnotit, je samozřejmě grafika. Oproti poslední MotoGP je grafika SBK 2011 krásně čistá, ostrá a jaksi konkrétnější. Na druhou stranu však působí suchopárným, chladným a sterilním dojmem. Ten byl u MotoGP eliminován aplikováním barevných a efektových filtrů, které však rozhodně nemusí být všem po chuti. Ve výsledku není jasného vítěze a záleží čistě na preferencích a vkusu hráče. Osobně bych navzdory méně detailnímu okolí tratí nejspíš dal přednost obrazům ze SBK 2011.

Trochu jiná je situace u ozvučení. Zde stylizace nemá prostor, a tak platí nemilosrdné pravidlo "čím blíž realitě, tím lépe". Ani náhodou nejsem odborníkem na jednostopé mašiny, nicméně pokud bychom se měli bavit o zvuku vycházejícím z motorů různých typů motocyklů, jako laik mám pocit, že audio modely v SBK postrádají dynamiku. Nějaká ve hře samozřejmě je, ale na rozdíl od MotoGP je zvukový projev méně uvěřitelný. Zcela opačně však vnímám všechny ostatní zvuky, jako kvílení pneumatik, hrabání štěrku či hlíny, zvuky převodovky a tak dále. V oblasti ozvučení je tedy "vítěz" opět neznámý a stále tedy záleží na preferenci konkrétního hráče.

V rámci nabídky herních módů nabízí SBK 2011 kromě již zavedených režimů Quick Race, Career, Time Attack, Championship, Race Weekend i novou položku SBK Tour. Tento režim v sobě skrývá 50 závodů, rozdělených do šesti kategorií. Jde vlastně o takovou kontinuální sérii různých a různě obtížných výzev po celém světě, v níž máte možnost odemknout nové tratě, legendární jezdce nebo třeba sbírku unikátních fotografií. Oproti MotoGP sice chybí kooperativní kariéra, ale mám pocit, že SBK Tour je téměř srovnatelnou variantou.

Zatím stále nemáme jasného favorita, přestože jste si jistě všimli osmičkového hodnocení v záhlaví. Může za ni jízdní model a z něj plynoucí herní zážitek. MotoGP 10/11 je charakteristická v tom, že nováčka ze začátku ošklivě vystraší, poté frustruje a nakonec možná i deprimuje. Je potom jenom na tom chudákovi, aby další den hru zapnul a dal jí ještě jednu šanci, která už se konečně vyplatí a dává příslib velkého uspokojení. Takhle na to jde konkurence, nikoli však SBK 2011. Ta se má k věci docela jinak.

Jízdní model SBK 2011 (s vypnutou simulací) je k nováčkovi mnohem přátelštější a otevřenější. Dává mu šanci seznámit se s hrou, aniž by u toho musel trpět. Naopak se dobře baví, protože stroje reagují pohotově, animace jsou úžasně plynulé a nad počátečními nezdary tedy bezstarostně mávne rukou. Po chvíli hráč začne přicházet specifickému ovládání dvoukolých závodních vozidel na kloub a okruhy bez větších problémů dojíždí do konce.

Zvědavost hráči nedá, aby nevyzkoušel možnost střední úrovně simulace. Rozdíly jsou okamžitě patrné – akcelerace do zatáčky najednou škodí a s plynem se proto musí mnohem opatrněji. Stále se ale jedná o nenásilný posun v obtížnosti, který nijak neotravuje a působí naopak překvapivě svěžím dojmem, i pro nováčka. Podobný postup se opakuje také po přepnutí na plný simulační režim .

Již zmíněná přívětivost ovládání vytváří zásadní rozdíl oproti konkurenci, nicméně je jasné, že chléb se doopravdy láme až při porovnání obou modelů při jejich plném vytížení, tzn. v režimu simulace. Chování motorek na trati se mi u obou her jeví velice uvěřitelně. Trochu uvěřitelněji potom v SBK, díky zmíněným skvělým animacím. V čem se však jízda v SBK od jízdy v MotoGP liší poměrně dramaticky, je reakce motocyklu na zacházení s vaším gamepadem. MotoGP 10/11: Dobře odvedená práce. SBK 2011: Senzačně přesné a citlivé ovládání. Slovy se to nikdy nevysvětlí tak dobře jako vlastní zkušeností. Skoro by se chtělo říct, že nejzábavnější na celém SBK není závodění, ale radost z řízení! Perfektně projetá zatáčka od vás vyžaduje mnohem víc než v MotoGP a následný pocit je logicky také uspokojivější.

SBK 2011 sice nevidím jako hru z jiné planety určenou pro ufouny, jak by čekali někteří naši čtenáři, nicméně poznámku od Pana_Klobouka pod nedávnou recenzí MotoGP v této chvíli již tak nějak chápu. ;-) Pokud byla MotoGP 10/11 ohodnocena slovy "ASI nejlepší současný jednostopý simulátor", pak je vhodné zvážit přehodnocení a o SBK začít zaslouženě tvrdit, že je to "URČITĚ nejlepší současný jednostopý simulátor". Tak to prostě je.

Verdikt:

SBK 2011 je na pohled poměrně nenápadná, ale pod povrchem vysoce výjimečná závodní hra s motocykly. Určitě nejlepší současný jednostopý simulátor, sympaticky otevřený i absolutním nováčkům.

Nejnovější články