Autor: Nukem Publikováno: 11.března 2005 | Verze hry: prodávaná/anglická Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Je tu ovšem jeden háček. Tastánská civilizace, přes její obrovskou technickou vyspělost, ale spíše právě kvůli ní, zanikla již před pěti stovkami let a neméně tak dlouho nežije ani Tamara. Takže kdo vlastně hrobku stráží? Odpověď Beni už zná z jiných hrobek. Celý komplex je totiž chráněn důmyslnými obrannými mechanismy a Tamara je pouze digitalizovaná osobnost kdysi živé ženy, která celý bezpečnostní systém ovládá. Přestože její holografická projekce neztrácí nic z křehkého půvabu živé předlohy, její úmysly nejsou příliš mírumilovné. Příběh Sentinelu začíná celkem zajímavě. Tamara Beniho vpouští do její „říše“ a začíná hra kočky s myší. Když Beni správně odpoví na její dvě hlavní otázky, dá mu možná to nejcennější, co ve zdejších hrobkách může najít. Vodítkem k odpovědím je celkem sedm zcela odlišných světů, kterými musí Beni projít. Nebude tedy po vzoru Lary Croft prolézat desítky zaprášených chodeb a čelit mechanickým pastím, laserům či krvelačným monstrům, jak by se zpočátku dalo předpokládat, ale čekají jej logické hádanky v pestrých a originálních světech ležících na neznámých místech a v neznámých časech. V podstatě jde o podobenství Věků v Mystu s výtvarným zpracováním jako ve Schizm II . V jednoduchosti je krása Rovněž styl hádanek je podobný Schizm, ale to se dá předpokládat. Jejich množství i náročnost nejsou nijak přehnané a oproti Schizm ale i Mystu je Sentinel o něco jednodušší. Principy všech mechanismů jsou veskrze jednoduché, takže se může klidně stát, že budete hledat nějaké složité souvislosti a přitom řešení bude mnohem prostší. Z tohoto důvodu je přítomnost vložené nápovědy v podobě různých schémat, malůvek či textů omezena pouze na jediný případ. Na zbytek budete muset přijít sami a to ať už jen pouhým obhlédnutím situace nebo zkoušením „co se stane když...“, neboli metodou pokus-omyl. Oč méně kreseb je ve hře, o to více si jich budete vypracovávat sami. Osobně jsem zaplnil dvě A4ky drobnými malůvkami a poznámkami. Ani váš sluch nebude při hraní zahálet, neboť nemalé množství řešení stojí právě na odposlechu. Hudebně méně nadané hráče uklidním, že jejich handicap zde nebude překážkou. Nicméně, pro případ zoufalství je hra vybavena nápovědou, kterou si můžete kdykoliv zapnout. Avšak jde pouze o takové lehké naznačení, jednou nebo dvěma větami, kam byste své pátrání měli směřovat. Rozhodně má tento systém daleko i k prvními stupni nápovědy v Mystu IV. V říši polygonů a textur Použitý 3D engine, který se stal hnacím motorem např. akčním No One Lives Forever 2 nebo TRON 2, této hře velmi sluší a volný pohyb po příslušných lokacích zážitek ze hry ještě umocňuje. Na každém světu je patrné, s jakou pečlivostí byl každý z nich vytvářen. Poutavé jsou především složité technické komplexy hýřící těmi nejmenšími detaily. Svůj „šarm“ má ale i o dost prostší vodní svět nebo ptačí město. Z jejich jednoduchosti jakož i použití přírodních materiálů sálá přímo meditační atmosféra. Bohužel, jak se v adventurách stalo nedobrým zvykem, jsou světy dosti chudé co se týká animací. Občas se sice někde něco točí, na obloze proletí ptáček, pod vodou levitují želvy, jícen sopky chrlí do atmosféry tuny žhavého popela, avšak stále to je dost málo. Ale možná je to účel, aby příliš mnoho pohybujících se předmětů hráče nesvádělo na falešnou stopu. I pro staré vykopávky Použité textury jsou vesměs kvalitní a to i z bližšího pohledu. Např. taková kresba dřeva na jednom z obrázků je jako opravdová. Snad každé prkno je jiné a když se k tomu přidá lehké prohnutí, úplně cítíte, jak po té lávce kdysi chodily stovky lidí. Samozřejmě, že se zde najdou i objekty, kterým nebyla věnována taková pozornost, ale celkový dojem je rozhodně kladný. Ostatně, pakliže má být Sentinel hratelný na 1 GHz procesoru, 128 až 256 MB operační paměti a 64 MB grafické kartě, někde se ubrat prostě musí. Pochopitelně tato doporučení je třeba brát nejméně s 50% rezervou. Jisté cukání jsem zaznamenal i já, při otáčení pohledu na větší komplexy, ale jen do doby, než se natáhly do paměti. Pak byl pohyb plynulý. Nastavení grafiky skýtá pouze možnost změny rozlišení a to podle toho, jaká jsou dostupná ve Windows, volbu mezi vysokými a nízkými detaily a zapnutí či vypnutí anisotropního filtrování. Nehraje Co se týče hudby, nečekejte žádné koncerty ani melodie, jež by stálo za to vydat na samostatném CD. Naopak. Hudba, dá-li se to tak nazvat, je zde pouze naznačena a brzy ji přestanete vnímat. Jen o trochu lépe na tom jsou environmentální zvuky. Obvykle jde o šumění vody, zpěv ptactva, dunění vulkánu, vrzání dřevěných staveb či šumění větru. Podobně chudě na tom je i dabing. Ovšem to je dáno příběhem, neboť prakticky celá hra je prokládána dialogy pouze mezi Benim a Tamarou. Obě postavy jsou namluveny slušně, především hlas Tamary se mi velmi zalíbil (divadelní herečka se prostě pozná). další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Pro a proti Sentinel je hodnotným titulem na poli logických adventur. Jeho světlou stránkou je grafické prostředí a využití engine pro akční hry. Obtížnost hádanek je po celou hru vyrovnaná, nikterak přehnaná ani příliš jednoduchá. Zkrátka tak akorát pro pokořitele podobných her, jejichž jména jsem tu zmiňoval už několikrát a tak nehodlám zbytečně ztrácet vzácný čas ani plýtvat drahocenným místem jejich opětovným vyjmenováváním, když si je každý již dávno přečetl jen o pár odstavců výše ;-) Neméně důležitým pozitivem pak je stabilita hry, s jejímž během jsem neměl žádné problémy. Muzikofily nepotěší slabé hudební pozadí, ale v těchto hrách to už tak bývá. Další nevýhodou je pro našince to, že Hypermax s oficiální lokalizací nepočítá, byť by šlo o přeložení pouze několika málo stránek textu. Nakonec bych vyjádřil lítost nad příběhem (pozor spoiler!), který sice slibně začal, ale během hry ustrnul a prakticky se dál už nerozvíjel. Pár informací o Tastanech sice získáte, ale očekávané odpovědi na Tamařiny otázky se cestou vytratily. Alespoň že závěr přinese takové menší překvapení, ale toho se dočkáte až po takových deseti hodinách hraní. Stáhněte si: Demo Související články: Novinky, Vše o adventurní sérii Schizm |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |