Sentinel: Potomci času - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Sentinel: Potomci času - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

K usednutí za klávesnice a myši vás v Sentinelu zve sedm odlišných světů poskládaných z mnoha hlavolamů, jejichž řešení je výzvou pro každého milovníka logických adventur, který zde oproti Mystu má volnost pohybu.

Autor: Nukem
Publikováno: 11.března 2005
Verze hry: prodávaná/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nový rok je teprve na začátku a už tu máme již třetí recenzi na logickou adventuru. Tentokrát nejde o pokračování nějaké letité série (Myst, Atlantis), ale o originální adventurní počin polského týmu Detalion, který před pár dny bohužel musel ukončit svou činnost kvůli finančním potížím (info). Jejich poslední hra nese název Sentinel: Descendants in Time (u nás se prodává s podtitulem Potomci času). Pakliže dodám, že ta samá firma má na svědomí i druhý díl Schiz, nelze než předpokládat, že i Sentinel bude stejně kvalitní hrou a konkurenčnímu Mystu i svým starším bratrům schopným soupeřem.

 Je to mezi mužem a ženou
Ale o Sentinelu, neboli strážci, bych zde neměl mluvit jako o muži, neboť v tomto případě jde o ženu. Jako jedna z posledních Tastanů má za úkol strážit třicátoupátou z 85 hrobek svých předků proti nezvaným návštěvníkům jakým je např. Beni, hlavní hrdina této hry. Beni není žádný vykradač hrobek, přestože se do nich rád vloupává. Jeho cílem nejsou poklady zemřelých, ale pouze vlastní jméno vyškrábané na zdi té nejhlubší kobky.

Je to jako droga. Tak tak vyvázne z hrobky se zdravou kůží, ale ten opojný pocit z úspěšného návratu nenahradí ničím. Pouze dalším průnikem na nové území, kde nebezpečí číhá na každém kroku. Hrobka číslo 35 je však ta nejhorší a pouze jeden člověk se z ní vrátil živý. Této hrobce se tedy vyhne každý a i Beni by to tak rád udělal, kdyby nebylo padoucha jménem Doba. Ten mu totiž nabídl obchod. Život Beniho sestry Carrie za cennosti z hrobky číslo 35. A tak se stalo, že se Beni ocitl tváří tvář Tamaře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Přitažlivý hologram
Je tu ovšem jeden háček. Tastánská civilizace, přes její obrovskou technickou vyspělost, ale spíše právě kvůli ní, zanikla již před pěti stovkami let a neméně tak dlouho nežije ani Tamara. Takže kdo vlastně hrobku stráží? Odpověď Beni už zná z jiných hrobek. Celý komplex je totiž chráněn důmyslnými obrannými mechanismy a Tamara je pouze digitalizovaná osobnost kdysi živé ženy, která celý bezpečnostní systém ovládá. Přestože její holografická projekce neztrácí nic z křehkého půvabu živé předlohy, její úmysly nejsou příliš mírumilovné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příběh Sentinelu začíná celkem zajímavě. Tamara Beniho vpouští do její „říše“ a začíná hra kočky s myší. Když Beni správně odpoví na její dvě hlavní otázky, dá mu možná to nejcennější, co ve zdejších hrobkách může najít. Vodítkem k odpovědím je celkem sedm zcela odlišných světů, kterými musí Beni projít. Nebude tedy po vzoru Lary Croft prolézat desítky zaprášených chodeb a čelit mechanickým pastím, laserům či krvelačným monstrům, jak by se zpočátku dalo předpokládat, ale čekají jej logické hádanky v pestrých a originálních světech ležících na neznámých místech a v neznámých časech. V podstatě jde o podobenství Věků v Mystu s výtvarným zpracováním jako ve Schizm II .

 V jednoduchosti je krása
Rovněž styl hádanek je podobný Schizm, ale to se dá předpokládat. Jejich množství i náročnost nejsou nijak přehnané a oproti Schizm ale i Mystu je Sentinel o něco jednodušší. Principy všech mechanismů jsou veskrze jednoduché, takže se může klidně stát, že budete hledat nějaké složité souvislosti a přitom řešení bude mnohem prostší. Z tohoto důvodu je přítomnost vložené nápovědy v podobě různých schémat, malůvek či textů omezena pouze na jediný případ. Na zbytek budete muset přijít sami a to ať už jen pouhým obhlédnutím situace nebo zkoušením „co se stane když...“, neboli metodou pokus-omyl.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Oč méně kreseb je ve hře, o to více si jich budete vypracovávat sami. Osobně jsem zaplnil dvě A4ky drobnými malůvkami a poznámkami. Ani váš sluch nebude při hraní zahálet, neboť nemalé množství řešení stojí právě na odposlechu. Hudebně méně nadané hráče uklidním, že jejich handicap zde nebude překážkou. Nicméně, pro případ zoufalství je hra vybavena nápovědou, kterou si můžete kdykoliv zapnout. Avšak jde pouze o takové lehké naznačení, jednou nebo dvěma větami, kam byste své pátrání měli směřovat. Rozhodně má tento systém daleko i k prvními stupni nápovědy v Mystu IV.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  V říši polygonů a textur
Použitý 3D engine, který se stal hnacím motorem např. akčním No One Lives Forever 2 nebo TRON 2, této hře velmi sluší a volný pohyb po příslušných lokacích zážitek ze hry ještě umocňuje. Na každém světu je patrné, s jakou pečlivostí byl každý z nich vytvářen. Poutavé jsou především složité technické komplexy hýřící těmi nejmenšími detaily. Svůj „šarm“ má ale i o dost prostší vodní svět nebo ptačí město. Z jejich jednoduchosti jakož i použití přírodních materiálů sálá přímo meditační atmosféra.

Bohužel, jak se v adventurách stalo nedobrým zvykem, jsou světy dosti chudé co se týká animací. Občas se sice někde něco točí, na obloze proletí ptáček, pod vodou levitují želvy, jícen sopky chrlí do atmosféry tuny žhavého popela, avšak stále to je dost málo. Ale možná je to účel, aby příliš mnoho pohybujících se předmětů hráče nesvádělo na falešnou stopu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 I pro staré vykopávky
Použité textury jsou vesměs kvalitní a to i z bližšího pohledu. Např. taková kresba dřeva na jednom z obrázků je jako opravdová. Snad každé prkno je jiné a když se k tomu přidá lehké prohnutí, úplně cítíte, jak po té lávce kdysi chodily stovky lidí. Samozřejmě, že se zde najdou i objekty, kterým nebyla věnována taková pozornost, ale celkový dojem je rozhodně kladný.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ostatně, pakliže má být Sentinel hratelný na 1 GHz procesoru, 128 až 256 MB operační paměti a 64 MB grafické kartě, někde se ubrat prostě musí. Pochopitelně tato doporučení je třeba brát nejméně s 50% rezervou. Jisté cukání jsem zaznamenal i já, při otáčení pohledu na větší komplexy, ale jen do doby, než se natáhly do paměti. Pak byl pohyb plynulý. Nastavení grafiky skýtá pouze možnost změny rozlišení a to podle toho, jaká jsou dostupná ve Windows, volbu mezi vysokými a nízkými detaily a zapnutí či vypnutí anisotropního filtrování.

 Nehraje
Co se týče hudby, nečekejte žádné koncerty ani melodie, jež by stálo za to vydat na samostatném CD. Naopak. Hudba, dá-li se to tak nazvat, je zde pouze naznačena a brzy ji přestanete vnímat. Jen o trochu lépe na tom jsou environmentální zvuky. Obvykle jde o šumění vody, zpěv ptactva, dunění vulkánu, vrzání dřevěných staveb či šumění větru. Podobně chudě na tom je i dabing. Ovšem to je dáno příběhem, neboť prakticky celá hra je prokládána dialogy pouze mezi Benim a Tamarou. Obě postavy jsou namluveny slušně, především hlas Tamary se mi velmi zalíbil (divadelní herečka se prostě pozná).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Pro a proti
Sentinel je hodnotným titulem na poli logických adventur. Jeho světlou stránkou je grafické prostředí a využití engine pro akční hry. Obtížnost hádanek je po celou hru vyrovnaná, nikterak přehnaná ani příliš jednoduchá. Zkrátka tak akorát pro pokořitele podobných her, jejichž jména jsem tu zmiňoval už několikrát a tak nehodlám zbytečně ztrácet vzácný čas ani plýtvat drahocenným místem jejich opětovným vyjmenováváním, když si je každý již dávno přečetl jen o pár odstavců výše ;-) Neméně důležitým pozitivem pak je stabilita hry, s jejímž během jsem neměl žádné problémy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Muzikofily nepotěší slabé hudební pozadí, ale v těchto hrách to už tak bývá. Další nevýhodou je pro našince to, že Hypermax s oficiální lokalizací nepočítá, byť by šlo o přeložení pouze několika málo stránek textu. Nakonec bych vyjádřil lítost nad příběhem (pozor spoiler!), který sice slibně začal, ale během hry ustrnul a prakticky se dál už nerozvíjel. Pár informací o Tastanech sice získáte, ale očekávané odpovědi na Tamařiny otázky se cestou vytratily. Alespoň že závěr přinese takové menší překvapení, ale toho se dočkáte až po takových deseti hodinách hraní.

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Vše o adventurní sérii Schizm

Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)



 
 
Nukem
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Povedený klon Mystu a Schzim s volností pohybu a v graficky pěkném trojrozměrném enginu, který se užívá i pro akční hry. K usednutí za klávesnice a myši vás zve sedm odlišných světů poskládaných z mnoha zajímavých hlavolamů, jejichž řešení je výzvou pro každého milovníka logických adventur.

Nejnovější články