Svět Shardlight zničil dopad bomb. Jeho obyvatele sužuje prach, špína, nedostatek slunečního svitu, jídla a závažné nemoci v čele s tajemnou chorobou zvanou „zelené plíce.“ Kdyby všichni lidé přiložili ruku k dílu a rozdělili si všechno, co mají, ještě by to nemusel být takový problém. Lidé ale v krizových situacích obvykle nejsou moc dobrosrdeční, proto se rozdělili na dva tábory. V prvním se nacházejí ti, kteří nehodlají ohýbat hřbety, a nepřízni osudu čelí vlastními silami. Do druhého patří lidé, kteří výměnou za peníze a léky potutelně spolupracují s vládou a všemi dostupnými prostředky ji drží u moci.
Zelené plíce dostanou každého
Hlavní hrdinka Amy Wallard se rozhodla nepodvolit. Nakazila se však nemocí zelených plic, začaly jí odtikávat poslední minuty života, a tak s vládou začala spolupracovat. Jedině ta jí totiž může zásobit léky, alespoň to si Amy myslí. Prakticky v ten samý moment se ale všechny události zase otáčí, když Amy pozná vůdkyni odboje. A protože i s ní se dohodne na spolupráci, dostává se Amy a společně s ní i hráč do role dvojitého agenta.
Tento tanec na tenkém ledě je samozřejmě vysilující. Závazek k vládě i odboji Amy obvykle dostává do mnoha protichůdných a napínavých situací. A když už se zdá, že všechno běží tak jak má, přijde náhlý zvrat, který vás vrátí zpátky do reality. Amy je nemocná a může zemřít, jenže ať už to zkouší jakýmikoliv způsoby, lék prostě nenachází.
Svět Shardlight je všechno možné, jenom ne pohostinný. Sice zde nenajdete zombie a zmutované příšery, přesto je docela možné, že vás někdo podřízne a sní. Samozřejmě, i v tomto světě se najdou pohodoví lidé, kteří se stanou vašimi přáteli. Většina přeživších je ale stejně poznamenaná nouzí a bezútěšnými podmínkami, takže narazíte i na blázny, náboženské fanatiky a logicky též zločince.
zdroj: Archiv
Příběh převažuje nad hratelností
Ačkoliv Shardlight na první pohled vypadá jako klasická point-and-click adventura v retro grafice brzy přijdete na to, že v jádru patří spíše do současnosti. Nezavaluje vás hromadou předmětů k sebrání a použití, ale hlavně si nelibuje v jejich nesmyslných nebo pochybně smysluplných kombinacích. Namísto toho je striktně logická a důsledně sleduje příběhové události. Tím se trochu liší od další postapokalyptické adventury Dead Synchronicity, která byla rozvětvenější a přicházela s odvážnějšími kombinacemi.
Zpočátku jsou jen omezené možnosti kombinování pro Shardlight předností. Hra krásně plyne, vše běží jak na drátkách a člověk se rychle ponoří do vyprávění a jeho zvratů. Časem se ale člověku po důmyslnějších puzzlech a komplexnější hratelnosti přeci jenom zasteskne. Nejde o to, že by hra byla prostá jakýchkoliv logických zádrhelů. Hádanky tu jsou a navíc dosti zajímavé (kupříkladu hned na začátku vám bude nápomocná kaligrafie), jenže jich není dostatek moc a několik základních kombinací dlouhodobě neuspokojí.
Nakonec se tedy dočkáte solidního příběhu a takřka až filmového způsobu jeho vyprávění. Herní stránka ovšem neoslní, i když s ní není nic výrazně v nepořádku. Pokud tedy od Shardlight očekáváte klasické adventurní vyžití, poohlédněte se po jiném titulu z katalogu Wadjet Eye. Jestliže vám ale sednou spíše moderní adventury od Telltale, kde jde hratelnost stranou příběhu, bude se vám Shardlight líbit. Podobným stylem navržená A Golden Wake však byla ve všech ohledech o chlup lepší...