Sherlock Holmes: Awakened - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Sherlock Holmes: Awakened - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 1. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Kdo by neznal jednoho z nejlepších detektivů. Co se však stane, když se spojí jeho přísně logický svět se světem tajemna? Odpověď vám dá 3D adventura, která je prosycena téměř hmatatelnou hororovou atmosférou.

Autor: Michigan
Publikováno: 30.ledna 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Kdo by neznal Sherlocka Holmese. Tohoto krále detektivů znají nejen čtenáři Doylových knížek a milovníci jejich filmových zpracování, ale v posledních letech, díky kyjevskému týmu Frogwares, i hráči počítačových her. Po Mystery of the Mummy a Případu stříbrné náušnice nyní přichází jejich třetí počin, kde se s touto legendární postavou tváří v tvář setkáme. Co se však stane, když se spojí jeho přísně logický svět se světem tajemna?

Rozplétání příběhu
Přesouváme se v čase zpět do podzimu roku 1894, kdy náš příběh začíná. Holmes s Watsonem u snídaně probírají celkem obyčejné věci a nic nenasvědčuje tomu, že by se měla jejich zaběhlá denní rutina nějak výrazně lišit od předchozích dnů. Až záhadně zmizelý služebný jednoho doktorova pacienta rozptýlí jinak klidné dopoledne v neustále mlhavém okolí Baker Street. A tady celé vyšetřování začíná...

Asi není nutné říkat, že nezůstane jen u jednoho pohřešovaného - vše je mnohem komplikovanější a postupem času oba zjistí, že je podivný únos jen vrcholkem ledovce. Objevují se rituální vraždy a později celá záležitost přerůstá v …ale ne, příběh je celkem zdařilý a já tu rozhodně nejsem od toho, abych vám ho celý vyzradil. Mimo již zmíněné Baker Street navštívíte dalších šest rozmanitých lokací umístěných po celém světě (např. odlehlé sanatorium v Evropě či přístavní město v Louisianě). Jejich rozlehlost je tak velká, že jen procházením a prozkoumáváním strávíte plno času.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Autoři se tentokrát rozhodli vykročit novým směrem a podařilo se jim navodit hororovou atmosféru tajemna, která prostupuje celou hrou. Inspirace H.P.Lovecraftem a jeho Cthulhu mýty je tu cítit téměř na každém kroku. Jak pronikáte dále do hry, začínají se tyhle dva světy logiky a hororu postupně prolínat a zlo nabývá zřetelnějších rozměrů. Děje se tak ale jemně a v mezích uvěřitelnosti, takže je duch Doylových povídek zachován. Frogwares používají osvědčenou formuli, která říká, že psychologický strach má daleko větší účinek, než ten viděný a teprve na samotném konci zjistíte, jak to vlastně všechno je.

Zdařilý příběh je bohužel vykoupen velkou linearitou, takže předem zapomeňte, že si budete volit témata v rozhovorech sami anebo, že některé věci půjdou vyřešit více způsoby - vše je tu podřízeno výslednému dojmu. Avizovaná spolupráce hlavních hrdinů se také nekoná; sice si zahrajete za oba dva, ale není mezi nimi možné přepínat, hra vám prostě vždy jednoho z nich v rámci děje přidělí. Většinu času stejně strávíte v kůži Holmese, Watson funguje spíše jen jako prostředník většiny konverzací.

Rozlehlé prostředí
Nedostatečná možnost volby je naštěstí vyvážena obrovskými lokacemi, po kterých se dá pohybovat víceméně volně. Vše vidíte vlastníma očima a herní výhled zabírající celou obrazovku nic neruší, vyjma obrázku vybraného předmětu v pravé horní části. Pouze při pohledu směrem na objekt, se kterým jde provést nějaká akce, se objeví příslušná ikonka. Naplno se tak můžete ponořit do tíživé atmosféry, která je daná i celkově pochmurným, šedo-hnědým laděním barevných odstínů. Některé temné oblasti opravdu nahánějí hrůzu, zvláště pak při hraní v noci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra běží na stejném 3D enginu, který Frogwares použili už ve své minulé hře Cesta kolem světa za 80 dní. Ten na dnešní poměry sice není nic moc, ale oblasti, ve kterých se pohybujete, jsou velmi detailní a místy až úžasné (mrkněte na screenshoty Ameriky konce předminulého století). Na můj vkus jsou ale i málo interaktivní a ve výsledku pak slouží pouze jako pěkná kulisa, která vás zabavuje při pohybu mezi důležitými místy. Stejně jako ve většině adventur poslední doby jsou i tady ulice liduprázdné a jakoby strnulé. Vím, že se nikomu nechce prodírat davem jako v Hitmanovi, ale pár pohybujících se osob by rozhodně neuškodilo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzhledem k velikosti lokací jsem uvítal, že svůj pohyb mohu zrychlit, dokonce se lze i skrčit, ale skákat tu možné není. Na jednu stranu je to pochopitelné – přece jen nejsme v žádné střílečce – na druhou stranu vám ale prostředí tu a tam v plynulém pohybu překáží a zasekáváte se za různé náhodně rozházené bedny. Říkám si, že když už se autoři rozhodli oproti minulým dílům použít kompletně třetí rozměr, měli na enginu zapracovat o trochu víc. S tím souvisí i občasné problémy s nedoléháním textur či s procházením objektů a postav. Abyste se nezdržovali zbytečnými přesuny, máte k dispozici i mapu, která jedním kliknutím usnadňuje a zrychluje přesun mezi význačnými body v dané oblasti, takže pokud se nechcete plahočit pěšky, nemusíte.

Hra nepochopitelně vyžadovala instalaci AGEIA driverů, i když jsen žádnou PhysX kartu v počítači neměl, jinak se ani nerozběhla. Samotnému mi dost dlouho trvalo, než jsem na to přišel, ale pochopil bych to – kdyby ovšem ve hře nějaká fyzika byla. Kvůli těm pár houpajícím se lanům a jednomu posouvání bedýnek mi to přišlo zbytečné. Téměř vše je totiž předem naskriptované. Podpora je tu tak zřejmě jen z reklamních důvodů?

 Pero a brašna
Co by to bylo za adventuru, kdyby v ní nebyl inventář? O ten samozřejmě ochuzeni nebudete a jednoduše ho vyvoláte stisknutím pravého tlačítka myši. Nepotěší, že to někdy trvá docela dlouho. Aktivních míst, kde lze předměty sbírat a používat, není zas tolik a pixelhunting se tu sice nekoná, ale vzhledem k rozlehlosti a tmavosti určitých částí hry se může stát, že zbytečně zpomalíte svůj postup jednoduše proto, že nějaký důležitý předmět přehlédnete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Některé věci nelze sebrat, dokud je nepotřebujete, což je chvályhodné řešení, díky němuž nemusíte po kapsách tahat tuny předmětů. Daný předmět prostě nepůjde sebrat a Sherlock oznámí, že ho zatím nepotřebuje. V jednom či dvou případech to však tahle nefunguje, takže musíte znovu prohledávat již prozkoumaná místa. Cestou budete také nacházet spoustu dokumentů dotvářejících pozadí příběhu, které místy poskytují i určitá vodítka k řešení zapeklitých situací. Ke čtení je tu toho rozhodně dost.

 S přemýšlením nejdál dojdeš
Občas přijdou chvíle, kdy je nezbytné zapojit šedou kůru mozkovou a hodně přemýšlet, než vám dojdou určité souvislosti nebo způsob použití různých předmětů. Vše je ale přísně logické a nikdy jsem neměl potřebu uchylovat se podobným praktikám jako „používání všeho na všechno“ – stačilo jen chvíli (někdy o něco déle) přemýšlet. Přesto není Awakened žádná lehká hra a dovedu si představit, že s ní budou mít problémy nejen nováčci žánru. Obtížnost sice není nijak drastická, ale průchod růžovou zahradou to také není (i proto na jaro připravujeme návod).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Několikrát budete muset v určitých částech hry správně uhodnout kvízovou otázku, která obvykle předpovídá váš další postup. Nevybíráte si ale z nabídnutých možností – na odpověď je nutno přijít a napsat ji slovně, což mnohdy není vůbec jednoduchá věc. Bez přečtení všech závěrů a výsledků vašeho vyšetřování, které se naštěstí automaticky zapisují, se většinou neobejdete.

Čas od času ozvláštní hraní různé mezihry - ať už jde o všemožné puzzly (jednoduché i složité), prozkoumávání a měření stop v písku, otevírání zámků či dokonce o Holmesovy chemické pokusy, vždy se jedná o zábavné zpestření. Žádnou akci však nečekejte, nikdo vás nikam nehoní a přestože některé vaše činnosti mohou skončit nezdarem, hlavní hrdina zemřít nemůže.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 „What do you make of this, Holmes?“
Dabing se opravdu povedl a jednotlivé hlasy se ke svým postavám hodí znamenitě. Rozdíl mezi přízvuky v různých částech světa je více než patrný. Trochu se divím, že když už si dali autoři takovou práci s výběrem herců, že nedali Watsonovi do vínku alespoň několik odlišných frází, protože zeptáte-li se ho na něco, odpoví vám vždycky stejnou větou ze záhlaví tohoto odstavce. Ze začátku mi to nevadilo, ale později už to dokáže lézt pěkně na nervy.

Malou výtku bych měl k rychlosti, se kterou na vás občas Holmes chrlí své závěry – mnohdy se dozvíte tolik nových věcí najednou, že si je ani nestíháte v hlavě srovnat. Naštěstí jdou zapnout titulky a veškeré dialogy se ukládají do deníku, kde je možné si je později přečíst znovu. Hudba je převážně ambientní, dotvářející atmosféru, ale sem tam překvapí a zabrousí i do klasiky (např. Humoreskou od Antonína Dvořáka). Po většinu času je ticho, které sice pomáhá dotvářet atmosféru, ale na druhou stranu by více tónů neuškodilo.

 Není všechno zlato, co se třpytí
Z předchozího textu je patrné, že se hře nedostatky nevyhnuly a co víc, jsou v ní bohužel i další. Kromě již zmíněného je zásadním problémem to, že se hra na většině konfiguracích zasekne během nahrávání při prvním vstupu do bažin. Naštěstí pomůže dvojité stisknutí Esc, ale i tak by se něco podobného u komerčně vydávaných her stávat nemělo. Další podivnou věcí je to, že se vám Watson teleportuje za zády a to doslova. Přesunuje se totiž jen, když se zrovna nedíváte, což vás mnohdy dokáže celkem pěkně vyděsit, zvlášť, když od vás stojí daleko a najednou se zjeví před vámi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 12 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Najdeme tu ale i další nedotaženosti – na některých konfiguracích občas chvílemi laguje myš, vypadává obloha, mizí voda a uložení hry v přístavu vás může zaseknout na místě. Nepříjemné je i praskání zvuku, pokud zrovna hraje hudba (zvláště patrné je to hlavně v menu). Zkoušel jsem hru na několika počítačích, ale vždy se stejným výsledkem. Instalace nejnovějších driverů a posledního patche je nutností - nejen, že do hry přidává možnost přeskakovat rozhovory, ale i opravuje další drobné chyby. Hra u nás má vyjít v české verzi (o čemž jsme informovali) a tyto problémy by mít už neměla.

Klady převažují
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv nedodělky hraní znepříjemňují, nebyly zas natolik fatální, aby mi zabránily plně si vychutnat temnou atmosféru a příběh, který vše táhne nahoru. Pobavilo mě i cameo jednoho neméně známého detektiva :) Hra neustále přichází s něčím novým, takže se po většinu času nudit nebudete (zmíním třeba honičku se zlodějem, ta je prostě nezapomenutelná) a navíc je i relativně dlouhá, což bývá často problém. Větší píle ze strany autorů by ale příště rozhodně neškodila, protože to, co nyní mohlo být výbornou hrou, tak sklouzává jen k lepšímu nadprůměru.

Stáhněte si: Německé demo a trailer

Související články: Novinky, Sherlock Holmes: Případ stříbrné náušnice recenze

Michigan
autorovi je 26 let, věnuje se překládání a hry hraje už více jak 12 let;žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má ty s dobrým příběhem či pohlcující atmosférou;ve volném čase s oblibou sáhne po fantasy knížce či zajímavém filmu






 
 
Michigan
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

The Awakened je solidní detektivní adventura s prvky hororu, která staví na dobrém příběhu a logickém řešení hádanek. Bohužel se jí nevyhnulo pár chyb, které mohou znepříjemňovat hraní. Zajímá-li vás, jak dopadl průnik dvou světů A.C.Doyla a H.P.Lovecrafta a jste-li ochotni překousnout místy pokulhávající technické zpracování, bude vás nový Sherlock Holmes bavit.

Nejnovější články