Specnaz: Project Wolf - recenze
1/10
zdroj: tisková zpráva

Specnaz: Project Wolf - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 10. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na slovenskou odpověď na tituly typu Delta Force či Project IGI jsme museli čekat dlouhých pět let, ale možná by pro tvůrce, hráče i prestiž ruských elitních jednotek SPECNAZ bylo lepší, kdyby raději vůbec nevyšla.

Autor: Dick
Publikováno: 7.října 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Slovenská hra Specnaz: Project Wolf měla být konkurencí všem taktickým akcím typu Delta Force, Joint Operations, Ghost Recon nebo Project IGI. Ovšem lesk tiskových zpráv a výčet vlastností na oficiální stránce je někdy natolik oslňující, že i sebehorší titul vypadá v porovnání s konkurencí zajímavě, byť skutečnost je úplně někde jinde. Ti důvtipnější z vás již asi pochopili, že přesně tohle je případ i dnes recenzovaného titulu Specnaz: Project Wolf, který se asi zrovna nepovedl tak, jak jeho autoři zamýšleli.

 Druhořadý příběh
Specnaz: Project Wolf je taktickou akcí, která si bere na paškál činnost elitních ruských vojenských jednotek. Příběh, pokud se tak dá velmi krátkým brífinkům před misemi říkat, hráče zavádí do blíže neurčené doby někdy po období tzv. Studené války. Objevila se totiž reálná hrozba jaderných útoků, které je třeba v co nejkratším čase a co možná nejelegantněji zažehnat.

Vlastní děj tu zastává druhé housle a rozhodně nečekejte žádnou promakanou atmosferickou týmovou akci. Příběh kvůli jeho plytkosti a nedůstojnému podání skoro ani nebudete vnímat a půjdete bezhlavě od mise k misi jako prase hnané na porážku úzkou uličkou - tedy za předpokladu, že dokončíte alespoň jednu misi z třiceti (viz dále).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Z Afhánistánu až po Barmu
Jelikož hra neobsahuje multiplayer, úsilí autorů bylo nasměrováno k singleplayerové kampani, která čítá zhruba třicítku misí odehrávajících se na území pěti různých států. Vaše putování tak započne v Íránu, posléze navštívíte Jemen, Afganistán, Uzbekistán a skončíte v Barmě. Opět za předpokladu, že máte opravdu silné nervy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ještě předtím, než budete uvrženi do první mise, si můžete zvolit jeden ze dvou herních stylů. Ten první by měl sednout milovníkům klasických FPS, jelikož jednotlivé úkoly plníte sami za sebe. V druhém případě máte k ruce tým několika dalších vojáků, kterým můžete udělovat příkazy. Myšlenka o tom, že si takříkajíc každý přijde na své, je v jádru sice hezká, nicméně její provedení poněkud pokulhává. Důvod je prostý – ovládání vašich spolubojovníků je lehce neohrabané, oni sami nemají moc velký pud sebezáchovy a pokud jim nebudete co chvíli udílet příkazy dle aktuální situace, brzy zůstanete na bojišti sami.

 Hledám hratelnost. Zn. Najdu?
Pomalu se dostáváme k zásadnímu problému Specnaz – hratelnosti. Ať se budete rozhlížet na jakoukoli ze světových stran, nikde ji ani očkem nezahlédnete. A určitě mi dáte za pravdu, že hra alespoň bez nějaké hratelnosti není hra, jako spíše utrpení. Bohužel, přesně tento problém potkal Specnaz a i když se budete hodně přemáhat, u hry asi nevydržíte déle jak půl hodiny v kuse.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Svou šibeniční stoličku si hra podkopla nastavenou obtížností, která je skutečně velmi vysoká (a samozřejmě nejde změnit). A to říkám jako člověk, který už několik taktických stříleček dohrál. Ovšem tady je to poněkud jiné. Tak nějak jsem si zvykl na to, že jednu kulka může automaticky znamenat smrt a stejně tak chápu, že se Specnaz snaží simulovat reálné podmínky boje. Druhým dechem však musím dodat, že by se měly simulovat se vším všudy. Což o to, že máte neustále k dispozici satelitní navigaci s přesnou polohou všech nepřátel, když často ani nevíte, kdo po vás střílí? Vzdálenost, na kterou protivníci vidí, je někdy úctyhodná, což samozřejmě hru poněkud degraduje.

 Ani malý plamínek naděje
Ovšem výše popsané podivnosti vznikají i na vaší straně. Jak moc jsem byl udiven, když mi nedělalo problém likvidovat protivníky pomocí AK-47 na jednu kulku na několik stovek metrů! Každopádně si této své „bojové výhody“ moc neužijete, jelikož v drtivé většině případů vás nepřátelé zaregistrují dříve, než stačíte cokoliv podniknout nebo je vůbec zahlédnout. Je to zvláštní, ale dochází k tomu i když se plazíte po zemi v trávě a pro své okolí byste měli být tedy de facto neviditelní. Spoléhat se tu zkrátka nemůžete na nic.

Některé nedostatky by se s trochou sebezapření daly i překousnout, co se ale prominout nedá, je nemožnost ukládání během mise. Kdyby byly kratší, mlčím jako ryba, nicméně tady se průměrný čas na jednu lokaci pohybuje klidně okolo půl hodiny až hodiny a asi si dokážete představit to znechucení, kdy jste po jednom chybném kroku nuceni vše procházet znovu. A věřte, že zpočátku bude takových šlápnutí vedle požehnaně, kvůli čemuž se vám hra pěkně rychle znechutí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jestliže u hry náhodou vydržíte, ještě nemáte vyhráno. Jednotlivé bojové úkoly si jsou podobné jako vejce vejci, tudíž pokud vás neodradí obtížnost, zaručeně vás dříve či později skolí stereotyp. A to i přesto, že se pohybujete výhradně v exteriérech a máte téměř absolutní volnost. Skoro v každé misi totiž musíte něco vyhodit do povětří nebo ukrást tajné dokumenty a přitom postřílet všechny nepřátele (proč se to nedá provést v tichosti?). Zkrátka a dobře spolu s hratelností se nám někam zatoulala invence. Neviděl ji někdo? Nezachrání ji ani hodně propagovaná přítomnost čtyřnohého pomocníka - vlka - jehož praktické využití je nulové kvůli nízké umělé inteligenci.

 Zaostalost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z obrázků okolo je každému asi hned jasné, že ani po technické stránce Specnaz velkou díru do světa neudělá, ba co víc, bude se mít co ohánět, aby svým vzhledem alespoň někoho zaujal. Vlastně už od shlédnutí poněkud jednoduššího intra máte pocit, že se kodrcáte rozvrzaným trabantem navzdory tomu, že všichni kolem vás mají auta mnohem mladší a rychlejší. Jinými slovy, kvalita grafického vzezření hry je zhruba na úrovni titulů vydávaných někdy kolem roku 2000, což si za rámeček autoři ani v nejmenším dát nemohou. a nelze se divit kritice v jejich diskusním fóru.

I když jsou některé předměty relativně ucházející (např. modely zbraní či jejich druhy), podoba samotných exteriérů či interiérů je jedním slovem bída. Úplně nejznatelnější je to v okamžiku, kdy se odchýlíte od autory zamýšlené trasy a před vámi se objeví na pohled holé kopce s minimem detailů či jediným náznakem jakéhokoliv života. Kdyby Specnaz byli hrou arkádovitějšího ražení, dalo by se to pochopit, avšak takto jde o kardinální chybu, pro kterou nelze mít omluvu. To už i taková pět let stará Operace Flashpoint vypadá mnohem lépe...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Posledním rezavým hřebíčkem do rozpadající se rakve budiž hudební a zvuková stránka. To, co během hraní slyšíte, je při vší úctě přinejmenším poněkud zarážející. Zatímco zbraně znějí víceméně uvěřitelně, všechno ostatní je lehce podivné, příliš umělé nebo je to svým zvukem zcela mimo. Hudby najdete ve hře pomálu, což je vzhledem ke „kvalitě“ ostatních aspektů spíše plus, narozdíl od menu.

 Nemělo to být spíš freeware?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Specnaz: Project Wolf je zcela zbytečná hra se dvěma klíčovými nedostatky – prvním z nich je opravdu tristní hratelnost, druhým pak naprosto nezajímavé zpracování s neschopností konkurovat valné většině dnes vydávaných titulů. Další problémy se na tyto dva postupně nabalují a s efektem sněhové koule bobtnají do nezvyklých rozměrů. Je mi skutečně záhadou, jak někdo může na vývoji takové hry strávit přes pět let života a přitom si nepohlídat, aby hráč u hry vydržel alespoň po dobu jedné mise. Vůbec nejsmutnější na tom všem je fakt, že těsně před vydáním hry bylo ohlášeno její pokračování, které bude podle všeho to samé v bledě modrém. Myslím, že již teď se máme na co „těšit“.

Stáhněte si: Videa...

Související články: Novinky...
 
Dick  
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích  






 
 
 
Dick
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Ničím zajímavá či zábavná hra, která raději snad ani neměla vyjít. Existuje milion a jedna věc, do které investovat váš čas a peníze (ve Velké Británii stojí hra necelou tisícovku!), abyste se bavili lépe než ve společnosti Specnaz: Project Wolf. Neomlouvá ho ani malinký tým autorů čítající pouze pár členů a nedostatek peněz pro vývoj.

Nejnovější články