I když se Spelunky žánrově řadí mezi klasické 2D plošinovky, osobně mi nejvíce připomíná světoznámý Minecraft. Vzájemnou podobnost můžeme najít nejen v původu, obě hry vzešly z klávesnice jednoho jediného nezávislého vývojáře, ale také v retro grafickém zpracování a především v náhodně generovaných herních světech, které jsou navíc plně interaktivní.
Žádné cesty není konec
Spelunky můžete hrát a nesčetněkrát také projít až dokonce, ovšem nikdy se vám nepodaří ji dohrát v tom smyslu, že byste viděli a vyzkoušeli všechen obsah. S každým dalším spuštěním se vám nabízí nová a nová dobrodružství, která se vždycky liší od toho předešlého a jediným omezujícím faktorem tak může být jen množství vašeho volného času. A to je docela problém, jelikož hra je velice návyková, hlavně díky nenáročné, ale pekelně chytlavé premise.
Už Tetris nás naučil, že v jednoduchosti je síla a Spelunky tento fakt jedině potvrzuje. Se svým malým hrdinou jste vysláni do podzemí, kde vás čeká dobrodružství ve stylu Indiana Jonese. Vaším úkolem je dostat se až do konce, pročež budete skákat, lézt po žebřících a lanech, házet bomby a demolovat tím terén, a bránit se krvelačným protivníkům. K tomu můžete také trošku šmejdit, přitom sbírat zlato a drahé kameny a následně je směňovat v obchodech za zajímavé vybavení.
Zápisky malého dobrodruha
Hra je ve všech ohledech pestrá, takže v ní narazíte až na 56 různých nepřátel, 14 překážek a 34 předmětů k sesbírání. Čísla sama o sobě nic neznamenají, ale když si v praxi představíte, že každá z těch překážek, či nepřátel vyžaduje jiný přístup, tak získáte zevrubnou představu o tom, jak moc pestrá a variabilní hratelnost je. Proto určitě využijete šikovnou knihu, která ke všem již nalezeným objektům podává nepřímo základní informace o jejich nebezpečnosti nebo užitečnosti.
Než se člověk zorientuje a naučí se zdárně pokořit všech 10 světů, může to chvilku trvat. Hra je docela tuhá a přináší systém známý ze starých her, v jehož rámci si prostě nemůžete ukládat pozice. Začínáte se čtyřmi životy (srdíčky) a jakmile je vyplýtváte, jdete pěkně od začátku. Pro méně zkušené hráče to může být frustrující - čeká je spousta restartů, pokud ale vytrvají a hru poprvé pokoří, budou odměněni skvělým pocitem, pramenícím z jistoty, že se všechny herní nuance naučili naprosto dokonale a bez cheatování.
zdroj: Archiv
Grupa v jeskyni
Zkušenější hráč proběhne jedním dobrodružstvím přibližně za 10 - 15 minut. Jakmile na tento čas dosáhnete taky, nastala správná chvíle pustit se do multiplayeru. Nabízí se lokální hra i klání přes Xbox Live až pro 4 hráče najednou, přičemž k dispozici jsou 2 módy – Adventure, který nutí hráče spolupracovat a Deathmatch, jenž účastníky staví proti sobě v boji na život a na smrt.
Pro mnoho hráčů bude tou správnou výzvou právě multiplayer, na kterém se dá ujíždět přímo neskutečně. Hraní je tu rychlé a nápadité a přispívá k tomu také solidně vyřešené a velmi intuitivní ovládání, které oproti PC verzi zaznamenalo velký posun směrem k lepšímu. Kromě toho se nabízí možnost nadefinovat si jednotlivé pohyby na vámi zvolená tlačítka, což u arkádových titulů a u her tohoto typu obecně není zase tak obvyklé.
Spelunky budete milovat, nebo nenávidět. Pokud vám nesedí retro grafické zpracování a vysoká obtížnost, plynoucí hlavně ze skvělého multiplayeru, měli byste se jí obloukem vyhnout. V opačném případě vám však za pouhých 1200 MS bodů přistane na X360 neuvěřitelně, pestré, nápadité a návykové dobrodružství, které vlastně nikdy nekončí.