Spore - recenze 2.část

9. 9. 2008 00:00 - Recenze
autor: Redakce Games.cz

Vychází na platformách: Windows, Wii, DS

Po drobném rozčarování z úvodu hry jsem si spravil chuť v civilizační a hlavně vesmírné fázi. V čem tkví jejich úskalí a koho budou bavit?

Verdikt

None

Hodnocení redakce
None
Karta hry ▶

Recenze

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 9.září 2008
Verze: česká/PC/prodávaná
Doba recenzování: nyní 5 dnů


Po drobném rozčarování z prvních tří fází (1.část recenze) jsem se ponořil do hraní zbylých dvou. Cítil jsem se jako na divadelní hře Járy Cimrmana, jemuž diváci ze sálu neodcházeli pouze ze zvědavosti, zda druhá půlka představení bude stejná jako ta předchozí. Naštěstí to katastrofou neskončilo.

 Z křováka inženýrem
Všechny sousední kmeny jsou podmaněny. Celý kontinent vám leží u nohou. A nastává čas udělat další krůček v evoluci. Je jen potřeba navrhnout architekturu hlavní budovy a prvního vozítka a jste vpuštěni do civilizační fáze. Cílem je dominantní ovládnutí celé planety. Vaše vypiplané stvoření je vám odebráno a žije si vlastním životem ve městech. Jako náhradu získáváte na zodpovědnost veškerou techniku a vedení diplomacie.

Civilizační fázi lze přirovnat k tradiční real-time strategii. Základní surovinou je koření. Jeho hojné zdroje lze zabírat na mapě. Případně lze příjmy generovat pomocí fabrik ve městech. Samotná správa měst je poměrně chudá. Je možné stavět pouze čtyři budovy - domy, zábavní centra, fabriky a střílny. Fabrika vedle domu generuje příjem. zábavní centrum vedle domu generuje spokojenost. Fabrika vedle zábavy generuje nespokojenost. Musíte budovy vyvážit a poskládat tak, aby byl výsledek co nejlepší.



K převzetí vlády nad cizím městem existují tři cesty. Vojenská, kdy jej bombardujete tak dlouho, dokud se nevzdá. Náboženská, kdy na něj působíte obrovským hologramem své rasy tak dlouho, dokud nepodlehne vábení. A finanční, kdy dáte nabídku obchodní cesty a po dostatečném množství provedených obchodů lze město koupit.

Každé z měst produkuje jednotky pouze pro jeden typ akce. Typ úvodního města je dán výsledkem kmenové fáze. Pokud minule všechny kmeny pomlátíte, začnete s vojenským městem. Pokud si je spřátelíte, dostanete do začátků město náboženské. Chcete-li změnit taktiku, je třeba nejdřív zajmout další, patřičně zaměřené město. Měnit zaměření měst lze pouze při dobytí a to velmi omezeně. Můžete jej nechat být a nebo změnit na typ, jakým jste jej získali. Násilným převzetím vojenského města se tedy změny nedočkáte.

Muže to znít sebekomplexněji, ale bohužel je vše velmi jednoduché a přímočaré. Inteligence protivníci mnoho nepobrali a stačí na začátku zabrat pár zdrojů a pak už jen posílat jedno vozítko za druhým na protivníka. Nezachrání to ani možnosti diplomacie, přes níž lze protivníky poštvat proti sobě nebo úplatky předcházet válkám.

V čem civilizační fáze vyniká, je množství editorů. Lze vymodelovat čtyři typy budov (střílny ne) a devět přemisťovadel - auto, loď a letadlo od každé funkce - finanční, náboženské, válečné. Oproti editoru příšerek nejsou tak roztomilé a mají drobné mušky. Třeba kokpit se nepřilepí ke zbytku výtvoru. A pokud celkem pohnete, musíte kabinu ručně dorovnat. Každopádně jejich variabilita je opět úžasná. Oproti editoru příšerek nabízí i lepší možnosti při malování. Tentokrát můžete barvit každou plochu zvlášť vybranou texturou.


Zajímavostí je editor hudby, která zní při editaci města. Mám dokonalý hudební hluch, takže se mi velmi špatně hodnotí. Možností moc nenabízí. Pouze vybrat jeden z rytmů, k němu přidat až čtyři zvukové doprovody. A nakonec lze vybrat jeden z nástrojů a naklikat pár vlastních not. Možnosti chudé, ale překvapilo mě, že ať tam náhodně nabouchám cokoliv, zní to pořád poslouchatelně a netahá za uši :)

Tato fáze tedy baví podle toho, jakou máte zálibu v editorech. Není problém ji proběhnout a dohrát rutinně za hodinku. Ale když si vyhrajete s každým vozítkem a budovou, není problém se bavit přes půl dne a domovské planety si v další fázi budete o to více vážit.

 Vstříc Vogonům a dalším civilizacím
Dobytím celé planety začíná finální část Spore. Jste vpuštěni do předposledního z editorů a vybudujete si své UFO. Od tohoto editoru nečekejte žádnou novinku. Jde pouze o průnik všech tří editoru pro vozidla, letadla a lodě. Jen navíc přidává hrstku vesmírně laděných částí.

Ale potom následuje veliká změna, jako by první čtyři fáze hry byly pouhou předehrou. Zahřívací kola pro skutečnou hru. Ve vesmírné fázi jsem se, jako zákazník, poprvé necítil ošizen. Do hry vstupují náhodně generované mise, nelinearita a spousta nástrojů pro váš vesmírný koráb. Nové funkce jsou postupně dávkovány a pořád je co nového zkoumat a nakupovat. Ani po deseti hodinách pořád nebudete mít odemčené vše.


Postup vesmírnou fází je založen na odměnách velmi podobných achievementům z jiných her. Máte desítky miniúkolů najednou, za jejichž plnění zvyšujete hodnost a možnost velet vetší letce. Toto řešení se mi líbilo, dává stejné možnosti hráčům bez rozdílu chutí. Lze stejně dobře postupovat plněním misí, jako barvením planet nebo obchodováním. Odměněno je tu takřka vše. Krom postupu na žebříčku hodností je druhým velkým cílem střed galaxie. Jeho dosažení není až tak obtížné, když víte, na co se připravit. A pokud budete šikovní, třeba i odhalíte otázku na ultimátní odpověď :)

Ale jinak je vesmírná fáze bezcílná. Můžete uzavírat aliance, těžit a obchodovat, kupovat celé sluneční soustavy a hlavně vydělávat peníze, kterých je stále nedostatek a vylepšovat za ně své UFO. Toho nejsnáze dosáhnete úpravou planety a následného založení kolonie. Úpravu planet lze považovat za poslední z editorů. Jednak lze provádět čistě kosmetické úpravy změnou zbarvení a tvaru. Případně použít dostupné a předražené nástroje pro úpravu teploty a atmosféry. Čím více se životní podmínky přiblíží ideálu, tím více rostlin a živočichů planeta uživí (všechny druhy musíte ručně přinést) a tím více kolonií a budov lze na planetu umístit. Lepší planety tak generují více koření, což pro vás znamená vyšší zisky. Trvá velmi dlouho, než se dostanete ke všem zásadním nástrojům pro úpravu planet. A tak si tohoto editoru hráč moc neužije.

Ve vesmírné fázi mi hodně scházela možnost alespoň částečné automatizace. Najmout externího pilota a zadat mu trasu, kde má sbírat natěžené suroviny a kde prodávat. Momentálně si musíte vše oblétat sami. V okamžiku, kdy zaberete větší území, tak budete mít tolik problémů s náhodně generovanými útoky pirátů, infekčními zvířaty a prodejen natěženého koření, že nezbývá čas pro další průzkum vesmíru a navazování nových diplomatických vztahů. Hra se tak dostává do mrtvého bodu a přestala mě v tu chvíli bavit.

Dosažení středu galaxie a povýšení na nejvyšší hodnost vezme takových deset až patnáct hodin. Odemčení všech nástrojů a možností je ovšem běh na mnohem delší trať. Hlavně kvůli vysokým cenám. Ke konci se hra začíná opakovat, mise jsou si nápadně podobné, létání od planety k planetě za účelem sběru koření také začne lézt krkem, kvůli nutnosti neustálého rotování kolečkem. Ale všechno někdy končí a Spore v poslední vesmírné fázi není o nic horší, ale ani lepší než konkurenční hry.


další obrázky z této hry v galerii

 Na grafice prý nezáleží
Grafika ve Spore není strhující, ale je stylová a kouká se na ni dobře. Kvůli přístupnosti editorů a pro široké publikum nešlo vytvořit konkurenta Crysis a bylo třeba dělat kompromisy mezi jednoduchostí editace a kvalitou výsledného produktu. Což se zdařilo na výbornou. Přestože lze obsah vytvářet během pár minut, vše vypadá hezky, roztomile a vzájemně ladí.

Naopak se mi nelíbilo doskakování objektů, které se týká částí s větším dohledem - fázi s příšerkou a ve vesmíru. V ostatních je kamera natočena směrem dolů, a tak problém nehrozí. Zejména ve vesmírné fázi to velmi zamrzí. Pamatujete na sliby, že si budete moci udělat libovolnou planetu a zabydlet ji obludkama, které se vám líbí? Tak to sice udělat můžete, ale pokud nebudete pracně hledat, tak stejně žádnou z nich neuvidíte.

 Názor po dohrání
Musím říct, že poslední dvě fáze napravily mé roztrpčené dojmy. Čtvrtá fáze zabaví velkou přizpůsobivostí vzhledu měst. A pátá konečně nabízí pořádnou hru. Přesto mě docela překvapila obtížnost. Spore je prezentováno jako hra i pro úplné herní začátečníky. Ale už na normální obtížnost je hra místy solidní výzvou. A třeba ve vesmíru jsem často lítal jak fretka a vůbec netušil, kam dřív skočit. Nebylo výjimkou mít několik planet najednou pod útokem a do toho dostat časově omezenou misi.

V poslední části recenze budou příště zhodnoceny možnosti sdílení obsahu, kvalita českého překladu, znovuhratelnost a čím je motivována. A závěrem bude vynesen finální verdikt nad celou hrou.

PROTOTYPY
Při vývoji každé hry je nejdříve nutné začít se samotným gamedesignem. A až je jasné, jaká budou herní pravidla a na čem bude postavena hratelnost, má teprve smysl začít pracovat na finální grafice. Nejinak tomu bylo při Spore a v mladých fázích vývoje dělali vývojáři pokusy s hratelností na jednoduchých prográmcích zvaných prototypy. Ne všechny jsou zabudovány ve finální hře. Přesto Maxis naznal, že by některé z nich mohli zajímat fanoušky a začali je v hypovacím období vypouštět do světa.

Z této stránky lze stáhnout jedenáct těchto prototypů. Například pokus o fyzikální simulaci celého vesmíru, který se zrovna do finální hry nedostal. Případně náznaky jak by měla vypadat vesmírná nebo obludková fáze hry. Stejně tak několik pokusů o nejideálnější zpracování budování města. Rozhodně stojí za vyzkoušení. Nepřináší sice skoro žádnou zábavu, ale jde o jistou formu dokumentu o tom, jak vznikalo nejen Spore.


Stáhněte si: Demo tvoření příšerek, Trailery, Videa...

Související články: Recenze 1.část, Článek o tvoření příšerek, GC dojmy, Preview, Novinky



Agarwel Idiriz
autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor


 
 
Agarwel Idiriz

Související hry

Poslední komentáře (0 / nových)

Vstoupit do diskuze (0 příspěvků)