Spore - recenze 3.část
7/10
zdroj: tisková zpráva

Spore - recenze 3.část

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 9. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nejrozsáhlejší závěrečná část po delší době u Spore hodnotí online funkce pro sdílení hráči vytvořeného obsahu a zamýšlí se nad motivací pro opakované hraní, celkovou zábavností a obtížným vyřknutím verdiktu.

Autor: Agarwel Idiriz
Publikováno: 17.září 2008
Verze: česká/PC/prodávaná
Doba recenzování: 10 dnů


Na úvod finálního dílu recenze se hodí stručná rekapitulace toho, co jste si mohli přečíst minule v 1.části a 2.části: Obrázek

        Buněčná fáze představuje tutoriál. Její jednoduchost je tak v pořádku. A i přes omezené možnosti je překvapivě zábavná. Fáze příšerky je také velmi limitovaná. Spíše než k plnohodnotnému hraní slouží k testování nových potvor a jako přehlídka výtvorů jiných hráčů. Kmenová fáze zpětně působí tak nějak do počtu. Herních možností a editorů v ní je málo. Průchod čistě rutinní. V civilizační fázi se hráč dočká jednoduché RTS, bohaté na editory. Sen všech hračičků, postrach všech náročných stratégů. A závěrečná vesmírná fáze je konečně pořádná hra. Po čase je samozřejmě i ona stereotypní a pár funkcí navíc by neškodilo. Ale nové funkce dávkuje průběžně a udrží tak pozornost na delší dobu.
      První dva díly recenze tedy byly zaměřeny pouze na zhodnocení hratelnosti jednotlivých fází. V dnešním posledním dílu se vrhnu na všechno ostatní - sdílení obsahu, celkovou zábavnost, lokalizaci, technickou stránku, znovuhratelnost a závěrečný verdikt.

      Online funkce a sdílení obsahu

      Spore přináší docela nevídanou funkci v podobě automatického sdílení obsahu. Samotný Will Wright jej označuje jako "masivně singleplayerová hra". Princip již nejspíš každý pochytil - hra automaticky odesílá všechny vaše výtvory do společné databáze na internetu. A odtud vám, podle potřeby, stahuje obsah jiných hráčů. Počet odeslaných výtvorů už se pohybuje kolem deseti milionů a nekonečná různorodost hry je zaručena.
      Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva
      Samotné automatické nahrávání funguje dobře. Hra každou chvíli stáhne nové předměty a obohatí hru. Soubory se tvůrcům podařilo smrsknout na 30Kb na objekt. A to dokonce tak, že samotný save je ve skutečnost obyčejný obrázek náhledu, do nějž je šikovně neviditelně uložen sdílený předmět. Pokud ve Windows zapnete ve složkách náhledy obrázků, velmi to usnadní třídění a mazání nechtěného obsahu.

      Kvůli úvodním potížím na Maxis serverech jsem byl nucen hrát několik prvních dnů off-line, než mi podařilo připojit (viz tabulka níže). Mám tak možnost zhodnotit rozdíl hraní s původním obsahem na DVD a s náhodným obsahem jiných hráčů. A musím říct, že rozdíl byl znát. Originální obsah přímo u hry bych označil jako sterilní. Nevýrazné příšerky, které sice vypadají dobře, ale jdou na jistotu, aby se aspoň trošku líbily všem. Žádným způsobem to nepodporuje zvědavé zkoumání ve hře. Víte, že můžete hledat jak chcete, a stejně na nic extra nenarazíte.
      Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva
      Naproti tomu samotní hráči se přímo štychují v tom, kdo vytvoří absurdnější a šílenější stvoření. Před výkony některých je nutno smeknout. Sice při hře často narazíte na nudné rychlosplácaniny, ale je to vyváženo kvalitními kousky, nad kterými jsem se i hlasitě zasmál. Fanoušci dokáží části těla zdeformovat a zkombinovat způsobem, který vytvoří loutku vedenou obří rukou, motorkáře nebo naopak překvapí jednoduchostí vražedného sněhuláka. Hratelnost tak dostává zcela jiný rozměr. Najednou vás hra drží a pořád cítíte potřebu nakouknout ještě do jednoho hnízda nebo kmene s napjatým očekáváním, co vás tam překvapí. Dá se říct, že off-line hraní je pouhou demoverzí nabízené zábavy.

      Překvapilo mě, že během postupné evoluce příšerek nepřepíší aktualizované verze výtvorů svou starou verzi, ale uloží se jako nový druh. Zejména v průběhu druhé fáze není problém vytvořit přes deset verzí jedné příšerky, které se liší pouze pozicí uší a jinou tlapou. Není potom divu, že Sporepedia narůstá takovým tempem do milionů, když od mnoha potvor obsahuje mnoho, skoro stejných verzí.
      Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva
       Uživatelské rozhraní
      V nastavení lze zapnout různé filtry. Můžete tahat pouze oficiální obsah přímo od Maxisu. Výtvory svých kamarádů. Nebo si vyžádat pouze nejnovější obsah. Lze se i přihlásit k odebírání Sporecastů, což je obdoba RSS čtečky. Když založíte Sporecast, všichni přihlášení hráči dostanou potvůrky, které do něj vložíte. Skvělé řešení, protože se můžete přihlásit k odběru kousků, jejichž kvalitu již někdo zhodnotil a přebral podle tématu.

      Přesto mi v těchto filtrech scházely minimálně dvě funkce. Možnost stahovat obsah pouze od určitého hodnocení výše nebo přijímat pouze obsah vyžádaných Sporecastů. Ale většina hráčů stejně bude stahovat všechno plus obsah kamarádů a bude jim nastavení vyhovovat. Při spouštění nové hry lze konkrétní Sporecast nebo kamaráda nastavit jako téma pro domovskou planetu. Potom na ní budete nacházet převážně výtvory dané osoby, což je šikovné.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva

      V okamžiku, kdy začnete samotnou Sporepedii prohledávat ručně, nastávají bohužel potíže. Jediné, co lze dělat, je vyhledávat pomocí jednoho políčka, které prohledá jméno autora, výtvoru a tagy najednou. Maximálně lze ještě vyfiltrovat základní kategorie, zda chcete hledat příšerky, UFO, apod. Od sdíleného obsahu, na němž hra z velké části stojí, jsem čekal více možností. Třeba filtrovat podle parametrů - chci okřídleného masožravce a bez nohou nebo osminohou potvoru s nejvyššími tanečními schopnostmi. V současné podobně celé prohlížení Sporepedie končí u zobrazení několika nejnovějších kousků, do kterých nakouknete, zda vás něco nezaujme. Cílené hledání je pomalé a krkolomné.

       Spojení s okolním světem
      Poslední věc, kterou postrádám, je větší podpora komunity umožněním komunikace. Jediné, co teď lze dělat, je přidávat komentáře k jednotlivým výtvorům. Ale ve chvíli, kdy mám přidaného kamaráda, ocenil bych minimálně možnost zaslání vzkazu. V okamžiku, kdy narazím na kvalitní Sporecast nebo originální příšerku, rád bych na ni kamarády upozornil bez přepínámí do externího komunikačního klienta.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

      Krom vzájemného sdílení obsahu přímo ve hře jsou tady zabudovány dvě funkce pro posílání výtvorů ven. V editoru příšerek je možno típat obrázky a natáčet videa. Ty lze hned pohodlně ze hry odeslat komukoliv na mail. Druhou možností je odeslat natočené video přímo na YouTube. Nevím, zda jde o rozumný nápad. Pro pochlubení kamarádům fajn věc. Ale většina lidí tuto funkci pouze bezmyšlenkovitě otestuje. A YouTube je tak přespamováno tisíci stejných nudných videí. Pátrání po Spore videích se tak stává hledáním jehly v kupce sena. Pokud bych směl navrhnout řešení, ocenil bych vyhrazený server pouze pro Spore nahrávky, ze kterého by se na Youtube automaticky přeposlaly jen ty s vysokým hodnocením.

      PORODNÍ BOLESTI
      Hned od vydání je Spore doprovázeno potížemi s chováním online funkcí. Zpočátku byl nápor nových hráčů takový, že přestala úplně fungovat registrace a logování. Bohužel hra nerozeznala důvod a strašila poplašnými zprávami o neplatných sériových klíčích. Tento problém je již naštěstí vyřešen. I když v některých případech vyžadoval reinstalaci hry. Ale potíže bohužel stále přetrvávají s vyhledáváním ve Sporepedii, která pořádně nefunguje. Servery jsou zahlceny a nestíhají prohledávat celou databázi, ale pouze její část. Není výjimkou, že nasdílíte potvoru, ale pomocí vyhledávacího políčka ji nikdo nenajde. Dle vyjádření oficiální podpory na problému pracují vývojáři a snaží se, aby bylo dosaženo lepších výsledků.
      Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zvětšit zdroj: tisková zpráva
      Může to znít jako prkotina do chvíle, než chcete vytvořit vlastní Sporecast. Aby bylo zajištěno, že do něj přidáte pouze výtvory nahrané na serverech, nelze jej tvořit snadným přetahováním v lokálním katalogu. Je vždy nutno konkrétní výtvor online vyhledat a teprve po nalezení na serveru, lze zvolit přidání do Sporecastu. V případě, že jej nestíhající vyhledávání nenajde, máte smůlu. Můžete akorát doufat, že se později třeba poštěstí. Jako drobná náplast poslouží informace, že i výtvory, které nelze ručně nalézt jsou sdíleny a nekončí na virtuálním smetišti. Pokud si vás někdo přidá jako přítele, budou mu bez potíží ihned nahrány. Nezbývá než doufat, ať k nápravě dojde co nejdříve. I kdyby bylo hraní příjemnější bez těchto manýrů, je nutno uznat, že technická podpora EA alespoň reaguje rychle a ochotně. Není problém vyměnit sériové číslo nebo si nechat přidat nové aktivace, které jsou vázány na unikátnost vašeho hardware v počítači.

      Motivace k opětovnému hraní

      Spore se snaží udržet hráče co nejdéle. A využívá k tomu několika prostředků. Jednak výše zmíněné sdílení obsahu a náhodné generování planet, což je asi nejspolehlivější. Kdykoliv hru spustíte, je prostředí zcela jiné. Překvapivě to funguje. I když mě hratelnostní principy druhé fáze nijak nenadchly, mám často potřebu si ji projít jen ze zvědavosti, co tentokrát uvidím nového a absurdního.

      Druhou metodou jsou standardní achievementy. Lze jich odemknout desítky. Od naprostých prkotin, až po výzvy typu udělat tak kvalitní potvůrku, že se propracuje do sekce doporučených downloadů na oficiálních stránkách hry. Ale těžko říct, zda tato metoda někoho přiměje dřepět déle u hry, která ho jinak nebaví.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

      A třetí motivací je systém bonusových vlastností. Každou fázi lze zakončit s jedním ze tří hodnocení. A každé přináší jiné bonusové schopnosti do všech následujících fázi. Styl hraní za buňku tak ovlivní i možnosti v civilizační nebo vesmírné fázi. Pokud například jako buňka sežerete vše, co se hýbe, získáte schopnost chvilkové nesmrtelnosti jednotek v civilizační fázi. Pokud se vydáte vegetariánskou cestou, dočkáte se schopnosti vyléčení jednotek na bojišti. Nebo přátelské chování k ostatním kmenům, vyústí v lepší úvodní vztahy během meziplanetární diplomacie.

      Díky tomu je hráč motivován hrát hru vždy od začátku. Pokud by začal například hned ve vesmíru, o bonusy přijde. A potom to motivuje vyzkoušet různé herní styly. Nevím, zda je to dobře či ne, ale všechny bonusy (a jak je získat) jsou ve hře velmi přehledně popsány. Odpadá tak motivace ze zvědavosti "Zkusím to projít akční formou, ať vidím, co mi to odemkne". Hned na začátku se můžete mrknout, co vás může potkat a rozhodnout se pro ideální cestu.

      Když už jsem zmínil rozdílné herní styly, líbila se mi jejich vyváženost. Ani jedna není výrazně těžší než druhá. O žádné z nich nelze říct, že je hlavní a druhá jen do počtu. Naopak se často doplňují a nelze použít jen jednu z nich. Například i čistě válečné rasy se musí občas snížit k diplomatické cestě, aby získaly spolubojovníky. A i mírumilovné národy budou, na vyšší obtížnosti, jednou za čas napadeny a bez boje se neobejdou.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

      Připomínky k celé hře

       Češtin být můj kobyl
      Spore u nás vyšlo v lokalizované verzi. Kvalita překladu je kolísavá. V delších textech a celých větách je vše v pohodě. Překlad zní česky a ne krkolomně. Potíže nastávají při jednoslovných názvech, které jsou mnohdy přeloženy úplně mimo, případně zcela doslovně a ztrácí tak smysl. Například vlastnost "Zdržení" ve skutečnosti znamená "Útok s rozběhem" a nebo termín "Vychladnutí" se má chápat jako "Četnost opakování". Umím si představit, že tyhle překlady mohou české hráče zmást a může trvat dlouho, než se dotyčný dopídí, proč mu schopnost Zdržení zešediví, kdykoliv se přiblíží k protivníkovi. Je znát, že překlad dělal externista, který měl k dispozici pouze texty a nikdo se asi nezatěžoval něčím, jako je betatest českého překladu (?)

       Zamyšlení nad editory
      Krom hraní je Spore z velké části zaměřeno na editory a rozmanité možnosti editace. Samotné editory jsou vyvedeny velmi přívětivě. Ovládání je snadné a intuitivní. Obsahují stovky dostupných dílů a většinu z nich lze ještě drobně modifikovat. Maxis splnil svůj slib, že i hráč bez jakéhokoliv talentu zvládne za dvě minuty vytvořit model, za nějž se nemusí stydět.

      Zklamání přišlo s počtem editorů. Před vydáním se Maxis chlubil lákavými čísly jako "18 editorů". Ale ve skutečnosti, z marketingových důvodů, započítal každou drobnou modifikaci. Editorů je v principu pouze pár. Známý editor příšerek, čtyři drobné obměny editoru budov, deset skoro stejných editorů pro vozidla, skromný editor hudby a možnost měnit vzhled planet. Podle preview jsem čekal maličko víc. Třeba editor rostlin, který je s největší pravděpodobností odložen pro účely datadisku. Svědčí o tom to, že rostliny mají svou zvláštní sekci ve Sporepedii.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

      Vřele doporučuji nahlédnutí do nápovědy přímo ve hře. I když je většina funkcí zcela intuitivních, některé pokročilejší, jako zcela volná rotace nebo přinucení k prolnutí dvou částí, mohou na první pohled snadno uniknout.

       Technických chybek poskrovnu
      Nakonec musím pochválit nezabugovanost hry. Za celou dobu hraní mi ani jednou nespadla, nezatuhla, nenastal potíž s questem, který by kvůli chybě nešel dokončit, ani nic podobného. A celé se to plynule hýbalo i na slabším stroji. Pouze jednou mi zmizel náhled jedné příšerky ve Sporepedii, což nijak neovlivnilo hratelnost. V grafice zamrzí již zmiňované doskakování předmětů, bez kterého to sice nejde, ale mohlo být lépe zamaskováno. Rýpalům jistě neunikne nesmyslnost animací u nejkrkolomnějších potvor. Ale to bych nepovažoval za chybu vzhledem k tomu, že lze vytvořit opravdu skoro cokoliv, tak kvalita automaticky generovaných pohybů vyráží dech.

      Vzhledem k jednoduchým pravidlům je i umělá inteligence jednoduchá. A spíše založena na náhodném chování, než na propracovaném vyhodnocování strategických možností. V buněčné fázi potvůrky plují přímo za potravou. V druhé fázi jen tak náhodně popochází a občas provedou útok na nejbližší hnízdo. V kmenové na vás mohou podniknout výpravu. Ale opět zcela přímočarou, bez strategického podtextu. Až v civilizační části se situace zlepšuje. I když jde v zásadě o posílání jednotek v co největším množství na náhodné cíle, překvapí vzájemná diplomacie. Jednou mi jeden z národů dal požadavek zastavit obchodování s jejich nepřítelem. Jindy vyhlásil válku za jiné náboženství. Ve vesmíru už se vše odehrává na abstraktní úrovni nad vesmírnou mapou. Útoky pirátů a válečných rivalů jsou tak opět víceméně náhodné události na samotných planetách. Není způsob, jak je vidět nebo jim předejít už na vesmírné mapě. A umělá inteligence při UFO soubojích se těžko hodnotí. Jejich délka je tak krátká, že není čas, aby se projevila.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

       Vyhlídky do budoucna
      Osobně jsem velmi zvědav na samotnou budoucnost Spore. Nabízí se přirovnání k Sims. Také šlo o rutinní hru, s omezenými možnostmi, která po pár hodinách přešla v stereotyp. Ale fůrou datadisků a druhým dílem se vyhoupla na jednu z nepropracovanějších her, která vydrží klidně měsíce. Pokud rozpačité reakce hráčů neodradí EA od dalšího financování, jako že určitě ne, máme se na co těšit. Ale zatím je Spore pouze na začátku cesty a konkurenční Sims nabízí nejen více obsahu, ale i možností stavění. Pokud bych já mohl projevit svá přání do datadisku, šlo by určitě o editor a sdílení questů minimálně pro druhou a pátou fázi.

      Někdo ze čtenářů volal po srovnání Spore s podobnými hrami. Druhá fáze byla před vydáním přirovnávána k Diablu, kmenová k běžné realtime strategii, civilizační ke zjednodušené Civilizaci se záběrem na celou planetu. A vesmírná fáze silně připomínala Black and White, pouze s boží rukou nahrazenou UFem. Spore mi ovšem vzalo vítr z plachet. Ve výsledné hře jsou jednotlivé fáze natolik zjednodušené, že s výše zmíněnými hrami nejdou srovnávat. A s výjimkou začátku, který je nápadně inspirován hříčkou Flow, mě ani nenapadají jiné hry, které by fungovaly na podobných principech a šlo s nimi srovnávat. Herní pravidla a propracovanost mi spíše přijdou na úrovni kvalitnějších flashových hříček. Pouze v mnohem líbivějším kabátku a s tím, že jich dostáváte pět najednou.

      Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
      další obrázky z této hry v galerii

       Tak trochu jiná hra
      Souhrnně zhodnotit Spore je těžké. Jde o něco jiného, než jsou hráči zvyklí. Většina hráčů přesto ze setrvačnosti mylně očekává běžné principy a hratelnost. Spore je bezvadná stavebnice, která online sdílením motivuje k čím dám lepším výkonům a jen tak hráče nepustí. Není to hra, ale hračka. Jejím smyslem není hraní něčeho, ale hraní si. A cílem není dohrání, ale samotná cesta ke konci.

      Zvětšit Spore se hodí pro lidi, kteří si koupí Sims a následně jen staví domečky, aniž by vůbec potřebovali dosáhnout cíle v samotné hře. Tato skupina hráčů dostane svou dávku skvělých editorů, u kterých obrostou mechem a díky online sdílení budou neustále motivování k lepším výkonům. Ale kdo čeká hru o evoluci a editory bere jako nutné zlo, které je třeba co nejrychleji proklikat, bude velmi zklamán. Z hlediska hratelnosti nejde o žádný zázrak a krom vesmírné fáze jde spíše o přehlídku cizích výtvorů než o plnohodnotnou hru. Pouze závěrečná fáze skutečně pobaví a před omrzením poskytne porci zábavy.

      Stáhněte si: Demo tvoření příšerek, Trailery, Videa...

      Související články: Recenze 1.část, Recenze 2.část, Článek o tvoření příšerek, GC dojmy, Preview, Novinky

      Agarwel Idiriz
      autorovi je 25 let, pracuje v IT odvětví, volný čas tráví hraním her, o nichž pak píše na svém blogu; nejvíce si potrpí na kvalitní příběh a herní svobodu, RPG, budovatelské strategie, případně propracovanější simulátor




       
       
      Agarwel Idiriz
      Vývojář:
      Vydavatel:
      Platformy:
      Detail hry

      Verdikt:

      Před vydáním jsem byl přesvědčen, že Spore zaslouží hodnocení minimálně dvanáct bodů z deseti. Za originalitu, nekonečný obsah, různorodost během herních fází, možnosti modifikací, revoluční technologii procedurální animace a podporu komunity sdílením obsahu. Bohužel přišlo vystřízlivění. Pomalý rozjezd hry, doskakování předmětů, nepropracovaný design a omezené možnosti Sporepedie mě nutí jít s hodnocením dolů. Ale ne razantně ze dvou důvodů. I přes nedostatky mě k hraní i teď, po mnoha dnech, pořád cosi táhne. Potřeba vytvořit ještě lepší budovu, zhodnotit výtvory jiných hráčů a nakouknout, kdo ve své hře vyhladil kmen mých příšerek, fungují jako droga. Druhým důvodem je, že Spore patří do ojedinělého žánru "stavebnice" a hry je nutno hodnotit v rámci jejich žánru. A vyčítat Spore nízkou propracovanost strategických prvků je téměř totéž, jako vyčítat Doomovi absenci point adventurních prvků. Proto sedmička. I když nakloněná k osmičce.

      Nejnovější články