Test Drive Unlimited - jaká je PC verze?
zdroj: tisková zpráva

Test Drive Unlimited - jaká je PC verze?

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Test Drive býval ve stínu konkurenční NFS, ale brzy by se role zase mohly obrátit. Chcete být u toho? Nahlédněte pod pokličku díky naší účasti v betatestu očekávané PC verze. Ale nejdřív si zapněte pásy - pojedeme z kopce.

Autor: Jiří Lavička
Publikováno: 19.prosince 2006
První český článek o PC verzi zdroj: tisková zpráva Verze: PC/anglická/neveřejný beta-klient
Doba hraní: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nový Test Drive už nějaký ten měsíc řádí na Xboxu 360 (naše mega-recenze), ale v únoru přisviští tropický elegán i na PC (i PS2 / PSP). Což je bezesporu dobře, protože o kvalitní závodní hru na téhle platformě už skoro nezakopnete. Test Drive byl poslední roky ve stínu konkurenční NFS, ale nyní to vypadá, že brzy by se zase role mohly obrátit. Chcete být u toho? Pak s námi zkuste nahlédnout pod pokličku v prvních dojmech z účasti v betatestu PC verze. Podařilo se konverzi na osobní počítače dosáhnout stejně kvalitní grafiky a neutrpěl při přechodu báječný online systém, díky kterému autoři svůj titul pasovali na M.O.O.R. (Massively Open Online Racing)? Na tyhle otázky dostanete odpověď, ale nejdřív si zapněte pásy. Pojedeme z kopce...

Opalovací krém s sebou
Na úvod by možná bylo vhodné zmínit, že Test Drive Unlimited na NFS sérii vůbec neútočí. Naopak by se dalo říct, že se vrací ke svým vlastním kořenům. Poslední dva díly série Test Drive byly nevýraznými tituly, ve kterých se prostě závodilo dokolečka, v průměrné grafice a s podprůměrným jízdním modelem. Přechod na next-gen konzole vidělo Atari jako možnost zazářit a tak provedlo radikální řez. TDU se díky tomu posouvá směrem k otevřenému prostředí ve stylu GTA.

Ano, podobně to dnes dělají všechny (nejen závodní) hry a už druhý NFS: Underground nabízel volné popojíždění po městě (EA dokonce kdysi dávno provozovala i závodní MMPORPG jménem Motorcity), ale TDU tenhle koncept dotahuje do pověstného konce. V letištní hale si vyberete jednu ze šesti možných postav (následně ji pak v editoru můžete předělat k nepoznání, takže si s klidným srdcem vyberte i nějakého šeredu) a už si to frčíte do srdce Honolulu, abyste se tu na ostrově Oahu hezky zabydleli.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Hra nemá žádnou dějovou linii a jde tak spíš o "simulátor života". Svých 200 tisíc dolarů v první fázi hry utratíte za základní životní potřeby - auto a dům. Svůj interiér, vozový park a vlastně i svůj vlastní exteriér pak můžete dovybavit. Je libo nový klobouk, Chevrolet nebo snad větší garáž? Stačí dojet do obchodu a zamávat Visa kartou. Světu vládnou peníze a ani ten virtuální není výjimkou. Jenže kde je sehnat...

Jste v cizím městě? Používejte mapu!
TDU naštěstí neustále "otravuje" s tutorialovými nápovědami (lze je vypnout), takže se na obrovském ostrově s rozlohou tisíců čtverečních metrů asfaltu snadno rozkoukáte. Je tu to jako všude jinde - po silnici jezdí venkovani a všudypřítomná policie, ale naštěstí tu téměř stále paří sluníčko, asfalt se neleskne jak po náporu vodního děla a jízdu autem si můžete zpříjemnit volbou té správné radiostanice. Všimnul jsem si, že stále víc her zařazuje do svého sortimentu i klasickou hudbu. Na své si tak přijde opravdu každý. Navzdory luxusnímu požitku z jízdy novým Mercedesem však může objíždění jednotlivých lokací trochu nudit. A tady přichází vhod nejlepší vynález od dob kapesního kompasu...

Hra totiž nabízí velmi přehlednou mapu, posetou důležitými ikonkami. Můžete v ní zběsile zoomovat, nebo si jí jen zálibně prohlížet, ale především si tu můžete nakliknout cestu do libovolného bodu, kam vás pak dovede medový hlas vaší GPS navigace. Pokud jste navíc už v onom místě někdy byli (např. autosalón), stačí kliknout a hra vás tam přenese automaticky. Váš čas je přece drahý a nebudete ho věnovat rutinnímu přesunu z bodu A do bodu B.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Prvních deset Ferrari bývá nejtěžších
Auta si kupujete v pobočkách jednotlivých značek. Chevrolet, Audi, Ford, Volkswagen, Mercedes, Ferrari... mohl bych pokračovat donekonečna. Celkem je v nabídce kolem stovky vozů, což zahrnuje i motorky. Autosalóny se vám na mapě zjevují podle stavu vašich financí. Pokud nemáte ani na to nejlevnější Ferrari, jednoduše vás dealeři nenechají očumovat. Svůj neutěšený stav však můžete v úvodu vyřešit mnohem jednodušeji - stačí zajít do půjčovny aut a sehnat si tam drahé auto. Za tučný poplatek vám ho na deset nebo dvacet minut půjčí. Velmi chytré, ale leze to do peněz. Někdy však není zbytí, protože budete na nějaký ten úkol či závod potřebovat auto z určité kategorie. Pokud se vám zrovna nebude rochnit v garáži, musíte to vyřešit zápůjčkou. Kdo chce vydělávat, musí utrácet.

Variabilita je na rozumné úrovni. Od běžných závodů po provařené módy jako nejrychlejší průjezd danou lokací, zdolání jistého úseku trati na čas, až k trochu originálnějším misím, ve kterých si můžete zahrát na kurýra. Někdy převážíte balíček, jindy rozmazlenou modelku a mezi nejpříjemnější patří odvoz luxusních sporťáků, na které v kariéře ještě dlouho nebudete mít. Za každou úspěšně splněnou položku máte peníze.

Pokud se vám nelíbí odměny nabízené v závodech, můžete vypsat vlastní závod. To zahrnuje i navržení trati (na mapě naklikáte checkpointy) a stanovení výhry. Nevýhody jsou jasné - pokud prohrajete v cizím závodě, nestane se nic, pokud prohrajete v tom svém, platíte veškeré výhry z vlastních zdrojů. A pokud stanovíte příliš vysokou cenu, může se vám stát, že se do závodu zapíše nějaký expert a rozemele vaše auto na prach.

Kdopak tu má nejsilnější káru?
V offline režimu je to přirozeně velmi nepravděpodobné. Počítač se snaží emulovat čilý online ruch, takže po ostrově náhodně křižují různí protivníci. Závod můžete odstartovat buď najetím do stacionární ikony nebo vyprovokováním protivníka. Stačí ho najít a zablikat na něj. Pokud výzvu přijme, naklikáte trať a už se startuje. Může jít o krátký drag race do nejbližší zatáčky, nebo objížďku celého ostrova. V tomhle máte absolutní volnost. Po připojení do internetového světa TDU se vám navíc otevřou nové možnosti. Hra sice v současné betě nenabízí nějaké ohromné množství hráčů na jednom serveru, ale atmosféra je tu úplně jiná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Když stojíte u krajnice a projíždějící Lamborghini na vás posměšně zatroubí a pak provokativně zastaví na nejbližší křižovatce a túrováním motoru žadoní o duel, je to něco nenahraditelného. Ani offline honičky s přemnoženými policisty nebo povrchní "tuning" v garážích (chcete jednobarevný nebo dvojbarevný interiér?) nemohou nahradit všechny výhody online režimu, za nějž se neplatí žádné měsíční poplatky. A jestli jste opravdu fanoušek čtyř kol, můžete založit vlastní autoklub nebo se přidat do nějakého již existujícího. Tohle "guildování" je velkým krokem vpřed oproti veškeré konkurenci a mohlo by TDU vybudovat silnou pozici.

Žádná jiná hra vám totiž nenabídne, abyste se přidali k milovníkům Ferrari a denodenně v šest večer vyjížděli z rudě natřeného baráku na spanilou jízdu kolem ostrova. A pokud se vám do cesty postaví nějaký ten Viper, jednoduše naivního majitele té americké kocábky připravíte o poslední dolar, který mu vězí v kapse. Jeden za všechny, všichni za koníka z Maranella. Týmový duch je opravdu nakažlivý a jakmile M.O.O.R. zkusíte, rádi přehlédnete těch pár výmolů, které vás na silnicích v TDU čekají.

Volant táhne mírně doleva...
Ačkoliv je jízdní model komplet předělaný a neměl by tedy připomínat "plaváčka" z Xbox360 verze, nemohu se zbavit dojmu, že šlo ze strany autorů spíš o marketingové prohlášení. Auta pořád reagují na práci s plynem nejistě a křečovitě, takže dělat smyky přes ruční brzdu nebo nedejbože přes spojku je takřka nemožné (klávesy pro spojku a nastartování jsou tu vážně jenom na okrasu). S trochou cviku se naučíte udržet auto na silnici, ale s fyzikou to nemá nic moc společného. Otáčení na pětníku oceníte, pokud přejedete svůj cíl (např. dům) o pár metrů a chcete se efektně vrátit, ale v samotných závodech vám to bude spíš ke škodě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Motorky jsou na tom bohužel ještě hůř a pomalá reakce na zatáčení z nich dělá nepoužitelnou jednostopou rakev. Pokud si ceníte svého života, raději zůstaňte u čtyř kol. Na tomhle by měli autoři do budoucna zapracovat, stejně jako na interakci jednotlivých objektů. Z NPC aut sice po nárazu odlétávají plechy na všechny strany, ale přenos kinetických sil je tu španělskou vesnicí.

Mohlo být sice hůř a ani NFS: Carbon si se svým driftovacím enginem nemůže příliš vyskakovat, ale když jsem v úvodu hovořil o simulátoru, bylo to skutečně jen ve smyslu sociálních vlastností hry. Simulace závodního života se povedla, simulace samotného závodění ale dost skřípe. Je to velká škoda, ale hráč je naštěstí tvor adaptabilní a nad spoustou věcí přivře oči. U mě TDU místy bruslí na pomyslné hraně, zvlášť když musím svoje Ferrari páčit z větví stromu, který stál až příliš blízko krajnice.

Budiž světlo
Ale páčím rád, abych se zas mohl posadit do luxusního kokpitu. Už jsem tím argumentoval v prvních dojmech z Carbonu a klidně to zopakuji. Jízda zevnitř auta, v komplet 3D a libově nasvíceném interiéru, komplet s volantem a rukama jezdce má svoje nezaměnitelné kouzlo. NFS od toho upustila někdy za zlatých dob Porsche Unleashed a od té doby se musíme spokojit s výhledem z naleštěné kapoty. TDU nabízí desítky detailních interiérů, zaprášené přední sklo a velmi pěknou grafiku, která by se dala zřejmě nejlépe srovnávat s Most Wanted. Modely aut jsou stejně povedené jako v Xbox360 verzi, ale abyste se dostali na vizuální úroveň konzolové verze, budete potřebovat odpovídající HW.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z PC verze v galerii nebo zde

Znamená to v 1024x768 zapnout alespoň dvojité vyhlazování, detaily na maximum... a HDR. Bez HDR je zážitek poloviční, s HDR je pro změnu poloviční framerate. Musíte si vybrat, s vypnutým HDR vypadá TDU jako naprosto tuctová gamesa, jakmile ho zapnete, může svou krásou konkurovat i momentkám z Gears of War (hlavně tohle tvrzení neberte do slova - prostě se jen ujistěte, že máte sedmičkovou GeForce a procesor vám tiká přes tři giga). Na mé konfiguraci s dosluhující GF6600GT běžela hra při vysokých detailech/rozlišení jen pár snímků za vteřinu.

Po vlastních kolejích až do cíle
Dojmy z betatestu, jehož klient měl 3,5 GB (tváří se docela finálně, jenom občas zabliká modrou obrazovkou), jsou víc než kladné. Už na konzolích byl TDU díky progresivnímu online módu svěžím větříkem, ale na PC se může jednat o skutečnou revoluci. Na cestě mezi platformami hra zjevně neutrpěla žádné zranění a vzhledem k tomu, že NFS si letos (a možná nejen letos) vybírá slabší formu, může se žezlo nejpopulárnější závodní hry velmi snadno ocitnout v rukou Test Drive.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud vám nevadí absence děje (ve stylu "ovládněte všechno a všechny") a rádi se občas jen tak projedete v luxusním autě, na které si v reálu nevyděláte, ani kdybyste se na hlavu stavěli, pak může být Test Drive Unlimited tou pravou hrou i pro vás. Bez zbytečných pentliček a namachrovaných tunerů... prostě sedněte a jeďte, kam je libo. Až odbije únor a přiblíží se vydání, zřejmě budu postávat před výlohou a čekat na svoje klíčky. Už kvůli vymakanému online módu. Ferrari Forever... :)

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Mega-recenze X360 verze, Dojmy & preview X360 verze, Novinky



Jiří Lavička
autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu


 
 
Jiří Lavička
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Nejnovější články