Test Drive Unlimited - PC recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Test Drive Unlimited - PC recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 8. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Skoro tříměsíční čekání na zásadní patch skončilo a tak můžeme zhodnotit jeho přínos pro problematický multiplayer, nový Hardcore mód, HW náročnost a celkovou úroveň konverze z X360.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 1.srpna 2007
Verze: prodávaná/PC/ang.s červenc.patchem
Doba recenzování: 3 měsíce


Obrázek zdroj: tisková zpráva Dneškem končí pro autory Tiscali Games výlety na Havaj, za poznáním závodní hry Test Drive Unlimited. Už vloni, na přelomu léta a podzimu, se na prosluněný ostrov Oahu vypravil testovací řidič Ivan Kratochvíl a letěl tehdy exkluzivně bílo-zeleným tryskáčem (dojmy a recenze hry pro Xbox360) z letky samotného Billa Gatese. Později si podobnou cestu dopřál i kolega Lavička, ten ovšem k přepravě zvolil stroj Hawaiian Airlines, tehdy ještě zalétávaný (dojmy z PC betaverze) a pro běžné pasažéry nedostupný. Posledními návštěvníky tichomořského ostrova se pak stala dvojice Beniač a Broukal – naše letenky byly rezervovány na duben a cestovali jsme již pravidelným spojem, tj. s finální prodávanou verzí TDU v mechanice. Ondřejovo video z dovolené jste měli možnost vidět v květnu (video-recenze). Nyní konečně přišla řada na úryvky z mého zápisníčku a hromadu fotografií, za jejichž několikaměsíční zpoždění může čekání na patch, resp. jeho věčné odsouvání. Nechtěli jsme totiž dodatečně recenzovat PC verzi primárně online titulu, když právě s multiplayerem byly největší problémy.

Troufám si tvrdit, že díky předchozím (vskutku obsáhlým) článkům už víte o dění na Oahu prakticky vše. Nebudu se tedy znovu rozepisovat o všech známých vlastnostech hry a soustředím se hlavně na novinky a vylepšení, jichž se Test Drive Unlimited dočkal ve své finální PC podobě. Dozvíte se, jaké změny pánové z Eden Games po dlouhých odkladech do hry zapracovali, jak se povedla konverze z Xboxu360 i jak to vypadá s hardwarovou náročností. A rozebereme samozřejmě také asi to vůbec nejdůležitější, totiž hratelnost a trable provázející dovádění v multiplayeru, který kupodivu byly jinde vesměs přehlíženy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Někdo to rád hardcore
Bezpochyby největší novinkou je jistě slibovaný Hardcore mod. Ačkoliv byla hra od samého počátku koncipována jako arkáda, s tomu přiměřeným jízdním modelem, majitelé Xbox360 verze i účastníci PC-betatestu si v podstatě vymodlili ještě další, realističtější mód. Tiskové zprávy slibovaly ovládání aut posazené mnohem blíže skutečnosti, změněné atributy všech vozidel a z toho pramenící delší brzdné dráhy, sníženou trakci pneumatik, jakožto i menší podíl elektronických pomocníků na řízení.

Světe div se, tohle všechno bylo opravdu splněno a místo obvyklých PR blábolů (na nichž většinou nebývá pravdy ani co by se za nehet vešlo) jsme tentokrát byli přesně informováni, na čem vývojový tým pracuje a co se snaží zlepšit. Hardcore mod sice není k dispozici hned od začátku a k jeho odemčení a možné aktivaci dojde v podstatě až po dohrání valné většiny závodů, respektive s dosažením úrovně Champion. V praxi tedy strávíte stejně spoustu času s „klasickým“ arkádovým jízdním modelem, který ale není vůbec špatný (více o něm za chvíli) a teprve pak dostanete možnost mávnout kouzelnou hůlkou, kterážto na celý ostrov nechá působit fyzikální síly.



 Připravte si volanty
Jak už jsem zmínil, šanci okusit Hardcore mod dostanou pouze šampióni, hra nicméně raději zobrazí ještě varování, že teď už to bude „skoro doopravdy“ a kdo doposud váhal s připojením volantu, má asi poslední možnost. No něco na tom bude, zážitky z prvních metrů jízdy skoro evokují počáteční dojmy z Richard Burns Rally. Nový Test Drive sice v žádném případě nelze ani „na hardcore“ označit za simulátor, přesto se dostaví podobný pocit, jako při přechodu od Colina McRae k mistru Burnsovi. Opět máte dojem, že auta skoro nebrzdí, hodně líně akcelerují a odstředivá síla vás v každé zatáčce nemilosrdně tlačí na svodidla. Dokonce si lze zapnout i telemetrii, která vám v reálném čase graficky zobrazí síly jenž na vůz působí, včetně práce tlumičů a kontaktu kol s vozovkou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hardcore mod prostě posouvá Test Drive Unlimited úplně jinam a vážně jsem byl docela rád, že některé zvlášť vypečené výzvy jsem absolvoval s pohodovou arkádovou fyzikou, patřící k základní výbavě hry. I když volant není nakonec bezpodmínečně nutný a vozy s pokročilou fyzikou lze vcelku dobře krotit i na klávesnici, je jasné že tohle už chce jiný přístup a styl jízdy. Při vzpomínce na šílené honičky v hustém provozu, na přejíždění z pruhu do pruhu či průjezdy křižovatkou na červenou (to vše v rychlostech okolo 300 km/h a v relativně slušně ovladatelných autech) musí i sebešikovnější závodník ocenit rozdíl, jaký HC mod přináší.

 Arkáda? Ano, ovšem povedená
Honem ale zpět k „normální“ fyzice, kterou si užijete dlouhé hodiny před Hardcore modem. Měl jsem celkem obavy, jak se Eden Games s chováním aut v PC verzi vypořádají, tím spíš že už na Xboxu360 bylo kritizováno lehké plavání a poměrně nečitelné jízdní vlastnosti. V tomhle ohledu jsem dá se říci mile překvapen, jelikož nový Test Drive se rozhodně nedrží aktuálního trendu „jedu jako po kolejích“ a auta mají alespoň snahu chovat se trochu realisticky. Tvůrci pěkně trefili zlatý střed mezi arkádou a simulací, kdy je nutné jezdit s rozumem, brát v potaz váhu vozu i kinetickou energii a samozřejmě používat také brzdy. Hodně samozřejmě záleží v čem zrovna sedíte (čtyřkolka versus náhon na zadek je rozdíl) ovšem jakmile si na chování aut zvyknete, začnete si jízdu náležitě užívat.

I přes drobátko problematické smyky (naučit se používat ruční brzdu není snadné) a obecné problémy s přilnavostí pneumatik (otáčení na pětníku je tady normální) jsem z chování aut potěšen – je radost vidět něco takového, zvlášť po posledních dílech Need for Speed. Skoro by se chtělo říct, že Test Drive Unlimited se hlásí k odkazu nepřekonatelného Porsche Unleashed! Arkádový model navíc dovoluje vybrat si z několika profilů, jak moc vám elektronika usnadní řízení. Použité názvy jako Driving Aid, Sport nebo Hypersport jsou sice nic neříkající a ve hře ani v manuálu se nedozvíte, co přesně skrývají. Pochopitelně lze očekávat pomocníky typu ABS, ASR, EDS, MSR… a nezbývá než vyzkoušet, který profil vám bude nejvíce vyhovovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tohle že je masivní multiplayer?
Test Drive Unlimited je od samého začátku titulován jako M.O.O.R. tedy Massively Open Online Racing titul. Obavy z absence singleplayeru se ovšem ukázaly jako liché, jestliže hra nedetekuje přístup k internetu, dokáže takřka vše nasimulovat. Kdybych chtěl být jízlivý, jediný markantní rozdíl je snad pouze v kvalitě soupeřů, AI počítačem řízených pilotů totiž není zrovna oslnivá a tradičně jim chybí dravost, bystrost, odvaha a samozřejmě rychlost. Jízda proti živým soupeřům je prostě jiná káva, tím spíš že multiplayer nabízí i singlu zapovězené prvky jako Drive In Challenge nebo třeba sdružování v klubech.

Bohužel PC verze hry v sobě nese dědictví své Xbox360 sestry, útočící na samotné M.O.O.R. označení. Veškeré počty totiž omezuje číslovka osm. Závodů se vždy účastní jen osm aut a také GPS navigace dokáže v nejbližším okolí vyhledat jen osm kolegů-řidičů. Při srovnání například s Trackmanií, kde nebývá výjimkou ani 50 protivníků, tak nový Test Drive Unlimited vychází pomalu „jen“ jako hra s trochu rozvinutějším multiplayerem. Co je platné, že při pohledu na mapu ostrova vidíte desítky červených teček, označujících online hráče, když ve finále stejně skončíte u číslovky osm?


Navíc tu docela vázne i komunikace a navigace. Vestavěný chat není zrovna nejpohodlnější a většinou se stejně všechno řeší přes externí software typu Teamspeak či ICQ. Ani přesná domluva ovšem mnohdy nepomůže k tomu, abyste se s kolegou, kamarádem nebo spolužákem ze školních lavic na silnicích ostrova Oahu vůbec potkali. Mnohokrát se stane, že někoho vidíte na mapě, ale přímo ve hře po něm není ani stopy. Alokování hráčů se vůbec nějak vymknulo kontrole, původně asi bylo v plánu monitorovat jen nejbližší okolí, praxe je však jiná. Někdy hra opravdu zobrazí jen závodníky jedoucí pár set metrů daleko, jindy zase tvrdošíjně nabízí řidiče vzdálené tisíce kilometrů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Co nám kazí radost z jízdy?
Požitek z řízení velmi závisí na kvalitě silnic. Ostrov Oahu je poměrně členitý a kopcovitých úseků i klopených zatáček tu nalezneme víc než dost. A právě to je kámen úrazu, jelikož modeláři použili hodně nízké poloměry vrcholových a údolnicových oblouků. Jinými slovy, cesty mají často příliš razantní přechody a ostré zlomy, na kterých auta nepěkně poskakují. Někdo možná namítne, že Ferrari Enzo se sportovně naladěným tvrdým podvozkem a s rychlostí hodně přes 300km/h patří spíš na závodní okruh, než na běžnou silnici. Souhlas, bohužel v TDU mnohdy poskakuje i okolní doprava, kterážto si to šupajdí relativně poklidným tempem, v rámci předpisů.

MOTORKY
Jednostopé stroje fungují v Test Drive Unlimited jako malé zpestření, nakonec tahle série byla vždy hlavně o luxusních sporťácích. Možná i proto se motorky mohou jevit nepatřičně a tak trochu do počtu. Pouhých osm motocyklů, od čtyřech různých výrobců, věru nemůže konkurovat autům, počítaným na desítky. Také jízdní model se zdá o poznání méně povedený, respektive přístupný. Na vině je především citlivé ovládání (znovu uzpůsobené asi pro analogové páčky ovladače Xboxu360) které spolu s akční kamerou vše velmi znesnadňuje. Trpělivost ale růže přináší a pokud motorkám věnujete chvíli času, od počátečního „jsou nepoužitelné“ pokročíte až k hodnocení „rychlé a dobře manévrují“. Ačkoliv pro hru podobného typu by se mi zdál ideální spíše model ala série MotoGP, kdo vytrvá a potrénuje, časem bude v sedle silného motocyklu stejně suverénní, jako za volantem.

Civilní provoz na silnicích jinak působí sympatickým dojmem, ostatní auta spořádaně křižují ostrovem, respektují dopravní předpisy, zastavují na semaforech… občas dokonce kolidují i mezi sebou, při nedání přednosti v jízdě. Výtku bych směřoval snad jen k pudu sebezáchovy, který mají řidiči pod kontrolou AI relativně podivně nastaven. Vidí-li nějakou překážku, raději zvolní a pomalu se přiblíží, při předjížděcích manévrech ovšem neví kudy kam a chovají se jako sebevrazi. Přiznávám, že moje agresivní kličkování a častá jízda v protisměru nebyla vždy z nejbezpečnějších, čas pro návrat na „moji stranu silnice“ přesto zbýval. Umělá inteligence to ale vidí jinak a řidiči pokaždé s velkým předstihem raději strhnou vozidlo do příkopu, než aby riskovali čelní náraz.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naopak policie, na jejíž adresu zaznívá ve fórech řada nářků, se mi zdála poměrně v pohodě. Muži zákona jsou dost benevolentní a nerozhází je překračování povolené rychlosti, přejíždění přes dvojitou plnou čáru ani jízda na červenou. ;) Hákliví jsou pouze na dopravní nehody – stačí se jen trochu otřít o cizí lak a už je oheň (respektive blikající maják) na střeše. Po vzoru GTA se rozlišuje míra provinění, pokud se však po menším karambolu na čas zklidníte, budete mít od uniforem pokoj. Tohle prostě není FlatOut, tady je ostatním autům záhodno se vyhýbat. Sám jsem za celou hru platil jen minimum pokut a nebýt zběsilého, hodinu trvajícího závodu kolem celého ostrova, nepoznal bych ani zátarasy a smečku blikajících světel ve zpětném zrcátku.

 "Patch vyjde co nevidět"
"Opravný patch pro TDU vyjde v květnu." "Informace o patchi, na kterém Atari pilně pracují, budou zveřejněny již příští týden." "Patch se stále ladí, chceme pro vás jen to nejlepší, jeho vypuštění se tedy odsouvá na červen..." Toliko stručný nástin vyjádření kompetentních zaměstnanců Atari a Eden Games do diskuzních fór. Vyplývá z nich jediné - PC verze hry v době svého vydání nebyla (a stále není) bez chyb, ví se o nich a na odstranění se usilovně pracuje. Raději se ani neptám, k čemu vlastně sloužil veřejný betatest a co se na jeho základě povedlo zavčas opravit.


Hodně hráčů základní prodávané PC verze TDU hlásilo poškozené uložené pozice, což opravdu nepotěší. Někomu způsoboval potíže připojený volant, jiného zase trápily grafické anomálie nebo problémy se zvukem. Nutno ale podotknout, že TDU se chová na každém počítači jinak. Sám jsem (a musím to zaklepat) neměl s novým Test Drivem prakticky žádné potíže a singleplayerovou část hry bych – alespoň po stránce technické – označil za bezproblémovou. O savy jsem nepřišel ani jednou a grafika fungovala po nalezení těch správných ovladačů bez škobrtnutí a s přiměřeným framerate. Obecně vzato, obtíže (vypadnutí textur, mizející stíny…) byly pozorovány především na kartách od NVIDIE, zrovna tak občasné mini-lagy (že by pozůstatek po velikosti paměti v Xboxu360?) nastávaly jen při určitých konfiguracích/velikostech paměti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zlobivý síťový kód
Minulý čas v předchozích odstavcích znamená jediné – patch je po více jak třech měsících konečně venku. To je ta dobrá zpráva. Špatnou je, že nejde ani zdaleka o patch finální a (patrně?) poslední. Co vše opravuje (nebo by alespoň měl) se můžete dočíst zde, osobně se mi ale zdá, že Atari jen oficiální cestou vypustili beta-patch, jenž jim nedávno unikl. Někomu se po instalaci opravdu život s TDU zjednodušil, jiným trable přibyly – co dřív fungovalo, teď zlobí. Kladně lze pochopitelně hodnotit ochranu proti cheaterům a podvodníkům (bez dopravy a s autem x-krát rychlejším než stíhačka se to závodí) pár hráčů možná přivítá i dvě nová auta, čtyřkolky Audi RS4 a Nissan Skyline R34. Veškeré problémy však vyřešeny nebyly a čekání na stoprocentně funkční Test Drive Unlimited trvá.

Trable (ať už před patchem nebo po něm) způsobují také servery a síťový kód vůbec. Dřív se při pokusech o multiplayer závody nešlo dostat „do lobby“ v dobré polovině všech pokusů. Hra buď bez varování spadla rovnou do Windows nebo se (v lepším případě) zacyklila při neustálé snaze připojit se. Dubnové začátky byly vskutku tristní. Hláška „Failed to connect to the TEST DRIVE server. Please check your network status and try again“ se pravidelně ukazovala snad při každém druhém spuštění. Později se situace vylepšila a v květnu (nebýt občasného padání) už se pomalu dalo mluvit o relativně provozuschopné hře. Netroufám si ale odhadovat, zda za tím stály posílené servery či odliv otrávených hráčů. Aktuální nápor závodníků, navrátivších se po vydání patche, je další velkou zkouškou a není proto divu, že nedostupná lobby o sobě dává občas znovu vědět. Jakous takous kompenzací je, že hra nevyžaduje placení měsíčních poplatků, jako je to běžné u MMORPG.

 Boháčem snadno a rychle
K zamyšlení je také jistá nevyváženost, jíž hra trpí. Kupříkladu peníze - zpočátku jich není nazbyt a vystačí sotva na nákup prvního auta a nějakého toho bydlení. Už po pár závodech ale můžete rozhazovat, propukají živelné nákupy a po chvíli pomalu každý jezdí v Enzu a na silnicích potkáváte samé Saleeny S7 Twin Turbo a McLareny F1, čímž se vytrácí nádech nedostupnosti a exkluzivity těchto vozů. Prakticky totéž samozřejmě platí pro tuning, nikdy jsem například nekoupil první balíček vylepšení, ale vždy jen ten třetí, nejlepší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Více promyslet možná chtěl také výběr vozového parku. Chápu, že asi nebylo snadné zvolit ta správná žihadla, o získání licencí od automobilek nemluvě – dost možná je tak výsledek kompromisem. Odlišné výkony motorů, či hodnoty zrychlení a ovladatelnosti však nutně vyústí k používání toho nejlepšího náčiní, jaké je k dispozici. Z každé třídy vozů tak zákonitě vykrystalizují jeden-dva favoriti, jejichž služeb pak všichni využívají. Obsáhlý vozový park, čítající kolem stovky strojů, tak rázem přichází vniveč a zvlášť v multiplayeru se prohání vždy jen hrstka vyvolených modelů.

 Definitivní verdikt
S převodem hry z Xboxu360 na PC se tvůrci evidentně moc nemazali. Možná to vyzní až zbytečně ostře, ale hardwarové nároky a čitelné konzolové stopy leckoho zarazí hned na začátku. Čekal bych například trochu bohatší volby v nastavení detailů grafiky, než jen low, medium a high. Majitelé slabších konfigurací by dozajista uvítali možnost vypnout stíny, omezit dohled, zeštíhlit bujnou vegetaci… Na druhou stranu, grafika je opravdu moc pěkná (zvlášť s HDR, bez něj hra ztratí hodně ze svého kouzla) a při velikosti i propracovanosti celého ostrova, se nelze HW požadavkům moc divit.

Zvětšit Grafici a modeláři zdá se zavrhli veškeré kompromisy, takže na minimální konfiguraci s 2.4Ghz procesorem, 512MB RAM a grafikou na úrovni Radeon 9800 či GeForce 6600GT rozhodně nečekejte žádné zázraky. Pro pohodové hraní bych určitě doporučil alespoň giga paměti, GeForce z konce sedmičkové řady (nebo její Ati ekvivalent) a CPU s výkonem kolem 3Ghz. Sám jsem kvůli TDU upgradoval a rozhodně nelituji, propracované 3D kokpity, detailně vymodelovaná auta a malebný, do digitální podoby vcelku realisticky převedený ostrov, myslím stojí za to. Při pohledu na sluncem zalitý monitor, šumící oceán a palmy vlnící se ve větru, Carbon a kolektiv nutně klopí zrak a mlčky odchází s ostudou do kouta.



Stáhněte si: PC patch, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: Mega-recenze X360 verze, Dojmy z PC bety, Video-recenze PC verze,Dojmy z X360 dema, Novinky


Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Má své mouchy a může působit i trochu nedodělaně. Zároveň ale přináší do stojatých vod arkádových PC závodů vítané osvěžení a dává vzpomenout na časy dávno minulé. Navíc v TDU je snad vše, co máme tak rádi a po čem už dlouhá léta voláme u konkurence - skvělý vozový park plný exkluzivních sportovních vozů, hodně dobře trefený jízdní model nebo parádní exteriéry tropického ostrova bez omezení, bez obřích svítících šipek a pocitu bobové dráhy. Navrch přidejte krásnou grafiku, rozmanité typy závodů a úkolů, podmanivou až návykovou hratelnost… co chtít víc? Pro příště dozajista více pečlivosti. Pokud máte tu smůlu, že zrovna na vašem počítači předvádí TDU psí kusy, či neodpustíte Atari problematický sítový kód spolu s „masivním“ závoděním v osmi lidech, z relativně vysokého hodnocení si dobrých 10% odečtěte.

Nejnovější články