The Sims 4 - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

The Sims 4 - recenze

10. 9. 2014 22:30 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

Nedávno jsem na stránkách zahraničního webu viděla titulek: „Tvůrci The Sims 4 varují, že pokud se hra nebude prodávat, pátý díl nevyjde“. K Sims 4 jsem si proto podvědomě připsala obrovský vykřičník, který tam zůstal i potom, co se hra v Anglii vydrápala na první místo v žebříčku prodejnosti. Co jiného by taky mělo prodávat miliony kopií než právě značka The Sims, která kdysi (2000) dala vzniknout úplně novému žánru simulátorů lidského života, jemuž po celých 14 let vévodí?

S přivřenýma očima by se síla značky The Sims dala přirovnat třeba k Call of Duty, i když The Sims je před ní hned o dva kroky dopředu. Nemá totiž sebemenší konkurenci. Co to znamená? Tvůrci to nepřeháněli se změnami a teď se bojí, že fanoušci kvůli tomu budou s koupí nového dílu čekat až na díl pátý. Alespoň já si obavy Maxisu po seznámení s The Sims 4 tímto způsobem vysvětluji.

Novinek ve hře je totiž málo a bohužel se v několika případech zapomnělo i na populární věci, které v předchozích dílech byly samozřejmostí. Třeba na auta, bazény atd. Jejich absenci tvůrci omlouvají tím, že svůj čas a pozornost věnovali „důležitějším věcem“, nicméně i s těmito alibistickými řečmi z toho smrdí vypočítavost jak hrom.

Továrna na simáky

Pro The Sims 3 vyšlo celkem 11 klasických rozšíření, 10 nových sousedství a 9 balíků s přídavným nábytkem. Stovky samostatně stojících maličkostí, které jste si mohli pořídit za pár korun raději ani nepočítaje. Abyste dokázali přijít na to, že s auty, bazény a dalšími chybějícími věcmi se už od prvního návrhu The Sims 4 nejspíše počítalo jako s obsahem pro některý z početných datadisků, proto nepotřebujete titul z jaderné fyziky. Úvahu nad tím, zdali je kasírování peněz od lidí, kteří si všechny zmiňované serepetičky koupili již k předchozímu dílu, férové, zvlášť když The Sims 4 není žádná revoluce, nechám viset ve vzduchu.

Pochybuju o tom, že byste o sérii The Sims ještě neslyšeli, ale pro případ, že jste celý svůj uplynulý život trávili nucenou prací na Marsu nebo hledáním duchovní rovnováhy v klášteře, uvedu, že se jedná o hry, v nichž si vytvoříte svou vlastní rodinku, s níž následně prožíváte všechny strasti a slasti, včetně každodenních povinností a životních událostí. The Sims 4 je na tom stejně.

Hra začíná tvorbou členů budoucí domácnosti, kdy si jednoho po druhém hezky vypipláte od tělesných proporcí přes barvu vlasů až po oblečení pro různé události (večírek, sport, běžné nošení, oficiální příležitosti). Právě tvorba postavy je jednou z hlavních změn v The Sims 4. Tělesné proporce panáčků jsou rozděleny do několika zón (břicho, ramena, horní část rukou, dolní část rukou atd.), které se dají tvarovat táhly, takže s troškou úsilí a umu stvoříte postavičky (téměř) podle vašich představ.

zdroj: Archiv

Nějaké rezervy tu samozřejmě jsou - editor postav je přítulnější a pestřejší, stále však není bezchybný. Například kolonka vady na kráse se spokojila s několika pihami a základními vráskami, ale chybí volba nerovného nebo chybějícího chrupu, u tvarování celé postavy pak třeba nelze jednu nohu zkrátit tak, aby na ní člověk napadal. Jsou to sice maličkosti, ale uvádím je proto, abyste na reklamní slogany zase tolik nedali. Na možnost vytvořit si postavičku přesně podle představ si ještě dlouho počkáme, zvlášť pokud se v dalších dílech série míra změn ponese v duchu čtvrtého dílu.

Jakmile si postavičky vyfintíte zvenku a zvolíte jim styl chůze a mluvy, musíte je vybavit i povahovými vlastnostmi. Skládají se z jedné aspirace (kreativita, sport, rodina), která dává bonusy např. ke schopnosti malovat, udržovat se v kondici nebo utvrzovat vztahy se svými blízkými, a dále k jedné z ní vyplývajících speciálních schopností – můžete být třeba skvělá hudebnice, malířka či spisovatelka v případě volby aspirace kreativita.

Aspiraci, která se odrazí v životních cílech postavy, doplňují tři vlastnosti, které mohou dále prohlubovat nebo naopak zahlazovat účinky samotné aspirace. Pokud chcete mít doma světového spisovatele, je vhodné k jeho kreativní aspiraci přidat ještě vlastnosti jako je tvořivost, zasmušilost a cílevědomost. Povahových kombinací je dost a člověk si z nich vybere. Věřím ale, že když u hry strávíte delší čas, za chvíli budete vyhlížet některý z datadisků, aby jejich nabídku trošku rozšířil.

Když simík z postele vstane levou nohou

Ve hře najdete všechno plus minus na stejném místě jako posledně. Simíci mají celkem šest potřeb (zábava, hygiena, spánek, zábava, socializace a návštěva záchodu), které je třeba udržovat v rovnováze, jinak začnou být nevrlí nebo v krajním případě dojde k neočekávaným situacím. Z nedostatku spánku například usnou doslova za pochodu tam, kde se v době totálního selhání zrovna nacházejí, což znamená, že si klidně schrupnou v kruhu svých známých na večírku nebo u běžícího pásu v posilovně.

Systému důsledků vašeho počínání však byla přidělena ještě větší hloubka. Téměř každá aktivita může simíkovi dodat některou z emocí - například rychlá sprcha energickou náladu, hraní videoher soustředěnou náladu, skládání poklon romantickou náladu a tak podobně. Nálady ovlivňují aktuální činnost simíků (flirtující simík, který se cítí nesvůj kvůli zanedbávání hygieny, má menší šanci na úspěch než panák, co se díky rychlé sprše cítí sebevědomě) i výběr budoucích činností, kdy některé z nich jsou dostupné jen v dané náladě (např. drcnutí boky, když se cítí plni energie).

Vedle výběru dodatečných činností se na nálady simíků váží i dílčí úkoly. Když v době smutku zvednete telefon a zavoláte příteli, nebo když ve flirtující náladě políbíte objekt svého zájmu, odmění vás hra body, za které si můžete nakoupit lektvary, po jejichž užití simík instantně načerpá energii nebo jednu ze zmiňovaných nálad.

Nálady simíků jsou fajn, i když jejich možnosti jsou zatím jen naznačené a málokdy pocítíte jejich dopad. Možná by si něco podobného zasloužilo vlastní herní mód, kde by se dopad nálad ještě prohloubil. Zatím ale nejsou moc citelné a vesměs se dají pohodlně ignorovat.

Drobné změny kam se podíváš

Výběr aktivit v The Sims 4 je ale o chlup pestřejší a více provázaný. Trávení času některými činnostmi neznamená jenom patřičnou změnu nálady, ale mnohdy také zdokonalování, které vede k dalším možnostem. Když se váš svěřenec kvůli práci naučí programovat, nejen že ho povýší, ale nově může vytvářet pluginy, hry pro mobily, videohry nebo se věnovat práci na volné noze, což jsou všechno aktivity, za které dostane patřičně zaplaceno - v případě tvorby videoher peníze chodí na účet pravidelně každý měsíc ve formě autorských honorářů.

Směrem k větší přístupnosti se v The Sims 4 vydal i mód stavby. Vedle několika již předpřipravených a zařízených místností, které jsou nachystané pro líné či v této činnosti málo zdatné hráče, jsem nejvíce využila možnosti kdykoliv libovolně zvětšovat či zmenšovat zdi pouhým tažením (bez zdlouhavého bourání a opětovného stavění) nebo jejich přesunování z místa na místo, díky čemuž v pohodě přeskupíte i barák o mnoha ložnicích a koupelnách. Kliknutím a následným roztahováním do potřebného směru se pak místnosti dají i tvořit, což se týká i pokojů s kulatými rohy. Drobných změn by se ale ve hře našlo mnohem více, což se dá tvrdit i o zbytku hry.

Lepší grafické zpracování, pocitově rychlejší nahrávání a menší cukání při volném pohybu po sousedství, které má na svědomí změna enginu - to je vrchol veškerých inovací. Chvíle strávené s The Sims 4 jsem si docela užila a dokonce jsem zažila pocit, kdy hrajete hodinu, ale ve skutečnosti uběhnou čtyři, ale byly opravdu sporadické.

The Sims 4 je fajn hra, ale změn oproti předchozím dílům je málo na to, aby fanoušci museli běžet do obchodů a hru okamžitě kupovat. Navíc se jim nebudou líbit ani vyšší hardwarové nároky, nebo vidina spousty peněz, které budou muset nevyhnutelně utratit za datadisky s obsahem, co měl být součástí základní hry. A tak si fanoušci série The Sims 4 koupí hlavně kvůli tomu, aby se nakonec dočkali pátého dílu nebo alespoň řady datadisků. To by se ale u kvalitních her stává nemělo...

Verdikt:

The Sims 4 přichází jen s nepatrným množstvím změn, které by s trochou snahy mohly být součástí jednoho z mnoha datadisků třetího dílu. Vedle toho hráčům bere spoustu věcí, které pro předchozí díl a jeho datadisky byly samozřejmé. Pořád jde o zábavnou hru, jenže těch „ale“ je zkrátka příliš mnoho.

Nejnovější články