The Wheelman - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

The Wheelman - recenze

27. 3. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dokázal Vin Diesel v GTA klonu z Barcelony zaujmout efektními smyky a úhybnými manévry nebo dopadl špatně jako většina her dle filmového scénáře?

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 27.března 2009
Verze: X360/anglická/finální
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Nedávné demo akční hry s charismatickým Vin Dieselem v hlavní roli bylo přijato rozporuplně. Na jednu stranu snaha přijít s několika novými nápady, na stranu druhou nepřesvědčivý jízdní model a lacině působící grafické zpracování. Zda něco z toho nakonec převážilo ve prospěch plné hry se dočtete z následující recenze.

Pohlednice z Barcelony
Vin Diesel alias Milo Burik dostane jakožto tajný agent za úkol proniknout do barcelonského podsvětí. Aby místní kriminální živly postupně akceptovaly jeho přítomnost, nechá se zprvu najímat jako vyhlášený řidič na různé akce. Příběh se tak začne odvíjet v nezvykle rychlém tempu a už první mise se promění v bláznivou honičku s policií plnou bouraček a karambolů. V úvodní fázi hry se rychle seznámíte se základním jízdním modelem a pochopíte, že tahle hra má být takovou kombinací mezi GTA a Driverem s přídavkem něco mála inovativních prvků. Scénář hry se dále točí kolem vnitřních sporů tří mafiánských organizací, které mezi sebou rozpoutají nesmiřitelnou válku, ale to už bychom zacházeli do podrobností, které asi slyšet nechcete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

 Očekávaná herní náplň
Většina misí je zcela standardních a odpovídají tomu, co se od her typu GTA očekává. Krádeže aut střídají převozy zásilek, likvidace protivníků nebo úprky před strážci zákona. Některé z úkolů však dokáží překvapit svou zábavností a na první pohled ne zcela povedenou hru posouvají výrazně nahoru. Pronásledování kamionu, honička v metru, bláznivá jízda s chlápkem s časovanou bombou nebo osvobození eskortovaných vězňů... to patří k tomu nejlepšímu, co ve hře zažijete. Tyto levely jsou opravdu vynikající a nebýt jich, patřila by hra stěží jen k průměru. Teprve poté, co jsem některé z těchto misí vyzkoušel, jsem pochopil, že Wheelman má své kouzlo, kterému lze snadno podlehnout.

 Zajímavé inovace?
Aby hra nebyla označena za prachsprostou kopii svých slavnější konkurentů, přišli vývojáři s několika málo nápady, které také dodávají na zábavnosti. Nutno přiznat, že by se jim to i podařilo, kdyby současně celou řadu obvyklých herních mechanismů nevypustili nebo neupravili natolik, že tím hru zároveň poškodili. Ale to už předbíhám…

Předně si hned po startu všimnete, že s vozidly (i motocykly) můžete provádět prudké úhybné manévry, s jejichž pomocí donutíte protivníka k nehodě nebo jej rovnou zneškodníte. Tuto trochu uměle implementovanou vlastnost jste během hry vyloženě nuceni používat, protože jinak není možné některé z misí vyhrát. Díky určitému podvádění umělé inteligence jste často obklopeni celými skupinami nepřátel, které na vás neustále útočí. Jedinou možností, jak se jich zbavit, je právě toto narážení nebo využití zpomaleného času.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

V levém dolním rohu obrazovky se nachází tzv. Focus ukazatel, který se nabíjí rychlou jízdou, efektními smyky, skákáním přes překážky nebo rozbíjením všudypřítomných objektů. Jakmile se dostane na potřebnou hodnotu, můžete auto zrychlit pomocí turba jako ve hře Burnout, nebo zpomalit čas, během nějž pohodlně zaměříte citlivé body na vozidlech nepřátel. Samotné zrychlení vám příliš nepomůže, protože pokud si to hra nepřeje, nemáte šanci nikomu uniknout ani nikoho dohnat. Ať už se jedná o malý Fiatek nebo čtyřtunovou dodávku s jedinou funkční pneumatikou, vždy mají akceleraci blížící se startu bojové stíhačky. Je sice pravdou, že poměrně často pomáhá toto nerealistické chování hratelnosti, ale ještě častěji vás bude štvát svou nevyvážeností.

Naopak, ničení vozidel ve zpomaleném režimu je nesmírně efektivní i zábavné, ale nebyla by to firma Midway, aby tak trochu nezkazila každý svůj dobrý nápad. Tvůrci se totiž rozhodli, že nekonečné zástupy nepřátel jsou tím nejlepším řešením, jak vám znepříjemnit život. I kdyby se vám tedy podařilo zlikvidovat všechny nepřátele v okolí, spolehněte se na to, že už v další zatáčce se zázračně vyrojí další skupina, která zaútočí s ještě větší agresivitou.

 Návod, jak přežít?
Předcházející řádky dávají asi na srozuměnou, že pod neustálými útoky nelze dlouho vydržet s jedním vozidlem. Proto máte k dispozici další ze speciálních schopností, která vám umožňuje přeskočit za jízdy na jiné, nepoškozené vozidlo nebo motocykl. Stačí podržet tlačítko na gamepadu a ve správný okamžik pustit. Celá akce vypadá trochu legračně, ale plní svůj účel dostatečně. Snad jen trochu podtrhuje hodně přestřelenou arkádovost hry, protože jen málokde uvidíte tak očividné podvody v chování protivníků jako tady.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Prostřelení ani několika pneumatik téměř neovlivní chování vozidla, jakkoli ke cti vývojářů slouží, že stejně tak nepocítíte problém s takovým vozidlem ani vy. Pak je tu na místě otázka, proč tedy něco podobného dělat, když mohu jet i na holých discích skoro stejně tak dobře jako na obutých kolech? Držení stopy rychle jedoucích aut je jako z říše snů a jejich pološílené chování na silnicích jen dokazuje, že nějaký dopravní model v katalánském velkoměstě prakticky neexistuje. Jestliže nefungují ani semafory, nelze se divit, když vás smete náklaďák z vedlejší silnice a ani nemrknete.

 Vedlejší herní náplň
Menší část hry tvoří third-person přestřelky, relativně jednoduché, ale funkční. Automatické zaměřování je kombinováno s volným a ovládá se obdobným způsobem jako v mnoha jiných hrách. Líbilo se mi, že za překážkami lze zakleknout a stiskem střelby následně vykouknout a střílet. Naopak, naivně rozmístěné výbušné barely činí tyto pasáže až přespříliš jednoduché, což však může spoustě hráčů vyhovovat - nikdy nebudete mít větší problém s dohráním. Hra je skutečně velmi jednoduchá a dá se pohodlně dokončit během šesti nebo osmi hodin.

Je samozřejmostí, že mimo příběhové linie tu najdete i spoustu vedlejších misí, od obligátního taxikaření, přes úniky před smečkami nepřátel, krádeže vozidel na zakázku až po likvidace určených cílů. Dále tu jsou různé závody, sbírání zásilek na čas nebo rozbíjení majetku města. Integrovaná mapa obsahuje takových úkolů několik desítek a přestože nenabízí nic převratného, přinejmenším spolehlivě prodlouží herní dobu o několik dlouhých hodin.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Technické zpracování
Wheelman používá osvědčený Unreal Engine 3.0, který na Xboxu 360 běhá dokonce v plném HD rozlišení, tedy 1080p. Zřejmě se to však podepsalo pod určitou poloprázdnost místních ulic. Aut i chodců je tady méně, než bych čekal - alespoň vše běží zcela plynule a bez záseků.

Některé městské čtvrti vypadají celkem povedeně, avšak větší část španělské metropole působí spíše sterilně a bez nápadu. Částečně je to způsobeno tím, že v Barceloně nefunguje střídání dne a noci nebo změna počasí, ale už to nevysvětluje mizernou kvalitu mnoha doprovodných filmů s mnohdy až strašidelně odfláknutými texturami nebo modely postav. Snad jen občasné výlety do úzkých uliček plných odpadků připomenou některé ze slavných filmových honiček a dovolí vám nasát tu správnou atmosféru středomořské architektury.

Velmi dobře také působí zpomalené záběry, pokud se vám podaří najet na některou z mnoha kaskadérských ramp a proletět se pár desítek metrů vzduchem. Neměl bych zapomenout zdůraznit, že modely aut jsou reálné. Našel jsem zde Opel Corsa, Pontiac GTO nebo třeba malý Smart. Většina vozů však není evropské provenience nebo jsem je nedokázal rozpoznat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Závěr
Wheelman má spoustu pozitivních vlastností. Mnoho misí je až nečekaně zábavných, ovládání lze s trochou tolerance akceptovat a pár nových prvků je určitým osvěžením jinak stále dokola recyklovaného žánru. Pravdou však je, že vývojáři některé z klasických prvků zcela opomenuli a jiné nenavrhli úplně optimálně. Zejména podvody umělé inteligence mě občas vytáčely, ale rozumně stanovená obtížnost nečiní hru frustrující.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Musíte na misku vah položit klady i nedostatky a sami si zodpovědět, zda má cenu Wheelmana vyzkoušet. Já od něj vůbec nic nečekal a jsem tak na konci spíše příjemně překvapen, jelikož jsem se dobře pobavil. A o to jde u her především…

DNES TAKÉ NA TISCALI:

VIDEO-RECENZE WHEELMANA

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Riddick: Assault on Dark Athena dojmy

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v 2K Czech; psaní bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým



 
 
Ivan Kratochvíl

Verdikt:

Poměrně zdařilý mix GTA a Drivera s několika málo vlastními prvky, který však doplácí na určitou jednoduchost zpracování. Lacině působící grafika pak může odradit množství hráčů, ale pokud dáte hře šanci, může vás překvapit zajímavými misemi se špetkou originality i humoru.

Nejnovější články