Tom Clancy EndWar - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Tom Clancy EndWar - recenze

13. 11. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Začíná nejen třetí světová válka, ale také nová éra RTS na konzolích. Unikátní způsob hlasového ovládání skutečně funguje a razí si cestu k širšímu hráčskému publiku.

Autor: Warlock
Publikováno: 13.listopadu 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální/X360
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
EndWar není další obyčejná konverze RTS na konzole, je to totiž RTS vyrobená přímo pro konzole. To jí v porovnání s ostatními tituly stejného žánru činí výjimečnou. Vše je totiž přizpůsobeno potřebám konzolových hráčů a žádné nářky nad absencí myši nebo klávesnice nejsou namístě. Vše jde rychle, snadno a zejména přesně. Navíc už při vývoji bylo myšleno na to, že EndWar bude spíše RTS zaměřenou na příležitostné hráče než na ostřílené stratégy a podle toho také vypadá jeho (ne)komplexnost. Jak je na tom však EndWar po jiných stránkách nejen v porovnání s RTS na PC?

Třetí světová válka startuje
Budete se možná divit, ale odpověď na tuto otázku není až tak moc podstatná. V blízké budoucnosti totiž všichni prahnou po jediném a kupodivu to nejsou peníze. Černého zlata je velký nedostatek a začíná být jasné, že pro všechny zkrátka nevystačí. Stačí tedy, aby došlo k několika nevysvětlených útokům na rafinérie či ropné transporty některé ze tří rozhodujících mocností, kterými jsou Rusko, Spojené státy evropské a Spojené státy americké, a hnedka je oheň na střeše. Jeden začne obviňovat druhého a celý konflikt vyeskaluje do podoby dalšího světové války.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Právě zde na scénu vstupujete vy. V několika málo počátečních misích si vyzkoušíte hru za každý ze zmíněných národů a poté si vyberete svého oblíbence. Rozdíly mezi nimi jsou však minimální a kromě několika odlišností ve statistikách jednotek (možná i ideologie) jsou od sebe k nerozeznání. Nemusíte se bát, že by svět v případě takové konfliktu zahalilo mračno atomových hřibů. Veškeré nukleární střely, který by byly vystřeleny, by okamžitě detekovala a zneškodnila sít družic na oběžné dráze. Nikdo tedy ani nepomyslí na to, že by zmáčknul ono „osudné“ červené tlačítko.

Celá zeměkoule je rozkouskována na 42 sektorů a kontrola většiny z nich vám přinese vítězství. O tom, že se podíváte skutečně všude, vás snad nemusím přesvědčovat. Boje vás zavedou od mrazivého severu, přes francouzský venkov až třeba po městskou zástavbu s mrakodrapy kdesi v Americe. Podíváte se třeba i do areálu jaderné elektrárny Dukovany, kterou budete v jedné misi bránit, a pokud si zvolíte tu „správnou“ stranu, tak jí dostanete později za úkol srovnat se zemí. Na globální mapě rovněž probíhá jednoduché vylepšování jednotek v podobě přidávání výzbroje a úpravách statistik.

Konečně na bojišti
První ostrá akce pro mě byla skutečně zlomová. Jednak jsem se dozvěděl, že i se svojí chatrnou anglickou výslovností dokážu ukočírovat až dvanáct různých jednotek a hlavně jsem uvěřil tomu, že RTS na konzolích začínají mít konečně smysl. Nemám nic například proti loňskému C&C3 Tiberium War X360, ale EndWar ho po stránce ovládání překonal o několik koňských délek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro udílení rozkazů si stačí zapamatovat několik jednoduchých povelů. Nejprve označíte jednotku (Unit 1 až 12), špitnete konkrétní povel (Move to, Attack, Abort, Secure, apod.) a poté zvolíte cíl (stanoviště Bravo, Hostile 1 až X, apod.). Podobně snadno funguje seskupování jednotek do formací či povolávání taktických útoků na konkrétní nepřátelské pozice.

Podobně elegantně je vyřešena práce s kamerou, která se vždy drží konkrétní jednotky. Odpadá tak problém s Fog of War a přesně to, co vidí vaše jednotka, máte na očích i vy. Jediné, s čím vám hlasové ovládání neporadí, je umisťování pěchoty za překážky či do budov nebo s přesuny jednotek na místa, která nejsou označena přímo písmenem. To vše musíte vyřešit sami za pomoci páček u ovladače.

Ačkoliv jsem příkazy jednotkám vyslovoval velmi rychle se zhruba 90% úspěšností na rozpoznání povelu a trochu jsem se i vžil do role skutečného velitele ozbrojených sil, tak mi začala v hlavně vrtat myšlenka, zdali by přeci jenom nebylo ještě rychlejší dělat vše hezky postaru. Kupodivu se to neukázalo jako až natolik marný nápad a ovládání rovněž nepostrádalo na svižnosti. Nejlepším řešením nakonec bylo skloubit obě metody a každá z nich se hodila na trochu jiné situace.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zábava pro masy
Přestože v jednotlivých misích počítač neustále dorážel, nemohu je bohužel označit za strhující či výjimečně zajímavé. Vše se totiž vždy točilo okolo zabírání či ničení komunikačních stanic a po čase se tyto úkoly hodně rychle okoukaly. Stačilo vždy ve vhodnou chvíli objednat tu správnou skupinu jednotek a poslat je vstříc nepříteli. Bodíky na nákup válečné mašinérie naskakovaly rovněž velmi snadno za zabírání komunikačních stanic či zabíjení nepřátel.

Jednotek je na výběr celkem sedm (velitelské vozidlo, dva druhy pěchoty, tanky, artilerie, bojové vrtulníky, transportéry) a velmi přísně mezi nimi platí pravidlo kámen-nůžky-papír. Zkrátka ani trojice bojových vrtulníků si neporadí s jediným transportérem a naopak na několika obrněných transportérech si smlsnou tanky.

Osobně jsem si rád objednával skupinku bojových vrtulníků a pěchoty s raketomety, která si poradila téměř s každým nepřítelem. Jedině pěchota totiž mohla zabírat kontrolní body a vylepšovat je, aby mohly sloužit k povolávání speciálních útoků. Pokud nepřítel obzvláště dobře rozestavěl svoje jednotky, stačilo povolat letecký útok a nepříjemné transportéry rozdrtit na prach.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Celkově je však EndWar co se týče strategické stránky trochu povrchní a váleční veteránové nechť se mu raději obloukem vyhnou, protože by je mohl po chvilce díky svojí relativní jednoduchosti nudit. Navíc by už vůbec nemuseli překousnout, že tankům musí výslovně pokaždé rozkázat, aby použily protiletadlové střely (SAM). Časté srovnání například s World in Conflict tak není vůbec na místě a EndWar se spíše zalíbí občasným hráčům.

Grafika EndWar rozhodně není špatná. Ale vzhledem k tomu, že veškeré dění sledujete z blízka z pohledu jednotky, některé detaily by přeci jenom mohly být ostřejší a výbuchy pestřejší a živější. Do této kategorie však nepočítám spoušť po WMD (Weapon of Mass Destruction), které se každé straně zpřístupní v případě blížící se prohry. Tedy například pokud oponent kontroluje více než polovinu komunikačních stanic.

 Závěr
O tom, že začala nová éra RTS na konzolích, nemůže být žádný pochyb. Nezbývá než doufat, že takových titulů bude postupně čím dál tím víc. EndWar na sebe vzal těžkou úlohu první vlaštovky a rozhodně má na sobě ještě hodně co pilovat. Zapíše se však do dějin jako první RTS, která zpřístupnila tento žánr prakticky každému z řad příležitostných hráčů, kdo si rád ve volném čase zahraje na generála a povede bitvy na bojištích třetí světové války. V tomto ohledu si odnáší tento titul plný počet bodů. Možná se to podle výsledného skóre nemusí zdát, ale před EndWar v tomto ohledu smekám.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

MULTIPLAYER
Jeho hlavním lákadlem je mód Theater of War představující skutečně globální konflikt, kterého se může zúčastnit každý hráč. Svět je opět rozdělen do jednotlivých sektorů a každý den se svádí o jedno každé území několik střetnutí mezi hráči odlišných stran konfliktu. Ta z nich, která bude mít na svém kontě více vítězství, získává onen sektor pod svoji kontrolu. Hodí se zmínit, že se hraje na celkem malé sadě map, která se každých 24 hodin obměňuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samozřejmě nechybí možnost uspořádat klasický zápas 1vs1 nebo 2vs2 s režimy prakticky totožnými s těmi v kampani. V druhém případě bohužel postrádám jakékoliv nástroje pro týmovou spolupráci. Naopak nechybí klasický skirmish, který je však pouhou přípravou na skutečné souboje než skutečnou výzvou. Stejně jako v kampani totiž platí, že s vhodnou sestavou jednotek porazíte prakticky jakkoliv chytrého počítačového protivníka.

Stáhněte si: Demo z Xbox Live a PlayStation Network, Videa, Trailery...

Související články: Dojmy z GC, Dojmy z UbiDays, Novinky...

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole




 
 
Warlock

Verdikt:

Systém ovládání hlasem se skutečně povedl. EndWar se velmi příjemně hraje a několik hodin poctivé zábavy u něj jistě zažijete. Škoda jen po příběhové stránce nedotažené kampaně, opakujících se úkolů a občas dětských nemocí v rámci žánru RTS. I přesto všechno se EndWar vyplatí vyzkoušet.

Nejnovější články