Tomb Raider Anniversary - mega-recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Tomb Raider Anniversary - mega-recenze

30. 5. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jak si lépe připomenout desáté výročí hry, která definovala žánr third-person akcí, než zpracovat originální příběh v původních lokacích současnou technologií? Z oslavy ale odcházíme se smíšenými pocity.

Autor: Nukem
Publikováno: 30.května 2007
Verze hry: review/česká/PC
Doba recenzování: 3 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Není žádným tajemstvím, že aktuální, již osmý díl akční série Tomb Raider nesoucí podtitul Anniversary, je dárkem Eidosu všem spřízněným hráčům k desátým narozeninám prvního dílu. A jak lépe oslavit hru, která se velmi brzy stala fenoménem, než zpracovat originální příběh v původních lokacích současnou technologií? Přiznám se, že po úspěchu Tomb Raider: Legend jsem byl velice zvědavý, jak si Crystal Dynamics poradí s omlazením jedničky. Nyní, po odehrání a vychladnutí, musím přiznat, že mé pocity jsou... no, smíšené.

 Staré jádro, nový obal
Anniversary není stoprocentním remakem. Ačkoliv příběh, postavy a umístění jednotlivých kapitol jsou stejné, liší se pochopitelně provedením. Při použití enginu z Legend, bez Nextgen grafiky, byly vytvořeny buďto prakticky nové lokace nebo ty staré znatelně předělány. A tak se v Peru opět dostanete do Lost Valley (Ztracené údolí), v Řecku začnete v St. Francis’ Folly (letohrádek sv. Francise), následovat bude Colosseum (Koloseum) či Palace Midas (Midasův palác) a tuto pouť zakončíte soubojem před Tomb of Tihocan (Tihocanova hrobka).

V Egyptu vás přivítá City of Khamoon (Khamoonův chrám) i jeho obelisk. V poslední části hry se určitě rozpomenete na Natla’s Mines (doly firmy Natla) a na samotný závěr putování v The Great Pyramid (Velká pyramida). Názvy lokací jsou tedy stejné, ale možná byste některé ani nepoznali. Přesto, snad v každé z nich je obsaženo něco, co vám první putování určitě připomene.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Samozřejmě tu nechybí tradiční Croftovo sídlo v Anglii, které poslouží jako tréninková hala všeho, co budete později potřebovat. Uvnitř domu se nachází např. tělocvična, kde si procvičíte veškerou akrobacii, včetně použití háku. Tedy až přijdete na to, kde se ukrývá. Stejně tak jsou kdesi schovány pistole a Lařin deník. V něm najdete velice jednoduchou nápovědu k místům, na nichž se nacházíte. Navíc přibyla venkovní zahrada s bludištěm z živého plotu. Celý dům je vlastně samostatnou misí, kde vaším cílem je dostat se do hudebního salónku, k čemuž je potřeba splnit celou řadu podružných úkolů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Je to nová hra nebo ne?
Od nového zpracování se odvíjí ve většině případů i zcela jiné postupy. Vždyť jaká by to byla nová hra, kdybyste už předem věděli kudy jít, kde hledat přepínač a co vás čeká za tímto podezřelým rohem? Přesto vám některé činnosti budou připadat povědomé. Vzpomínáte, jak jste pozlacovali olověné cihly? Sbírali čtyři klíče v kobkách věnovaných Damoclovi nebo třeba Neptunovi? A co pojistky k jeřábu v dolech Natly? Ano, jde o staré známé úkoly, leč k jejich splnění využijete značně odlišných metod.

Už jen proto, že za těch deset resp. jedenáct let se Lara naučila o poznání více nových kousků. Všechny to výkruty, které dokáže na hrazdě, vyžívání lan, přeskakování z jedné hrany na druhou s tím, že se jí jedna ruka může vysmeknout, šplhání po tyčích, rychlé ručkování ve spárách nebo po žebřících, z Legend přibyl magnetický hák, co by způsob, jak cestu k cíli ještě více zkomplikovat. Úplnou novinkou je pak skákání a balancování na špičkách sloupků či kůlů. A co Lara tak trochu zapomněla? Úkroky a úskoky stranou či salto dozadu. Tedy ona to umí, ale pouze při tasených zbraních. A takové to džudistické salto, či jako to nazvat, kdy se rychle otočila o 180°. Zato stojku na okraji převisu nebo šipku do vody vyfikne jako zamlada.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Asi nemusím příliš popisovat, co všechno budete muset na cestě za záhadou Atlantidy podstoupit. Desítky kilometrů po zemi, kilometry po zdech a po skalách či stovky metrů pod vodou a vzduchem. Krkolomné přemety a neuvěřitelně dlouhé skoky ve výškách, z nichž nejednoho zašimrá v podbřišku. Hledání spár v temných koutech a tajných míst s náboji, lékárničkami nebo novými zbraněmi. Kromě všemožných pastí jako např. špičatých kopí, šípů, ohně, ostrých břitů či pohyblivých kvádrů na vás čekají i živí protivníci. Od vzteklých krys, přes žíznivé netopýry, vlky, medvědy, prehistorické ještěry, lvy, gorily, oživlé mumie, až po atlantské masité, zubaté a ohnivé bestie. A samozřejmě i pár lidiček.

 Kde končí zábava a začíná utrpení
O většině postupů lze říci, že jsou buď snadné nebo středně náročné, včetně několika logických problémů. Najdou se samozřejmě i těžší, až po pár přehnaně komplikovaných, ztížených navíc časovým limitem. Nevím jak ostatním hráčům, ale mně už po takovém čtvrtém nebo pátém opakování stejného úseku začíná stoupat tlak. Když pak počet pokusů přesáhne desítku, je to už o záchvatu zuřivosti.

Asi hned tak nezapomenu na úsek v závěru hry, který se skládal z dvou částí. V první jsem musel sestřelit dvě létající potvory, které mě zasypávaly ohnivými koulemi. Přitom každý zásah znamenal sražení k zemi, mnohdy i shození do propasti s lávou. Po jejich zdolání mne čekal druhý časový úsek tvořený následujícími akcemi: skok ze zasouvající se plošiny na šikmou plochu a odraz na vodorovnou tyč a hned na další tyč. Na ní otočka o 180°, skok na pilíř se zchycením se ve spáře a přeručkování o 90°. Skok ze spáry na vodorovnou tyč za Lařinými zády, z té skok do vzduchu s vystřelením háku s lanem do jednoho oka, přelet na opačný konec stěny, skok na šikmou plošinu, odražení do vzduchu, vystřelení háku do druhého oka, přelet na konec zdi a zachycení se ve spáře. Ze spáry skok na plošinu za zády.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

To vše v šibeničním termínu, který mi nedovoloval snad jediný zbytečný pohyb navíc. Na žádné tyči jsem se nesměl otočit dokola, ale ihned se pustit a skočit dál. Vždy jen jedno zhoupnutí na laně, rychlé ručkování ve spáře, okamžité odrazy od šikmých ploch. Jediné zaváhání a tyče nebo oka zalezly do zdi a byl jsem v lávě. Následovalo obnovení na plošině a opakování celého úseku včetně střelby. Možná jsem už starý a nemám takový postřeh, každopádně mi toto trvalo více jak hodinu s rozložením do dvou dnů. Počet opakování si ani netroufám odhadnout. Jestli tohle je synonymem zábavy, pak bych s hraním měl nejspíš přestat.

Vybavuji si ještě dva podobně napjaté úseky, byť pro sebrání nepovinných artefaktů. Ale ty si s výše popsaným v ničem nezadaly. Jelikož jsem TRA hrál na druhou, střední obtížnost, raději ani nebudu tipovat, oč by to bylo těžší na třetí úrovni. Ještě kratší limit? Více tužších potvor? Brrr! Ani na to nechci myslet.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

 PROČ?
Během jednotlivých soubojů jsem se musel často ptát sám sebe. Proč mají lidi nutkání zasahovat do něčeho, co normálně a dobře funguje? Zdál se tvůrcům soubojový systém z předešlého dílu až moc snadný, že jej museli upravit? V TRL jste mohli vyvolat něco jako bullet-time, tedy zpomalení běhu času z účelem zasažení nepřítele do kritických míst, a to celkem často a na poměrně dlouhou dobu.

Zde jsou šance na bullet-time omezené pouze na určitý okamžik v souboji, když se vám podaří normální střelbou protivníka rozzuřit. Ten se vrhne proti vám a v daný moment se hra zpomalí. V tu chvíli musíte zareagovat stiskem příslušné klávesy či tlačítka a některé směrovky. Lara uskočí a chvíli ji trvá, než řádně zamíří. Až tak učiní, můžete vypálit jeden kritický výstřel z každé hlavně. Ten často stačí na doražení většiny potvor, ale ne úplně u všech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Během bullet-time vás protivník nesmí zasáhnout, nesmíte příliš brzy dopadnout třeba na stěnu nebo vystřelit dřív, než má Lara přesně zamířeno, jinak jej promrháte. Kromě střelby s automatickým mířením máte možnost mířit i ručně, ale pouze stojíce na místě. Příležitostí k takovému stylu střelby je zde, narozdíl od TRL, o poznání méně. Obvykle jen v případech, když se vám podaří před nějakou bestií vyskočit na místo, kam se ona nedostane a hloupě se drží na dostřel.

 Důvěrně známá výbava
I co se týče zbraní, jde TRA v duchu prvního dílu. Takže to máme dvě základní pistole H&K, pumpičková brokovnice, dva oddělovače končetin Desert Eagle .50 a dva automaty Uzi. Pouze do H&K má Lara k dispozici nekonečný počet nábojů, munici do ostatních musí sbírat cestou. Navíc je maximální počet nábojů v inventáři omezen na 40 brokových, 150 do DE a 250 pro Uzi. Ve všech případech pak Lara musí přebíjet, neboť má omezený počet nábojů v zásobnících. Možná vás to bude nutit k šetření si účinnější munice na tužší nepřátele, zejména na bossy, ale pak zjistíte, že právě do nich byste spotřebovali všechno, co jste nasbírali a ještě by to nestačilo, takže se je nakonec budete snažit udolat základními zbraněmi. Na druhou stranu, lepší zbraně rozzuří protivníka dříve. Když už přišla řeč na bossy, kterých tu není příliš mnoho, podobně jako v TRL, nestačí k jejich likvidaci pouze střelba, ale ještě nějaký ten trik navíc. Pokud na něj sami nepřijdete, nápovědu hledejte v deníku.

Ze všech způsobů ovládání, tedy gamepad, pouze klávesnice nebo klávesnice s myší, jsem nakonec zvolil poslední možnost a to z důvodu rychlého a přesného ovládání pohledu na scénu. Za nepříjemnou považuji nutnost mačkat střelbu pro každý výstřel, tedy kromě Uzi. Uvážím-li, že kdejaká větší potvora potřebovala tak deset i více zásahů, nemluvě o bossech, kde bylo nutné rychle střílet třeba i více jak deset minut, vyklikal jsem si tlačítko myši nejméně na rok dopředu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafika jako v Legend
Po audiovizuální stránce nemám vůči hře žádné výhrady. Vynechán byl nextgen-content, který se zřejmě kvůli vysoké náročnosti na výkon a nepřesvědčivému výsledku příliš neujal, přesto je grafika pěkná, i když určitě ne dokonalá. Např. zobrazení vody má ještě velké rezervy. Lokace jsou tradičně monumentální a jejich ztvárnění mnohdy bere dech. V nastavení grafiky toho příliš není. Stíny, odrazy, vyhlazování. Hloubkou ostrosti ovládáte „blur“ efekt, tedy rozmazání a prozáření vzdálenějšího okolí. Na pozadí hraje příjemná hudba vybíraná z širokého repertoáru, jejíž dynamičnost se během akčních scén zvyšuje.

OŽIVTE SI PRVNÍ DÍL TOMB RAIDERA
Pokud dostanete chuť si zahrát původního Tomb Raidera, je to i na Windows možné. Existují jednak emulátory DOSu, ale spíše doporučuji si stáhnout emulátor Glide. Možná si vzpomenete, že na TR kdysi vyšel patch pro rozšiřující 3Dfx Voodoo karty. Na podobném principu funguje např. dgVoodoo, což je „Glide wrapper“ zdarma. Umožní vám hrát starou hru vyhlazenou, při vyšším rozlišení a ještě třeba ve 100 Hz. Když si před tím nainstalujete vdmsound, získáte i lepší podporu zvuku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalším zajímavým emulátorem je Glidos, který je ale za 10 USD. Jeho velkým plusem je podpora i jiných starých her (Descent, Blood, GTA1...), ale hlavně možnost vložení upravených textur ve vysokém rozlišení. Také jsou ke stažení MP3 soubory s hudbou. Některé edice totiž neobsahovaly audiostopy. Takovou mám i já. Potom stačí vytvořit hybridní CD obsahující audiostopy vytvořené z mp3 a datovou část, získanou prostým zkopírováním obsahu originálního CD.

Po TRL zdědil tento díl také systém bonusů, které získáváte cestou především za sesbírané artefakty a vzácné památky. Ty jsou rozesety na více či méně viditelných místech, obvykle ne příliš dobře přístupných. Z bonusů stojí zmínku cheaty, použitelné přímo v rozjeté hře, nestandardní oblečení, které si lze zvolit při opakování splněných kapitol, také si můžete znovu přehrát videa, vybírat z hudební kolekce či si přečíst nějaké zajímavosti kolem postav. Rovněž je možné zapnout doprovodné komentáře od tvůrců, které jsou aktivovatelné na mnoha místech hry. Jsou kvalitně lokalizované, stejně jako veškeré titulky a další texty v celé hře, včetně filmových sekvencí. Dabing postav je anglický, což je dobře.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Odvrácená strana
Tomb Raider: Anniversary má být díkem především pro všechny fanoušky, kteří nad touto sérií ještě před TRL nezlomili hůl. Je pravda, že s Legend sdílí mnoho kladných rysů, ale místy je postup hrou zbytečně komplikovaný. Neříkám, že je to celé nehratelné, ale některé úseky si v zájmu zachování hráčova duševního zdraví mohli odpustit. Neprospívá ani systém ukládání ve vyhrazených kontrolních bodech, takže když zemřete nebo hru vypnete ještě před dosažením dalšího bodu, ztrácíte vše, co jste nalezli, tedy kromě nepovinných artefaktů, a také se budete potýkat se všemi potvorami. Ani vlastní úložné pozice na tom nic nemění, vždy se objevíte v posledním ukládacím bodě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není proto divu, že se díky všem těmto vlastnostem může hrací doba protáhnout třeba na 20 hodin hraní, když se vám nebude dařit vše napoprvé nebo se budete snažit najít všechny artefakty. A málem bych zapomněl na jednu věc. Přechody mezi jednotlivými kapitolami nejsou... jak to napsat... úplně definitivní. To znamená, že projdete místem, kde vám hra oznámí konec jednoho úseku s bilancí (čas hraní, počet sesbíraných artefaktů, zabitých potvor atd.), ale není tu žádné nahrávání nové části, prostě pokračujete dál. Velmi často se pak můžete otočit a projít předchozí část znova, klidně až na její začátek, když to terén dovolí, a třeba dohledat zbylé artefakty.



Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: První dojmy, Preview, Novinky, Tomb Raider Legend recenze

 
Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)






 
 
Nukem

Verdikt:

Staronový Tomb Raider je povedenou kompilací starého příběhu v předělaných lokacích, s pěknou novou grafikou a pestřejší paletou řešení jednotlivých situací. Oproti Legend zážitek kazí horší systém soubojů, některé vysoce adrenalinové úseky a nesvobodné ukládání. Jinak se o žádný velký zvrat nejedná, ale také o něj ani nešlo. Pouze oprášit legendární hru a obléknout ji do nového kabátu, což se vcelku povedlo.

Nejnovější články