Tribes: Vengeance - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Tribes: Vengeance - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 12. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Dosavadní díly robotické střílečky Tribes měly fanoušky i odpůrce. Vengeance si klade za cíl uspokojit oba tábory jak v singleplayerové kampani, tak v multiplayerovém klání přesně v duchu i enginu Unreal Tournamentu.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 28.prosince 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Jsou to tři roky, co vyšla multiplayerová střílečka Tribes 2 (recenze). Tehdy ji vyrobilo studio Dynamix. Bohužel krátce po dokončení vývoje byl Dynamix rozpuštěn a fanoušci Tribes se oprávněně obávali o další osud série. Před osmnácti měsíci však Vivendi oznámili započetí prací na třetím díl s tím, že hra je svěřena zkušenému týmu Irrational Games (System Shock 2, Freedom Force). Tribes: Vengeance navazují na první dvě hry, ale oproti nim přidávají jeden velký trumf a tím je plnohodnotná kampaň pro jednoho hráče. Ta má k Tribes přivést právě ty, kteří nepochopili pozadí konfliktů v předchozích dílech a možná i proto jim nepřišli na chuť.

Když chcete nechat osamoceného hráče v klidu natrénovat multiplayerovou střílečku, můžete jít cestou Unreal Tournamentu, tedy nasadit počítačem řízené protivníky a představit všechny herní mody. Nebo na to můžete jít od lesa, tak jako Irrational Games a hráče vycvičit takříkajíc za chodu, v průběhu singleplayer části. Musím se přiznat, že jsem byl k tomuhle nápadu skeptický. Nakonec uznávám, že ačkoliv jasně rozeznáte momenty, kdy jste vzděláván a kdy si „jen“ hrajete, nepůsobí výukové mise vůbec rušivě. Právě naopak, každá z nich má v příběhu opodstatnění a každá je do morku kosti zábavná.

 Impérium vrací úder
Příběh začíná staletí před událostmi předchozích Tribes a odhaluje důvody dlouho trvající války impéria a kmenů Blood Eagle a Phoenix. Události jsou popisovány na přeskáčku, ve dvou časových rovinách, které rozděluje dlouhých dvacet let. Navíc děj prožíváte z pohledu jeho různých aktérů. Až na konci pochopíte, kdo tahá za nitky a kdo je zodpovědný za rozpoutání krvavé války. Ačkoliv příběh nedosahuje shakespearových výšin, rozhodně nedělá Tribes ostudu, protože je napínavý a plný nečekaných zvratů. Už ze systému vyprávění lze vysledovat snahu o to, abyste si vyzkoušeli všechny role a možnosti, které zúročíte v multiplayeru. Převtělíte se do kůže odvážných princezen, těžce vyzbrojených kmenových náčelníků nebo obratného nájemného kybernetického zabijáka. Každý z nich má vlastní styl boje a v roli každého vyzkoušíte jiný arzenál i způsob pohybu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Mise začínají krátkým briefingem. Většinou musíte někomu pomoci, abyste společnými silami dosáhli cíle. Jednou bráníte rozlehlou základnu před zástupy nepřátel, aby váš přítel měl dost času nabourat informační systém. Jindy musíte dopravit léky buginou přes rozbořené město nebo tankem prostřílet cestu základnou, abyste mohli v další misi infiltrovat podzemní prostory. A pak jsou samozřejmě levely, kdy jste odkázání pouze sami na sebe.

 Hratelnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Každý úkol je jiný a každý vyžaduje rozdílný přístup. Ale hlavně jsou všechny zábavné, mají spád a neopakují se. Stejně tak se neopakuje prostředí. Ať už se pohybujete venku nebo uvnitř budov, autoři se snaží nenudit stále se opakující sérií místností (viz. Halo). Naopak jednou vás události zavanou na ledovou jindy písečnou planetu. Bojujete ve dne (i) v noci, v královských palácích, v gladiátorských arénách, ve stokách, v supermoderní věznici nebo na trupu letícího vesmírného korábu. Pohybujete se po svých nebo dopravními prostředky. Dobíjíte, bráníte, zabíráte, infiltrujete a zachraňujete. Atmosféra rychlého sledu událostí vás chytí a nebude chtít pustit. Mise jsou vynikajícím způsobem poskládané, abyste si uvědomili rozdíly mezi jednotlivými typy zbraní, brnění, vozidel i herních módů.

Hrou procházíte stejně pohodlně jako nůž máslem. Téměř nikde se nezaseknete, protože vždy najdete správnou cestu díky zeleně zabarvenému osvětlení správných tunelů, dveří nebo čehokoliv jiného. Připadalo mi to trochu ponižující, protože celou hrou vás vede „zelená světluška“. Na druhou stranu se soustředíte jen na akci a příběh a nehledáte ty správné dveře. I kdyby měli Tribes: Vengeance jenom tuhle část, stálo by za to si je pořídit.

 Multiplayer
Tribes byl vždy hlavně multiplayerový zážitek. Vývojáři původní koncept trochu odlehčili a zbyla týmová řežba, která se přibližuje Unreal Tournamentu. Pryč je jednoduchý ekonomický model, pryč jsou nekonečně rozlehlé mapy i jejich obrovské množství, pryč jsou transportéry. Mapy jsou o poznání menší, než se přemístíte z jedné strany na druhou, už to nezabírá minuty (jako v minulých Tribes), ale sekundy. Počet hráčů byl omezen na polovinu, tj. maximálně 32. Pro fanouška předchozích dílů jde na první pohled sice o pohromu, ale pro všechny ostatní jsou změny přínosem. Akce se zintenzivňuje a netrávíte spoustu času přesunem na místo činu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zůstalo typické Kmenové vybavení a rovněž dopravní prostředky. V základnách jsou věže kulo- i granáto-metné, ale postavit si můžete i své vlastní. Jsou sice menší, ale rozmístit se dají dle vlastního uvážení, stejně jako miny. Podstatnou roli hrají vozidla, která jsou ve třech případech ze čtyř vícemístná. Jak už jsem napsal, samotný boj je oproti minulému dílu o něco rychlejší a dle mého názoru i zábavnější. Přestože všude kolem vás létají projektily, nesmíte ani jednou zapomenout, že jste součástí týmu. Naproti tomu není tak frenetický jako UT.

V základní nabídce je pět módů (CTF – boj o vlajku, Arena – Deatchmatch, Fuel – plnění zásobníků palivem, Ball – fragovací fotbal a Rabbit – hon na králíka). V určitých módech je důležité bránit vlastní reaktor, který dodává energii celé základně, tj. respawnuje vozidla, udržuje v chodu podpůrné systému jako velitelskou mapu nebo terminály doplňující zdraví a zbraně.

 Bojovník
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vaše postava, až na pár výjimek v singleplayer kampani, dokáže obléci tři typy brnění – lehké, střední, těžké. K němu se váže výzbroj, kterou unese, stejně jako množství munice nebo možnost ovládat dopravní prostředky a obranné věže. Brnění a výstroj můžete kdykoliv během hraní změnit ve speciálním terminálu. Když se převléknete z nejlehčího brnění do nejtěžšího, doslova ucítíte, jak vám ztuhly nohy.

Zvláštností série Tribes vždy byl a stále je Jetpack. Tím vládne každá postava a na typu brnění závisí, jak daleko a rychle vás přepraví. S jetpackem si užijete spoustu legrace. Jednak podstatně zrychluje pohyb a dostanete se s ním na jinak nedostupná místa. Často vás dostane z problémů. Používat ho můžete dle libosti, jediným omezením je energie, kterou spotřebovává. Ta se sama poměrně rychle dobíjí, takže stačí chvilku počkat a pak dál vesele hopkat. Když je řeč o létání, jedním dechem je třeba dodat lyžování (skiing). To aktivujete stejně jednoduše jako jetpack a sjíždět můžete jakékoliv kopce, což opět zrychluje přesun po mapě. Když létání i sjíždění dokonale ovládnete, budete při hře po síti nepolapitelnými.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ale abych se vrátil k vybavení. Kromě zbraní, o nichž si povíme níže, si můžete zvolit ze čtyř modulů. Shield pack vám přidá na štítech a učiní vás krátkodobě téměř nesmrtelnými. Energy pack zvýší kapacitu energie a dokáže dodat fantastické zrychlení při létání. Repair pack opravuje jak vás, tak i spolubojovníky, vozidla i obranné věže kolem. Nakonec speed pack úžasně zrychlí chůzi a na okamžik z vás udělá nedostižného sprintera.

 Zbraně a vozidla
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na rozdíl od Unreal Tournamentu nemáte k dispozici tolik zbraní a každá má jen jeden mód střelby. Na druhou stranu jsou skutečně rozdílné a použitelné specifickým způsobem. Začněme základním elektrickým mečem. Použijete ho sice až když nemáte jinou možnost, přesto dává docela dobré šlupky. Dále tu máme obligátní kulomet, brokovnici s náboji, které se částečně odráží od zdí, raketomet s šesti malými projektily nebo granátomet. Za exotičtější lze považovat vrhač ohně, který v místě dopadu vytvoří žhnoucí kouli, zbraň střílející vybuchující disky (má nejoblíbenější :-), těžkotonážní obdobu raketometu jménem mortar a štít, který po vymrštění protne nepřítele a poslušně se vám vrátí do ruky. Nakonec jsem si nechal velmi přesnou ostřelovací pušku, která k chodu potřebuje náboje a stejnou energii, kterou spotřebovává jetpack.

Kromě zbraní jsou k dispozici další pomůcky. Už jsem zmínil miny a automatické kulometné věže. Smůla, že unesete vždy jen jednu. Ze stejné kategorie je i krabička, která funguje jako reapair pack - opravuje všechno kolem. Ta se hodí právě poblíž kulometných věží. Dále lze postavit přenosnou zbrojnici, v níž si vybíráte brnění, moduly a zbraně přímo na bojišti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A nakonec se dostáváme k vozům a letadlům. Rover je dvoumístná bugina s kulometem, která zároveň slouží jako mobilní základna – doplňuje vybavení a po smrti se u něj respawnujete. Jump tank je trochu legrační, protože přestože se jedná o těžkého obrněnce s dělem a kulometnou věží, dokáže skákat. Z letadel je to jednomístný Fighter pod, rychlé a obratné letadélko s dělem. A nakonec létající pevností je Assault ship, trojmístná loď shazující bomby s dvěma těžkými palubními kulomety na stranách.

 Zpracování
Tribes: Vengeance ke svému chodu používá Unreal engine 2.0. Každý si proto dokáže udělat obrázek o tom, jak vypadá. Na vizuální zpracování si nemohu stěžovat, jen mi trochu vadila všudypřítomná mlha. Chápu, že odlehčuje systému, který už tak dostává poměrně zabrat, ale oželel bych detailnost povrchu za větší rozhled. Jinak si není nač stěžovat. Postavy jsou krásně vymodelované, každá strana má vlastní tvary a barvy brnění. Prostředí je barevné, stíny temné a zářivky oslňující. A škála nastavení úrovně detailů je tak široká, že by hra měla uspokojivě běžet i na starších strojích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

O fyziku se stará Havok engine, který až na pár nevýznamných škobrtnutí funguje skvěle. Se zvuky je to poněkud horší. Jsou nevýrazné a zdálo se mi, že se občas nehodí k tomu, co je vydává. Například chůze po jednom typu podlahy mě několikrát zmátla natolik, že jsem pátral po tom, odkud přichází to divné bouchání. Až po chvíli jsem zjistil, že to jsou moje nohy. Navíc se zvuky občas zasekávají a nepříjemně lupou (asi věc driverů).

 Dvě menší výtky a závěr
Z poslední doby jsem si zvykl, že hry po důležitých momentech sami ukládají pozici nebo můžete použít quicksave. Bohužel v Tribes ukládáte pouze přes herní menu a hra zaznamená váš postup jen v případě přechodu do další úrovně. A ačkoliv jsou jednotlivé mise rozděleny na menší úkoly, ani po jejich splnění se hra sama neuloží. Je to o to nepříjemnější, že akce je tak intenzivní, že si na funkci save ani nevzpomenete a pak vám nezbude než začít znovu. Druhou drobností je úplná absence uměle řízených protivníků - botů. Škoda, protože umělá inteligence v singleplayeru by na malý trénink multiplayerových map stačila.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nejnovější pokračování série Tribes vrátilo na naše monitory legendu v novém kabátě. Zarytí fandové sice namítnou, že teď už je jejich miláček jenom předělaným Unreal Tournamentem. Něco na tom sice je, ale atmosféra původních Tribes zůstala, stejně jako typický způsob boje a unikátní jetpack akce. Navíc se může pochlubit překvapivě zábavnou kampaní pro jednoho hráče, která, být o trochu delší, by do kapsy hravě strčila i Halo. A věřím, že časem se objeví mod, který pravidla Vengeance upraví do podoby Tribes 2 a pak už si nikdo nebude moci stěžovat.

Stáhněte si: Demo, Patch, Videa, Trailery, Cheaty...

Související články: Novinky..., Tribes 2 recenze (4/2001)

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem


 
 
Pavel Oreški
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Kvalitní singleplayer, kvalitní multiplayer.

Nejnovější články