Übersoldier - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Übersoldier - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 4. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Píše se rok 1944 a válka se chýlí ke konci. Němci jsou v úzkých a jediné, co může zvrátit pro ně nepříznivou situaci, je tajný projekt zabývající se oživováním padlých vojáků. Smrt si však nevybírá a dalším v pořadí jste vy...

Autor: Warlock
Publikováno: 4.dubna 2006
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ráno se ještě jako německý důstojník vracíte z úspěšné mise a odpoledne už leží vaše bezvládné tělo na pitevním stole. Osud tomu ale tak nechtěl a místo věčného odpočinku opět nastupujete do služby. Nic však není jako dřív. Jednak jste se stihli bez vlastního přičinění přidat na stranu Spojenců a důsledkem oživovacích procesů jsou pryč veškeré emoce. Ke všemu se z vás stal stroj na zabíjení, jenž musí poslouchat příkazy prvního člověka, kterého ve svém novém životě spatří. Jenže co by Hitler nechtěl, onou bytostí je příslušnice německého hnutí odporu. Projekt Übersoldier zkrátka ještě má své mouchy a proto se zbraní v ruce hodláte všem Němcům ukázat, že vám raději neměli dávat šanci znovu žít...

Tolik k příběhu nové first-person akce Übersoldier (dříve nazývané East Front) od ruského vývojářského týmu Burut, který se před lety snažil neúspěšně trumfnout třetí díl Dooma svým počinem Kreed. Nyní před sebou máme naprosto odlišný titul zasazený do alternativního světa 2. světové války, jenž by se dal na první pohled nejvíce přirovnat k Return to Castle Wolfenstein. Jak se tedy liší od konkurenčních stříleček a čím vším nás překvapil?

Supermanem za druhé světové
Zmrtvýchvstání s sebou přináší kromě vyšší odolnosti i jednu podstatnou výhodu ve formě neprůstřelného štítu, který se okolo vás na povel vytvoří. Veškeré kulky směřující vašim směrem se díky němu zastaví metr před vámi a navíc se dají využít zpětně proti střelci, ke kterému se stačí přiblížit dostatečně blízko a dát mu okusit jeho vlastní olovo. Eventuálně můžete získanou munici nasměrovat proti nepříteli, protože při vypnutí štítu se ve vzduchu pozastavené kulky vystřelí zpět směrem do vašeho okolí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Trochu opačná situace nastává, pokud chcete dostat vlastní střelivo skrze aktivovaný štít. I vaše projektily totiž uvíznou na hranici ochranného pole a vyletí opět až po jeho vypnutí. Tím se otevírá možnost, jak velmi jednoduše překonávat kulometná hnízda. Stačí ještě v úkrytu zapnout štít, nebojácně se vydat kupředu, přesně zamířit na německou helmu, stisknout spoušť a již pouze sledovat výsledný efekt. Tuto speciální schopnost uplatníte především ve chvílích zmatku, kdy se potřebujete schovat před velkou přesilou pouze s Zvětšit zdroj: tisková zpráva několika náboji v zásobníku.

Všechna sranda ale něco stojí, takže abyste mohli využívat toto ochranné pole, musíte se věnovat nejen zběsilému střílení okolo sebe. Tři díry v přilbách německých vojáků (tzn. headshoty) pro vás znamenají částečné doplnění energie, nutné pro aktivaci štítu. Vaše střelecké umění je potřeba předvést v krátkém časovém intervalu, jinak speciální odpočítávadlo zmizí a můžete začít znovu. Obdobně si vyhrajete i s nožem, kdy vám úspěšné skalpování tři Němců v řadě doplní zdraví.

 Práce všeho druhu
Ve snaze postupně zničit veškeré součásti projektu Übersoldier procestujete kus Evropy a někdy se dostanete i za její hranice. Vítr vás zavane i do tehdejšího Československa, kde byste ale marně hledali nějaké známky našeho jazyka a tak se můžete nerušeně věnovat ničení zdejší chemičky. Dojde i na torpédování německých transportních lodí nebo sestřelování bombardérů z paluby ponorky ve formě minihry. Na chvilku si také vyzkoušíte, jak vám padne nepřátelská uniforma nebo zaminujete nejeden tank.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tu pravou atmosféru pocítíte během výsadku na pláži, poblíž německého pobřežního bunkru. Nejen, že jste od začátku do konce pod nelítostnou palbou z kulometných hnízd a hrne se na vás spousta posluhovačů Říše, ale nad hlavou se vystřídá několik spojeneckých stíhačů ve snaze ulehčit vám postup. Němci však dlouho neotálí a okamžitě se pokoušejí sundat letadla z oblohy. Naštěstí s sebou máte skupinku počítačem řízených parťáků, kteří se snaží držet klíčové body a dát vám prostor, abyste mohli vyřídit protiletadlová děla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Výtečný design levelů
Marně bych dával příklady prostředí, s výjimkou otevřenějších lokací jako jsou třeba lesy, které jsem za celou dobu hraní Übersoldiera nenavštívil. Ať už by šlo o rozsáhlé tovární komplexy, vězeňské budovy, polorozbořená města, laboratoře, nádraží či přístav - se všemi si designéři náramně vyhráli. Nejvíce vzpomínek ve mně kupodivu zanechal perfektně ztvárněný kanalizační systém či do nejmenších detailů vymodelovaný interiér německé ponorky. Jakkoli je postup hrou víceméně lineární, nejedou se zatouláte do místností, které svůj vlastní účel prakticky nemají, ale rozhodně přidávají na uvěřitelnosti celého prostředí.

Abyste stále nebloudili od jedné komůrky k druhé, po ruce vám je mapa nejen s vyznačením vašeho úkolu či dokonce dveří, kterými máte k jeho dosažení projít, ale jsou na ní zakresleny i všechny lékárničky ve vašem okolí. Znamenitý design úrovní by si mohl vybrat krutou daň v podobě krátkosti celé hry, ale Übersoldier naštěstí tak krátký není a projdete ho na střední obtížnost za necelých deset hodin, což není špatné. Po skončení závěrečných titulků možná začnete uvažovat o tom, zda celé dobrodružství neprožít ještě jednou. Nejen kvůli různorodému prostředí, ale i nepřátelům, se kterými si, byť se vám v žádném případě nevyrovnají, užijete spoustu zábavy...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Umělá inteligence bez skriptů
Přestože by Übersoldier ze souboje s Far Cry či Half-Life neodešel po svých, rozhodně se nemá za co stydět. Vojáci drží strategické pozice a nenechají se zmást ani tím, že na chvíli zmizíte z dosahu. Zatímco tedy čekáte na rohu s prstem na spoušti, oni dělají to samé v bezpečí svého zákopu. Kupodivu se nejedná o naskriptované situace, o čemž se přesvědčíte při opakovaném hraní. Nebo v úzkých chodbách, kdy se vojáci schovávají do výklenků a ustavičně vás obdarovávají dávkami z kulometu, což vás díky speciální schopnosti nemusí pálit. Proti čemu je vám i štít k ničemu, jsou mraky granátů, které mohou přilétnout zpoza rohu stejně tak dobře jako z továrního komínu. To vás nutí neustále měnit pozici.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Výsledný dojem trochu kazí nadmíra nepřátel. Dalo by se říci, že se někdy jedná až o zbytečná jatka, která strhávají pohodovou akci do bezmyšlenkovité řežby. Autoři si totiž čas od času usmysleli, že by byla škoda nezužitkovat vhodně umístěný stacionární kulomet, s nímž vykosíte desítky nepřátel během pár minut. Naštěstí není těchto okamžiků mnoho a kromě několika různých příslušníků německé armády, mezi kterými byste našli členy SS a paragány, se připravte na podivné zombíky z dob prvních pokusů projektu Übersoldier. Potkáte i vojáky se speciální schopností, ne nepodobné té vaší.

Zbrojní arzenál čítá přesně šestnáct zbraní s tím, že u sebe můžete mít najednou nanejvýš dvě pušky/kulomety, plamenomet či tarasnici - a to vždy doplněné o pistoli, dýku a granáty. Zbraně jsou německé, americké i sovětské výroby a naleznete mezi nimi třeba kulomety MP-40 nebo MG-42, protitankovou pušku PZB-41, známou opakovačku Kar.98k či útočnou pušku Sturmgewehr 44.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výbušná grafika
Tvůrci pořádně vylepšili grafický engine, který byl použit před dvěma lety v Kreedu, a nyní nabízí snad všechny nejmodernější technologie, jako je třeba bump a parallax mapping, dynamické stíny objektů či postav a spoustu dalších vychytávek (včetně skvělých rag-doll animací). Pár chybiček se sice najde, nejde však o nic závažného. Jsou to třeba prosvítávající plameny skrze betonové zdi či chybné zobrazování stínů, kdy vidíte siluety vojáků na opačné straně stěn.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (6-10 MB, XVID)
Na prvním, více jak půl minuty dlouhém videu můžete sami posoudit schopnosti umělé inteligence. Nepřátelé se kryjí za bedny i za sloupy, eventuálně se snaží svým pohybem co nejvíce znepříjemňovat střelbu. Druhé video pěkně ukazuje fungování štítu a zabíjení vojáků pomocí jejich vlastních kulek. Ve třetím, skoro minutovém videu zase uvidíte čištění jednotlivých částí pobřežního bunkru, na chvíli zapnuté ochranné pole a ke slovu se dostane i létání beden a sudů vzduchem.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Fyzikální model rovněž nezůstává pozadu a kromě toho, že většina předmětů reaguje, když do nich strčíte, najde se i spousta dřevěných krabic a polic, které není problém rozsekat na třísky. Navíc si ve většině levelů připadáte jako při oslavách Dne nezávislosti - vzhledem k přítomnosti předskriptovaných explozí, kdy se v trosky promění tovární komíny či celé komplexy budov. O podobnou apokalypsu se častokrát můžete přičinit i sami. Koncentrace výbušných barelů si totiž s ničím nezadá s prvním Doomem a kolikrát si musíte hlídat záda, abyste při vchodu do místnosti nebyli právě vy tím snadným terčem. Nedej bože, kdyby se k tomu přidal ještě granát, který by mohl rozšířit plameny na ostatní dřevěné konstrukce, jež většinou poskytují úkryt před kulkami nepřátel. Na průstřelnost zdí nebo různých materiálů tedy můžete zapomenout.

 Nevýrazná hudba a dabing
Určitě znáte řadu her, kdy se vám při akci rozproudí krev v žilách teprve tehdy, když se začne ozývat pořádná hudba, nejlépe v podání symfonického orchestru. To ale není případ Übersoldiera, který spíše sází na vizuální efekty a hudbu ponechává stranou, nejspíš s tím argumentem, že přes výbuchy a řev kulometů stejně není nic slyšet. Zvuky zbraní jsou naopak zpracovány dobbře a když si k tomu připočtete, že některé kvéry slušně kopou, realističnost je opět o stupínek výše.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Možná bych i pochopil, že hlavní hrdina, který právě vstal z mrtvých, příliš velkou slovní zásobu nepobral, ale pokud se takto začnou chovat všechny ostatní postavy, je to docela na pováženou. Neustálé „I see Nazis“ či „Rebels“ už po čase začne jít na nervy. Dosti prkenně mi zněly i rozhovory v cutscénách, kde by to chtělo použít aspoň nějaké emoce nebo jinak zapracovat, aby nebylo ze hry na sto honů cítit, že pochází z východu a že její distributor pochází z Německa.

JAK VYŘEŠIT PROBLÉM S TRHÁNÍM HRY?
Pokud se v úvodní části setkáte s radikálním snížením plynulosti hry při přestupu do další místnosti, nejspíš je na vině nesprávné nastavení či nefunkčnost AGP akcelerace. Zkontrolujte proto, zda máte nejnovější ovladače pro vaši základní desku a čipovou sadu. Někdy ale nemusí samotná aktualizace pomoci, systém ji prostě nepřijme (např. některé VIA čipové sady), a tak je potřeba ručně aktualizovat ovladač AGP skrze Správce zařízení – Systémová zařízení – VIA CPU to AGP Controller. Od věci ani není nahlédnutí do BIOSu a ovladačů grafické karty, jestli je vůbec akcelerace AGP zapnuta. Hru si jinak můžete dopřát na konfiguracích začínajících okolo 2,4 GHz s 512 MB RAM a alespoň 128 MB grafickou kartou (ATI Radeon 9600, nVidia FX5700). Doporučená je však sestava 3,2 GHz, 1 GB RAM a grafická karta s 256 MB paměti (ATI Radeon X800, GF 6800 Ultra).

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se týká multiplayeru, tvůrci s ním (vč. módů jako třeba Deathmatch či Assault) ještě během vývoje počítali, avšak ve finální  plné verzi po nich není ani stopa. Tím ale výčet nedostatků Übersoldiera nekončí, nehledě na přítomnost problematického StarForce (3.7). Občas se může objevit již zmiňovaná monotónní hratelnost či příliš jednoduché řešení krizových situací za pomocí štítu. Díky ochrannému poli si ale užijete spoustu zábavy při kosení vychytralých vojáků v mnoha různých lokacích, které se jen tak neokoukají.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa...

Související články: Rozhovor, Novinky

Warlock
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování





 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Nadprůměrná FPS ze staré školy s několika novými nápady, které se sice zlatým písmem do dějin nezapíšou, ale z hlediska zábavnosti a hratelnosti rozhodně nejsou špatné. Jedná se tedy o příjemné překvapení letošního jara a především design levelů by se mohl stát vzorem i pro mnohem nákladnější tituly ze západu.

Nejnovější články