Underrail - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Underrail - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

1. 3. 2016 20:06 | Recenze | autor: Jan Vrobel |

Dnes má hráč k dispozici tak pestrou nabídku, že se na ni občas dívá přezíravě jako třikrát dokola pozvracený římský hedonista na další chod stejků z anakondy, nadívaných bio olivami. Hernímu průmyslu se stalo to samé, co dříve hudebnímu - dnes může dát do kupy hru takřka každý. Zvyšuje to roli herních médií, která mohou (měla by!) zahlcenému hráči pomoci se v tom všem zorientovat. Jedním z trendů v soudobé pestré nabídce je výrazný segment hardcore RPG her, jejichž tvůrci křísí dávné modly z počátku a průběhu devadesátých let minulého století, často vyzbrojeni světonázorem, že někdy kolem roku 2000 se vývoj her podělal. Proto je třeba (prý) RPG systematicky vracet tu k odkazu starých dungeonů (třeba Legend of Grimrock), tam k izometrickým hrám běžícím na Infinity enginu (např. Pillars of Eternity) a jindy zase k hutným postapokalyptickým jízdám na bázi Falloutu. Právě do posledně jmenované kategorie patří Underrail od srbské party nadšenců známé jako Stygian Software. A co na jejich počin říct? Někdy to vyjde, jindy ne. Grimrock i Pillars of Eternity se hrály jako pohádka, naproti tomu Underrail od vás potřebuje mnohem víc spolupráce.

Smysluplné retro? 

Na internetu narazíte na mnoho nadšených výkřiků, že Underrail je skutečným duchovním nástupcem obou starých Falloutů, zatímco třetí a čtvrtý díl legendární herní série je v nejlepším případě slepou vývojovou větví. No, buďme trochu střízlivější - Underrail je nepochybně hrou od "hráčů pro hráče", do níž někdo vložil ohromné (a mnohaleté, protože vývoj trval od roku 2008) úsilí. Stejně jako řada souputníků z kategorie "parta fanoušků křísí legendy" ovšem i Underrail naráží na nemalé problémy. Ať už v podobě přemrštěných ambicí a vad na kráse, například v podobě nedokonalého interfacu či ozvučení, nebo překonaných herních mechanismů.

Jde ostatně o problém, se kterým se setkáváme poslední roky i u her jako Pillars of Eternity, Shadowrun Returns nebo Wasteland 2. Část hráčů je sice nadšená průletem červí dírou zpět do let 199X, ale já si dovolím zastávat názor, že i veterán zmíněných časů a milovník starých her už je dnes právem zpovykaný natolik, že si nepřeje zápasit s nastavením rozlišení, aby se vůbec dal přečíst herní text, je zvyklý na své přehledné ikonky s vypovídajícími piktogramy a samozřejmě na patřičné ozvučení. A zde vidím jeden z prvních problémů, které kohokoli, kdo není skutečný "hardcore RPG purista" (a klidně si na to buďte hrdí, já vám to neberu), odradí. 

Underrail je soubojové RPG postavené na hromadách textů, které s vámi komunikuje výhradně prostřednictvím obtížně čitelného drobného fontu – jakýkoli dabing samozřejmě chybí. Ozvučení hry se tak omezuje na zvuky z éry herního starověku a atmosférický ambientní podkres. Zda je to dobře nebo špatně, to posuďte sami, ale ve spojení s nepřátelským uživatelským rozhraním, spolehlivě odradí 95 % potenciálních hráčů z řad RPG fanoušků.

Souboje ano, charakter ne 

Kdo ale výše zmíněné zvládne překousnout, toho už další nedostatky hry spíše neskolí. Pravda, na začátku si vytvoříte hrdinu se všemi možnými schopnostmi a perky jen proto, abyste o deset hodin později zjistili, že možná bylo na začátku vhodné vzít si kapku jiné skilly. Nemáte totiž šanci dostat se přes nepřátele, co by pro vás s trochu jinými statistikami představovali zhruba stejné nebezpečí jako paparazzi pro Kim Kardashian (tedy žádné).

Ale to už patří k poetice dob, kdy měl každý doma čtverečkovaný papír na kreslení mapy a spousty času na brodění se nekonečnými jeskyněmi podzemního světa, který stvořili přeživší nespecifikované nukleární katastrofy. Pokud se zvládnete do těch dob prostřednictvím Underrail vrátit, bůh vám žehnej – já už k tomu dnes potřebuji, aby mi hra nabídla alespoň rozumný interface a přiměřené rady, jak se v ní zorientovat. Pak si může být obtížná, jak chce.

Problém je, že Underrail vedle fantastického systému tahových soubojů, jako vystřiženého z Fallout 2, smysluplného a uspokojivého craftováním i sugestivní atmosféry (byť bych si přál stylizovanější a unikátnější vizuální stránku), trpí na chodby, co vedou odnikud nikam, i absenci mapy opravdu rozlehlého světa, který je sice bohatý, ale nikterak záživně vykreslený.

Kulisy světa Underrail, která se podobně jako Metro 2033 odehrává v prostředí chodeb metra, kde spolu bojují nejrůznější frakce, jsou jistě atraktivní a zajímavé. Abych měl ale chuť svět skutečně prozkoumávat, potřeboval bych k tomu postavy minimálně natolik osobité, jako byly v Pillars of Eternity. Na jakékoli hře se zkrátka pozná, když se její tvůrci dlouhodobě a intenzivně věnují řemeslu. V tomto ohledu tak Underrail dokazuje, že tvůrce ze Stygian Software čeká ještě hodně práce. 

Fanouškovské hry táhnou 

Co je tedy vlastně Underrail? Postapokalyptické hardcore RPG, které je zejména fanouškovskou poctou sérii Fallout. Problémy můžete řešit hromadou způsobů a je jen na vás, zda budete pokládat pasti, problémem se prokecáte, proplížíte, nebo zda dáte na hrubou sílu. Dřív nebo později ale narazíte na místa, kde hra jednoznačně preferuje jeden z těchto způsobů, a jinak zaměřená postava pak má značný problém.

Na kostrbatý design narazíte v Underrail stejně často jako na kostrbatý interface, a z mého pohledu to nestačí, abych s hrou chtěl strávit desítky hodin zábavy, kterou v ideálním případě nabízí. Je nepochybně možné, že pro milovníky 90. let se vším všudy bude Underrail nejlepší hrou za dlouhou dobu, já si ale update starých mechanismů tak, abych si je náležitě užil, představuji podobně, jak to zvládli Firaxis v XCOM 2. Je však nepochybné, že Underrail se kolem sebe povedlo vytvořit náležitou komunitu. Třeba do ní zapadnete!

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Skalní fanoušci prvních dvou Fallout her si Underrail užijí, stejně jako hráči, pro které posledních 15 let vývoje her představuje cestu do pekel. Jde o hardcore hru se vším všudy, která někde pod příšerným interfacem a nelogickou absencí některých zásadních prvků nabízí desítky hodin tradiční postapo zábavy.

Nejnovější články