Staronová hra
Hned zkraje je třeba předeslat, že ačkoli vydáním Unkilled možná tvůrci předznamenali start nové série, inovací by ve hře hráč oproti předchůdcům našel jen poskrovnu. Platí to i pro prostinkou zápletku, rozpohybovanou prostřednictvím dialogových bublin. Ignorovat ji je tak snadné, že jsem zpětně musel zamířit na oficiální web hry, abych si pohádku o bývalém rangerovi Joeovi osvěžil. Zápletka však není tím, co hry od Madfingerů dělá tak zábavné a úspěšné. V prvé řadě jde o grafické zpracování a o akci.
Co se nám povedlo
Slabomyslné dialogy tedy nedělají z Unkilled špatnou střílečku. Jestli totiž existuje nějaký aspekt, ve kterém hra exceluje, je to právě brutální a nenáročná zábava, plynoucí z bezbřehého masakrování všeho, co vám přijde před mířidla. V rámci stovek dostupných misí se dostane na několik předpřipravených scénářů, podle nichž tvůrci hru vystavěli. Sympatické je, že jednotlivé mise nezaberou víc než pár minut a v kombinaci s dostačující variabilitou se vcelku úspěšně starají, aby hra nesklouzla ke stereotypu.
Vzhledem k tomu, že obligátní střelba a kolotoč úkolů (dojdi, najdi, sesbírej, ochraňuj, vydrž, znič) by nebyly žádné terno, vytasili se autoři s oživením zaběhnutého konceptu. Pro rozptýlení se tak třeba posadíte za hlaveň odstřelovačky, ke kulometu nebo do rukou na omezený čas dostanete granátomet. Madfingerům se dokonale povedlo vystihnout pocit ze střelby, která tvoří samotné gró hry. Kvéry mají adekvátní sílu a rozdíl mezi automatickou puškou a těžkým kulometem poznáte na první dobrou.
Vyzdvihnout je třeba rovněž pohodlné ovládání. Ideálem je připojení gamepadu, ale díky tomu, že absentuje jakýkoli sprint, se neztratí ani ryze dotykové ovládání, protože hráč tak není zahlcen přílišným množstvím ovládacích prvků. Což se dá beze zbytku vztáhnout i na uživatelské rozhraní, které od minula ušlo dlouhou cestu k přívětivějšímu rozvržení nabídek. Perfektně zvládnutá menu by měla být naprostým základem. Faktem ovšem je, že v mobilním světě podobné normy ne vždy platí a ještě Dead Trigger 2 v otázce uživatelského rozhraná předváděla různé ohyzdnosti.
zdroj: Archiv
Mikrozombifikace
Jak tedy vypadá praxe? Procházíte jednotlivé úrovně, střílíte zombíky, měníte úlohy jak na běžícím pásu, občas pifnete nějakého bosse. Je třeba ocenit kvalitní jádro hry, zábavnost se nicméně odvíjí od toho, nakolik jste schopni akceptovat fakt, že jde v bleděmodrém o ten samý přístup, který jste od stejných tvůrců viděli už několikrát.
Stejně jako v případě předchozích her a velké části konkurence jde i Unkilled cestou free-to-play modelu. Hru si zdarma stáhnete i zdarma zahrajete, ale jste limitovaní ubývající energií, což znamená, že po absolvování několika misí musíte čekat, zhlédnout reklamu nebo vytáhnout kreditku. Ačkoli ostatní tvůrci experimentují s jinými systémy, brněnští vývojáři se stále drží této metody, která nemusí být každému po chuti, ale stále patří k mobilnímu standardu.
Další postup však vedle energie limituje i výbava. Umím si představit, že většinu levelů projdu s trochou praxe i se základními zbraněmi. Pro lepší hráče tak není upgrade vybavení nutný a osobně bych si v klidu vystačil se základní automatickou pistolí. Hra vás nicméně vybízí k vylepšování výbavy zahrnutím minimálních požadavků každé mise a přídavnými výzvami. Ke cti autorů ovšem slouží, že zbraňový arzenál i nabídka powerupů působí velmi rozsáhle a rozmanitě.
Hraním si vyděláváte dvojí měnu - konvenční peníze a prémiové zlaťáky. Zatímco peníze zastupují váš obvyklý příjem a díky přítomnosti raid módu je můžete poměrně rychle hromadit a využít k investici do základních zbraní a upgradů, zlaťáky se vám na konto sypou velmi sporadicky. A není snad třeba dodávat, že pro rychlejší postup hrou potřebujete především zlaťáky. Kdo si počká, ten ...nic neplatí. Něco za něco.
Živý nebo nemrtvý? Hlavně rozporuplný
Audiovizuální zpracování je už tradičně skvělé a v rámci platformy se řadí ke špičce toho, co lze v současné produkci vidět. Prostředí oplývají překvapivou mírou detailů a nechybí ani líbivé grafické efekty. O to více zamrzí stagnace v jiných směrech technické prezentace. Jmenovitě mám na myslí neresponzivnost úrovní. Jeden by čekal, že s rapidním nárůstem výkonu přístrojů v našich kapsách budou už v titulu podobné kategorie auta nebo stromy reagovat na výstřely, nemrtví budou mít pořádnou ragdoll fyziku, ale ničeho takového jsme se ani v Unkilled nedočkali.
V Unkilled se snoubí pohodlné ovládání, dostatek zajímavého obsahu a technické zpracování na výborné úrovni s malým posunem oproti předešlé tvorbě studia a nutným free-to-play modelem, který ovšem patří ke standardu mobilního hraní. Unkilled je opravdu zábavná hra, když přistoupíte na kompromisy, které ale pramení i z faktu, že v základu za ní nic neplatíte.