Unreal Tournament 2004 - recenze
10/10
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2004 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Více než stovka map, nový mód Onslaught s vozidly a vznášedly, návrat Assaultu, vyladěný engine a dosud nejlepší boti. To vše společně se spoustou vychytávek dělá z UT2004 nového krále multiplayerových akcí.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 24.března 2004
První česká recenze kompletní hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nástup letošního jara je ve znamení hned několika očekávaných akcí s vysokými ambicemi. Nedávno se objevil Battlefield: Vietnam a zítra i u nás – věřte nevěřte – už skutečně vyjde Counter-Strike: Condition Zero. My se ale budeme nyní věnovat hře Unreal Tournament 2004, která není ničím méně než dalším pokračováním primárně multiplayerově zaměřeného gladiátorství z prostředí světa Unreal. Z několika důvodů se nabízí i jakési srovnání s prvně zmiňovaným titulem a já se mu nebudu v rozumné míře bránit. Pro obě hry byla společná kontrastní atmosféra, jež jejich vydání předcházela.

 Na skok do Vietnamu
Zatímco Battlefield: Vietnam avizoval nový engine, zcela nové prostředí, v případě UT2004 existovala pesimistická frakce označující letošní „pokračování“ za jakýsi datadisk snažící se z hráčů vyždímat prachy za relativně málo muziky. BF: Vietnam nakonec vyrukoval s upraveným enginem, jehož bohužel velkou vadou na kráse je neoptimalizovaný kód, a z toho plynoucí neúměrné hardwarové nároky. K tomu připočtěme 14 map a v podstatě jeden (na třikrát modifikovaný) herní mód. I když je v BFV zakomponován singl, nedá se brát boty nijak vážně a hru můžeme zcela bez ostychu zařadit mezi ryzí multiplayerovky. Co na druhou stranu musíme BF: Vietnam přičíst k dobru, je přes padesát nových druhů bojové techniky. Tolik stručně obsah svým způsobem konkurenta UT2004, o němž se podrobnější informace můžete přečíst v naší recenzi.

 Zpátky do světa Unrealu
V případě UT2004 byla situace poněkud opačná. Všude dost silně zaznívaly pochybnosti o hodnotě budoucího produktu, přirovnávaného k datadisku. Engine hry se oproti Unreal Tournamentu 2003 podstatně nezměnil a mnohým leží v žaludku diskutabilní hratelnost UT2003, považovaná často za omyl. Já ve svých názorech až tak radikální nejsem a v UT2003 spatřuji obrovský přínos třeba právě v tom, že posloužilo k „osahání“ si spousty jeho novinek v praxi, na základě čehož mohli tvůrci pracovat na dalším ladění na první pohled neviditelných detailů, které právě dělají z dobré hry hru skvělou. A toto šperkování je jednou z oblastí, která je v novém UT2004 zastoupena (na rozdíl od BF: Vietnam) v míře obrovské.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co se týká nových map, napočítal jsem jich sedmapadesát, plus dva herní mody navíc – staronový Assault a premiérový Onslaught. Ten je také uváděn jako „Battlefield ze světa Unreal“ a odtud hlavně plynou tendence oba tituly srovnávat. Tímto končím trochu netradiční úvod a přecházím na postupné odhalování konkrétního obsahu šesti CDček nebo 1 DVD. Připomenu, že UT2004 v sobě nese veškerý obsah předchozího ročníku UT2003 včetně obou oficiálních bonus packů, což bylo právě hlavním podnětem ke spekulacím o tom, že hra asi nebude mít co nového nabídnout, ale skutečnost je nakonec úplně jiná.

 Staronový engine
Začněme tím, co UT2004 pohání. Jádrem je neustále vylepšovaný engine z vlastní dílny, patřící mezi to NEJ, co dnes můžeme v podobných hrách spatřit. V podstatě se dá na toto téma seriózně hovořit o enginech třech – Unreal, Quake a LithTech (třeba NOLF2). A právě na Unreal enginu běží největší počet současných titulů, ať už přímo z dílen tvůrců či těch, kdo si od nich tyto enginy koupili a případně je dále pro své účely upravují. Rozdíl je pak právě v tom, jak se hra chová po síti, jaké má hardwarové nároky apod. Zdánlivě tyto věci stojí v pozadí za grafikou a efekty, nicméně na nich použitelnost daného titulu stojí a padá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Engine UT2004 se nijak výrazně oproti loňskému ročníku nezměnil, což ale v jeho případě je jen dobře. Krom toho, že hra i tak vypadá skvěle, je vidět vysoká optimalizace v hardwarových nárocích, které mají být nyní ještě nižší a já tomu po zkušenostech věřím (doporučuje se grafická karta od NVIDIE). Díky zachovanému jádru pak nevznikají problémy s neoficiálními herními mody a jejich přechodem na novou verzi, což beru jako další výrazný klad. Pro někoho důležitou změnou oproti demu je možnost zapnout v plné verzi textury ve vysokém rozlišení.

 Kosmetika s velkým K
Kosmetikou označuji většinou to, co přímo nesouvisí s hrou jako takovou, čili různé audiovizuální efekty, zpracování nabídek, HUD atd. V případě UT2004 si ale tato oblast zaslouží trochu podrobnější popis, neboť nabízí podstatně víc a velký vliv má i na hratelnost. Začnu šikovně zpracovanými nabídkami, kde nebude problém s orientací.

K hratelnostním novinkám patří třeba možnost každé zbrani přiřadit vlastní kurzor, což pomůže pri její identifikaci pokud hrajete s jejím vypnutým zobrazováním. Drobností, ale užitečnou, je pak možnost u libovolné zbraně prohodit primární a sekundární střelbu, u translokátoru použít dva způsoby vykreslování jeho trajektorie a u některých zbraní volit starší či nový vzhled. Pokud při sekundáru translokátoru stisknete i primár, vrátí se vám do ruky předchozí zbraň.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příznivě oceňuji i snahu o co nejlepší uživatelskou přítulnost. HUD je doslova prošpikován různými formami nápovědy od orientačních mapek přes různé formy zobrazování spoluhráčů, indikaci zásahu, textovou nápovědu s opravdu užitečnmi tipy, úvodní instruktážní videosekvence v Assaultu, šipky ukazující směr postupu, atd atd. Vzpomenout si na vše snad ani nelze, doplním tedy ještě pochvalu za možnost si většinu těchto prvků volitelně i deaktivovat v závislosti na tom, zda je daná informace pro vás užitečná či už na ni upozorňovat nepotřebujete. Sem řadím i hlasatele a v neposlední řadě dvě novinky z oblasti audia – systém „text-to-speech“ a hlasovou komunikaci včetně její implementace do hry s boty (viz samostatný odstavec níže).

 Herní módy
Pomaličku se dostáváme k tomu, co běžného hráče zajímá nejvíc. Tím myslím herní módy, kterých je celkem deset: Assault, Deathmatch, Team Deathmatch, Last Man Standing, Mutant, Invasion, CTF, Double Domination, Bombing Run a Onslaught. Tedy vše, co bylo v UT2003 plus Assault a Onslaught. Notoricky známé mody podrobněji komentovat nebudu, zastavím se trochu jen u těch méně známých či nových.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Už z dřívějška můžete znát herní variantu Mutant, což je takový zvláštní Deathmatch. Jeho specifikum je v tom, že všichni hráči nahánějí jediného, který zastává roli mutanta. Jeho nevýhoda je kompenzována podstatně vylepšenými schopnostmi, aby jeho skolení nebylo tak snadné. Jde tedy o jakýsi lov na štvanou zvěř s tím, že lovec, který ji skolil, sám přechází do její role. Navíc zde najdeme ještě jednu speciální postavu, kterou je tzv. „bottom feeder“, čili jakýsi hráč s nejnižším skóre. Ten má navíc privilegium fragovat i ostatní hráče a tím zároveň přidává do hry zajímavý prvek. HUD pro tuto hru je doplněn radarem okolo zaměřovacího kříže, na němž se zobrazují ostatní hráči, jakož i oba zmínění „specialisté“.

Invasion je jakýsi týmový singl, kdy hráči společně čelí nájezdům počítačem řízených příšer, které na ně v sílících vlnách útočí. Je to tedy jakýsi Unreal ve více lidech. Pro tento herní mod jakož i pro Mutant se využívají deathmatchové mapy a oba herní mody pocházejí z bonuspacku vydaného pro UT2003.

 Assault
Assault prožívá svůj slavný návrat a já jeho znovuzačlenění přijímám s obrovskými díky. Výborný mod, jehož pravidla dovolují zpracovat rozličná témata a dávat tak hře zcela osobitý náboj. Ostatně to sami poznáte na mapách, které s hrou přicházejí, protože v nich autoři ukázali, kolik pravdy na tom je. Z dema známý Convoy s nutností přeskakovat mezi souběžně jedoucími soupravami byl jen úvod a svým způsobem pocta oblíbené mapě z prostředí jedoucího vlaku, představené v původním UT. Obecně lze o mapách pro Assault říci, že jejich nevelký počet (6) kompenzuje vysoká variabilita prostředí a s tím spojených vychytávek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Výborným bonbónkem je úvodní vzdušná bitva v mapě Mothership, která je krom zajímavého oživení důkazem, co všechno se dá vymyslet a jak hru obzvláštnit. Vesmírná přestřelka včetně speciálních možností v navigaci na nepřátelské cíle vypadá a hraje se opravdu moc dobře a najdete v ní sympatický návdavek. K Assaultu se ještě sluší doplnit, že tu sem tam najdeme i mobilní techniku, která tvoří jednu z podstatných hratelnostních novinek. Její težiště a plné využití ale patří především modu následujícímu.

 Onslaught
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dostáváme se k hlavní novince UT2004 – týmovému modu Onslaught. Ten s sebou nese primárně i novou bojovou techniku, která zde představuje podstatu vedení bitvy a setkáte se s ní na každém kroku. Pravidla jsou v podstatě taková, že každý tým má svou základní bázi, podobně jako třeba v CTF. V centru této základní báze je umístěno jádro, o jehož zničení jde. K tomu, abyste se k soupeřovu jádru vůbec dostali, ale nestačí k jeho bázi doběhnout. Je nejprve potřeba ovládnout i dílčí stanoviště, která se na spojnici mezi oběma domovskými bázemi nacházejí. Počet těchto stanovišť je v mapách různý, jakož i variabilita spojnic (a potažmo tedy různých cest), kterými je postupným zabíráním možno se k soupeři dostat.

Smyslem Onslaughtu je nutnost postupného zabírání jednoho až dvou epicenter - nedochází tedy k rozmělňování bitvy po celé ploše mapy. S tím souvisí dále nemožnost útočit na stanoviště, které není přímo propojeno s jiným, jež váš tým už ovládá. Celý herní systém si tedy představte jako postup od vlastní báze k té soupeřově tak, že si můžete zvolit jednu nebo více cest, kterými se vydáte s tím, že lze postupovat klidně i po všech alternativních cestách zároveň. Stejným způsobem jde i soupeř proti vám a v okamžiku střetu začíná pořádný boj na pevnině i ve vzduchu.

 Vznášedla a vozítka
Vzdušná technika je zastoupena jednak vznášedlem Manta, což je jakýsi hybrid mezi rychlým vozidlem a letadlem. Pohybuje se sice vzduchem, ale vždy jen kousek nad zemí s možností se dočasně odlepit výskokem, případně naopak rychle dosednout a rozmetat tak horizontálními vrtulemi nebohého pěšáka široko daleko. Krom primární zbraní je pak plazmová puška s vysokou kadencí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Plnohodnotným vzdušným korábem je pak rovněž rychlý Raptor, jehož veliká výhoda je právě v možnosti se vysoko vznést a překonávat tak překážky, které ostatní technika musí objíždět. Pro boj je Raptor vybaven rovněž šikovně, protože disponuje jak účinnými plazmovými střelami proti živé síle, tak i raketami pro likvidaci poletující bojové techniky. Ve hře narazíte i na bombardér Phoenix, který svrhne ničivý náklad do místa, kam ukážete Target Painterem.

Mezi vzdušnou techniku se pak řadí i vesmírné koráby (Spacefightery), v nichž si zalétáte v již zmiňovaném úvodu mapy AS-Mothership. I ostatní mobilní stroje nesou známky přemýšlení a snahy o zajímavé nápady. Některé jsou i vícemístné a projeví se souhra řidiče s obsluhou kanónu. Netradiční je třeba kosení pobíhajících nepřátel ostrými klepety vozítka Scorpion, která lze roztáhnout do šířky a posekat jimi vše živé v dosahu. Samozřejmostí je možnost pobíhající panáčky decimovat pouhým přejetím, případně trefou kusem právě zničeného stroje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Typickým vícemístným strojem je Hellbender, u něhož je řidič odvozen od slova „řídit“ a nic jiného krom povolávání spoluhráčů klaksonem neudělá. Zato jeho dva spolujezdci mají k dispozici kulomety na korbě či po straně vozidla a mohou tak rychlou jízdu doplnit i zuřivou střelbou.

 Další speciality Onslaughtu
Ony vůbec střelecké efekty a výbuchy vypadají efektně a atmosféricky, což celé hře dává správnou bitevní atmosféru. Z vychytávek zmíním třeba naváděné střely a indikaci toho, když je stroj, v němž sedíte, soupeřovým systémem zaměřen. Objeví se vám výstražný nápis a pak máte chvíli na to zmizet, vyskočit anebo se smířit s odchodem do limba. To je mimochodem zpracováno tradiční formou vlny, čili každých X sekund se limbo otevírá a v daném intervalu se padlí hráči vracejí do hry. Odchodem do limba se vám také zpřístupní mapka, na níž si lze vybrat, ve kterém stanovišti se chcete objevit. A je tu i možnost se mezi vlastními stanovišti rychle teleportovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zmínku ještě zaslouží aspoň těžký tank Goliath, jehož síla je kompenzována pomalým pohybem oproti všemu ostatnímu. Najdeme tu také stacionární kulometné a plazmové věže (celkem čtyři typy), sloužící k obraně základen. Všechny stroje mají stejně jako hráči určitou odolnost. Úroveň poškození je indikována stupnicí a lze je opravovat – sekundárním paprskem Link Gunu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Specialitou Onslaughtu a Assaultu jsou jakési stojany se zbraněmi, které vám doplní hned několik zbraní naráz oproti standardní potřebě sbírat je jednotlivě. Ono by toho bylo ještě hodně, co by zasloužilo nějakou tu zmínku, ale musím článek držet v čtenářsky snesitelné délce. Určitě si ale neodpustím vzpomenout možnost síť stanovišť v onslaughtových mapách editovat a tím měnit strukturu propojovací sítě, na základě níž se pak bitva musí vést. Tímto způsobem tedy můžete hru velice snadno zmodifikovat a vytvořenou síť si i uložit do profilu.

 Singleplayer a systém kreditů
Singlová část UT2004 je zpracována podobně jako loni formou turnaje, do kterého je potřeba se nejprve kvalifikovat krátkou sérií samostatných deathmatchových bitev, poté si vybrat tým a dokázat, že máte na to být jeho vůdcem. Následují další týmové kvalifikace a poté vlastní pavouk sestávající z postupného otevírání dalších a dalších arén a herních modů. I singl prodělal celou řadu novinek, díky nimž je teď podstatně zábavnější. Jednak si všimnete hodně přepracované umělé inteligence botů, kteří hrají víc týmově a díky snadnějšímu velení vypadá hra podstatně lépe než dřív (více o nich v dojmech z dema).

Celý singleplayer je provázen hrou o kredity, které používáte jako vklad do každé bitvy. Vítězstvím získáte určitou sumu, zatímco prohrou přicházíte o vloženou částku. Kreditní systém je doplněn i o různé bonusy, například za řadu killů po sobě, použití adrenalinového comba, za first blood atd. Novinkou je také možnost v řadě bitev volit i alternativní mapu, kde se boj uskuteční. Pokud se k tomu uchýlíte, bude vás tento taktický manévr nějaký ten kredit stát. Kredity potřebujete i k ozdravení zraněných spoluhráčů a v neposlední řadě i při zápasech mimoturnajových, kterými je singl prošpikován a vyzývají vás k nim ostatní týmy, jakož i vy sami můžete ostatní k nějaké té cikánské férovce vyzvat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dramatické jsou i boje, kdy jde krom kreditů i o zlanaření člena týmu. Představte si, že přijde výzva k bitvě, kterou když prohrajete, přijdete o kvalitního spoluhráče. Takto lze i hráče z jiných týmů získat naopak do vlastního týmu. Po každé bitvě se vám pak zobrazí i její stručná statistika (viz obrázky), kterou lze i uložit to HTML formátu.

 Zbraně
Seznam zbraní v UT2004 je z větší části poplatný tomu, co už známe z předchozího ročníku. Tím mám na mysli především vzhled a názvy. S tím autoři nic moc nedělali, ale o to víc se zaměřili na ladění jejich chování na základě zkušeností z ročního hraní. Nebudu tu vyjmenovávat jednotlivé změny, ale určitě si jich sami všimnete, pokud jste UT2003 aspoň trochu hrávali. Flak má jinou kadenci i účinnost, sekundáry ze Shocku létají podstatně rychleji, změněna je i jejich prostorová účinnost atd atd. Změny se nevyhnuly ani ostatním pick-upům, kdy se jiným způsobem sčítají štíty, některé power-upy se objevují v mapě až určitou dobu po startu hry atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ani zde nejsem zdaleka hotov a na řadě je zmínka o zbraních nových, vesměs určených hlavně pro Onslaught. Jejich význam je samozřejmě především v nasazení proti mobilní technice, aby i pěšáci měli proti tanku či rychlému vznášedlu šanci. Tady přichází na řadu AVRiL, čili Anti-Vehicle Rocket Launcher, schopný posílat ničivé řízené rakety na velkou vzdálenost. Efektní čmoud a vysoká účinnost jsou jeho typickými znaky, jakož i potřeba se s ním naučit zacházet, abyste nepálili jen tak do větru.

Parádičkou hry je i Grenade Launcher, čili granátomet, chrlící balistické miny, schopné buď na příchod nepřítele počkat, anebo se nechat ručně navádět. Prostě další výborný nápad, kterých ale v celé hře najdete nepřeberné množství.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Hráčské modely...
... jsou směsí toho, co přineslo UT2003, plus řada novinek. Modely hráčů jsou rozděleny do celkem desíti ras, celkem tvoří základní nabídku přes osm desítek modelů. Nové modely mi přijdou zase o poznání detailnější a u hráčů vzpomenu i podstatně vylepšenou týmovou identifikaci oproti celkem nešťastnému systému představeném v UT2003, který se pak za běhu pytlíkoval používáním bright skinů apod.

Vzpomenu tu i možnost zobrazovat během bitvy i po jejím skončení aktuální statistiky jednotlivých hráčů, jakož samozřejmě i vaše vlastní. Lze také přepínat mezi pohledy očima hráče či third-person, což se uplatní hlavně při řízení bojové techniky. Pokud spectatujete, můžete v 3rd person pohledu kolečkem myši i zoomovat.

 Mapy
Map hra přináší celkem sto šest, z toho sedmapadesát nových (pokud jsem dobře počítal). To je bratru čtyřikrát víc v porovnání s vietnamským Battlefieldem. Z designu map je jasně patrné poučení, že komplikovaná struktura, kde se každou chvíli o zadrhnete o nějaký zbytečný výčnělek, není pro hru to pravé. Charakter nových arén by se dal v určitém smyslu přirovnat k návratu staré školy, především deathmatchové arény tak zcela jistě působí. U nich potěší i jedenáctka arén pro duely, podle mého názoru vesměs velice kvalitní kousky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z pohledu herních modů tu najdete šest map pro Assault, 12 (z toho 3 nové) pro Bombing Run, 23 (11) pro CTF (chybí zde pouze LavaGiant2 z důvodu chyb), 44 (23) pro DM, TDM, Mutant, Invasion či LMS, 12 (5) pro Domination a konečně 9 pro Onslaught. Přítomny jsou i předělávky starých pecek jako Facing Worlds v prakticky původní geometrii, Deck-17 a další.

Fanoušky nových herních modifikací potěším: přímo z dílny jednoho z autorů map pro UT2004 pochází nedávno uvolněná mapa ONS-Icarus. Milovníci Assaultu si ještě budou muset chvíli počkat, než bude uvolněna podobným způsobem mapa AS-Confexia, opět dílo jednoho z oficiálních mapperů. Stránku s jejím popisem a screenshoty naleznete zde. O mapách se dá obecně říct prakticky to samé jako o všem ostatním – není nouze o nápady, s nimiž se kloubí i zkušenost a poučení z předchozího vývoje herní série. No a že se UT2004 nebrání ani implementaci vozítek do ostatních herních modů dokládá CTFková mapa VCTF-Arctic Stronghold, kterou si stáhněte odsud. Update - pokud se vám CTF s vozítky zalíbilo, potěší vás dnešní vydání další mapy ze stejné dílny, která je stejně jako ta první předělávkou uslaughtového Dawnu. Download najdete na stránkách autorů nebo opět lokálně u nás.

 Mutátory
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poslední nedílnou součástí série Unreal Tournamentu je od prvopočátku výborný nápad s mutátory, kterými lze dodatečně upravovat hru, parametry jejího nastavení a chování. Nechybí samozřejmě klasiky, z nichž si největší oblibu drží populární Instagib včetně varianty se zoomem. Najdeme tu i možnosti si hru přizpůsobit stylu UT2003, případně UT klasickému, a to po stránce chování zbraní a dynamice pohybů hráče. Mutátorů je celkem přes dvě desítky a jelikož se jedná o vcelku drobné doplňky, začnou se vždy záhy po objevení hry houfně objevovat další a další vytvořené početnou komunitou.

 Konečně podpora UnrealTV?
Z mutátorů, které přišly přímo s hrou, bych rád upozornil na jeden, jehož pravý význam jsem ale bohužel dosud nevykoumal. Nese název UTV2004S, což by měla být podle mého názoru pomůcka ke zprovoznění už dlouhý čas slibované Unreal TV. Ta už měla být zakomponovaná v předchozím ročníku a jedná se o serverovou konzoli pro online sledování zápasů v reálném čase. Jde vlastně o masový spectating s tím, že je přenos mírně časově opožděn z důvodu zabránit podvádění formou nápovědy. Výsledkem je tedy server připojený k hernímu, kde probíhá nějaký zajímavý zápas, ke kterému se pak připojují diváci v podstatně masovějším měřítku, než by byl schopen vlastní herní server unést. Obraz posílaný divákům je pak ještě řekněme o minutu opožděn oproti reálu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobná technologie běží již několik let na enginu Half-Lifu, kde se dobře uchytila v případě stále populárního Counter-Striku pod názvem HLTV. Jak ale UnrealTV v UT2004 pracuje se mi zatím nikde nepodařilo objevit a jelikož nemám možnost vlastní server spustit a připojit se na něj odjinud, nemohl jsem to ani vyzkoušet. Berte tedy tuto informaci jako upozornění na tuto technologii a pokud byste s tím měli nějaké vlastní zkušenosti, rád si je přečtu ve fórech.

 Český manuál
Pár větami se otřu ještě o český manuál, který je (společně s tím anglickým) dodáván v krabici s instalačními médii. Bohužel, úroveň překladu patří k tomu horšímu, na co lze na domácích pultech obchodů narazit. Last Man Standing je tu avizován jako Stojící muž, Power Core coby Jádro síly, a k dobrým excesům patří třeba věta ze sekce o Onslaughtu „Pokud se váš tým dozví o uzlu síly protivníků, můžete jej napadnout a zničit.“ Ta nejenže zdaleka neodpovídá textu anglickému, navíc se mu i na hony vzdaluje významově a jde o naprostý blábol, který čtenáře leda tak zmate. „Power“ se v manuálu zásadně překládá jako „síla“, i když se z kontextu přímo nabízí významově poněkud jiný výraz – „energie“.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
fotka krabice, manuálu a cédéček tak, jak jsou u nás v prodeji

Aby v tom nebyl UT2004 sám, zmíním i podobnou perličku z webu konkurenčního Battlefield: Vietnam. „Provádění přepadení nepřátelských vojáků ze zálohy z hustého listoví” mi zní podobně jako “prstonohobřinkoklap” z éry národního obrození. Z toho lze usoudit, že mít z angličtiny “dostatečnou” k práci překladatele přeci jen dostačovat nebude a asi to bude chtít alespoň nějakou orientaci ve hrách nebo schopného korektora. Podobně je na tom sazba UT2004 manuálu, které vůbec nevadí jednoznakové předložky a spojky na koncích řádků, což je v našich končinách považováno za typografickou hrubku. Na druhou stranu pochvalme distributora za na naše poměry nečekaně bleskové vydání hry s minimálním zpožděním oproti zbytku světa (pouhé 2 dny), což je v tomto případě pro většinu hráčů nejpodstatnější (jména výherců dárkových předmětů na Tiscali GameShopu se nachází zde - pozn.ed.).

 Multiplayer
Pro většinu hráčů bude hlavním cílem využití UT2004 především internetový multiplayer, k němuž je nezbytné vlastnit originální & unikátní CD-klíč. Serverů je spousta a hra krom klasického server-browseru nabízí i možnosti zabudovaného irc chatu nebo vyhledávání přátel (Buddies). Bohužel i zde platí, že nejvíc chce žvanit ten, kdo nemá co říct, a tak se samozřejmě sem tam nevyhnete setkání s nějakým tím blbem, který v této technologii vidí možnost veřejně prezentovat svou tupost. Nicméně vše jde povypínat anebo si vybrat server jiný, kde se podobné voloviny netrpí a odkud jsou podobní týpkové bannováni.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Během mého působení na online scéně jsem otestoval všechny herní modifikace a hra mi přišla zcela bez problému, za což vděčíme krom jiného i vyladěnému síťovému kódu. Máte-li rozumnou linku, nebude problém si vybrat vhodný server s rozumným pingem. Z pohledu admina bych uvítal možnost přehodit hráče do opačného týmu bez nutnosti jej vykopnout ze serveru. Zmíním ještě i známého webového admina, dodávaného s hrou a sloužícího k její vzdálené konfiguraci přes webové rozhraní.

 Trocha statistik
Povídání o multiplayeru doplňme statistikou, zveřejněnou na webu www.csports.net, ze které mimo jiné vyplývá počáteční oblíbenost jednotlivých herních modů. Zdaleka největší procento tvoří hráči Onslaughtu, představující přes pětasedmdesát procent všech vyznavačů hry, i když všechny tam zmíněné statistiky jsou za únor, čili jde o demo a tudíž velký boom tohoto nového módu. Druhé místo zabírá Assault s cca osmi procenty, těsně následovaný Deathmatchem. Okolo tří procent si drží CTF a o trochu méně Team Deathmatch, a nakonec tu je Bombing Run s cca dvěma procenty. Ostatní herní modifikace se pak vzhledem k těmto hrají vcelku málo, což potvrdilo i mé vlastní šťourání se v server-browseru.

 Text-to-Speech a hlasová komunikace
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Technologie Text-to-speech spočívá v převodu psaného textu do mluveného slova. V praxi si pod tím představte situaci, kdy do konzole napíšete text, který je krom zobrazení (to během hraní málokdo sleduje) zároveň i přečten, což už je pro vnímání při přestřelce mnohem užitečnější. Tento nový prvek dokonce dokáže rozpoznat i řadu používaných zkratek, takže třeba na konci hry při napsání „gg“ se robotím hlasem z reproduktoru ozve „good game“. Samozřejmostí je možnost tuto vlastnost zapnout či vypnout.

Hlasová komunikace samozřejmě vyžaduje kromě sluchátek i mikrofon, abyste mohli do éteru i vysílat. Hra v sobě nese zabudovaný systém včetně podpory komunikačních kanálů, automatické připojování do patřičného kanálu v závislosti na týmu, za který hrajete a další spoustu užitečností, které nezmíním jen proto, že píšu recenzi a nikoli knihu. Autoři šli ale ještě dál a hlasové povely zakomponovali i do hry s boty, které tak můžete podstatně efektivněji během bitvy komandovat namísto potřeby vyvolávat příkazové menu, které ale ve hře rovněž najdete, stejně jako i podporu bindovatelných hlášek pro jejich snadné vyvolání z klávesnice.

Samozřejmostí je i známý editor všeho co ve hře najdete UnrealEd, v němž si vytvoříte od vlastní textury všechno potřebné přes mapu či celý herní mod. Speciální 2-DVD edice (kterou u nás neseženete a ve světě byla rozebrána během pár dnů) obsahuje navíc krom jiného i spoustu výukových videí a dalších materiálů pro ty, kdo propadli právě editacím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 30 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

 Hudba a zvuk
Nestoudně stručně spláchnu i výbornou hudbu, která tvoří šikovný mix mezi remakem toho, co už v UT bylo a hudbou novou. Chcete-li se do hudby z UT2004 trochu zaposlouchat v MP3, skočte na stránky Kevina Riepla, autora většiny skladeb ze hry, který je nabízí ke stažení a poslechu. Majitelé plné verze hry pak najdou veškerou hudbu ve složce Music, v tradičním formátu Ogg Vorbis, který dokáže přehrát třeba známý WinAmp.

Zvuky jsou rovněž na velice dobré úrovni, nicméně pokud bych chtěl být hnidopichem, našel bych v nich ještě nějaké ty rezervy, především v nevýraznosti. Na jednu stranu došlo na jejich poli k řadě vylepšení, které během hry pocítíte, na stranu druhou mi některé důležité zvuky (třeba zbraní) trochu zanikají.

 Shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Neobvykle dlouhý článek se pokusím maximálně zestručnit aspoň zde v závěrečné rekapitulaci. UT2004 je hra, jejíž hutnost nemá obdoby. Desítka herních modů, víc než stovka povedených map (z toho přes padesát nových), přes osmdesát hráčských modelů, dosud nejlepší boti, robustní a hlavně vyladěný engine - to vše korunováno nespočítatelným množstvím užitečných vychytávek od kosmetiky přes spoustu toho, co se odrazí i přímo v hratelnosti. K tomu připočtěme editor prakticky všeho a další bohatou náplň, která se díky otevřenosti enginu bude dát do hry v budoucnu přidávat. Zakončit naše dlouhé povídání nemohu jinak než unrealovským „Ownage!“.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Mapy, Cheaty...

Související články: Dojmy z dema (2/2004), Preview (9/2003), Novinky, Unreal Tournament 2003 recenze a tipy, UT2003 DE bonus pack a Epic bonus pack speciály

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)



 
 
Mickey Mouse
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Unreal Tournament 2004 je bezesporu titul, který nezaslouží nic než chválu a jehož koupě se vyplatí i těm, kdo by jej využili i bez možnosti online hry. Přeji skvělou zábavu, které tu najdete více než hodně.

Nejnovější články