Voyage: Inspired by J.Verne - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Voyage: Inspired by J.Verne - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

14. 9. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po dlouhé době máte šanci zažít výpravu, během níž si přijde na své i ta hráčská menšina, která mimozemské entity konfrontuje raději silou svého intelektu. Měsíčňané čekají jen na vás!

Autor: Martin Holas
Publikováno: 14.září 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Těžko si v dnešní době představit vzdělaného člověka, který by neznal tvorbu Julese Verna a jeho fantazírování o dalekých výpravách do tehdy ještě neprobádaných končin. Ač působí jeho představy ve světle moderní vědy místy až komicky, nelze jim upřít jistou dávku roztomilosti a naivní nevědomosti. Ano, a přesně v tomto duchu se nese i nová adventura Voyage: Inspired by Jules Verne, beroucí si za vzor především knihu Ze Země na Měsíc.

 Verneovka jako řemen
Podobně jako v předloze se tak skupina tří výletníků nechává za pomoci obřího děla vystřelit ku Měsíci, aby mimo jiné prozkoumala jeho odvrácenou stranu (jak známo ze Země nikdy neviděnou). Osádku obřího náboje tvoří dva soutěživí vědci a samozřejmě vy, francouzský neohrožený dobrodruh jménem Michel Ardan. Hra se naštěstí neřídí událostmi v knize doslova, a tak se nespokojíte pouze s nudným (samozřejmě jen z pohledu hráče) obletem našeho kosmického souputníka, ale důkladně se porozhlédnete i po jeho povrchu.

Celková atmosféra i způsob řešení problémů se nese v tónu vědomostí dostupných v 19. století. Pro hráče to znamená jednu zásadní věc. Bude muset popustit uzdu své fantazii a přizpůsobit své myšlení řadě podivnostem. Mysleli jste si snad, že na Měsíci není vzduch, že není obýván slušnou sbírkou masožravých kytek a v zemi zahrabaných měsíčňanů, že není možné si nad propastmi poskakovat bez skafandru? Omyl, v myšlení Julese Verna to možné bylo, a stejně tak je to možné i v této hře. Naštěstí si všechny podstatné poznatky a vodítka k řešení hádanek hlavní hrdina zapisuje do velmi podrobného deníku. To alespoň zčásti eliminuje místy totální zmatenost nad nelogičností prostředí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Tradiční adventura?
Voyage je v principu klasickou point-and-click adventurou, a na věci nic nemění ani použití v žánru méně často viděného pohledu první osoby. Vlastně jsem názoru, že tento systém se sem hodí dokonale a navozuje bezprostřední dojmy z prozkoumávání neznámého prostředí. Nemusíte panikařit, vše ostatní zůstalo při starém, pořád se jedná o staré dobré shromažďování a používání předmětů, řešení hádanek a bohužel i klasické zákysy řešené stylem „vše na vše.“ (Uznávám, v tomto případě zapříčiněné spíše mojí leností/netrpělivostí než špatným návrhem puzzlů, deník je zkrátka až moc obsáhlý na jeho kompletní pročítání a bádání nad souvislostmi…)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Se zákysy to nicméně tak horké není, v minulosti jsme již byli svědky obtížnějších eskapád. Adventurní začátečníci zde nemusí zoufat, Voyage se je snaží vést skutečně za ručičku. Vodítka jsou na každém kroku a pouze stačí mít oči a mysl otevřenou. I uživatelské rozhraní se vám snaží maximálně ulehčit život, jen inventář je řešen velmi liberálním způsobem. Pokud na sebe použijete dva zkombinovatelné předměty, automaticky se objeví schematické znázornění s případnými otazníky na místě chybějících předmětů, které ještě musíte do kombinace přidat. Vždy tak máte naprostou jistotu, zda jste na něco nezapomněli.

Na druhou stranu některými hádankami (naštěstí jich je poskrovnu) si lidé z vývojářské frimy Kheops Studio jen kazí dobré jméno nabyté minulým projektem Return to Mysterious Island. Michel Ardan vyvolává dojem chronické MacGyverovatosti, díky které vytváří vše, co si zamane, za pomoci otvíracího nožíku a pásku od kalhot.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Přemýšlení bolí
U čeho se ale zapotíte nejvíce, jsou hádanky, do kterých budete muset zapojit logické myšlení. Jedná se především o postupné chápání mimozemského symbolického jazyka, početního systému a zprovozňování všudypřítomných neznámých zařízení. Nemusím snad ani zdůrazňovat, že pokud vám dělá problém přelstít japonské video bez manuálu, během hraní Voyage strávíte hodiny a hodiny v zamyšlené zadumanosti nad zdánlivě nepochopitelnými panely s dvaceti tlačítky (následkem čehož strávíte další hodiny Zvětšit zdroj: tisková zpráva lamentováním nad vlastní patetickou hloupostí aneb „Proč mě to k čertu nenapadlo dřív??!“).

Nováčky v žánru také čekají doslova infarktové stavy zapříčiněné krutým časovým limitem některých puzzlů (během cesty na Měsíc dochází kyslík, při přistávacím manévru je potřeba odlehčit přetíženou „loď“…). Nevytýkám autorům snahu o navození hektické atmosféry, přesto si myslím, že časový stres nesluší žádné adventuře, tuto nevyjímaje.

Originálních nápadů ve hře nenaleznete mnoho, ale jsou tu. Kromě již zmíněného časového ohraničení některých problémů, které jsem s moc velkou chutí neakceptoval, nabourávají zažité standardy například „akční“ mezihry ve chvílích, kdy přijde na skákání mezi měsíčními propastmi. Čím dále se hodláte skočit, tím těžší je dosáhnout cíle určení. Nejedná se o nic zásadního, k odreagování od postupného objevování kultury zdejšího národa to však stačí. Vedlejší produkt těchto meziher je už ale zásadnější - značně urychlují přesuny ve chvílích, kdy se potřebujete dostat na druhý konec „mapy.“ Stačí dva tři veleskoky a jste na místě i bez nudného vláčení se přes všechny jednotlivé lokace. Velmi příjemné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Rozpačité technické zpracování
Graficky se Voyage povedl… tak napůl. Je to prostý důsledek prostředí, do kterého je hra situována. Zpočátku budete u vytržení, viktoriánský vnitřek vašeho plavidla a okolní prostředí po přistání je zpracován s naprosto luxusní detailností a hýří barvami, hra v této části snese srovnání i s pomyslnými černými koni žánru jako Syberia 2. O to větší přijde zklamání ve druhé polovině hry. Procházky potemnělými jeskyněmi a interiéry měsíční základny navozují auru stereotypu, nudy, šedi a kdovíčeho ještě… Nic moc pěkného pro oči dnešního hráče to bohužel není a se zdviženým obočím jsem se už už těšil na konec hry. Animace také nejsou to pravé ořechové, jsou velmi trhané a prostředí je až na několik výjimek naprosto statické.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
To samé platí i o dalších grafických libůstkách. Ze začátku jste bombardováni překrásnými ručními malůvkami, které dobrým způsobem dokumentují příběh a navozují dojem interaktivní verneovky. Po chvíli však jako když utne, hra zajede do vyjetých kolejí a na podobné vymoženosti můžete jen se slzou v oku vzpomínat. Po technické stránce se tak můžeme cítit být oklamáni. Někdo si dal ohromnou práci, aby udělal skvělý první dojem, a zbytek byl dodělán s minimální tvůrčí námahou. Velká škoda. Jak už to tak bývá, autorům prostě v cílové rovince došla inspirace a finální rozuzlení je řešeno poněkud uspěchaně.

Zvuky jsou na tom naštěstí o poznání lépe. Měsíční rostliny vyluzují cizácké skřeky, voda kape, měsíčňané komunikují vlastní formou muzikálního jazyka... To vše je v pořádku, dostává se vám přesně toho, co byste jakožto cestovatelé Vernerovými představami čekali. Nepříliš výrazný soundtrack sice pouze nonšalantně brnká na pozadí, ale svoji úlohu splnil a příjemně dotváří tajemné prostředí neznáma. Nejvíce si ovšem pochvaluji dabing. Aktér hlavní postavy Michela Ardana dokonale vystihl francouzký původ bez zbytečného přehánění přízvuku a jeho průpovídky je radost poslouchat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Nic převratného
Voyage představuje pro recenzenta těžký oříšek. Rozporuplnost, která se v něm skrývá, se totiž nehodnotí právě lehce. Oceňuji přístup autorů, kterým se podařilo vytvořit poměrně vyváženou hru přístupnou nováčkům, přesto dostatečně náročnou na to, aby zamotala hlavu hardcore hráčům. Na jedné straně tu tak máme slušnou adventuru, která disponuje přiměřeně obtížnými puzzly, ozvučením, dobrou atmosférou a příběhem, na straně druhé adventuru, kterou sráží do kolen odbytost v její druhé polovině.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Od Voyage jsem neočekával žádný zlom v chápání žánru jako celku, a také jsem se ho nedočkal, avšak nemůžu se zbavit hořkého zklamání nad nevyužitím potenciálu hry. Pokud by se vývojářskému týmu Kheops Studio podařilo udržet tempo nastolené na začátku, mohlo být hodnocení přece jen o pořádný kus vyšší.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky

Martin Holas
autorovi je 19 let, píše i pro Gamestar; studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)





 
 
Martin Holas
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Skvělý první dojem během hraní Voyage: Inspired by Jules Verne postupně vyprchává a klesá někam k hlubinám plytké průměrnosti. Nicméně toužíte-li se vrátit do svých dětských let, kdy jste hltali jednu „verneovku“ za druhou, jedná se o volbu, která jistojistě stojí za zvážení.

Nejnovější články