Wings of War - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Wings of War - recenze

20. 8. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Arkádových leteckých simulátorů na odreagování mnoho nevzniká a her zasazených do prostředí první světové války rovněž ne, takže potěšil přichod budgetových Wings of War od lidí z pražských Illusion Softworks.

Autor: Dreb
Publikováno: 20.srpna 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 4 dny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jmenuji se B.A.Whitlers. Benjamin Michael Whitlers. Ale všichni váleční veteráni mi neřeknou jinak než Butch. Legrační na tom je, že tuhle přezdívku jsem dostal hned první den co jsem přišel na frontu a zůstala mi až do konce války.

Takto nějak začíná příběh zbrusu nové české hry Wings of War, kterou vývojářské Silver Wish Games, což je tým úzce spolupracující s Illusion Softworks, zasadilo do ještě ne tak provařeného prostředí první světové války. Zjednodušeně řečeno jde o arkádový simulátor bojových letadel, ale tím se pravděpodobně nespokojíte, takže si pojďme hru, která existuje pouze v DVD verzi, rozebrat.

Příběh v pozadí
Příběh v této hře není až tak důležitý, ale přeci jen tu nějaký je. Pokud se rozhodnete rozehrát kampaň, vtělíte se B.A.Whitlerse. Tento mladý pilot ve svých dvanácti letech jednoho nedělního odpoledne poprvé viděl na louce poblíž Londýna předvádění letadel těžších než vzduch a okamžitě zahořel touhou létat. Když potom narazil na inzerát školy létání, neváhal ani okamžik a absolvoval základní kurz. Bohužel, idylu přerušila Velká válka, a tak se rozhodl přidat se k letectvu. Pro hru jako takovou je ale příběh celkem zbytečný, protože o něj v zásadě nejde. Tím hlavním je totiž létání a plnění úkolů, kterých hra obsahuje opravdu spoustu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Rozmanité mise?
Vše je zasazeno do 13 misí (1 tréninková + 12 příběhových), v nichž si vyzkoušíte snad vše, co mohli letci za první světové války zažít a možná i něco navíc. Čeká na vás nespočet vzdušných soubojů, ochrana vlastních bombardérů, likvidace nepřátelských pozemních cílů, fotografování důležitých lokací a tak dále a tak dále.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že budete neustále dělat něco nového, ale opak je bohužel pravdou. Časem se začnou úkoly, kterých bývá tak přibližně 10 v jedné misi, opakovat a najednou zjistíte, že už jste něco podobného dělali několikrát. Tohle se autorům bohužel trochu nepovedlo. Omlouvá je snad jedině fakt, že si Wings of War nehrají na žádný AAA titul, ale jde od prvopočátku o hru nabízenou za trochu sníženou cenu oproti normálu (v Německu stojí 30 Euro, v USA má stát na podzim 20 dolarů) a za takové situace toho nabízí docela dost.

 Dva režimy létání
Ptáte se, čím si Wings of War toto tvrzení zasloužily? Odpověď sice nedostanete hned teď, ale pokud vydržíte až do konce recenze, měli byste se jí dopátrat. Podíl na tom má několik faktorů a jedním z nich je i fakt, že nejde jen čistou arkádu. Pokud si totiž v Options nastavíte místo Arcade režimu mód Classic, stane se rázem z arkádově pojatých letadýlek skoro plnohodnotný simulátor. Režim Classic totiž nabízí poměrně věrný fyzikální model včetně setrvačnosti letadel. Více se na toto téma píše na fandovské stránce spravované producentem hry:
    V arkádovém režimu mají všechna letadla zjednodušený fyzikální model s potlačeným vlivem setrvačnosti, zanedbávají poškození, střety s překážkou nemusí být fatální (záleží na stavu letadla), řízení má spřažené klapky a kormidlo, takže se snadněji ovládá na dvouosém joysticku. Pro znalce může být nevýhoda právě toto zjednodušené chování se letadel.
Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
    V klasickém režimu se naopak chování letadel blíží skutečnosti. Letadlo je řízené matematickým modelem, který uvažuje výchylky řídících ploch a jejich stav i hmotnost letadla, pro řízení lze použít joystick se třemi osami a lze ovládat klapky a kormidlo zvlášť a kolize s překážkami bývají většinou fatální.
Nezbývá než souhlasit a dodat, že bez kvalitního joysticku se v režimu Classic neobejdete. Možná právě proto mě daleko víc zaujala arkádová varianta, kdy hupsnete do kokpitu letadla a prakticky ihned můžete začít kosit německá letadla. Kampaň umožňuje hrát pouze za Spojence a to je podle mého názoru jedině dobře. Kdo by chtěl hrát za Němce, má šanci jedině v multiplayeru (viz níže).

 Poslední verze enginu od Illusion Softworks
Vzhledem k tomu, že firma Silver Wish Games je de facto pražskou pobočkou známých Illusion Softworks, asi těm zasvěcenějším docvakne, že by Wings of War mohly být poháněny jejich osvědčeným enginem LS3D (Mafia, Hidden & Dangerous 2 atd.). Je tomu skutečně tak a jeho poslední verze dokazuje, že se jedná i v dnešní době o konkurenceschopnou technologii, která se může chlubit tím, že vše i na průměrné sestavě běží v pohodě (HW požadavky). Já osobně jsem hru hrál v rozlišení 1280x960 a na plné detaily se mi na sestavě Pentium 4 2,2 GHz, 1 GB RAM, GeForce 4 Ti se 128 RAM hýbala zcela plynule, což se třeba o takovém interiérovém Doomu 3 rozhodně říci nedá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Je sice pravda, že hra nevyužívá tolika moderních funkcí, že modely nejsou tak detailní, a že práce se stíny se nedá srovnávat. Ale na druhou stranu je každá ze sedmi krajin, nad nimiž se hra odehrává, rozprostřena na 64 čtverečních kilometrech, které jsou posety městy, přístavy, opevněními, stromy a množstvím dalších objektů. Dohlednost je docela velká, optimalizace enginu se povedla a navíc to i dobře vypadá.

Modely všech 25 letadel, se kterými se ve hře setkáte v různých kamuflážových řadách, jsou ač jednoduché, moc pěkně provedené a při vzdušných soubojích, kdy se na nebi prohání najednou i několik desítek letadel je to zajímavé pokoukání. Mimochodem ocenit je třeba také velmi krátké nahrávací časy a neuvěřitelně rychlé prvotní nahrání samotné hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Bonusy a rakety
Jelikož jsou Wings of War přeci jen o něco více arkádou než simulátorem, není se čemu divit, že se ve hře vyskytují různé bonusy odlišené barvou, které vám přidají další kulomety, doplní zdraví, vylepší motor a nebo se po jejich sebrání stanete nesmrtelnými. Tyto bonusy se vyskytují v několika variantách. Buď můžete sebrat speciální barevné bóje, které bývají umístěny většinou při povrchu a jejich sebrání je spojeno s určitým rizikem nárazu, nebo můžete zlikvidovat pozemní vozidlo (vezoucí příslušnou vlajku označující ten který bonus) nebo je možné zničit označený pozemní cíl či letadlo. Bonusy získáváte též za splnění úkolů ve hře, z nichž některé jsou nepovinné a mohou být i časově omezené.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další možností, jak přijít k něčemu navíc, je možnost vyzvat některého z nepřátelských letců na duel. Standardně k tomu slouží klávesa „D“, po jejímž stisknutí se většinou jeden z nepřátelských letců na obloze zbarví do oranžova, což znamená, že vaši výzvu přijal. Po jeho zlikvidování dostanete nejen nějaké ty body navíc (po celou dobu hry se vám počítá skóre), ale doplní se i munice. Samotný kulomet je sice nekonečný (sice se přehřívá, ale to lze v menu vypnout), zato bomb a raket (sice nevím, kde by se v první světové válce vzaly rakety, ale je s nimi sranda) je omezeně, a tak jejich doplnění potěší.

 Multiplayer
Kromě možnosti hrát singleplayerovou kampaň nabízí Wings of War i instantní akci, kde si lze s boty zahrát Deathmatch nebo Team Deathmatch. Umělá inteligence je celkem povedená, a to jak u botů, tak i v samotné hře, ale lidi jsou zkrátka lidi. Navíc režim Instant Action nepodporuje boty ve dvou variantách hry, kterými jsou CTF a Windsock a právě v nich je po síti největší zábava. Boti totiž bohužel neumí sbírat předměty, což je v těchto módech důležité, a tak se jejich podpory dočkáme možná až v nějakém patchi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

V CTF jde o to sebrat speciální látkový tubus, který následně vlaje za vaším letadlem a dopravit ho do vlastní základny. Ještě více srandy si užijete při Windsocku, kdy se ten, kdo látkový trychtýř sebere, stává psancem, na nějž pořádají všichni ostatní hráči hon ve snaze získat ho pro sebe. Úkolem je vydržet co nejdéle.

 Resumé
Tam, kde jsou Wings of War v singleplayeru časem jednotvárnou záležitostí, jde v multiplayeru o velmi povedenou a chytlavou zábavu. Nikdo sice nepředpokládá, že u Wings of War vydržíte stejně dlouho jako třeba u Counter-Striku, ale o to u takových arkádových simulátorů snad ani nejde. Rozhodně se však pobavíte a o to zde jde především. Hru je ale třeba hodnotit jako celek, a tak nezbývá než ji za časem repetetivní singleplayer strhnout v hodnocení pár procent. Vše se sice autoři snažili oživit střídáním úkolů, ovládáním i zbraněmi na automobilech nebo na vlaku, ale vyznívá to celkem naprázdno.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv se jedná o titul původem z České republiky, na plně lokalizovanou verzi, ba ani na oficiální češtinu se netěšte. Hra se totiž bude prodávat pouze v angličtině a na lokálních trzích i v němčině, francouzštině a italštině, přičemž v prvních třech jazycích bude i dabing ve stejné řeči, jen Italové se budou muset spokojit s dabingem anglickým. I tak se ale Silver Wish Games jejich prvotina celkem povedla.

Stáhněte si: Cheaty...

Související články: Novinky...

Dreb
autorovi je 26 let, pracuje jako redaktor SCORE a webmaster score.cz, právě dodělal magisterské studium na PAČR, specializuje se na Counter-Strike, FPS, RPG a baví ho pohodovej život : -)



 
 
Dreb

Verdikt:

Příjemný oddechový arkádový simulátor z českých luhů a hájů. Nic víc, nic míň.

Nejnovější články