XCOM: Enemy Unknown - recenze iOS verze
8/10
zdroj: tisková zpráva

XCOM: Enemy Unknown - recenze iOS verze

9. 8. 2013 19:42 | Recenze | autor: Adam Homola |

Komu se stýská po XCOMu, nemusí hrát jen nový a taktéž povedený Shadowrun Returns. Může si XCOM: Enemy Unknown zopakovat, ale tentokrát v mobilním provedení. Stačí mít komplatibilní zařízení, což jsou zatím jen zařízení od Applu. Pokud ale nějakou tu jablečnou hračku máte a novodobý tahový klenot se vám ještě nepřejedl z PCčka či konzolí, můžete to mimozemšťanům nandat i na cestách.

A jestli jste loňskou tahovou perlu vůbec nehráli a nemáte na to dostatečné PCčko nebo konzoli, tak zpozorněte. Oznámení portu plnohodnotného XCOM: Enemy Unknown na mobilní platformy docela překvapilo. Člověk by očekával spíš datadisk, nebo rovnou druhý díl. A ono nic, dostali jsme mobilní verzi hry.

Za normálních okolností by to hardcore hráče asi moc nepotěšilo, ale Firaxis port nějak nepřekopávali, neupravovali a celou hru prostě překlopili na tablety (a mobily) prakticky jedna ku jedné. A světe div se, ono to funguje přímo výborně. XCOM je ve své podstatě vlastně point and click hra, takže šmatlání prstem po displeji k herním mechanismům sedí parádně.

Pokud jste hráli PC nebo konzolovou verzi, víte naprosto přesně, s čím máte tu čest. Jen si od toho odečtěte multiplayer. A pokud jste poslední rok a půl žili pod kamenem a velkým hrám jste se vyhýbali jako čert kříži, tak dávejte pozor. Protože takovéto hry na tablety a mobily zase tak často nevychází.

Hra z jiného světa

Tahových strategií najdete na mobilních platformách spoustu, ale XCOM: Enemy Unknown vyniká nejen svou výbornou hratelností. Boduje také skvělou grafikou, robustními systémy a produkčními hodnotami, které na tabletu o to víc vynikají. A tady se už pohybujeme v oblasti, která na mobilních zařízeních tak přecpaná není. Rozhodně zase ale nejde říct, že nejnovější počin Firaxis je jednookým králem mezi slepými.

Do příliš velkých detailů nemá vzhledem k relativně nedávnému vydání původní hry a přesnému portu cenu zabředávat. Snad jen ve stručnosti připomeňme, že XCOM: Enemy Unknown se skládá ze dvou základních částí - akční a strategické. V akční části jste s vojáky přímo na bojišti, opatrně (tahově) postupujete od jednoho krytu k druhému a skrze hlavně pušek vetřelcům vysvětlujete, že takhle tedy ne.

...

Malověrné státy a nováčkovský kanonfutr

Druhou částí je část strategická, nebo “administrativní”, chcete-li. Jste v základně a je na vás, jakým směrem se budou její jednotlivé části vyvíjet. Vylepšujete vojáky, upravujete jejich výstroj a výzbroj, zkoumáte nové technologie, vyrábíte věci, stavíte nové místnosti a s hlavou v dlaních bezmocně přihlížíte tomu, jak z vašeho programu postupně odstupuje jeden stát za druhým. Není to pěkný pohled a když se vám něco nepodaří, je to k vzteku.

Což platí i pro bojiště. Jakmile vám voják zemře, a že to není nic neobvyklého, je po něm. Žádný respawn, hezky vyfasujete zelenáče a na svého vytrénovaného veterána se spoustou užitečných schopností můžete zapomenout. Permanentní smrti je nutné za každou cenu předcházet, ale ani tak se jí asi stoprocentně nevyhnete. Nemáte k dispozici totiž celou armádu, ale maximálně šest vojáků. Pokud vám některého navíc zraní, bude na pár dnů mimo službu a vy musíte vzít na misi místo něj nováčka.

Na pohled jednoduchá věc, která má ale zásadní vliv na hratelnost. Nebudete riskovat, nebudete dělat blbosti, nebudete jen tak něco zkoušet. Musíte být opatrní, musíte uvažovat, přemýšlet a postupovat s rozmyslem. Velkou roli hrají také zbraně a výbava, kterou na vaše vojáky navlečete. Nebo si můžete dělat co chcete a všechno po každém tahu zběsile ukládat. To pak ale strávíte pomalu víc času v menu, než ve hře.

Padá program, něco si přej...

Což byl bohužel můj případ. Ne snad kvůli zranitelným vojákům, ale kvůli neustálemu padání hry. XCOM: Enemy Unknown má bohužel do stabilní aplikace daleko. První dvě tři mise byly bez problémů, ale pak to přišlo. Hra pravidelně padala při spuštění mise, což naštve, když těsně předtím strávíte nějakou dobu na základně a pak musíte všechno naklikávat znova. Čím dál jsem ve hře byl, tím častější bylo i padání během akce na bojišti, nebo na základně.

Hra se během těchto pádů úplně vypnula, takže pak si musíte vždycky prosedět nepřeskočitelné intro (přeskočit jde až po nahrání, které trvá tři čtvrtiny celého jeho délky) a dlouhé loadingy, než se zase dostanete k poslední uložené pozici. Hrál jsem na iPadu 2, který mezi oficiálně podporovaná zařízení patří a při pohledu na uživatelské recenze a ohlasy na iTunes v tom nejsem ani zdaleka sám. Je to velká škoda. U aplikace za 18 Euro a u hry od takto velkého a zkušeného studia bych očekával port, který bude po technické stránce vyťukaný k dokonalosti.

Když už plujeme na negativní vlně, nemůžu nezmínit jednu drobnost, která mě také dokázala pěkně vytočit. Různé výškové úrovně na bojišti - když chcete třeba snipera postavit na střechu náklaďáku, nebo budovy, musíte s ním na vyšší úroveň. Tam se dostanete pohybem dvěma prsty nahoru. To funguje. Ale když už mu chcete přikázat aby tam šel, hra si najednou z ničeho nic usmyslí, že vy nechcete snipera na střechu, ale za ten náklaďák. Nastavená vyšší úroveň zůstane, náklaďák najednou zprůhlední a cesta se vám narýsuje za něj.

V tu chvíli musíte různě točit a šachovat s kamerou, než hra pochopí co vlastně potřebujete a dovolí vám dát snipera na náklaďák/budovu. Otravný problém, se kterým se často setkávat nebudete, ale o to víc vás namíchne. Přepínání mezi různými výškovými úrovněmi zas tak frekventované není a nevyužijete jej v každé misi. Podobně jako neustálé padání hry to ale působí jako zbytečná a možná až trochu lajdácká chyba, která by u takové hry neměla co dělat.

Technické problémy u jinak výborné hry zamrzí. Pořád je to totiž ten stejný a skvělý XCOM, kterému dal minulý rok Pavel Dobrovský v recenzi devítku. S Pavlem nejde nesouhlasit a na tabletu se XCOM: Enemy Unknown hraje jedna radost. Všechna stará známá pozitiva zůstávají a mobilní formát jim na kráse vůbec nic neubírá, spíše naopak. Hře ale bohužel podkopávají nohy věci, které by člověk v této cenové, kvalitativní a produkční kategorii neočekával.

Verdikt:

Výborný XCOM: Enemy Unknown neztratil ze svého kouzla za ten necelý rok nic. Přístupná, ale zároveň přísná tahová akce/strategie na mobilních platformách funguje na výbornou, jen musíte oželet multiplayer. Dotykové ovládání stylu hry sedí a nijak nepřekáží, ale hře bohužel podráží nohy nemalé technické problémy, které bych u takovéto aplikace neočekával.

Nejnovější články