Cold War - rozhovor
zdroj: tisková zpráva

Cold War - rozhovor

4. 10. 2003 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

S bývalým šéfredaktorem herních magazínů Karlem Papíkem jsme si povídali o chystané stealth-akci Cold War, ve které se v roli amerického reportéra vypravíte do Sovětského svazu za studené války.

Autor: Kate
Publikováno: 4.října 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Akční adventura Cold War z dílny Mindware Studios je další ambiciózní hrou z české kotliny. V roli amerického reportéra, bývalého agenta CIA Razora Kane se hráči vypraví do Sovětského svazu za studené války, kde odhalí nejen spiknutí vysokých představitelů komunistické strany, ale především budou muset bojovat o holý život. Součástí hry mají být „thiefovské“ prvky, podle některých obrázků hra lehce připomíná i letošní špionážní hit Splinter Cell.

O tom, jak se všechno výše zmiňované skloubí dohromady a co si můžeme od Cold War slibovat, jsme si povídali s bývalým šéfredaktorem Score, GameStaru i GameZone a současným šéfem Mindware Studios Karlem Papíkem. Ten nám nejprve slíbil první český rozhovor už v březnu, načež jsme mu poslali otázky, ale neodpověděl na ně v dohodnutém termínu a po měsíci urgencí se konečně vyjádřil, že mu poskytování interview zakázal vydavatel/investor. Tento čtvrtek se však Karel Papík nečekaně ozval e-mailem znovu, jestli máme o rozhovor stále zájem, hned v pátek jsme od něj překvapivě obdrželi odpovědi a tím celá složitá anabáze skončila. Zde jsou:

Tiscali Games: Proč ses vlastně rozhodl opustit práci v herních magazínech a začít se věnovat vývoji her? Co tě k tomu vedlo?

Karel Papík: Hry mě bavily vždycky. Už jako malý, lehce obeďarovaný skoroprogramátor, jsem naprgal Mrazíka 88, který se stal legendární adventurou na ZX Spektrum. Tedy legendární ten týden. Mezi mými kamarády. Asi. Ostatně už tehdy jsem byl stoupencem moderních trendů - s první opatchovanou verzí jsem se vytasil již několik hodin po releasu.

Můžeš nám představit zbytek týmu Mindware Studios, popřípadě zmínit jejich dřívější účast na jiných projektech? Kolik lidí dnes firmu tvoří a jak dlouho už na hře pracujete?

Na CW (ne abyste ta písmena prohodily) děláme něco přes rok. Samozřejmě většinu věcí dělám já, protože jsem úplně nejchytřejší. Ale trochu mi tu pomáhají lidé jako Tomáš Pluhařík (znáte z Hidden & Dangerous), Hochy (znáte z UFO: Aftermath) nebo Lukáš Menšík (znáte z televizní reklamy). Teď je nás 12 a budeme nabírat dalších cca 5 lidí. To nebude úplně snadné, protože se snažíme nabírat jen opravdu talentované a schopné lidi, jsme trochu vybíraví. Ale v Čechách dobří lidé jsou, o tom nepochybuji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kdo vlastně přišel s nápadem na Cold War? Proč jste si vybrali právě toto téma a proč jste zatím uložili k ledu onlinovku Mindhack?

S Mindhackem jsem přišel já, protože, jak už bylo výše uvedeno, jsem nejchytřejší. Když se onlinový boom obrátil v průser, přeorientovali jsme se na single player a na Cold War. Vznikl z našich brainstormových debat, chtěl jsem hru, která bude Thief v třetí osobě. V době, kdy jsme s hrou začali, pojem "stealth hra" vlastně ani neexistoval, hry jako Splinter Cell nebyly ani ohlášené. Proto mě trochu mrzí, když mi někdo říká, že jsme se jím inspirovali. Na druhou stranu mnoho lidí mi tvrdí, že jsme se právě trefili do té správné vlny. Tak snad jo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Můžeš nám alespoň lehce nastínit příběh Cold War? V současné době se solidní děj stává vyžadovaným prvkem i u akčních her, nakolik jste na něj kladli důraz? Dočkáme se v něm napínavých momentů či různých překvapivých zvratů? Z čeho jste při vymýšlení příběhu čerpali?

Ááá dobrý příběh, to je ono, okolo toho se naše hra točí, to je pravda. Mysleli jsme si, jak to panečku bude jednoduché, vždyť většina her má ty story fakt dementní, takže bude TAK snadné udělat něco lepšího. No TAK snadné to teda nebylo, bylo to docela P.E.K.L.O. Pracovali na tom tři profesionální scénáristi, snad padesátkrát se přepisoval. Je šílené, jak story ovlivňuje hru, uděláte jednu malou změnu a voilá - dva levely zmizí a ping! tři nové se objeví, ze dvou postav se stane jedna a producenta raní mrtvice. Ale myslím, že se to povedlo, bude to fakt dobrý.

Hlavní postava hry se jmenuje Razor Kane a je to reportér. Prozraď nám něco o jeho vlastnostech a schopnostech, které se ve hře projeví. Podle dřívějších informací se měla tato postava jmenovat Chaser Jones, proč ta změna?

Chaser Jones je jméno, který trochu saje, Razor Kain je fakt chladnej. Raising Caine v američtině znamená něco jako dělat fakt velkej bordel, od toho to jméno. Razor je v raizování cainu oblastní přeborník. Je to Phill Marlow kříženej s Indiana Jonesem na steroidech. Zamiluješ si ho, brouku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jaké další postavy během hraní potkáme? Bude mít Razor ve hře kromě kupy nepřátel i nějaké spojence? A co přítomnost nějaké atraktivní dámy jako z filmů s Jamesem Bondem?

Story je špionážní, trochu ve stylu Toma Clancyho, tedy myslím jeho rannou tvorbu, ne ty poslední shity z období po tom, co se jeho mozek změnil v koblihu. Publisher chce hru marketovat jako adult a mature. To je skvělé, že to vidí stejně, jako my. Cold War není hra pro děti, je to drsnej příběh z divokýho východu.

Jak podstatnou částí Cold War budou dialogy/interakce s ostatními postavami a máte už jasno o provedení videosekvencí, kterými budou jednotlivé mise prokládány?

Videosekvence dělá Božský HaBi. Je v tom opravdu šikovnej, vypadá to stylově, moc se nám to líbí. Jen času je sakra málo, tak uvidíme, kolik jich tam nakonec dostaneme.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Brali jste si u příběhu či náplně misí nějakou inspiraci ze skutečných událostí? Prolíná se někde děj hry s tím, co se doopravdy stalo (například u černobylské katastrofy atd.)?


No jasně! Budeš hrát přímo v Černobylu ve chvíli, kdy to vyletělo do luftu. Potkáš ruskýho prezidenta (hodně lidem připomíná Gorbiho ;) a užiješ s ním kopec legrace. Snažíme se spojovat skutečnost s fikcí. Je to chytlavý.

Jaké typy misí budou ve hře obsaženy? Budou se střídat "stealth" mise, kde nebude možné nikoho zabít, s nějakými akčnějšími pasážemi? Pokud ano, jaké bude přibližně jejich zastoupení?

Náplň misí ležela hodně na junáckých bedrech Dády Hanzla. Smekám ušanku před tím, kolik z toho vytlačil. Pořád se děje něco jiného - jednou sleduješ Barinskeho (velkej zloun) v chodbách Černobylu, podruhé bojuješ se Specnazi, potřetí jen pomocí tikání geigeru hledáš nějaké radioaktivní svinstvo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra se sice odehrává v SSSR, nicméně jeho prostředí v těchto letech nám může být blízké. Do jakých lokací se hráči podívají a jak moc bude prostředí interaktivní? Kolik misí bude hra zhruba obsahovat?

Dvacet misí, ale neřeknu, kde přesně se bude hrát.

Narazíme ve hře na nějaké typické prvky podobně jako třeba ve Flashpointu (domek jako vystřižený z moravské vesničky, typická česká vozidla atd.)?

Hra se odehrává v Rusku v 80. letech, je to kovaný, mosazný, mramorový, zfušovaný a vožralý Rusko. Takový ho známe.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mluví se o tom, že ke splnění mise může vést občas několik možných cest jako třeba v Deus Ex. Můžeš nám prozradit nějaký příklad?

Ano, to je pravda pravdoucí. Pavel Kříž i Honza Dušek (naši designeři) si to moc pochvalují. Umožňuje jim to hru testovat v podstatě do nekonečna a být stále ve střehu, na co se zapomnělo. Příkladů je hodně, tak třeba se chci dostat za bránu, kterou hlídá ruský policajt. Můžu si počkat, až se půjde vyčůrat, přehodím spínač, brána se otevře a já tam vklouznu. Nebo ho uspím pomocí éteru, pak ale jeho tělo musím schovat, aby ho nenašel jeho kolega, který ho občas kontroluje. Nebo na vrátnici šlohnu klíč od ventilace a prolezu po trubkách přes bránu horem a s policajtem tak nemám žádnou starost.

Jak velké budou jednotlivé herní mapy a - pokud lze odhadnout - kolik času mi jako průměrné hráčce zabere zdolání celé hry?

Cca 25 hodin. Co se levelů týče, to je trochu složitější. Michalové Hochy a Beran staví levely tak, že nejprve vymodelují celý jeden akt hry (třeba Černobyl) a ten se pak rozseká do jednotlivých misí. Hráč se tak pohybuje určitou část hry v jednom kompaktním prostředí, učí se ho znát a stále lépe využívat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Teď oblíbená otázka - jaké zbraně ve hře najdeme? Předpokládám, že půjde o kousky vycházející z reálné předlohy, můžeš uvést pár příkladů, popřípadě zveřejnit, zda se kromě zbraní plánuje i další příslušenství (dalekohled, termovize atd.)?

Bambitka bude, ale to je trochu nuda. Razor bude mít k dispozici i mnohem zábavnější arzenál :), ale o tom bych teď nemluvil, přišli byste o překvapení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podle screenshotů to vypadá, že si Cold War zahrajeme z pohledu třetí osoby. Umožníte v některých situacích třeba přepínání do first-personu? Proč jste se rozhodli právě pro toto pojetí?Narazíme někde ve hře i na sniper mod?

Zkoušet sniperovat v chodbách dlouhých deset metrů může jen tvor ducha mdlého, tedy sniperka nebude. Hra se občas přepíná do first-person, občas je kamera zcela i statická, děláme s tím různé triky, aby to vypadalo trochu filmově.

Můžeš nám prozradit něco o engine n-Djinni, na kterém hra poběží? Kdo je jeho autorem, jaké má možnosti a čím se dá srovnat?

Patrik Rak, Ondra Kárný, Michal Řeháček a v záloze číhající Šipak jsou rodinným stříbrem našeho podniku. Všichni MatFyz, dva s červeným diplomem. Někteří z nich jsou tak chytří jako já. Engine běhá na PC, připravujeme port na konzoli. Za celou dobu mi engine spadnul jednou jedinkrát. Beze srandy. Tady nedělají žádní hackeři, tohle je sofwarový inženýrstvý (ale na obědy s nima nechodíme, znáš to - jsou trochu divní).

Plánujete s obsažením i nějakého multiplayeru nebo půjde jen o zábavu pro jednoho hráče?

Budeš si hrát jen sama se sebou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Hra se kromě Windows vyvíjí i pro Macintoshe a Linux. Co vás vedlo především k Linuxu? Může se taková hra vyplatit?


Linux je srdcová záležitost. Podporujeme dobrý věci.

Na kdy se orientačně plánuje dokončení Cold War? A máte už nějakého vydavatele?

Jednání s vydavateli je uzavřené. Ještě to není oficiálně oznámené, takže nemůžeme sdělit jméno, ale se skromností mně vlastní, musím poznamenat, že o hru zájem byl velký, měli jsme několik nabídek. Jsme rádi, že v náš projekt vydavatelé věří a vidí v něm velký potenciál. Může to být hit. Nesmíme to zvorat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Je ještě něco, co bys chtěl dodat, popřípadě vzkázat čtenářům Tiscali Games?

Máme moc dobrý feedback ze zahraničí, tak snad se to bude líbit i vám (a nebudu muset číst trapné komentáře typu "hele ve vosumdesátých letech přece nebyl přenosnej rentgen, nebo jo?!"). Bude opravdu super, když se stavíte u nás na webu a napíšete, co by se vám ve hře líbilo, nebo mi to hoďte rovnou do mailu, bereme vás vážně. A pokud máte pocit, že byste se mohli na CW podílet, a troufáte si na to, tak mi určitě napište také.

Stáhněte si: Video

Související články: Novinky

Kate
autorce je 18 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games se občas mihne v televizním pořadu GamePage, nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak (všechny články autora)

 
 
Kate

Nejnovější články