Coraabia po roce a půl - české karetní RPG je v černých číslech a míří na zahraniční trhy
zdroj: tisková zpráva

Coraabia po roce a půl - české karetní RPG je v černých číslech a míří na zahraniční trhy

1. 9. 2014 15:45 | Rozhovor | autor: Petr Poláček |

Srážka s ARK8, tvůrci české karetní strategie Coraabia, během letošního GDC v Německu se obešla bez naražených nosů a kostí, zato se nesla v pohodové náladě. Hlavně ze strany vývojářů. Za zhruba rok a půl provozu české (beta) verze Coraabia dospěla k nedávno vydanému velkému updatu (viz článek), nasbírala přes dvacet tisíc registrovaných hráčů, dokáže si vydělat na provoz a ještě uživit přípravy anglické bety. Právě anglickou verzi se vydali ARK8 na GDC předvádět a setkali se prý s velkým ohlasem, jak v následujícím rozhovoru prozradil hlavní mozek Coraabie Jakub Hussar. Krom jiného se ale pochlubil s dalšími zajímavými údaji a čísly, kterými možná vytře zrak všem nevěřícím Tomášům, podle nichž nemá podobný projekt šanci přežít a dál se rozvíjet doma, natož v zahraničí.

Česká verze Coraabie je už skoro rok a půl přístupná široké veřejnosti. Jak uplynulé období hodnotíš? Splnila se, předčila nebo spíše nenaplnila tvá očekávání ohledně směřování projektu či zájmu hráčů?

Ohledně české bety se má očekávání do puntíku naplnila. Co však předčilo má očekávání, je verva, se kterou se nám česká komunita rozhodla pomoci v náročném procesu finalizace. Také jsem byl překvapen tím, kolik dokáže (jindy tolik škudlivý) Čech utratit za herní obsah.

Může český a slovenský trh (hráči) vlastně uživit projekt takových rozměrů a ambicí, jakým je viditelně Coraabia?

Ne. Ne v téhle fázi a v takovém realizačním rozmachu. Zmíněné dvě země nám však poskytly skvělé zázemí pro betatesting. Trošku mě mrzí slabší účast Slováků (okolo 7 %), ale to se jistě napraví.

zdroj: Archiv

Můžeš se pochlubit s konkrétními čísly, pokud nejsou tajná?

Na pokrytí samotného provozu hry to stačí, na personálie však ne. To přijde až se světovým trhem.

Kolik máte celkových uživatelů (registrací)?

Momentálně evidujeme přes 21 000 zaregistrovaných Coraabianů.

Kolik hráčů Coraabii pravidelně hraje, řekněme alespoň jednou do týdne?

Jde o jednotky tisíc. Toto jsou však skalní hráči, několik set z nich dokonce hraje Coraabii denně, řada z nich téměř nepřetržitě. Vlastně se divím, že si ti rochti ještě nevypařili mozek z hlavy:) Mnozí Coraabiané jsou s námi od roku 2011, kdy jsme betu poprvé omezeně zpřístupnili veřejnosti.

Jaké procento hráčů z celkového počtu využívá mikrotranskace?

Hrubý konverzní poměr se pohybuje okolo 4 %. Jakmile však započteme hráče, kteří odehráli alespoň 10 her, jsme na dvouciferném čísle.

Kolik jste v průběhu open bety vlastně na mikrotransakcích utržili (alespoň orientačně)?

To číslo má sedm cifer:)

Stačí peníze z mikroplateb na zajištění provozu, nebo vývoj zajišťujete s pomocí externího financování (investice apod.)?

Je to s odřenýma ušima, ale jedeme v černých číslech. Žádného investora jsme po celou dobu vývoje nepřizvali.

coraabia zdroj: tisková zpráva

Stala se pro tebe a ostatní členy týmu Coraabia hlavním projektem, kterému se věnujete na 100 % (v časovém smyslu), nebo jde stále spíš o hobby projekt s potenciálem, že se hlavním stane?

Poslední měsíc jedeme v módu full-full-time, momentálně jsme pozastavili drtivou většinu ostatních činností. Chceme Coraabii uvést do světa v pokud možno co nejlepší prezentovatelné formě.

Kolik lidí se vlastně na správě a dalším vývoji projektu momentálně podílí?

Tvrdé jádro ARK8 tvoří 15 lidí. Na hře však pracuje dalších cca 30 externistů - jsou mezi nimi kronikáři, překladatelé, administrátoři, elitní betatesteři, korektorka... Hlavnímu grafikovi pomáhají tři další kluci, rozšířil se i programátorský tým. S tvorbou a údržbou coraabské mytologie mi nyní pomáhá osm lidí. Sám už bych objem práce neobsáhl a stejně tak to má řada dalších kolegů v ARK8.

Nedávno jsme se potkali na GDC, s jakým plánem jste se vlastně do Kolína rozjeli? Podařilo se vám vyjednat či rovnou uzavřít nějaká partnerství, například se zahraničním vydavatelem?

Už před GDC jsme ve světě čeřili vody oznámením, že práce na anglické betě zvolna vrcholí. Na Gamescom jsme proto jeli s itinerářem naplněným k prasknutím. Trvalo nám dva týdny, než jsme se z té smrště vzpamatovali. V Kolíně jsme potkali spoustu zajímavých lidí a navázali cenné kontakty. Potěšila mě jedna věc - na spoustu cizinců udělala naše hra velký dojem. Nevidím důvod, proč by Coraabia nemohla uspět i v zahraničí. Na poli sci-fi karetních her není ve světě příliš velká konkurence, alespoň jsme jí tedy zatím nezaregistrovali... 

coraabia zdroj: tisková zpráva

Už při spuštění české open bety jsi společně s kolegy hovořil minimálně o verzi anglické. Jak to s ní vlastně vypadá, stejně jako s případným spuštěním hry v jiných (neanglických) zemích?

Hra je již plně lokalizovaná do angličtiny. Momentálně běží testovací provoz verze 2.2., ve kterém odlaďujeme poslední bugy v novém tutoriálu a zlepšujeme celou řadu dalších doprovodných věcí. Spuštění zahraniční verze tedy proběhne již brzy, počátkem září ohlásíme jeho definitivní datum.

Co je pro tebe a tvé kolegy momentálně prioritní: expanze na zajímavější zahraniční trhy, nebo naopak rozvoj hry samotné? Oba dva směry jsou nesmírně náročné na finance, čas i pracovní nasazení...

Vyladění hry jsme se věnovali posledních šest let. Myslím, že v rámci možností jsme odvedli dobrou práci. Nyní je stěžejní otázkou vstup na světový trh a s tím spojený nárůst stálé komunity

coraabia zdroj: tisková zpráva

Kam vlastně směřuje v tuto chvíli Coraabia po herní stránce? Jakými změnami hra prošla během tuzemské open bety? Na co jsi ty sám nejvíce pyšný, a co hodnotíš spíš rezervovaně?

Těch změn bylo hodně. Nejvíce jsem asi hrdý na kompletně přepracovanou RPG část, protože v tomto směru učinila Coraabia velký krok vpřed. Bazaar karet funguje dobře, stejně tak lépe nastavené odměny a ligové hraní. Hra samotná je nyní slušně vyvážená, což je pro kvalitní metagame zcela určující.

Za dobu, co běží Coraabia, se objevilo pár nových her podobného charakteru. Kupříkladu Hearthstone. Zkoušel jsi to, nechali jste se něčím konkrétním inspirovat, nebo jedete tvrdě po své vlastní koleji?

Je to zajímavá shoda. Finišujeme práce na karetní hře, jejíž kořeny sahají do přelomu tisíciletí a v poslední chvíli se jakoby mávnutím kouzelného proutku vyleje pomyslná káď s webovými kartičkami:) Hry jako Hearthstone nám však dělají skvělou službu - přivádějí ke karetním hrám spoustu nových lidí, což je jen dobře. Důvěra v online sběratelství obecně roste.

Kde podle svých představ vidíš Coraabii a společně s ní i váš tým za další rok a půl?

Vzletně coraabsky řečeno, budeme proplouvat světovými kanály internetu jako lačná djubba. Chceme vytvořit impresi, ze které vyklíčí podhoubí pro další kreativní práci. Na zmíněné časové období máme už nyní připravené nové karty, schopnosti i zbrusu nový herní svět. U nás se neplánuje jen na měsíce, ale i na roky dopředu. Minimálně do coraabského roku 4300 Tu se nudit rozhodně nebudeme:)

coraabia zdroj: tisková zpráva

A co bude dál...

Sami vidíte, že ARK8 mají s Corabií velké plány a během roku a půl fungování české bety udělali k jejich naplnění celou řadu významných kroků. Další krok, tedy expanzi a třeba i dobytí mezinárodních vod, je čeká v následujících dnech. Při té příležitosti si proto Jakub Hussar zahraje Coraabii společně s Pavlem Dobrovským v dalším z našich gamesplay videí. Samozřejmě si Coraabii můžete kdykoli zahrát sami, stačí se registrovat a pustit bezplatně do hraní.

Nejnovější články