„Creation Club nejsou placené mody,“ opakuje Pete Hines z Bethesdy
zdroj: tisková zpráva

„Creation Club nejsou placené mody,“ opakuje Pete Hines z Bethesdy

9. 9. 2017 9:39 | Rozhovor | autor: Václav Pecháček |

Je čas se ještě jednou vrhnout do kontroverze ohledně Creation Clubu od společnosti Bethesda. Ten byl spuštěn před pár dny, a pokud si už nepamatujete, o co jde: je to něco jako obchod s placenými mody pro Skyrim a Falllout 4, díky němuž si za svou tvrdou práci nějaké peníze vydělají i samotní komunitní tvůrci. Jenže Bethesda zároveň vehementně tvrdí, že o žádné placené mody vlastně nejde. A tak se pojďme podívat na PAX West, kde se o problému opět rozhovořil Pete Hines, firemní viceprezident pro marketing.

„Jeden z důvodů, proč to nejsou placené mody je ten, že když pro nás lidí pracují, je to zaměstnaní. Není to tak, že bychom je platili jedině v případě, že se jejich výtvor prodává – dostávají pravidelný plat jakožto člověk zvenčí, který s námi pracuje na smlouvu, takže tím vlastně nic neriskují,“ vysvětluje Hines, a já jeho vyjádření na jednu stranu chápu. Proč by modeři neměli mít možnost profitovat na tom, nad čím mnohdy stráví desítky a stovky hodin, pokud jim za to jsou hráči ochotní zaplatit?

Ovšem položím ještě jednu řečnickou otázku: proč se Bethesda tak tvrdohlavě zdráhá přiznat, že jde o placené mody? Odpověď je celkem jasná – jde tady o marketing a PR, „placené mody“ zkrátka znějí nesympaticky. Ale Hines by svůj čas možná strávil lépe, kdyby se pokusil vysvětlit, že na takové praktice přece není nic špatného – moddeři si vydělají, hráči dostanou kvalitní dodatečný obsah, který (a to je klíčové) zaručeně funguje a nebude kolidovat s jinými mody ani updaty, protože byl otestován samotnými vývojáři, a všichni můžou být spokojení, zvlášť když neplacené mody dále existují.

To ovšem nic nemění na skutečnosti, že Creation Club nabízí placené mody. Situace je dále komplikovaná tím, že obsah Creation Clubu zatím nemůže soupeřit s nejlepšími mody dostupnými zdarma, jak si všiml Fraser Brown na Rock, Paper, Shotgun, a tak se nabízí otázka, proč vlastně tenhle virtuální obchod vůbec existuje.

Na tohle má však Hines odpověď, která je podle mě vcelku uspokojivá: „Je to teprve začátek. Není to ještě ani týden. Vím, že lidé jsou naštvaní a frustrovaní, ale koneckonců, mody jsou a zůstanou zdarma.“ Slušelo by se sice říct spíš „některé mody“, ale to už jsme zase u slovíčkaření, a argument, že bychom měli počkat aspoň pár měsíců před vynášením definitivních soudů, je docela rozumný.

Viceprezidentův přístup je možná nejlépe shrnut následující větou: „Není to nijak rozdílné oproti tomu, když vyjde počítačová hra, která se vám nelíbí. Třeba si myslíte, že není tak dobrá jako něco jiného, co je free-to-play, nebo nějaký mod, který už někdo vytvořil. A tím pádem si ji nekoupíte. Nechápu, v čem je problém.“

Mám pocit, že především v komunikaci. Nejhorší myslitelný scénář je nejspíš ten, že by Creation Club jednoho dne, třeba hned u příštího velkého RPG od Bethesdy, kompletně nahradil modovací scénu, ale tak drastický krok si po celém tom nepříjemném humbuku v Rockville, Marylandu nejspíš velmi dobře rozmyslí. Kdybyste si o problému chtěli udělat svůj vlastní obrázek, pak vězte, že Creation Club je už teď dostupný na PC, PlayStation 4 i Xbox One.

Nejnovější články