Frag.cz po půl roce - rozhovor s Mikolášem Tučkem
zdroj: tisková zpráva

Frag.cz po půl roce - rozhovor s Mikolášem Tučkem

9. 1. 2011 19:30 | Rozhovor | autor: Petr Poláček |

Spuštění online půjčovny Frag (test služby) v létě minulého roku přišlo, jako blesk z čistého nebe. Podobný koncept není úplně běžný ani v zahraničí, natož ve zpátečnickém prostředí naší malé republiky. V té době jsme byli sami zvědaví, jak se bude projektu dařit a zvědaví jsme pořád, i když je Frag zcela evidentně ještě pořád v záběhu a na větší hodnocení je ještě brzy. Přepadli jsme tedy Mikoláše Tučka (určitě ho znáte jako šéfredaktora a později zástupce šéfredaktora magazínu Score), aby nám na rovinu řekl, jak na tom Frag je, kam směřuje a co lze od služby do budoucna čekat.

Frag běží zhruba půl roku, na rozsáhlejší hodnocení je tedy ještě brzy, ale určitě už víš, co se vám povedlo a co jste mohli zvládnout lépe – na čem teď nejvíce makáte.

Podobné projekty jsou samozřejmě dlouhodobý proces a přes slušnou kampaň stále potřebují tzv. word of mouth, tedy doporučení od někoho blízkého: hele, tohle je dobrý, tohle zkus. Což chvíli trvá. Ale po půl roce už můžeme rekapitulovat. Snad jen pro úplnost – frag.cz nabízí kromě mobilních her především online půjčovnu PC her. Hra funguje na bázi předplatného, vyberete si jeden ze tří balíčků, zaplatíte a hrajete. Nejnižší (150+ her) stojí na měsíc 99Kč, nejvyšší bez koruny 300 a nabízí dnes už 519 her! Službu je možné vyzkoušet na 7 dní zdarma.

Z čeho jsem nadšený a v co jsem ani nedoufal, je hranice 20 000 registrovaných uživatelů. To znamená 20 000 lidí, které služba oslovila, kterým se líbila a kteří si ji chtěli vyzkoušet. To se na začátku bohužel ne každému povedlo. Poměrně krátce před rozjezdem jsme museli učinit rozhodnutí, zda pokračovat v přípravách na starém, ale prověřeném systému (jde především o přehrávač, tzv. Frag Player, v němž si hráč hry stahuje a spouští), nebo přejít na nový, hezčí, lepší, blýskavější. Zvolili jsme druhou variantu, což je určitě dobré pro běh na dlouhé trati, ale připouštím, že na startu mohl systém kodrcat. Ostatně neděláme službu na konzole, ale na PC, kde počet variant počítačů (a tím i problémů) jde do tisíců :)

Nicméně závažné problémy jsou vyřešeny, menší řešíme operativně na naší hotlince. Trochu jsme i podcenili české publikum. Všude jinde je běžné, že týdenní zkušební době předchází zadání následné platební metody, u nás jsme měli velmi špatný ohlas. Poučili jsme se a týdenní trial je nyní absolutně bez registrace a bez závazků.

Dalším velkým úspěchem je, že z počátečních 300 her jsme rozšířili nabídku na 500 her, aniž by se hnulo s cenou. Mistrovským kouskem je myslím přidání Bejeweled 3 v den světového vydání. V segmentu casual her se nám vůbec daří. Ty nejlepší hry jsou přidávány s měsíčním, někdy i týdenním zpožděním oproti světovému vydání. Luxor 5, nové Jewel Questy, cca 765 her značky Farm Frenzy… Radost mám z toho, že jsme lokalizovali mnoho her hidden object (hledání předmětů), čímž jsme českým hráčům de facto otevřeli nový žánr.

Já sám dost plesám z přidání funkce Komunity – jsou to herní výzvy o trofeje, lidé mohou hrát nebo psát a získávat body a za ty pak oblékat svoji postavičku nebo si vybavit virtuální pokojíček. Prostě odměna navíc za to, že se lidi baví. Herní portál má být podle mého hravý. Ovšem jako člověk, který se v herním byznysu pohybuje skoro 12 let, samo sebou vím, že nás trochu tlačí bota v nabídce AAA her. To je nyní pro mě jako moderátora služby a content managera (ani se mi to nechce překládat :) hlavní úkol: přidat AAA hry a rozšířit nabídku lokalizovaných her.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Jak vlastně český trh koncepci Fragu jako herní půjčovny doposud přijal? Nic podobného tu předtím nebylo, není lidem představa, že si hry půjčují a nevlastní je, poněkud cizí? Chytli se na to spíše tradiční hráči nebo casual dav?

Tak mnoho lidí stále zastává názor, že za hry/hudbu/filmy se neplatí. Není to jednoduché a názor „vždyť si to stáhnu támhle“ je docela běžný. I tohle je samozřejmě běh na dlouhou trať, ostatně je to poměrně netradiční záležitost i ve zbytku světa, podobných serverů nefunguje mnoho. Ale to jsme věděli. Úplně hardcore hráče od WoW a Modern Warfare asi nedostaneme, pro tradiční hráče se snažíme dovalit více AAA her, jak už jsem říkal.

Co se nám rozhodně podařilo, je oslovit herní fajnšmekry, kterým se neekluje představa za něco, co vás zabaví, platit a kteří rádi zkoušejí nové věci. S mnoha z nich si dopisuji a je to hodně zajímavé. Kdybychom oslovili a přesvědčili celý ten amébní a ohromný casual dav, tak jsme samozřejmě za vodou :), ale rozhodně je to naše další cesta. I proto chceme více her v češtině, i proto chceme co nejvíce zjednodušit celý proces od kliknutí na „chci vyzkoušet“ po první spuštěnou hru. A pravděpodobně i přidat možné platební metody, kupříkladu gramotnost placení kartou jsme také poněkud přecenili, přestože za projektem stojí tak silný partner.

Jak se vlastně osvědčil systém tří cenových balíčků a který z nich je u uživatelů nejpopulárnější? Popřípadě, neuvažujete buď o rozšíření nabídky cenových balíčků, nebo úpravě nabídky her v rámci jednotlivých balíčků?

Dokud jsme nevydali Frag 10, byl nejpopulárnější (rozuměj skutečně nejkupovanější) nejlepší balíček Naplno. Tam ostatně přibývá většina nově přidaných her. V závěsu nejlevnější Relax, který se dá snadno platit SMS. Prostřední balíček trochu pokulhává, zřejmě se nám nepovedla „zlatá střední cesta“, ale spíše „ani ryba ani rak“ :) Původně jsem z něj chtěl mít ryze rodinný balíček nenásilných her, ale z toho sešlo.

Rozšíření balíčků je nepravděpodobné, spíše budeme zužovat, pokud nějaký nový, tak spíše zkušební – kupříkladu na víkend za pár pětek. Co se týče her samotných, tak ty v rámci balíčků migrují poměrně čile, vždy směrem „dolů“, to znamená, že třeba hry, které byly jen v nejdražším balíčku Naplno, si mohou později zahrát všichni. Každý týden přidáváme většinou 10 nových her a postupně je rozšiřujeme i do nižších balíčků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Určitě už máte na základě statistik alespoň rámcový přehled o tom, jaký typ her je nejhranější – jsou to spíše casual a odpočinkové hry, nebo klasické „core“ titulu typu Deus Ex, Freelancer a podobně. Přizpůsobujete oblíbenosti určitého typu her výběr nových kousků, pokud máte tu možnost?

Na celém světě tato služba funguje takto: Ano, lidé přijdou nalákáni zvučným jménem typu Tomb Raider Underworld, ale následně hrají Farm Frenzy, Bejeweled, Jewel Quest, Diner Dash, Fishdom nebo jiné casual hry. U nás jsou i v první dvacítce dlouhodobě hry Hitman: Blood Money, Flatout, Just Cause i TRU, čili evidentně zájem o hardcore tituly zde je. Mimochodem, když jsem viděl americký žebříček, tak hardcore hra nebyla v první padesátce ani jedna. A co se týče nových her, moc na statistiky ohled neberu. Beru prostě to nejlepší, co je :)

Při pohledu na web Fragu jasně převládá propagace her spadajících do casual ranku. Jaké máte vlastně plány s hrami, které zajímají „náročnější“ hráče? Bude se jejich nabídka rozšiřovat cíleně nebo to je spíše záležitost dodavatele. Máte tu možnost vyjednávat si zařazení her do katalogu individuálně?

Casual hry prezentujeme více než na začátku čistě proto, že v tomto segmentu máme skutečně světovou špičku. Jak jsem už psal, hardcore hry jsou pro mě jednou z absolutních priorit. Ale není to jednoduché. Ono v podstatě musíte ohromným vydavatelům říkat: „Naše služba je velmi výhodná pro hráče, ti za ní zaplatí zlomek ceny AAA hry, vy z toho uvidíte taky zlomek…“ přesto naštěstí chápou, že tok je sice menší než u přímého prodeje, ale zase konstantní a týká se i starších titulů. A co se týče naší nabídky, brzy by už konečně měl dorazit Riddick, Ghostbusters nebo Batman Arkham Asylum, tam se fakt čeká půl roku na schválení ve Warner Bros. Sám jsem z toho notně kyselý. V jednání jsou velké vydavatelské domy, je to však skutečně dlouhodobý proces. A k poslední otázce: Možnosti jsou v tomto směru spíše na straně dodavatele.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Co je to magazín Frag, který vyšel loni na podzim, a jakou má koncepci? Je to pouze prostředek k propagaci Frag nebo s ním máte větší plány a měl by fungovat jako regulérní herní magazín? V době, kdy se klasickým českým papírovým magazínům daří tak nějak všelijak, by se z Fragu mohla vyklubat zajímavá náhrada, co říkáš jako dlouholetý tahoun Score? :)

Zajímavá náhrada v tuto chvíli ne, ale zajímavá alternativa bezesporu! I časopis FRAG jsme se snažili koncipovat jako časopis pro všechny. Co si budeme nalhávat, většině populace budou články ve Score nebo v Levelu mírně nesrozumitelné, to se ve FRAGu nestane. (Schválně otestujte na lidech kolem :) Snažili jsme se, aby časopis pobavil celou rodinu. Nicméně situaci na trhu vnímáme, i proto jsme cenu maximálně srazili na podle mě skvělých 49 Kč. A jako dárek přibalili kupon k půjčovně (DVD by za tuto cenu bylo příliš nákladné). Konec konců budoucnost vidíme v digitální distribuci a já mám radost, že kupon je hojně užíván.

Byť jsme změnili systém distribuce, stále je to už 10. číslo a rozhodně s časopisem máme plány do budoucna. A jen malý apel ke čtenářům: po zkušenosti s internetovými diskuzemi ten časák, prosím, recenzujte až potom, co ho minimálně prolistujete. Je to zajímavá věc pro každého, kdo se o hry zajímá.

V zahraničí se pomaloučku rozjíždíí první cloud gamingová služba OnLive, v přípravě je také Gaikai. Co říkáš na princip cloud gamingu a nenapadlo tě, že by to do budoucna mohla být pro Frag a nejenom pro něj tak trošku hrozba (až budou obě služby dobře dosažitelné i v ČR)?

Gaikai jsem zatím úplně nekoupil, Onlive jsme testovali a je to rozhodně zajímavé. Samozřejmě je to velká výzva nejen pro nás. Prima je, že jak o tom nikdo moc nevěděl, zabrali jsme si z našeho pohledu exkluzivní přezdívky Tukan a Červ. Ty už bývají málokde k mání :)

Případný rozlet u nás zřejmě může brzdit infrastruktura internetu, ale rozhodně se o tyto služby zajímáme. A nejen jako hráči:) Jako firma se skromným názvem GODS pro T-Mobile spravujeme jejich herní propozice včetně mobilních her a chceme přicházet s tím nejzajímavějším.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Určitě jsi přemýšlel a možná i plánoval, co s Fragem do budoucna v dlouhodobějším časovém měřítku, kam jej chceš dostat v horizontu třeba dvou let a co všechno by měl Frag v té době umět. Můžeš něco naznačit?

Rozhodně jsme chtěli se stát jedničkou mezi online půjčovnami, což se nám poměrně záhy povedlo!:) Zveřejnitelné plány jsem již prozradil, chystáme i větší úpravy portálu frag.cz a samozřejmě koukáme do budoucnosti. Máme slušnou komunitu, máme výborné lidi, známe trh, máme napojení na platební procesy u na herním trhu nejakčnějšího operátora T-Mobile a snad stále trochu rozumíme hrám. Takže nechceme začít pěstovat zeleninu. A s přihlednutím k tomu výčtu třeba obchod s krabicovými hrami moc nedává smysl, že ano :) Ale to je skutečně velká otázka a stále hudba budoucnosti.

Díky za čas a hodně štěstí nové podobě Games.cz!

Nejnovější články